جستجو در بیتفا
  • بروزرسانی Merge اتریوم چیست؟
  • تفاوت‌های استخراج و استیکینگ
  • سود استیکینگ و استخراج
  • تاثیر بروزرسانی Merge بر اتریوم کلاسیک
تاثیر بروزرسانی مرج (Merge) بر اتریوم کلاسیک چیست؟

تاثیر بروزرسانی مرج (Merge) بر اتریوم کلاسیک چیست؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
۵ دقیقه
۶
۱,۱۵۶
توسط :
کسری جان‌زاده

چند وقتی است که برنامه نویسان و توسعه دهندگان اتریوم در حال فعالیت بر روی بروزرسانی Merge هستند و آن را بزرگترین بروزرسانی اتریوم تاکنون می‌دانند، با ما همراه باشید تا با این بروزرسانی و تاثیر بروزرسانی مرج (Merge) بر اتریوم کلاسیک بیشتر آشنا شویم.

 

بروزرسانی Merge اتریوم چیست؟

اتریوم

مدت‌هاست که علاقه مندان به اتریوم مشتاقانه منتظر بروزرسانی Merge اتریوم برای پیشی گرفتن از بیت کوین هستند. پادشاه بازار کریپتو (بیت کوین) ممکن است به زودی تاج و تخت خود را به اتریوم دهد، زیرا این روزها اتریوم در حال دستیابی به دستاوردهای بزرگی است. در زمان نگارش این مقاله بیت کوین از کف قیمتی ماه ژوئن 30 درصد رشد کرده است و این در حالیست که رقیب آن اتریوم، دومین رمزارز محبوب جهان، بازگشت چشمگیرتری داشته است و حدود 90 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. اگرچه اتریوم به عنوان ارزی نوسان‌پذیرتر نسبت به بیت کوین شناخته می‌شود، اما چیزی بیش از بازگشت قیمت در اتریوم وجود دارد که در حال شکل دادن این طرز فکر است.

Merge اتریوم، یک ارتقاء مورد انتظار در این شبکه است که انتقال اتریوم از یک سیستم اثبات کار (PoW) به یک سیستم اثبات سهام (PoS) را تکمیل می‌کند و قرار است در ماه سپتامبر انجام شود. علاوه بر این، این بروزرسانی سیاست مالی اتریوم را متحول می‌کند، شبکه را از نظر زیست محیطی پایدارتر می‌کند و عرضه ETH را کاهش می‌دهد.

کارشناسان معتقدند که پس از Merge، اتریوم تورم کمتری نسبت به بیت کوین خواهد داشت. به خصوص با کاهش هزینه‌ها، اتریوم می‌تواند تورم منفی را تجربه کند و این در حالی است که بیت کوین همیشه تورم رو به بالا خواهد داشت. برای Ethereum Classic، این بروزرسانی یک کاتالیزور کلیدی، حداقل از نظر علاقه، فراهم می‌کند، اما چرا؟ در ادامه به جواب این سوال خواهیم پرداخت اما قبل از آن بهتر است مواردی را در جهت درک بهتر تاثیرات آپدیت Merge بر اتریوم کلاسیک، بررسی کنیم.

 

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با آپدیت Merge پیشنهاد می‌کنم مقاله "آپدیت مرج (Merge) اتریوم چیست؟" را مطالعه کنید.

 

تفاوت‌های استخراج و استیکینگ

ماینینگ در برابر استیکینگ

وقتی صحبت از استخراج در مقابل استیکینگ به میان می‌آید، تفاوت‌ها ناشی از الگوریتم‌ها و مکانیزم‌هایی است که هر کدام از این دو برای افزودن بلاک‌های جدید به شبکه بلاکچینی استفاده می‌کنند.در بلاکچین‌هایی که از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده کنند، ماینر‌ها با فراهم کردن سخت افزارها و دستگاه‌های استخراج، همزمان مشغول استخراج بلاک‌های جدید هستند. در این سیستم غیرمتمرکز، «کار» همان استخراج است. ماینرها برای حل یک پازل پیچیده رقابت می‌کنند تا هش مورد نیاز را بدست آورند.

در مقابل، در بلاکچین‎‌هایی که از مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کنند، قدرت در میان گره‌ها (Nodes) پخش شده و این موضوع باعث کاهش هزینه و انرژی مصرفی در جهت استخراج بلاک‌ها می‌شود. در این نوع بلاکچین‌ها برای راه‌اندازی یک ولیدیتور یا اعتبارسنج، باید مقداری از رمزارز بومی (Native Token) آن بلاکچین استیک شود تا از درستی فعالیت آن اعتبارسنج (Validator) اطمینان حاصل شود. استیک کردن نیازمند این است که سرمایه گذاران رمز ارزهای خود را به عنوان وثیقه قفل کنند. 

هم ماینینگ و هم استکینگ مزایا و معایب مختلفی دارند. با توجه به استفاده چندین ساله از اثبات کار در اتریوم و بیت کوین، ماینینگ یک روش معتبر برای رمز ارزهای موفق به حساب می‌آید. با این حال، نیازهای سخت افزاری آن اغلب پرهزینه بوده و مصرف انرژی در این نوع مکانیزم اجماع به شدت بالا می‌باشد. در کنار موارد ذکر شده، بلاکچین‌هایی که از اثبات کار استفاده می‌کنند، مقیاس پذیری نسبتاً پایین‌تری دارند و بلاکچین اتریوم نیز در جهت افزایش مقیاس پذیری و استفاده از روش‌هایی مانند شاردینگ، در پی تغییر مکانیزم اجماع خود از اثبات کار به اثبات سهام است. اما پس از اجرای این تغییر بزرگ، سرنوشت ماینرهای شبکه اتریوم چه خواهد شد؟ سخت افزارهایی که در جهت استخراج اتریوم فعالیت داشتند، په کاربردی می‌توانند داشته باشند؟

 

سود استیکینگ و استخراج

استیکینگ در برابر ماینینگ

با توجه به انبوه رمز ارزهایی که از اثبات کار و اثبات سهام استفاده می‌کنند، ادعای سودآور تر بودن یکی از این دو روش، کار بسیار سختی است. با توجه به شاخص‌ها ممکن است سود استخراج بیشتر باشد اما این سود با کسر هزینه راه اندازی سیستم استخراج و برق مصرفی آن بسیار کمتر می‌شود. سود استیکینگ هم ممکن است نسبت به زمانی که سرمایه خود را قفل می‌کنید متفاوت باشد، همچنین باید توجه داشت که نوسانات بالا هم به طور بالقوه به سود استیکینگ ضربه می‌زنند.

 

تاثیر بروزرسانی Merge بر اتریوم کلاسیک

اتروم در مقابل اتریوم کلاسیک

پس از دریافت این بروزرسانی اتریوم دیگر قابل ماین کردن نخواهد بود و تنها راه جایگزین، استیک کردن اتریوم خواهد بود که با این روش در ازای قفل کردن اتریوم می‌توانید سود کسب کنید. اما شرایط برای اتریوم کلاسیک فرق خواهد کرد. اتریوم کلاسیک انشعابی از بلاکچین اتریوم است که در نتیجه اختلافات داخلی بین توسعه دهندگان در تیم اتریوم پس از هک معروف DAO به وجود آمده است. زمانی که یک تیم تعدادی از حساب‌های اتریوم را هک کرد، اینگونه تصمیم گیری شد که برای جلوگیری از به سرقت رفتن این دارایی‌ها، تمام بلاک‌هایی که بعد از هک شدن استخراج شده بودند، استخراج مجدد (ReMine) شوند و یک فورک جدید ایجاد شود. اما عده‌ای از جامعه اتریوم با این کار مخالف بودند و معتقد بودند که این کار غیر متمرکز بودن اتریوم را زیر سوال می‌برد. همین دوگانگی باعث ایجاد یک بلاکچین جدید شد، بلاکچینی که تمام بلاک‌هایی که بعد از هک استخراج شده بودند، مجدد استخراج شدند؛ این بلاکچین جدید همان اتریوم امروزی است. اما افرادی که موافق این کار نبودند، زنجیره قبلی را ادامه دادند و زنجیره قبلی از اتریوم به اتریوم کلاسیک تغییر نام پیدا کرد. پس در نتیجه سخت افزارها و نحوه استخراج اتریوم کلاسیک دقیقاً همانند اتریوم است.

 

اکنون به جواب سوال اصلی خود، یعنی تاثیر به‌روز رسانی اتریوم (Merge) بر روی اتریوم کلاسیک بپردازیم.

همانطور که بالاتر به آن اشاره کردیم پس از اجرای به‌روز رسانی Merge، تعداد زیادی از ماینرهای اتریوم فعالیت استخراجی خود را متوقف خواهند کرد و سخت افزارهای آن‌ها بی استفاده خواهد ماند. در این شرایط مناسب‌ترین اقدام برای این ماینرها، متصل شدن به شبکه اتریوم کلاسیک و شروع به استخراج کردن اتریوم کلاسیک (ETC) خواهد بود.

نتیجه افزایش تعداد ماینرها و گره‌های فعال یک شبکه، افزایش میزان تمرکز زدایی و در نتیجه افزایش امنیت خواهد بود، شرایطی که آپدیت اتریوم (Merge) در حال فراهم کردن برای اتریوم کلاسیک است. سپس در نتیجه می‌توان انتظار افزایش تقاضا بر روی بلاکچین اتریوم کلاسیک بود و این موضوع می‌تواند باعث رشد این بلاکچین و در نتیجه رشد قیمتی رمزارز ETC شود.

 

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد