جستجو در بیتفا
  • ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) خالق اتریوم
  • دوران کودکی
  • دوران تحصیلی
  • تولد اتریوم
  • چالش‌های اتریوم
  • خبر دروغ مرگ ویتالیک بوترین
  • جمع بندی
ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) کیست؟

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) کیست؟

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
۹ دقیقه
۳
۵۷۲
توسط :
مینا بشیری

ویتالیک بوترین نابغه‌ای است که در سن 19 سالگی و تقریبا 4 سال پس از معرفی بیت کوین توسط ساتوشی ناکاماتو، وایت پیپیر اتریوم را منتشر کرد و در حال حاضر نیز از تاثیر گذارترین افراد در حوزه کریپتو کارنسی یا ارز‌های رمزنگاری شده می‌باشد. در ادامه و در این مقاله با این نابغه، زندگی شخصی و مهم ترین محصول او یعنی اتریوم آشنا می‌شویم.

 

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) خالق اتریوم

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) نویسنده و برنامه نویس کانادایی روسیه‌ای است که از سال 2011 شروع به نوشتن مقاله برای مجله‌ی بیت کوین کرد. وی همچنین خالق اتریوم، پلتفرم بلاکچینی است که به عنوان کامپیوتر جهانی برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا DApps عمل می‌کند.

بوترین به منظور صحبت با توسعه دهندگان بیت کوین (BTC) به مدت 6 ماه در سال 2013 در سفر بود و در نتیجه‌ی این سفر متوجه شد که قادر به ساخت یک نسخه جدید و احتمالاً برتر از بیت کوین می‌باشد. برای توضیح این ایده، او بیت کوین را به یک ماشین حساب و یک بلاکچین آینده را به یک تلفن هوشمند مرتبط کرد و همان اصل بهبود قدرت سیستم را با عمومیت بخشیدن به شبکه های بلاکچین اعمال کرد. بیت کوین اولین رمزارز جهان است، در حالی که اتر (ETH) یک ارز رمزارز مبتنی بر شبکه بلاکچین اتریم است. 

ویتالیک بوترین سازنده اتریوم است، بلاکچینی که از قابلیت‌های متنوعی مانند توسعه برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها با کمک گرفتن از رمزارز بومی شبکه یعنی اتر، پشتیبانی می‌کند. 

برای آشنایی بیشتر با اتریوم می‌توانید مقاله‌ صفر تا صد اتریوم را مطالعه کنید.

 

دوران کودکی

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) در 31 ژانویه سال 1994 در Kolomna روسیه متولد شد. وی تا 6 سالگی و تا زمانی که والدین او برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی بهتر تصمیم به مهاجرت به کانادا بگیرند ساکن روسیه بود.

ویتالیک هنگام تحصیل در کلاس سوم ابتدایی در برنامه‌های مختص به بورسیه قرار گرفت و به واسطه‌ی قرار گرفتن در این برنامه‌ها متوجه عجیب بودن استعداد و توانایی‌های خود در نظر هم سن و سالان و همینطور معلمان خود شد. او ذاتاً علاقه‌مند به دروس ریاضی و برنامه نویسی بود و می‌توانست اعداد سه رقمی را دو برابر سرعت سایر کودکان هم سن و سال خود به طور ذهنی جمع ببندد.

با این حال او با برنامه‌های اجتماعی و فوق برنامه‌ها بیگانه بود و همانطور که خودش نیز به یاد می‌آورد افراد در مورد اینکه او یک نابغه‌ی ریاضی است صحبت می‌کردند. پس از آن به مدت 4 سال در مدرسه Abelard، یک مدرسه خصوصی در تورنتو مشغول به تحصیل بود. تحصیل در این مدرسه باعث تغییر درک او از تحصیل شد به طوری که اخلاق و نتیجه‌های وی به صورت قابل توجهی تغییر کرد. در مدت تحصیل در آبلارد، وی شور و شوق بسیاری برای یادگیری داشت و یادگیری مطالب جدید از اصلی‌ترین هدف او در آن دوران بود. در کنار تحصیل و در سال‌های 2007-2010، بازی World Of Warcraft (WoW) از بازی های مورد علاقه‌ی ویتالیک بوترین بود و هنگامی که تغییراتی در بازی صورت گرفت ویتالیک متوجه منزجر کننده بودن سرویس‌های متمرکز شد و دست از بازی کردن بازی محبوب خود کشید.

 

دوران تحصیلی

در سال 2011، در دوره پیدا کردن مسیر زندگی خود، بوترین با بیت کوین آشنا شد. البته در ابتدا به دلیل نداشتن هیچ گونه پشتوانه‌ی فیزیکی، نسبت به این موضوع مشکوک بود اما با گذشت زمان و افزایش دانش در این زمینه بیش از پیش به این پروژه علاقه‌مند شد.

او خواستار خرید بیت کوین و ورود به این اقتصاد نوپا بود اما نه قدرت پردازش لازم برای استخراج را در اختیار داشت و نه توان مالی برای خرید بیت کوین. این موضوع زمینه‌ای را فراهم کرد تا به جستوجوی کار در حوزه بیت کوین بپردازد و در نهایت شروع به نوشتن مقاله برای یک وبلاگ کرد که در ازای نوشتن هر مقاله 5 بیت کوین دریافت می‌کرد.

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) همزمان با نوشتن مقاله به بررسی جنبه‌های اقتصادی، سیاسی و تکنولوژی رمزارزها می‌پرداخت تا اینکه مقاله‌های او سبب جلب توجه ماهی آلیسی Mihai Alisie، علاقه‌مند به بیت کوین شد که این علاقه‌مندی منجر به تاسیس مجله‌ی بیت کوین در سال 2011 شد. نوشتن، سفر و کار بر روی علم رمزنگاری باعث شد ویتالیک در نهایت تصمیم به ترک دانشگاه بگیرد.

او برای پیدا کردن پروژه‌های ارزشمند رمزنگاری شده به سراسر دنیا سفر کرد و در نهایت به این نتیجه رسید که‌ این پروژه‌ها بیش از حد بر کاربردی خاص متمرکز بوده و به اندازه‌ی کافی گسترده نیستند.

پس از بررسی پروتکل‌هایی که این پروژه‌ها از آن‌ها استفاده می‌کردند، ویتالیک متوجه شد از طریق جایگزینی کارکرد آنها با تورینگ Turing، قادر به تعمیم گسترده‌ کاری که این پروتکل‌ها انجام می‌دادند، خواهد شد. در علم کامپیوتر، تورینگ، کامپیوتر را قادر می‌سازد تا به حل هرگونه مشکلی با دادن الگوریتم مناسب، حافظه و زمان کافی باشد.

این ایده توسط پروژه‌های آن دوره مورد پذیرش قرار نگرفت و به همین دلیل او تصمیم گرفت به تنهایی در مسیر عملی کردن ایده خود گام بردارد.

 

تولد اتریوم

تولد اتریوم

در اواخر سال 2013، ویتالیک بوترین ایده‌ی خود را در قالب وایت پیپر به تعدادی از دوستان خود فرستاد که منجر به جلب توجه 30 نفر از آن‌ها برای گفتوگو در این زمینه شد. در ابتدا ایده‌ی پشت اتریوم محدود به یک ارز دیجیتال می‌شد اما با گذشت زمان این هدف تغییر کرد و در اواخر ژانویه سال 2014 تیم پروژه به این نتیجه رسیدند که ایجاد فضای ذخیره سازی فایل در بستری غیرمتمرکز و مفاهیمی مانند Name Registory را تنها با چند خط کد می‌توان به وجود آورد.

پروژه‌ی اتریوم در ژانویه سال 2014 به صورت عمومی معرفی شد و تیم آن متشکل از ویتالیک بوترین Vitalik Buterin، ماهای آلیس Mihai Alise، انتونی دی لوریو Anthony Di Iorio، چارلز هاسکینسون Charles Hoskinson، جو لابین Joe Lubin و گوین وود Gavin Wood بود. ویتالیک همچنین اتریوم را در کنفرانسی مربوط به بیت کوین در میامی معرفی کرد. چند ماه بعد اعضای تیم، ICO یا عرضه‌ی اولیه‌ی کوین اتر (ETH) را به منظور جذب سرمایه اولیه برگذار کردند. اتر، کوین بومی شبکه‌ی اتریوم است. در همان زمان ویتالیک وام بلا عوض 100.000 دلاری تیل فلوشیپ (Thiel Fellowship) را دریافت کرد.

شبکه‌ی اتریوم به طور مداوم در معرض به روز رسانی‌هایی قرار گرفت که نتیجه‌ی این به روز رسانی‌ها اتریوم دو است که سرنیتی (Serenity) نام دارد. میزان پیشرفت این آپدیت در زمان نگارش این مقاله در آستانه نهایی شدن مرحله مرج می‌باشد. (برای اطلاعات بیشتر در رابطه با این آپدیت مهم توصیه می‌کنم مقاله "آپدیت مرج (Merge) اتریوم چیست؟" را از سایت بیتفا مطالعه کنید.)

 

چالش‌های اتریوم

علاوه بر ساخت اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApps) و کاربرد‌های متنوع آن، پلتفرم اتریوم کاربران را قادر ساخت تا به راه اندازی و اجرای سازمان‌های غیرمتمرکز خودگردان (DAO) بپردازند. دائو توانست با رسیدن به مبلغ 150 دلار به بیش از 11.000 کاربر دست پیدا کند. با این حال به دلیل ضعف در کدنویسی‌های پایه هک شد.

اگرچه این هک مرتبط با اتریوم نبود و بنا به گفته‌ی خود هکر، او از طریق یک مشکل فنی قادر به انتقال پول شده بود، با این حال ویتالیک تصمیم به ایجاد سافت فورک گرفت تا از این طریق مانع انتقال پول توسط هکر شود. این تصمیم موجب عقب رفتن اتریوم و حذف DAO می‌شد و از این طریق تمام پول سرمایه گذاران به یک قرارداد هوشمند منتقل می‌شد. با این حال این اقدام شامل یک نقص امنیتی بود که هارد فورک را تنها گزینه‌ی پیش رو قرار می‌داد. در ادامه یک رای گیری صورت گرفت و با توجه به رای اکثریت اتریوم یک فورک جدید ایجاد کرد و داده‌های شبکه را تا قبل از زمان هک بازگردانی کرد که این فورک جدید همان اتریوم امروزی می‌باشد. اما تعدادی از افراد جامعه اتریوم موافق این تغییرات نبودند و همان زنجیره قبلی را ادامه دادند و این زنجیره قبلی اتریوم کلاسیک نام گرفت.

بنا به گفته‌ی ویتالیک بوترین قرار است امنیت شبکه‌ی اتریوم بجای استفاده از مکانیزم اثبات کار از طریق مکانیزم اثبات سهام تامین شود. بدین ترتیب داوطلب‌ها به جای در اختیار قرار دادن قدرت پردازش سخت افزار‌های خود، دارایی‌های خود را در شبکه گرو گذاشته و به تایید و ایجاد بلوک‌هایی می‌پردازند که منجر به افزایش سرعت تایید تراکنش‌ها و کاهش هزینه می‌شود.

ویتالیک در یک گردهمایی در ماه می‌ سال 2021 به این موضوع اشاره کرد که ساخت اتریوم بیش از آنچه انتظار داشت به درازا کشیده شده است. بنا به گفته‌ی وی انتقال اتریوم به مکانیزم اجماع اثبات سهام تنها یک سال طول خواهد کشید در حالی که این مدت زمان بسیار طولانی تر شد.

همچنین بوترین بر این موضوع تاکید کرد که تیم اتریوم به دنبال راهی بلند مدت برای حل مشکل مقیاس پذیری اتریوم هستند. این راه حل شاردینگ نام دارد و با این روش تراکنش‌های دسته بندی شده و نود‌های مشخصی به تایید آنها می‌پردازند. به علاوه این تراکنش‌ها خارج زنجیره‌ی اصلی قرار خواهند گرفت که موجب کاهش ازدحام زنجیره‌ی اصلی شده و به افزایش مقیاس پذیری کمک می‌کند.

 

خبر دروغ مرگ ویتالیک بوترین

در 25 ژوئن سال 2017 اخباری مبنی بر مرگ ویتالیک در یک تصادف رانندگی انتشار یافت. این خبر باعث کاهش 4 میلیارد دلار بازار اتریوم شد. اگرچه اتریوم ارزش از دست داده را بدست آورد با این حال این اخبار نشان دهنده اهمیت ویتالیک در جامعه‌ی رمز ارز‌ها مخصوصاً جامعه اتریوم شد.

در حال حاظر او در سنگاپور زندگی می‌کند و با سختی بر روی پیشرفت و حل مشکل مقیاس پذیری اتریوم کار می‌کند. وی امیدوار است که تیم در آینده نیاز کمتری به او داشته باشد. او به آیده اتریوم امیدوار است و می‌گوید تنها قاتل اتریوم، اتریوم است.

 

جمع بندی

ویتالیک بوترین از جمله تاثیرگذار ترین افراد در حوزه کریپتو کارنسی‌ها و خالق پروژه‌ی اتریوم است. علی رقم وضعیت مالی نامناسب و عدم توانایی برای خرید بیت کوین تصمیم به نوشتن مقاله در مورد بیت کوین گرفت که در ازای نوشتن هر مقاله 5 بیت کوین به او تعلق می‌گرفت. در عین حال به تحقیق و مطالعه در این حوزه پرداخت و در نتیجه این اقدامات اتریوم خلق شد و امروزه خود را در لیست میلیاردرهای جوان جای داده است. اگرچه در حال حاضر اتریوم با مشکلاتی از جمله مقیاس پذیری دست و پنجه نرم می‌کند اما ویتالیک و اعضای تیمش تمام تلاش خود را در راستای حل این مشکل به کار گرفته‌اند.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد