جستجو در بیتفا
  • پیشنهاد اجرای آپگرید جدید برای پالیگان
  • طراحی کاربردهای بیشتر برای شبکه پالیگان 
پیشنهاد ارائه آپگرید Validium در شبکه zkEVM توسط بنیان گذار پالیگان

پیشنهاد ارائه آپگرید Validium در شبکه zkEVM توسط بنیان گذار پالیگان

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
۳ دقیقه
۱
۴۷۰
توسط :
مبین رزمخواه

میهایلو بیلیچ (Mihailo Bjelic) یکی از بنیان گذاران شبکه پالیگان، در طرحی تحت عنوان Validium، به شبکه اثبات سهام zkEVM پیشنهاد داد تا برای افزایش امنیت خود از مکانیزم "دانایی صفر" استفاده کند. پیشنهاد اجرای ارتقای Validium در شبکه zkEVM می‌تواند همکاری و تعامل توسعه دهندگان در دنیای بلاکچین را بیشتر کند و در صورت اجرا شدن، علاوه بر مزایایی مانند افزایش امنیت، می‌تواند نشانه خوبی برای پویایی تیم توسعه دهنده پالیگان و همچنین پیشرفت روز افزون این شبکه باشد. این طرح پیشنهادی بخشی از برنامه‌های ارتقای پالیگان 2.0 خواهد بود که طبق ادعای تیم توسعه دهنده، می‌تواند یک "ابر شبکه" را در بستر بلاکچین ایجاد کند.

 

پیشنهاد اجرای آپگرید جدید برای پالیگان

میهایلو بیلیچ در یک پست وبلاگی که در 20 ژوئن منتشر شد پیشنهاد کرد تا شبکه اثبات سهام (PoS) پالیگان به نسخه "zkEVM Validium" ارتقا پیدا کند. با اجرا شدن این آپگرید، مکانیزم دانایی صفر در این شبکه به کار گرفته خواهد شد. در صورت استفاده از چنین سازوکاری، در کنار اینکه امنیت شبکه zkEVM تا اندازه زیادی ارتقا پیدا می‌کند، کارمزدهای شبکه آن نیز همچنان پایین نگه داشته خواهد شد. مسئله کارمزد تراکنش‌ها و امنیت شبکه دو مورد از دغدغه‌های بزرگ امروزه دنیای بلاکچین به شمار می‌رود و در صورت موفقیت آمیز بودن این طرح، پالیگان به یکی از برترین شبکه‌های دنیای بلاکچین تبدیل خواهد شد.

شبکه اثبات سهام پالیگان یک راه حل مقیاس پذیری اتریوم است که ارزش کل دارایی‌های قفل شده (TVL) در آن اکنون از 900 میلیون دلار هم فراتر رفته است و روزانه بیش از 2 میلیون تراکنش در آن پردازش می‌شود. تیم توسعه‌دهندگان پالیگان در ماه مارس، شبکه دوم خود را تحت عنوان پالیگان zkEVM راه اندازی کرد که برای افزایش مقیاس‌پذیری اتریوم از راه‌حل‌های مبتنی بر اثبات دانایی صفر استفاده می‌کند. طبق گفته‌های بیلیچ، بر خلاف شبکه پالیگان zkEVM، نسخه جدید پیشنهادی برای شبکه اثبات سهام پالیگان، یک رول‌آپ (تجمیع کننده) نخواهد بود و داده‌های فشرده‌شده تراکنش‌ها‌ را در شبکه اتریوم ذخیره نمی‌کند. در عوض، این نسخه قرار است که یک Validium (نوعی اعتبارسنج با قابلیت‌های اضافه) شود که فقط داده‌های اثبات اعتبارسنجی را در لایه ۱ نگهداری می‌کند. در این طرح پیشنهادی، داده‌های تراکنش‌ها در یک زنجیره جداگانه ذخیره می‌شوند.

بیلیچ یک جدول زمانی برای اجرای این آپگرید پیشنهادی مطرح کرده است و طبق برنامه‌ریزی‌های او طرح اولیه آن می‌تواند تا نوامبر به یک پیشنهاد رسمی ارتقای پالیگان تبدیل شود و بین ماه فوریه و مارس 2024 در شبکه اصلی به اجرا در بیاید. راه اندازی شبکه zkEVM و ارتقای اثبات سهام پالیگان، بخشی از طرح تیم توسعه دهنده این شبکه برای ایجاد یک "ابر شبکه" (Supernet) است که بتواند زنجیره‌های مختلف و برنامه‌های کاربردی در دنیای بلاکچین را با یکدیگر یکپارچه کند. توسعه دهندگان این پروژه را پالیگان 2.0 نام گذاری کرده‌اند. Polygon Labs، توسعه دهنده اصلی این شبکه، عنوان کرده است که ارتقای هر دو شبکه را با هم پیش خواهد برد. ممکن است کاربردهای آن‌ها در آینده تفکیک شوند اما تمامی این ارتقاهای صورت گرفته در راستای افزایش کاربران و شناسایی پتانسیل‌های موجود در صنعت بلاکچین صورت می‌گیرد.

Polygon

 

طراحی کاربردهای بیشتر برای شبکه پالیگان 

کارایی شبکه پالیگان و سودمندی استفاده از آن در زمینه‌های مختلف همیشه یک مزیت بزرگ برای این شبکه محسوب می‌شده است. اکنون طبق پیشنهادهای مطرح شده، با اجرای این آپگرید، شبکه پالیگان zkEVM می‌تواند برای تراکنش‌هایی با ارزش بالا که امنیت آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است کاربرد بهتری داشته باشد. همچنین اشاره شد شبکه zkEVM Validium نیز به دلیل فراهم کردن مقیاس پذیری بسیار بالا در کنار کارمزدهای بسیار کم قابلیت این را دارد که به شبکه‎‌ای جذاب برای علاقه‌مندان به بازی‌های وب 3.0 و رسانه‌های اجتماعی تبدیل شود. 

توکن بومی شبکه پالیگان، متیک (Matic) در این روزها حال و روز چندان خوبی ندارد و معاملات آن از چند صرافی به دلیل شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از بایننس و کوین بیس حذف شده است. طبق ادعای SEC این توکن یک اوراق بهادار طبقه بندی می‌شود و خرید، فروش و عرضه آن باید از قوانین این نهاد پیروی کند. با این حال صرف نظر از اتفاقاتی که برای توکن آن افتاده، شبکه پالیگان به پیشرفت خود ادامه می‌دهد. طرح ارتقای Validium در شبکه zkEVM پویایی تیم توسعه دهنده پالیگان را بار دیگر به همگان ثابت کرد و به نظر می‌رسد در آینده خبرهای خوب زیادی از این شبکه خواهیم شنید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد