جستجو در بیتفا
  • نقاشی NFT چیست؟
  • تاثیر NFT بر دنیای هنرهای دیجیتالی
  • تبدیل آثار هنری به NFT چه مزیت‌هایی برای هنرمندان دارد؟
  • ثبت مالکیت آثار هنری دیجیتال
  • کسب درآمد
  • فروش بدون واسطه
  • انتشار در سراسر جهان
  • دسترسی همگانی
  • معایب NFT
  • چگونه نقاشی NFT بکشیم؟
  • چگونه نقاشی خود را به NFT تبدیل کنیم؟
  • چه فرمت‌هایی را می‌توان به NFT تبدیل کرد؟
  • پیش نیازهای ساخت NFT
  • آشنایی با ساخت NFT در OpenSea
نقاشی NFT چیست؟ چگونه نقاشی NFT بکشیم؟

نقاشی NFT چیست؟ چگونه نقاشی NFT بکشیم؟

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
۱۱ دقیقه
۴
۱,۴۴۸
توسط :
یاسمن یزدان دوست

امروزه نام NFT به گوش تمام کاربران دنیای ارزهای دیجیتال رسیده است. در این میان هنرمندان بزرگ و کوچکی از فروش نقاشی‌های دیجیتال خود سود بسیاری کسب کرده‌اند. در سال ۲۰۲۲ هنرمندی با نام هنری پک، اثر هنری با نام مرج (Merge) را به قیمتی حدود ۹۱.۸ میلیون دلار فروخت و در بازار کریپتو سرو‌صدای زیادی کرد. در سال ۲۰۲۱ نیز شخصی به نام مایک وینکلمن با نام هنری بیپل (Beeple) مجموعه‌ای با نام Everydays: The First 5000 Days را به قیمت ۶۹.۳ میلیون دلار فروخت. همین آثار باعث محبوبیت و شهرت بازار ان اف تی ها شد. در ادامه این مقاله با تیم بیتفا همراه باشید تا بررسی کنیم نقاشی NFT چیست؟ و چگونه نقاشی NFT بکشیم؟

 

نقاشی NFT چیست؟

نقاشی ان‌اف‌تی یک هنر دیجیتالی است که در دنیای کرپیتو و بر بستر بلاکچین منتشر می‌شود. لازم است قبل از آشنایی با هنر NFT به معنای خود توکن‌های ان اف تی اشاره کنیم.

عبارت NFT مخفف Non Fungible Token به معنای توکن‌ غیرقابل تعویض یا توکن غیرمثلی است. اما خود مفهوم غیرقابل تعویض به چه معناست؟

اگر شما ان اف تی را اسکناس در نظر بگیرید، یک اسکناس ۱۰ دلاری سالم را می‌توان با یک اسکناس 10 دلاری سالم دیگر تعویض کرد. زیرا اسکناس‌ها تفاوت ارزشی با هم ندارند و قابل تعویض هستند.  ارزش یک ۱۰ دلاری با یک اسکناس 10 دلاری دیگر یکسان است. اما فرض کنید یک فرد مشهور مانند رونالدو یک ده دلاری ها را امضا کند، در این صورت امکان تعویض آن ده دلاری با یک ده دلاری دیگر نیست! زیرا غیرقابل تعویض شده است.

هر توکن NFT نیز مانند یک نقاشی معروفی مانند نقاشی مونالیزا فقط یک نسخه دارد و غیرقابل تعویض با دیگر NFTها است. از هیچ NFT نمی‌توان کپی کرد، اصالت آن را دزدید و یا آن را حذف کرد. بنابراین NFTها منحصر به فرد هستند و فقط یک مالک دارند. اگر شما به عنوان یک هنرمند اثر هنری خود را به یک دارایی دیجیتال تبدیل کنید، هیچ‌کس نمی تواند آن را کپی کند یا ادعا کند که اثر متعلق به کس‌دیگری است. همین امر باعث محدود شدن و نادر بودن آن‌ها شده است. زمان زیادی از شروع فعالیت حوزه NFT نمی‌گذرد، اما در همین زمان کم نیز هر ساله آگاهی و علاقه جامعه نسبت به این حوزه افزایش چند برابری یافته است. به همین علت ارزش هنر دیجیتالی روزبه‌روز در حال افزایش است.

 

تاثیر NFT بر دنیای هنرهای دیجیتالی

قبل از پیدایش و اختراع بازار NFTها، شما به عنوان یک هنرمند اگر آثار هنری دیجیتالی را خلق می‌کردی مانند: عکس‌ها، نقاشی‌های دیجیتالی، طراحی‌های دیجیتالی، تصاویر، فیلم‌ها و انیمیشن‌ها و ... ، شما نمی‌توانستی به هیچ عنوان مالکیت آثار خود را اثبات کنی. به همین علت فروش این نوع آثار سخت و دشوار بود. مردم نمی‌توانستند تشخیص بدهد این آثار متعلق به شماست یا صرفا کپی از یک اثر بزرگ است. این شکل آثار هنری و این نوع هنرمندان در بازارهای هنری جایگاهی نداشتند و آثار آن‌ها ارزشی نداشت. همچنین هیچ تجارت و سرمایه‌گذاری به سمت آثار هنری دیجیتال نمی‌رفت. اما پس از پیدایش NFTها دنیای هنرهای دیجیتال نیز به طور شگفت‌انگیزی رونق یافت و شکل تازه‌ای به خود گرفت. به طوری که امروزه شاهد آن هستیم که بعضی از آثار هنری دیجیتال به ارزش میلیون‌ها دلار به فروش می‌رود و هنرمندان بسیاری به شهرت رسیدند.

با این تکنولوژی عالی شما به عنوان یک هنرمند می‌توانید تا ابد مالکیت آثار خود را داشته باشید و آن را اثبات کنید. هر کسی از هر جای این جهان مشخصات توکن شما را بررسی کند، نام شما را به عنوان مالک اصلی آن آثار مشاهده می‌کند. همین ویژگی باعث علاقه‌مندی بسیاری از هنرمندان به دنیای NFTها شده است. اکنون هنر دیجیتال هنری مستقل و رسمی شناخته می‌شود و هنرمندان می‌توانند اثار خود را به سراسر جهان نشان دهند و با قیمت‌های نجومی به فروش برسانند.

در ادامه این مقاله بررسی خواهیم که چگونه نقاشی NFT بکشیم؟

 

تبدیل آثار هنری به NFT چه مزیت‌هایی برای هنرمندان دارد؟

امروزه بازار NFTها بسیار داغ است و مقدار نقدینگی زیادی در این بازار وجود دارد. شما به عنوان یک هنرمند به راحتی می‌توانید آثار خود را در این بازارها به شکل NFT منتشر کنید و به سراسر جهان نشان دهید. اگر به هنرهای دیجیتالی علاقه دارید و جز فعالیت‌های روزانه شما است، پیشنهاد می‌کنیم این راه کسب درآمدی را امتحان کنید. قبل از آن که بررسی کنیم که چگونه نقاشی NFT بکشیم؟ در ادامه به چندتا از مزیت‌های NFT می پردازیم تا بهتر با NFTهای هنری آشنا شوید.

 

ثبت مالکیت آثار هنری دیجیتال

قبل از دنیای کریپتو فرصتی وجود نداشت که شما به عنوان هنرمند و مالک یک اثر هنری بتوانید به طور انحصاری و مشخصی مالکیت آثار خود را اثبات کنید و هر کسی می‌توانست از روی اثر شما کپی کند و آن را با قیمت بالا برای فروش بگذارد. اما پس از ظهور NFTها کار برای هنرمندان بسیار راحت شده است. حال شما تنها با تبدیل آثار هنری دیجیتالی خود به توکن‌های غیرقابل تعویض یا همان NFT به آسانی می‌توانید مالکیت آثار خود را ثبت کنید و پس از آن هیچ‌کس نمی‌تواند از روی آن کپی کند یا بخواهد آثاری مشابه را بر روی بلاکچین قرار دهد. ردیابی مالک از طریق سایت‌های مربوطه و جزییات توکن شما به راحتی قابل انجام است.

همچنین می‌توانید مشاهده کنید که چه کسانی NFT شما را خریدند و در حال حاضر دست چه شخصی است. به عبارتی در دنیای NFTها شما به عنوان خالق آن اثر به رسمیت شناخته می‌شوید. اثر هنری شما می‌تواند یک نقاشی دیجیتالی باشد یا حتی می‌تواند یک عکس، فیلم، انیمیشن، طراحی و ... باشد که تبدیل به NFT شده است و در بازارهای مربوطه به نمایش گذاشته شده است.

نقاشی NFT

 

کسب درآمد

تبدیل آثار هنری به NFT، یک راه درآمدی بسیار راحت و عالی است که دست هنرمندان را برای نمایش تمام آثار هنری خود باز گذاشته است. تمام انواع مختلف آثار هنری را شما می‌توانید در بازارهای مربوطه مشاهده کنید و حتی می‌توانید به عنوان یک سرمایه‌گذار آن‌ها را خریداری کنید. قیمت هر اثر بستگی به نوع هنر و خالق آن دارد. اگر افراد معروف و مشهور این حوزه اقدام به انتشار یک اثر هنری کنند، به طبع قیمت و ارزش آن NFT بسیار بالا خواهد رفت و در مزایده به میلیون‌ها دلار خواهد رسید. ارزش و قیمت NFT شما بستگی به قیمت ارزهای دیجیتال نیز دارد. به عبارتی می‌توان گفت بستگی به شبکه بلاکچینی که شما برای انتشار NFT خود انتخاب کردید دارد. برای مثال اگر شما NFT خود را در شبکه اتریوم منتشر کرده باشید، قیمت NFT شما به قیمت ارز اتریوم بستگی دارد.

همچنین در این بازار هنرمندان می‌توانند اثر خود را با حق امتیاز به فروش برسانند. به عبارتی هر بار که اثر هنری شما به فروش می‌رسد، ۸ تا ۱۰ درصد از کل فروش به شما خواهد رسید. البته اضافه کردن این قابلیت به پلتفرم مورد استفاده شما وابسته است.

 

فروش بدون واسطه

در دنیای امروزی شما اگر بخواهید اثر هنری خود را بفروشید به کلی واسط نیاز دارید. در بازار سنتی یک هنرمند فقط به کمک شخص ثالث می‌تواند آثار هنری خود را در گالری‌ها به نمایش بگذارد، همچنین درگیر مسائل فروش قانونی و رسمی و انتقال مالکیت می‌شوند. از سمتی اگر بخواهید سفارشی را برای مشتری آماده کنید، باید منتظر شنیدن بازخورد و همچنین تغییر و ویرایش اثر هنری‌تان باشید تا مطابق میل مشتری شود. اما با ظهور NFT تمام این مشکلات حل شدند و دیگر هنرمندان نیازی به گالری و نمایشگاه برای نمایش و فروش محصول خود ندارند. به عبارت دیگر اثر هنری خود را مستقیم، بدون واسطه، به دست خریدار می‌رساند. حتی می توانند خریداران بعدی آثار خود را نیز دنبال کنند. بازار NFTها به هنرمندان امکانات و قابلیت‌های پیشرفته‌ای می‌دهد تا به راحتی بتوانند آثار خود را منتشر کنند و از آن‌ها کسب درآمد کنند.

 

انتشار در سراسر جهان

یکی از بهترین ویژگی‌های بازار NFT این است که آثار هنری شما را به تمام دنیای مجازی نشان می‌دهد. همین قابلیت باعث شده است تا هنرمندان، خریداران و طرفداران بیشتری پیدا کنند. درست است که ثبات داشتن در این بازار رقابتی می‌تواند دشوار باشد اما شما دیده خواهید شد. زمانی که هنرمندان، مخاطبان جهانی داشته باشند درآمد بیشتری از آثار هنری خود کسب می‌کنند و فرصت داشتن شهرت و محبوبیت پیدا می‌کنند. همچنین شما به عنوان سرمایه‌گذار می توانید آثار بزرگ و مشهوری را بخرید و از آن راه کسب درامد کنید.

 

دسترسی همگانی

هر هنرمندی در هرجای این کره خاکی، معروف و مشهور یا نه، فقط یک تازه‌کار یا فقط یک شخصی که علاقه به نقاشی دیجیتال دارد، همه و همه می‌توانند در این بازار شرکت کنند. تعداد زیادی از هنرمندان خلاق امتیازات پایینی دارند و تجربه کمی در این کار دارند اما نقاشی آن‌ها از این طریق به راحتی دیده می‌شود و فرصت یک شبه معروف شدند را پیدا می‌کنند. هیچ محدودیتی برای شرکت در این بازار وجود ندارد. هر کسی با هر شرایطی که دارد می‌تواند آثار خود را به NFT تبدیل کند.

 

معایب NFT

تنها عیب و ایراد NFTها تاثیر مخرب آن بر محیط زیست است. به تازگی یک هنرمند فرانسوی اثر هنری خود را در ۱۰ ثانیه به فروش رساند و هزاران دلار سود کسب کرد، اما اون نمی‌توانست پیش‌بینی کند چه مقدار انرژی صرف این کار شده است. ۸.۷ مگاوات ساعت انرژی مصرف شده بود که تقریبا معادل با میزان مصرف انرژی کارگاه او در مدت ۲ سال است! همین امر باعث نگرانی هنرمندان بسیاری شده است. این بخشی از مشکلات مربوط به مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) است که مکانیزم اصلی بعضی از شبکه‌های بلاکچینی است. کامپیوترهای قدرتمندی برای این محاسبات و مکانیزم مورد استفاده قرار می‌گیرند که بسیار انرژی مصرف می‌کنند و به محیط زیست آسیب جدی وارد می‌کنند.

نقاشی NFT

 

چگونه نقاشی NFT بکشیم؟

برای خلق آثار هنری دیجیتالی نرم‌افزارهای بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسته به نوع اثر هنری شما این نرم‌افزارها می‌توانند متغیر باشند و همچنین براساس دستگاه مورد استفاده شما و سیستم‌عامل‌تان مناسب‌ترین نرم‌افزار متفاوت است. ما در این مقاله چندتا از نرم‌افزارها را به شما معرفی می‌کنیم اما برای انتخاب مناسب‌ترین نرم‌افزار و نحوه خلق آثار هنری باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

معروف‌ترین نرم‌افزاری که امروزه هر کسی اسم آن را شنیده است، نرم‌افزار فوتوشاپ (Adobe Photoshop) است که برای تمام سیستم‌عامل‌ها قابل نصب و راه‌اندازی است. امکانات فوتوشاپ بسیار زیاد است و قابلیت‌های پیشرفته‌ای دارد که می‌توان اثار هنری دیجیتالی بسیار عالی را با استفاده از آن خلق کرد.

از دیگر نرم‌افزارهای مخصوص نقاشی دیجیتالی، کورل پینتر (Corel Painter) است که ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. محیط کاربری ساده و زیبا آن باعث راحتی استفاده آن شده است. همچنین می‌توانید تصاویر ۳ بعدی را با آن خلق کنید.

Adobe illustrator draw نیز یکی از بهترین نرم‌افزارها هست که حتی برای گوشی‌های همراه اندروید و آیفون نیز مناسب می‌باشد. البته قبل از کار با تمام این نرم‌افزارها باید آموزش بببنیم و طرز استفاده از قابلیت‌هایشان را یادبگیریم.

همچنین اگر از تبلت‌های اپل یا سامسونگ استفاده می‌کنید که بسیار مناسب خلق نقاشی‌های دیجیتال هستند.

 

چگونه نقاشی خود را به NFT تبدیل کنیم؟

حال که بررسی کردیم چگونه نقاشی NFT بکشیم؟ در این قسمت چگونی تبدیل نقاشی به NFT  را آموزش خواهیم داد.

قبل از ساخت NFT باید با اصطلاح مینت کردن یا همان Minting آشنا شویم. به عملیات تبدیل یک اثر هنری به NFT، عمل مینتینگ گفته می‌شود. برای مینت کردن یک اثر نیازی به دانش تخصصی و کدنویسی نیست. فقط کافیست یک اثر یا محصول منحصربه‌فرد داشته باشید. در این بازار آثار تکراری و کپی را نمی‌توان منتشر کرد.

محصولات و آثار مختلفی را می‌توان به NFT تبدیل کرد، از نقاشی و طراحی‌ها گرفته تا مد و موسیقی و حتی یک توییت ساده را می‌توان به NFT تبدیل کرد. برای بررسی دقیق‌تر این موضوع در ادامه فرمت‌هایی را که می‌توانید در اکثر بازارها بارگذاری کنید و به NFT تبدیل کنید را بررسی می‌کنیم.

 

چه فرمت‌هایی را می‌توان به NFT تبدیل کرد؟

اکثر بازارها به شما اجازه بارگذاری فرمت‌های زیر را می‌دهند: GLB, GLTF, WAV, OGG, WEBM, MP3, SVT, MP4, PNG, GIF, JPG. همان‌طور که مشخص است فایل‌های مختلفی را می‌توانید به NFT تبدیل کنید؛ از عکس و نقاشی گرفته تا آهنگ و ویدیو و دیگر فایل‌ها.

همچنین حجم فایل شما باید کمتر از 100MB باشد البته به شما پیشنهاد می‌دهند که کمتر از 50MB منتشر کنید، بهتر است.

نقاشی NFT

 

پیش نیازهای ساخت NFT

قبل از اینکه اثر خود را به NFT تبدیل کنید، ابتدا لازم است بازار و کیف‌پول مناسب خود را پیدا کنید. از بین تمام بازارهای NFT، بازار اپن‌سی (OpenSea) و راریبل (Rarible) جز محبوب‌ترین و بهترین‌ها هستند. در این دو بازار تمام آثار هنری پشتیبانی می‌شود و حتی شما می‌توانید بازی رایانه‌ای یا دیگر محصولات خود را برای فروش ارائه دهید. این دو پلتفرم برای کاربران مبتدی بسیار عالی است و رابط کاربری راحتی دارد. البته لازم است به این نکته اشاره کنیم که اگر یک بازار را آموزش ببینید به باقی بازارها هم مسلط خواهید شد. پس جای نگرانی نیست. در ادامه ما بازار اپن‌سی را به طور مختصر آموزش می‌دهیم.

نیازمندی دوم شما کیف‌پول مناسبی است که هم از NFT ها پشتیبانی کند و هم به بازار اپن‌سی متصل شوید. بهترین کیف‌پول‌های موجود در بازار برای NFT، کیف‌پول‌های متامسک (MetaMask) و کوین‌بیس (Coinbase Wallet) است. در این مقاله ما از کیف‌پول متامسک استفاده کرده‌ایم.

مورد بعدی که نیاز است مشخص کنید شبکه بلاکچینی است که شما می‌خواهید در آن NFT بسازید. ساخت NFT در شبکه اتریوم هزینه‌بر است و اگر می‌خواهید رایگان و بدون پرداخت هیچ‌هزینه‌ای NFT بسازید باید از شبکه پالیگان استفاده کنید. در صورت انتخاب شبکه پالیگان کارمزدها پس از فروش NFT شما کسر خواهند شد و در ابتدا برای ساخت NFT هیچ هزینه‌ای از شما دریافت نمی‌کنند.

 

آشنایی با ساخت NFT در OpenSea

برای آموزش بهتر ساخت NFT و توضیحات مفصل در این باره بهتر است نگاهی به مقالات مرتبط با حوزه NFT که در سایت بیتفا قرار گرفته شده است را مطالعه کنید. اما در این قسمت نیز اشاره‌ای به مراحل ساخت NFT می‌کنیم.

برای ساخت NFT باید مراحل زیر را طی‌کنید:

  • دانلود کیف‌پول متامسک از سایت اصلی و نصب نسخه مرورگر آن.
  • اضافه کردن شبکه پالیگان (متیک) به کیف‌پول متامسک. (در غیر این صورت می‌توانید از شبکه اتریوم استفاده کنید)
  • ثبت‌نام در سایت اپن‌سی و اتصال آن به کیف‌پول متامسک.
  • انتخاب گزینه Create در صفحه اصلی سایت.
  • آپلود کردن فایل اصلی خود.
  • سپس لازم است تمام مشخصات فایل خود را اعم از نام، ویژگی‌ها، کلکسیون و ... را وارد کنید.
  • وارد کردن شبکه پالیگان (یا هر شبکه‌ای که مناسب شما است.)

برای اطلاعات بیشتر از نحوه ساخت NFT و یا خرید و فروش NFT در ایران به مقاله‌های مربوطه مراجع کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد