جستجو در بیتفا
  • استخراج ابری چیست؟
  • مزیت‌های استخراج ابری چیست؟
  • آیا استخراج ابری به صرفه است؟
  • ریسک استخراج ابری
  • استخراج ابری شامل چه ریسک‌هایی می‌شود؟
  • معرفی سایت‌های استخراج ابری
  • جمع‌بندی
استخراج ابری (Cloud Mining) چسیت؟

استخراج ابری (Cloud Mining) چسیت؟

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
۵ دقیقه
۱۳
۲,۰۱۴
توسط :
مینا بشیری

همانطور که می‌دانید برخی از رمزارز‌ها از مکانیزم اجماع اثبات کار (POW) استفاده می‌کنند و قابل استخراج یا mineable هستند، در نتیجه داوطلب‌ها می‌توانند با در اختیار قرار دادن قدرت پردازش سخت افزار‌های خود به شبکه به ماین یا استخراج رمزارز‌ها بپردازند و کسب درآمد کنند. با این حال فرآیند استخراج آسان نیست و لازم است اقدامات بسیاری صورت گیرد. اما روش دیگری برای استخراج وجود دارد، به این صورت که نیازی به تهیه دستگاه‌های ماینر نبوده و هزینه نگهداری و همچنین پرداخت هزینه برق مصرفی به عهده شما نمی‌باشد. در این مقاله به معرفی استخراج ابری (Cloudmining)، نحوه انجام آن و ریسک انجام آن خواهیم پرداخت.

 

استخراج ابری چیست؟

در ابتدا استخراج رمز ارزی نظیر بیت کوین (Bitcoin) به سادگی انجام می‌شد. شما تنها با داشتن یک کامپیوتر قادر بودید حتی در خانه به استخراج بیت کوین بپردازید. اما رفته رفته با افزایش سختی شبکه فرآیند ماینینگ نیز سخت‌تر و پیشرفته‌تر شد به طوری که دیگر استخراج بیت کوین با استفاده از کامپیوترهای خانگی امکان پذیر نبود. امروزه دستگاه‌های ماینینگ پیشرفته‌ای وجود دارند که کاربرد آن‌ها تنها استخراج رمز ارزها است و فرآیند استخراج بیش از پیش پیشرفته‌تر شده است. برای استخراج لازم است اقدامات مختلفی را انجام دهید. تهیه دستگاه مناسب با سود آوری مناسب، فراهم کردن مکان مناسب و تعبیه سیستم‌های خنک کننده از جمله این اقدامات است. اما کلود ماینینگ (Cloudmining) موقعیتی را فراهم کرده است که دیگر نیاز به این تدارکات نبوده و با پرداخت مبلغی می‌توانید دستگاه‌های ماینر را در  نقاط مختلف اجاره کنید و سود حاصل شده بین شما و مالک دستگاه تقسیم خواهد شد. بدین صورت می‌توانید بدون نیاز  به خرید دستگاه‌های ماینر گران قیمت به استخراج ابری رمزارزهایی مانند بیت کوین، لایت کوین یا دوج کوین بپردازید. زمانی که شما برای خدمات استخراج ابری هزینه پرداخت می‌کنید در واقع قسمتی از یک استخر بزرگ را اجاره کرده‌اید که شانس شما را برای تایید تراکنش‌ها بالاتر می‌برد.

استخراج ابری تنها برای رمزارز‌هایی امکان پذیر است که از مکانیزم اثبات کار یا POW استفاده می‌کنند، مانند بیت کوین و بلاکچین اصلی اتریوم. بدین ترتیب استخراج ابری برای رمزارز‌هایی که از مکانیزم اثبات سهام یا POS استفاده می‌کنند مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. همانطور که می‌دانید در این مکانیزم داوطلب‌ها مقدار مشخصی از دارایی‌های خود را در شبکه قفل می‌کنند و بدین ترتیب حق تایید تراکنش‌ها و اضافه کردن بلوک جدید به زنجیره را دارند که در ازای این کار کوین‌های جدید استخراج شده را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. البته برخی سرویس‌های استیکینگ نظیر اتریوم دو، سولانا و ایاس این امکان را به شما می‌دهند که با در اختیار قرار دادن کوین‌های خود به تایید کنندگان تراکنش، سهمی در پاداش دریافت شده داشته باشید که تقریبا مشابه با استخراج ابری است. برای آشنایی بیشتر با مکانیزم اثبات کار می‌توانید مقاله‌ آشنایی با مکانیزم اثبات کار را مطالعه کنید.

 

مزیت‌های استخراج ابری چیست؟

مزیت های استخراج ابری

استخراج ابری هیچ کدام از اقدامات لازم برای استخراج را در بر نمی‌گیرد. بدین ترتیب مجبور به تهیه سخت افزار‌های مخصوص، فراهم کردن محل مناسب و پرداخت قبض برق نمی‌باشید. اگر علاقه‌مند به استخراج ابری می‌باشید لازم است ابتدا رمزارز مورد نظر خود برای استخراج را انتخاب کرده، تحقیقات لازم برای انتخاب استخر استخراج را به عمل آورده و استخر استخراج مناسب را انتخاب کنید و در نهایت به استخراج کوین مورد نظر خود بپردازید. بنا به گفته‌ MiningPoolStates.com بیت کوین، اتریوم و دوج کوین بزرگ‌ترین استخر‌های استخراج را دارا هستند.

به طور خلاصه برای شروع استخراج ابری لازم است:

  1. یک سرویس ارائه دهنده خدمات استخراج ابری انتخاب کنید.
  2. ارز مورد نظر برای استخراج را انتخاب کنید.
  3. یک اکانت برای دریافت کوین‌های استخراج شده ایجاد کنید.

هزینه استفاده از خدمات هر سایت با توجه به میزان استخراج متفاوت است.

 

آیا استخراج ابری به صرفه است؟

استخراج ابری می‌تواند روشی سودده باشد البته سود آن کمتر از وقتی است که با سخت افزار‌های خودتان استخراج کنید. زیرا باید هزینه اجاره ماینر‌ها را پرداخت کنید و در عین حال ماینر‌ها می‌توانند قسمتی از سود شما را نیز برای خود بردارند. علاوه بر آن، سود دریافتی شما متناسب با قدرت پردازش استخر است همچنین دستگاه‌های ماینر جدیدتر، کارایی بهتری دارند و قادر به استخراج تعداد بیشتری کوین می‌باشند. البته به طور قطع نمی‌توان در مورد سود دهی استخراج ابری نظر داد و همه چیز به انتخاب سرویس و کوین مورد نظر بستگی دارد.

 

ریسک استخراج ابری

ریسک استخراج ابری

 

استخراج ابری از این جهت ریسک پذیر است که شما برای انجام این فرآیند به فردی دیگر اعتماد می‌کنید و حتی مطمئن نیستید که آیا آن فرد واقعا سخت افزار‌های لازم برای بیت کوین یا هر رمز ارز دیگری را که انتخاب می‌کنید دارد یا خیر.

 

استخراج ابری شامل چه ریسک‌هایی می‌شود؟

معمولا سایت‌های ارائه دهنده خدمات کلود ماینینگ پیشنهاد کسب سود زیاد در بازه زمانی کوتاه را به کاربران می‌دهند این سایت‌ها معمولا به طور ناشناس عمل می‌کنند و شناخت دقیق مدیر پلتفرم غیرممکن است.

انتخاب یک پلتفرم ماینینگ قابل اعتماد تاثیر بسیاری در کاهش ریسک دارد. ناشناس بودن طراح، آدرس و محل فعالیت، نداشتن مجوز‌های قانونی، عدم شفافیت در فعالیت‌ها و وعده‌ سودهای نجومی می‌تواند از نشانه‌های طرح‌های پانزی و کلاهبرداری باشد. 

به علاوه درآمد شما ارتباط مستقیمی با سلامت بازار نیز دارد. بیت کوین و سایر رمزارز‌های ماینبل به شدت نوسانی هستند به طوری که قیمت آن‌ها در بازه زمانی بسیار کوتاه می‌تواند متغیر باشد. این امر می‌تواند برای سرمایه گذاری شما خطرناک باشد به این صورت که ارزش هر کوینی که استخراج می‌کنید پتانسیل سقوط قیمت را دارد.

از دیگر ریسک‌ها می‌توان به مکان استقرار ماینر‌ها اشاره کرد. برای مثال تعداد قابل توجهی از ماینر‌های استخراج ابری در کشور چین قرار داشتند. به این دلیل که هزینه‌ مصرف برق در چین پایین و در فصل‌های بارانی نیز از انرژی سبز استفاده می‌کردند. اما در بهار سال 2021 دولت چین صنعت استخراج ابری رمزارز‌ها را سرکوب و ماینر‌ها را مجبور به خاموش کردن دستگاه‌ها یا انتقال آن‌ها به جای دیگر کرد. در نتیجه هر کسی که در کشور چین ماینر استخراج ابری اجاره کرده بود درآمد خود را از دست داد.

این ریسک می‌تواند کشور‌های دیگر را نیز در بر گیرد و هر کشوری می‌تواند صنعت ماینینگ را ممنوع اعلام کند. این پروسه انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کند و گاها این انرژی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی بدست می‌آید و بسیاری از کشور‌ها این فرآیند را آفتی برای محیط زیست می‌دانند. با این حال خطرات ذکر شده برای کسانی که به صورت ابری استخراج می‌کنند بسیار کمتر از زمانی است که با دستگاه‌های خودتان به استخراج بپردازید. برای مثال علاوه بر هزینه دستگاه و نگهداری آن، اگر تقاضا برای استخراج در پی یک سقوط اقتصادی از بین برود می‌تواند شما را متحمل هزینه‌های بسیاری کند.

 

معرفی سایت‌های استخراج ابری

سایت‌های Genesis mining، Hashnest و Hashgains از جمله سایت‌های معروف در زمینه‌ استخراج ابری می‌باشند با این حال ریسک‌های استخراج ابری شامل حال این سایت‌ها نیز می‌شود. در نتیجه قبل از هر اقدام برای پیوستن به این استخر ها حتما تحقیقات لازم را به عمل آورید. 

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی شد شما را با استخراج ابری (Cloudmining)، نحوه‌ انجام این کار و ریسک‌های موجود در این فرآیند آشنا کنیم. استخراج ابری فرآیندی است که برای انجام آن لازم است تحقیقات جامعی صورت گیرد و سایت مورد اعتمادی را برای استفاده از خدمات ماینینگ انتخاب کرد تا ریسک‌های ذکر شده را به حداقل رساند. طرفداران استفاده از این روش استخراج کمتر از سایر روش‌ها است و دلیل آن هم عدم شفافیت کافی در این حوزه است.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد