جستجو در بیتفا
  • معرفی ارز دیجیتال بونک (Bonk)
  • چه کیف پول‌هایی از ارز دیجیتال Bonk پشتیبانی می‌کنند؟
  • هدف راه اندازی توکن بونک چه بود؟
  • بررسی توکنومیک ارز دیجیتال بونک (Bonk)
  • عملکرد قیمتی ارز دیجیتال بونک چگونه بوده است؟
  • آیا ارز دیجیتال بونک ارزش سرمایه گذاری دارد؟
ارز دیجیتال بونک چیست؟ معرفی اولین میم کوین شبکه سولانا

ارز دیجیتال بونک چیست؟ معرفی اولین میم کوین شبکه سولانا

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
۹ دقیقه
۲
۱,۳۱۴
توسط :
مبین رزمخواه

ارز دیجیتال بونک (Bonk) یک میم کوین در شبکه سولانا است که در سال ۲۰۲۱ توسط گروهی از توسعه‌دهندگان با نام Bonk Labs ساخته و طراحی شد. این ارز دیجیتال از دسامبر ۲۰۲۲ تا کنون رشد خیره‌کننده‌ای را تجربه کرد و توانست کمک زیادی به رشد و دیده شدن مجدد شبکه سولانا پس از سقوط صرافی FTX کند. برای این ارز دیجیتال در حوزه‌های مختلفی مانند دیفای و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز کاربردهایی تعریف شده است و به نظر می‌رسد در آینده می‌تواند بخش مهمی از شبکه سولانا را تشکیل دهد. در این مقاله ارز دیجیتال بونک را بررسی می‌کنیم و ویژگی‌های آن را تشریح خواهیم کرد؛ با بیتفا همراه باشید.

 

معرفی ارز دیجیتال بونک (Bonk)

ارز دیجیتال بونک اولین میم کوین شبکه سولانا است که با نماد یک سگ در این شبکه راه‌اندازی شد. سقوط صرافی FTX ضربه بسیار سنگینی به کمپانی Alameda Research، یکی از توسعه دهندگان سولانا و همچنین حامی صرافی FTX زده بود و از آن زمان تلاش داشتند تا با راهکارهایی رونق سابق را به سولانا بازگردانند.

راه اندازی این میم کوین در همین راستا صورت گرفت و توانست تا اندازه زیادی موفق باشد. شبکه سولانا به یک کوین محبوب نیاز داشت تا بتواند کاربران از دست رفته خود را دوباره بازیابی کند. اکنون به نظر می‌رسد این اتفاق افتاده و ارز دیجیتال بونک جایگاه خود را بین کاربران کریپتو پیدا کرده است.

ارز دیجیتال بونک

ارز دیجیتال بونک که با نام بونک اینو (Bonk Inu) نیز شناخته می‌شود، با الهام از دوج کوین، اولین میم کوین بازار کریپتو منتشر شد. وایت پیپر بونک توسط بونک دائو (BonkDAO)، سازمان غیر متمرکز خودگردان که مسئولیت توسعه این پروژه را برعهده دارد نوشته و عرضه شد. 

 

چه کیف پول‌هایی از ارز دیجیتال Bonk پشتیبانی می‌کنند؟

با توجه به اینکه ارز دیجیتال بونک روی شبکه سولانا راه اندازی شده است، باید از کیف پول‌های ارز دیجیتال مخصوص استفاده کنید که از شبکه سولانا پشتیبانی می‌کنند. در حال حاضر کیف پول دیجیتالی فانتوم (Phantom)، بک پک (Backpack) و هی ولت (HeyWallet) از شبکه سولانا و توکن‌های آن پشتیبانی می‌کنند.

البته می‌توانید از ولت متامسک نیز برای ذخیره توکن‌های شبکه سولانا استفاده کنید. البته برای اضافه کردن شبکه سولانا به کیف پول متامسک لازم است آموزش‌های لازم را ببینید و فرایند آن را به درستی انجام دهید.

 

هدف راه اندازی توکن بونک چه بود؟

در خلال متن به این نکته اشاره کردیم که سولانا پس از سقوط صرافی FTX شرایط بسیار بدی داشت. این شبکه که در گذشته نیز با مشکلات توسعه و همچنین قطعی‌های مکرر شبکه مواجه شده بود با مهاجرت بسیاری از کاربران روبه‌رو شده بود. حتی کلکسیون‌های بزرگ NFT مانند DeGods و y00ts نیز این شبکه را ترک کردند و به بلاکچین اتریوم و پالیگان منتقل شدند.

در چنین شرایطی توسعه دهندگان سولانا به یک عامل کلیدی برای جذب مخاطبان احتیاج داشتند تا اعتمادهای از دست رفته را دوباره به سمت خود جلب کنند. در فضای ارزهای دیجیتال متأسفانه یا خوشبختانه هیچ چیز مانند میم کوین‌ها سروصدا ایجاد نمی‌کنند! به همین دلیل سولانا تصمیم گرفت یک میم کوین را با تبلیغات گسترده راه اندازی کند و بدین وسیله توانست یک ناجی بزرگ برای خود ایجاد کند.

ارز دیجیتال بونک

پس می‌توان گفت مهم‌ترین هدف طراحی میم کوین بونک جذب مخاطبین به شبکه سولانا و زنده نگه داشتن امیدها برای بازگشت این شبکه به روزهای اوج بوده است. رمز ارز سولانا که پس از سقوط FTX تا 97 درصد از ارزش خود را از دست داد اکنون شرایط چندان بدی ندارد و می‌توان به آینده سولانا امیدوار بود.

در ادامه توکنومیک ارز دیجیتال بونک را بررسی خواهیم کرد.

 

بررسی توکنومیک ارز دیجیتال بونک (Bonk)

در توکنومیک این پروژه آمده است که 50 درصد از کل عرضه 100 تریلیونی توکن بونک بین جامعه سولانا ایردراپ شده است. بر اساس اهدافی که برای این ارز دیجیتال ترسیم شده، گفته می‌شود که بونک قرار است در اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (dApp) کاربردهایی داشته باشد. در حال حاضر تعداد پروژه‌هایی که از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند به حدود 50 عدد می‌رسد.

نحوه توزیع ایردراپ صورت گرفته از توکن بونک توسط بونک دائو (BonkDAO) به این صورت بوده است که 20 درصد به کلکسیون‌های بزرگ NFT، میزان 10 درصد به هنرمندان و کلکسیونرهای NFT در شبکه سولانا،  15 درصد به کاربران اولیه صرافی غیر متمرکز Openbook که در شبکه سولانا ایجاد شد، 5 درصد به توسعه دهندگان سولانا، 20 درصد به مشارکت کنندگان اولیه و 15 درصد به بنیاد بونک دائو اختصاص داده شد. باقی توکن‌های باقی مانده نیز صرف هزینه‌های بازاریابی، توزیع نقدینگی و توسعه دهندگان آتی شده است.

ارز دیجیتال بونک

پس از این ایردراپ 50 تریلیون توکن بونک برای خرید آزادسازی خواهد شد. به علت تعداد زیاد عرضه این توکن، در برخی از مواقع مسئولین توسعه این ارز دیجیتال تصمیم می‌گیرند که بخشی از بونک‌های در گردش را بسوزانند. در 6 ژانویه 2023 یک توکن سوزی گسترده برای Bonk صورت گرفت و حدود 5 تریلیون عدد از آن سوزانده شد.

سوزاندن توکن‌ها اتفاقی است که بسیاری از کارشناسان حوزه کریپتو مانند چارلز هاسکینسون مخالفت‌های جدی با آن دارند و معتقدند که این کار به نوعی بازارسازی و دست کاری قیمت محسوب می‌شود.

به هر حال بسیاری از پروژه‌ها مانند ارز دیجیتال شیبا اینو نیز از این مکانیزم استفاده می‌کنند و این مسئله توانسته روی عملکرد قیمتی ارزهای دیجیتال، به خصوص میم کوین‌ها تأثیرگذار باشد.

تا اینجا به نوعی به تحلیل بنیادی بونک پرداختیم. در ادامه عملکرد قیمتی ارز دیجیتال بونک را بررسی می‌کنیم.

 

عملکرد قیمتی ارز دیجیتال بونک چگونه بوده است؟

ارز دیجیتال Bonk

به عنوان اولین میم کوینی که در شبکه سولانا راه اندازی شد، بونک با استقبال بسیار شگفت انگیزی از طرف کاربران حوزه کریپتو مواجه شد. این ارز دیجیتال از همان آغاز رشد بسیار خوبی را تجربه کرد و از سال گذشته تا کنون نیز بیش از 4 هزار درصد ارزشمندتر شده که نشان می‌دهد ماجراجویی آن همچنان ادامه دارد.

قیمت توکن بونک از ۰.۰۰۰۰۰۰۱۰۷۸ دلار در ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ به ۰.۰۰۰۰۰۴۸۹۲ دلار در ۵ ژانویه ۲۰۲۳ رسید. این رشد خیره کننده 4438 درصد سود را برای برخی از هولدرهای آن ایجاد کرد که بسیار شایان توجه است. البته این ماجراجویی بدون چالش نبوده است. قیمت این ارز دیجیتال همواره با نوسانات شدید همراه بوده که در نمودار روزانه آن که در پایین مشاهده می‌کنید کاملاً مشهود است.

ارز دیجیتال بونک

البته چند هفته‌ای هست که این ارز دیجیتال روند صعودی بسیار قدرتمندی را ایجاد کرده که البته با اصلاح‌هایی نیز همراه بوده است. در تصویر پایین نمودار قیمتی آن در بازه زمانی 4 ساعته قرار داده شده تا روند صعودی ایجاد شده در آن به خوبی قابل مشاهده باشد.

نمودار قیمت ارز دیجیتال بونک

البته توصیه می‌کنیم برای درک بهتر از فراز و فرودهای ارز دیجیتال بونک از سایت تریدینگ ویو چارت آن را چک کنید تا با بررسی بازه‌های زمانی مختلف درک بهتری از شرایط آن به دست بیاورید.

 

آیا ارز دیجیتال بونک ارزش سرمایه گذاری دارد؟

ارز دیجیتال Bonk

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بونک یک میم کوین است و ارزش ذاتی چندانی ندارد. اما میم کوین‌های زیادی نیز در سال‌های گذشته ایجاد شدند که توانستند سودهای بسیار بزرگی را برای دارندگانشان به ارمغان بیاورند. از لحاظ ارزش پروژه و تیم توسعه دهنده نیز باید به این نکته اشاره کنیم که این ارز دیجیتال یک توکن خاص است.

به عنوان اولین میم کوین راه اندازی شده در شبکه سولانا همیشه برچسب قابل شناسایی خود را خواهد داشت. همچنین به دلیل جذب مخاطبان از سایر حوزه‌ها مانند دیفای و بازار توکن‌های NFT، سرمایه‌گذاران زیادی وارد آن شده‌اند. با نگاه به روند صعودی شکل گرفته در آن نیز می‌توان به این نتیجه رسید که رمز ارز Bonk می‌تواند در آینده ارزش بیشتری نیز پیدا کند. البته توجه داشته باشید که این مقاله پیشنهاد سرمایه‌گذاری نیست و برای انجام معامله روی آن تحقیقات لازم خود را حتماً کامل کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد