جستجو در بیتفا
  • هشدار بوترین نسبت به خطرات هوش مصنوعی
  • ضرورت عدم استفاده از هوش مصنوعی در حاکمیت پروژه‌ها
  • ساخت هوش مصنوعی غیرمتمرکز با استفاده از فناوری بلاکچین
هشدار ویتالیک بوترین به توسعه‌دهندگان؛ با احتیاط از هوش مصنوعی استفاده کنید

هشدار ویتالیک بوترین به توسعه‌دهندگان؛ با احتیاط از هوش مصنوعی استفاده کنید

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
۲ دقیقه
۲
۲۵۲
توسط :
علی ابراهیمی

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، بنیانگذار اتریوم معتقد است با توجه به ماهیت آسیب‌پذیر هوش مصنوعی در زمان کنونی، توسعه‌دهندگان باید هنگام ترکیب این فناوری با سیستم‌های بلاکچین مراقب باشند.

هشدار بوترین نسبت به خطرات هوش مصنوعی

هشدار ویتالیک بوترین برای هوش مصنوعی

به نقل از کوین تلگراف، بوترین روز گذشته پست جدیدی در وبلاگ شخصی خود منتشر و به نگرانی‌هایش در رابطه با هوش مصنوعی اشاره کرد. وی در این پست با اشاره به ریسک‌های استفاده از هوش مصنوعی در اپلیکیشن‌های کریپتو از توسعه‌دهندگان خواست تا نهایت دقت خود را در این زمینه به کار بگیرند.

در این پست آمده است:

احتیاط بسیار مهم است. به عنوان مثال اگر کسی یک بازار پیش‌بینی یا یک استیبل کوین با استفاده از اوراکل هوش مصنوعی بسازد و بعدا مشخص شود اوراکل آسیب‌پذیر است، مقدار زیادی پول می‌تواند در یک لحظه ناپدید شود.

بنیانگذار اتریوم معتقد است می‌توان از فناوری هوش مصنوعی برای بازارهای پیش‌بینی در مقیاس کوچک که کنترل آنها توسط انسان غیرممکن است استفاده کرد.

وی در این رابطه نوشت:

همچنین می‌توان از هوش مصنوعی در رابط کاربری کیف پول‌های ارز دیجیتال استفاده کرد تا برای توضیح تراکنش‌ها، امضای آنها یا پیدا کردن کلاهبرداری‌ها با کاربران تعامل داشته باشد.

وی افزود:

نظر من این است که در حال حاضر، رابط‌های کاملا مبتنی بر هوش مصنوعی احتمالا خیلی خطرناک هستند و ریسک‌های مختلفی را به همراه خواهند داشت. اما استفاده از این فناوری برای تکمیل رابط‌های کاربری سنتی بسیار کارآمد خواهد بود.

ضرورت عدم استفاده از هوش مصنوعی در حاکمیت پروژه‌ها

از نظر بوترین، پرریسک‌ترین کاربرد هوش مصنوعی در فضای کریپتو، استفاده از آن برای اجرای قوانین یا حاکمیت در پروژه‌هاست چراکه مدل‌های متن باز این فناوری در برابر حملات آسیب‌پذیر هستند.

به گفته بنیانگذار اتریوم، مهاجمان می‌توانند کدهای مخرب خود را به سیستم‌های هوش مصنوعی متن باز اضافه کرده و از آنها برای اهداف سوء خود استفاده کنند. در سمت مقابل، هوش مصنوعی‌های متن بسته با ابهام امنیت خود را فراهم می‌کنند اما هیچ شفافیتی در نحوه کارشان ارائه نمی‌کنند و بی‌طرف بودن آنها مشخص نیست.

پروژه ورلد کوین (Worldcoin) یکی از نمونه‌های سیستم‌های هوش مصنوعی متن بسته است که به عقیده بوترین، امکان دسترسی مستقیم به کسی نمی‌دهد و امنیت خود را از طریق سخت‌افزارهای قابل اعتماد خود تامین می‌کند.

ساخت هوش مصنوعی غیرمتمرکز با استفاده از فناوری بلاکچین

هوش مصنوعی غیرمتمرکز

ویتالیک بوترین معتقد است بزرگترین چالش حال و حاضر، ساخت یک هوش مصنوعی غیرمتمرکز با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری و فناوری بلاکچین است تا سایر پروژه‌های کریپتویی بتوانند از آن استفاده کنند.

وی در این رابطه می‌گوید:

چالش‌ برانگیزترین چیز در حال حاضر ساخت برنامه‌هایی است که با استفاده از بلاکچین و الگوریتم‌های رمزنگاری، یک هوش مصنوعی غیرمتمرکز مورد اعتماد ایجاد می‌کند که سایر اپلیکیشن‌ها می‌توانند برای برخی از اهداف خود به آنها تکیه کنند.

بوترین معتقد است این برنامه‌ها امنیت هوش مصنوعی را با دوری از خطرات مربوط به سیستم‌های متمرکز بهبود بخشیده و با بهبود عملکرد آنها از این مشکلات جلوگیری می‌کنند. با این حال، وی خاطرنشان کرد سناریوهای زیادی وجود دارد که ممکن است فرضیات زیربنایی وی با شکست مواجه شوند.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد