جستجو در بیتفا
  • درخواست مجدد BlackRock برای راه‌اندازی صندوق ETF
  • همکاری صرافی Coinbase و BlackRock
  • راه‌اندازی صندوق‌های ETF توسط شرکت‌های مختلف چه تأثیری بر بازار ارزهای دیجیتال دارد؟
  • جمع بندی
ثبت درخواست دوباره BlackRock برای راه‌اندازی صندوق ETF بیت کوین

ثبت درخواست دوباره BlackRock برای راه‌اندازی صندوق ETF بیت کوین

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
۶ دقیقه
۲
۷۵۳
توسط :
مبین رزمخواه

در هفته‌های اخیر خبرهای مربوط به صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین و همچنین درخواست BlackRock برای راه‌اندازی چنین صندوق‌هایی و سپس رد شدن این درخواست توسط سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) مهم‌ترین اتفاقات را در بازار کریپتو از جهت شکل دهی روند کوتاه مدت رقم زدند. حال، درخواست مجدد BlackRock برای راه‌اندازی صندوق ETF دوباره می‌تواند تأثیرات جالب توجهی بر بازار داشته باشد. شرکت‌های مختلفی در حال رقابت هستند تا بتوانند سهم خوبی از بازار این صندوق‌ها دریافت کنند و در روزهای تحرکات آن‌ها می‌تواند اتفاقاتی در بازار کریپتو ایجاد کند که سعی می‌کنیم در این مقاله به آن‌ها اشاره کنیم. با بیتفا همراه باشید!

 

درخواست مجدد BlackRock برای راه‌اندازی صندوق ETF

در 15 ژوئن کمپانی BlackRock که بیشترین حجم سرمایه تحت مدیریت در دنیا را در اختیار دارد، برای راه‌اندازی صندوق ای تی اف بیت کوین خود تلاش‌هایی صورت داد. اقدام این شرکت بزرگ باعث شد تا موجی از احساسات مثبت در بازار بیت کوین و ارزهای دیجیتال شکل بگیرد و قیمت بیت کوین به دنبال این اتفاقات امیدوار کننده توانست سقف قیمتی سالانه خود را نیز پشت سر بگذارد و رشد خوبی تا محدوده قیمتی 31،500 دلار تجربه کند.

اما این روند صعودی کوتاه مدت، زمانی که سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا اعلام کرد طرح پیشنهادی BlackRock از شفافیت‌های لازم برای اجرایی شدن برخوردار نیست و آن را رد کرد متوقف شد. حتی در یک بازه زمانی کوتاه، قیمت بیت کوین دچار یک ریزش هزار دلاری شد اما به سرعت توانست خود را ریکاوری کند و هنوز حمایت 30 هزار دلاری بیت کوین توانسته است ارزش آن را بالای این محدوده مهم حفظ کند. پس از رد شدن درخواست شرکت BlackRock، بیت کوین وارد یک محدوده رنج قیمتی بین 31500 دلار تا 30000 دلار شد و به نظر می‌رسد که قیمت بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار منتظر یک محرک تازه برای ایجاد روند بعدی کوتاه مدت خود است.

حال شرکت بلک راک مثل اینکه برای راه‌اندازی صندوق ETF بیت کوین خود مصمم است و دوباره تلاش‌هایش را برای دریافت مجوزهای لازم از طریق بورس Nasdaq پیگیری می‌کند. این کمپانی اسناد جدیدی را در فرم درخواست خود قرار داده است تا بتواند با مطرح کردن جزئیات بیشتر در این مورد، اطلاعات جامع‌تری درباره صندوق قابل معامله در بورس بیت کوینی خود به نهادهای نظارتی ارائه دهد. این اقدامات جدید BlackRock پس از آن صورت گرفت که نهاد نظارتی SEC عنوان کرد طرح این شرکت برای راه‌اندازی صندوق ای تی اف بیت کوین از شفافیت کافی برخوردار نیست و لازم است تا اطلاعات بیشتری در مورد آن منتشر و مشخص شود. البته در طرح جدید، شرکت BlackRock همکاری تازه‌ای با صرافی Coinbase نیز خواهد داشت که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

 

همکاری صرافی Coinbase و BlackRock

شرکت بلک راک در درخواست جدید خود عنوان کرد که صرافی Coinbase Global قرار است تا نظارت‌ها و حمایت‌های لازم را برای شکل گرفتن هر چه بهتر صندوق ای تی اف بیت کوین در این شرکت بین‌المللی مدیر دارایی صورت دهد. بر اساس طرح پیشنهادی، توافقی که بین صرافی Coinbase و شرکت BlackRock صورت گرفته این امکان را برای BlackRock فراهم می‌کند تا برای مدیریت صندوق ETF بیت کوین از کمک‌های نظارتی این صرافی آمریکایی بهره‌مند شود.

در فرم اولیه‌ای که توسط BlackRock منتشر شد، درخواست ایجاد صندوق قابل معامله بیت کوینی به نوعی مطرح شده بود که این تصور را ایجاد کرد صرافی Coinbase شراکت مستقیم با این کمپانی مدیریت دارایی خواهد داشت که اکنون در نسخه دوم فرم‌های ثبت شده، این مسئله به صورت واضح مشخص شد و نقش Coinbase تنها به عنوان یک نهاد کمک نظارتی برای پیشرفت فعالیت‌های صندوق ETF تعریف شده است. به دنبال منتشر شدن خبر همکاری Coinbase با BlackRock، سهام این صرافی آمریکایی با 12 درصد رشد مواجه شد و به نظر می‌رسد شرایط Coinbase پس از شکایت SEC در حال بهبود است.

علاوه بر BlackRock شرکت‌های دیگری هم برای راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله بیت کوین درخواست‌هایشان را ثبت کرده‌اند که می‌تواند احساسات مثبت شکل گرفته نسبت به بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال را تقویت کند. در ادامه در مورد آن شرکت‌ها و تأثیراتی که این اتفاق‌ها می‌تواند بر شکل گیری روند بازار ارزهای دیجیتال داشته باشد صحبت خواهیم کرد.

 

راه‌اندازی صندوق‌های ETF توسط شرکت‌های مختلف چه تأثیری بر بازار ارزهای دیجیتال دارد؟

صندوق‌های قابل ‌معامله در بورس این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا بتوانند دارایی‌هایی که توسط صندوق ETF پشتیبانی می‌شود را در بورس اوراق بهادار معامله کنند و یا در سبد سرمایه‌گذاری خود قرار دهند. حال، زمانی که بیت کوین راه خود را به این صندوق‌ها باز می‌کند، در کنار سهام سایر شرکت‌های بزرگ مانند اپل قرار می‌گیرد و می‌تواند ورود سرمایه بسیار بیشتری را نسبت به قبل تجربه کند.

صندوق ای تی اف بیت کوین

هم‌زمان با شرکت BlackRock شرکت‌های دیگری مانند ARK Investment Management نیز درخواست ثبت صندوق ETF خود را اصلاح کردند تا مجدد برای SEC ارسال کنند. در فرم درخواست این شرکت اعلام شده است یک همکاری نظارتی با سازمان معاملات بورس شیکاگو (Cboe) و یک صرافی رمز ارزی ناشناس آمریکایی صورت گرفته است تا نظر SEC برای تأیید کردن آن جلب شود.

شرکت‌های Grayscale و Fidelity نیز از دیگر نهادهای مدیریت دارایی هستند که تلاش کردند تا خدمات خود را در حوزه راه‌اندازی صندوق‌های ETF بیت کوین گسترش دهند. علاوه بر این، SEC به اولین صندوق ETF معاملات اهرم دار بیت کوین نیز در روزهای گذشته مجوز داد که یک اتفاق بزرگ برای صنعت ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. می‌توان گفت ورود شرکت بزرگی مانند BlackRock محرک بزرگی بود تا رونق و رقابت تازه‌ای در این بخش از صنعت کریپتو شکل بگیرد که باعث می‎‌شود تا روند ورود سرمایه به این بازار سرعت بیشتری به خود بگیرد.

صندوق‌های سرمایه گذاری می‌توانند به ورود ارزهای دیجیتال به بدنه اصلی اقتصاد دنیا کمک بسیار بزرگی کنند. ارزش بازار کریپتو و بیت کوین در مقایسه با ارزش بازارهای بزرگ مالی دنیا مانند بورس آمریکا بسیار کم است و اگر که بیت کوین وارد جمع دارایی‌هایی با حجم معاملات بزرگ شود؛ در کنار اینکه اینکه ارزش خود را در بین سرمایه‌گذاران تثبیت خواهد کرد می‌تواند رشد قیمتی بسیار خوبی را نیز تجربه کند. شاید نیاز نباشد که به این نکته اشاره کنیم اما بهتر است توجه داشته باشید که اگر بیت کوین شرایط خوبی داشته باشد، سایر آلت‌کوین‌ها و حتی توکن‌های تازه وارد هم می‌توانند شرایط خوبی به خود بگیرند، زیرا جذب سرمایه برایشان بسیار راحت‌تر خواهد شد.

 

جمع بندی

مدت‌هاست که اخبار صندوق‌های ETF بیت کوین مهم‌ترین اتفاقات بازار کریپتو را رقم می‌زنند. روند صعودی که پس از 15 ژوئن و تمایل BlackRock به ایجاد صندوق قابل معامله بیت کوین شکل گرفت در روزهایی که در آن هستیم نفس‌های آخر خود را می‌کشد و برای اینکه بتواند دوباره به پیشرفت خود ادامه دهد نیاز به یک محرک بزرگ دارد. بیت کوین برای ادامه دادن روند صعودی خود مقاومت بزرگ 32 هزار دلار را در پیش رو دارد و اگر نتواند از سد آن عبور کند دوباره وارد یک محدوده رنج خواهد شد که مشخص نیست تا چه زمانی ادامه پیدا کند.

همچنین تضمینی وجود ندارد که بازه قیمتی 30 هزار دلار که تا کنون توانسته است حمایت خوبی از پادشاه ارزهای دیجیتال صورت دهد باز هم بتواند در اصلاح‌هایی که در بازار رخ می‌دهد قیمت بیت کوین را همچنان بالای این محدوده نگه دارد. بازار کریپتو در شرایط فعلی نیاز به یک محرک بزرگ برای آغاز حرکت خود در جهت صعودی و یا نزولی دارد و باید منتظر باشیم و ببینیم که این اتفاق بزرگ چه زمانی رخ می‌دهد و با توجه به آن مشخص کنیم که احتمال حرکت بیت کوین به کدام سمت بیشتر خواهد بود. تلاش دوباره بلک راک برای ایجاد صندوق ای تی اف شاید نشانه مثبتی باشد اما به نظر می‌رسد که از قدرت کافی برای ایجاد یک روند صعودی برخوردار نیست و باید منتظر خبر و یا اتفاق بزرگ‌تری باشیم.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد