جستجو در بیتفا
  • NFT چیست و چه کاربدی دارد؟
  • آموزش کار با NFT 
  • پلتفرم اپن‌سی (OpenSea)
  • پلتفرم SuperRare
  • پلتفرم رریبل (Rarible)
  • پلتفرم فاندیشن (Foundation)
  • آموزش خرید ان‌اف‌تی
  • ۱. اتصال کیف‌پول
  • ۲. پیدا کردن ان‌اف‌تی مدنظر
  • ۳. خرید ان‌اف‌تی
  • آموزش فروش ان‌اف‌تی
  • آیا NFT ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟
آموزش خرید و فروش NFT - آموزش قدم به قدم

آموزش خرید و فروش NFT - آموزش قدم به قدم

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
۹ دقیقه
۸
۴۹۲
توسط :
یاسمن یزدان دوست

امروزه بازار خرید و فروش NFT بسیار محبوب و مورد توجه قرار گرفته است. سودهای کلان حاصل از فروش آثار هنری باعث علاقمندی کاربران بسیار در سراسر جهان شده است. به خصوص افراد مشهور فضای مجازی در راس این حوزه قرار گرفته‌آند. شما حتی می‌توانید توییت خود را تبدیل به NFT کنید. از سمتی بعضی از هنرمندان برای ثبت مالکیت اثر هنری خود از NFT استفاده می‌کنند، زیرا امکان کپی کردن آن یا تغییر مالکیت وجود ندارد. همین امر باعث محبوبیت روزافزون بازار ان‌اف‌تی شده است. با تیم بیتفا همراه باشید تا بررسی کنیم چه چیزهایی قابلیت تبدیل شدن به NFT را دارند؟ و به بررسی آموزش خرید و فروش NFT بپردازیم.

 

NFT چیست و چه کاربدی دارد؟

تمام آثار هنری از تابلو نقاشی گرفته تا عکس، کاراکتر، جواهرات و حتی موسیقی را می‌توان به NFT تبدیل کرد. ان‌اف‌تی یک توکن غیرمثلی است که در بازار مختص خود معامله می‌شود. توکن غیرمثلی به معنای غیرقابل تعویض بودن یک توکن است. برای مثال شما ۱۰ واحد بیت‌کوین خود را می‌توانید با ۱۰ واحد بیت‌کوین شخص دیگری تعویض کنید، زیرا هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و ارزش هردو یکسان است. اما در مورد NFT شرایط متفاوت است. هر آثار هنری یا هر چیزی که به ان‌اف‌تی تبدیل شده است، یک ماهیت خاص و مالک مشخص دارد. برای مثال شما یک نقاشی به نام A را که صاحب اثر آن مشخص است، خریداری می‌کنید، دوست شما نیز یک نقاشی به نام B را خریداری می‌کند. شما و دوستتان امکان تعویض این دو نقاشی را ندارید. زیرا دو نقاشی متفاوت و دو محصول متقاوت هستند. از تابلو نقاشی مونالیزا فقط یک نسخه اصلی وجود دارد. به همین علت به NFT ها، توکن غیرمثلی یا توکن غیرقابل تعویض می‌گویند.

همین ویژگی باعث شده است تا فقط یک نسخه از یک نقاشی در بازار موجود باشد که صاحب اثر آن مشخص است. شما به عنوان مالک یک توکن غیرمثلی همواره مشخصاتتان بر روی اثر خود مشخص و قابل پیگیری است. هیچ شخصی نمی‌تواند یک اثر کپی یا جعلی را تبدیل به NFT کند. بعضی از کاربران مجموعه‌ای از آثار را که به آن کلکسیون می‌گویند، به صورت مجموعه‌ای به مزایده می‌گذارند. شما حتی می‌توانید املاک و آیتم بازی‌های رایانه‌ای را به ان‌اف‌تی تبدیل کنید.

 

آموزش کار با NFT 

در پلتفرم‌های مختلفی می‌توان معاملات NFT انجام داد. هر توکن غیرمثلی بر روی بلاکچین متفاوتی قرار دارد، بسته به بلاکچین آن ‌باید بازار معاملاتی مناسب را پیدا کرد. بیشترین حجم معاملات NFT ها مربوط به شبکه اتریوم است. در ادامه به چندین پلتفرم مناسب برای آموزش خرید و فروش NFT می‌پردازیم.

 

پلتفرم اپن‌سی (OpenSea)

یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین بازارهای معاملاتی NFT ها پلتفرم OpenSea است. شما می‌توانید با استاندارد‌های ERC-721 و ERC-1155  ان‌اف‌تی خود را بسازید و برای فروش به اشتراک بگذارید. قابلیت‌ها و امکانات عالی در اختیار شما قرار می‌دهد که استفاده از آن‌ها بسیار ساده است. امکان مدیریت توکن‌ها و همچنین بازیابی آن‌ها را به شما می‌دهد. پلتفرم اپن‌سی رابط کاربری بسیار اسان و قابل فهمی دارد که برای مبتدی‌های این بازار بسیار راحت است.

پلتفرم SuperRare

هنرمندان زیادی به این پلتفرم علاقه دارند و لا استفاده از این پلتفرم نقاشی‌های دیجییتال خود را تبدیل به NFT می‌کنند. در این پلتفرم اکثر ان‌اف‌تی ها هنر دیجیتال است. این پلتفرم برای بررسی محتوا و احراز هویت هنرمند از هوش مصنوعی استفاده کرده است. به همین دلیل کیفیت و اعتبار ان‌اف‌تی ها را برای خریداران ضمانت می‌کند. کاربران می‌توانند NFT های خود را با استفاده از استاندارد ERC-721 بسازند و برای فروش به مزایده بگذارند.

پلتفرم رریبل (Rarible)

پلتفرم رریبل یکی از معروف‌ترین پلتفرم‌ها است که به راحتی می‌توانید در آن ان‌اف‌تی بسازید و برای فروش قرار دهید. شما می‌توانید NFT های خود را براساس استانداردهای ERC-721 و ERC-1155 بسازید و با استفاده از این پلتفرم به مزایده بگذارید. پلتفرم رریبل بر روی شبکه اتریوم کار می‌کند و به عنوان یک بازار ان‌اف‌تی غیرمتمرکز شناخته می‌شود. این پلتفرم با امکانات عالی خود باعث تحویلی در صنعت هنر دیجیتال و بازی‌ها رایانه‌‌ای شده است.

پلتفرم فاندیشن (Foundation)

پلتفرم فاندیشن نیز امکان ساخت NFT و خرید و فروش آن را به شما می‌دهد. این پلتفرم بر روی شبکه اتریوم راه‌اندازی شده است. برای ساخت توکن غیرمثلی در پلتفرم فاندیشن، می‌توانید از استانداردهای ERC-721 و ERC-1155 استفاده کنید. پلتفرم فاندیشن فرصتی عالی برای هنرمندان ایجاد می‌کند تا بتوانند آثار هنری خود را به صورت دیجیتالی به سراسر دنیا نشان دهند و برای مزایده به فروش بگذارند. یکی از نقاط ضعف فاندیشن، داشتن کد دعوت هنگام ثبت نام است، به معنای دیگر شما بدون داشتن کد دعوت امکان استفاده از این پلتفرم را ندارید. همین نکته باعث شده است که فاندیشن، پر کاربردترین پلتفرم نباشد.

 

آموزش خرید ان‌اف‌تی

بیشترین حجم معاملاتی ان‌اف‌تی ها بر روی شبکه اتریوم انجام می‌شود و مناسب‌ترین پلتفرم برای خرید و فروش NFT بر شبکه اتریوم، OpenSea است. به همین دلیل در این بخش قصد داریم آموزش خرید و فروش NFT در پلتفرم اپن‌سی را توضیح دهیم. البته معاملات NFT در دیگر پلتفرم‌ها نیز مشابه اپن‌سی است و تفاوت زیادی ندارد، فقط باید توجه کنید که کدام کیف‌پول مناسب آن پلتفرم انتخابی شما است و شبکه مدنظرتان را پشتیبانی می‌کند. ما در این بخش کیف‌پول متامسک را آموزش دادیم، زیرا جز محبوب‌ترین کیف‌پول‌ها برای خرید و فروش ان‌اف‌تی است. با تیم بیتفا همراه باشید تا به طور کامل  به آموزش خرید و فروش NFT بپردازیم.

 

۱. اتصال کیف‌پول

در ابتدا به یک کیف‌پول نیاز دارید که به پلتفرم OpenSea متصل کنید.( شما باید با توجه به پلتفرم موردنظرتان کیف‌پول مناسبی برای خرید و فروش ان‌اف‌تی و در نهایت نگه‌داری آن انتخاب کنید.) بهترین و محبوب‌ترین کیف‌پول مناسب این کار، متامسک (MetaMask) است. برای نصب این کیف‌پول حتما دقت کنید که وارد سایت اصلی متامسک شوید و افزونه مختص مروگر خود را نصب کنید. مراحل نصب آن بسیار ساده است و باتوجه به سیستم‌عامل شما متفاوت خواهد بود.

خرید و فروش ان اف تی

شما نمی‌توانید با دلار، NFT بخرید، حتما باید مقداری اتریوم خریداری کنید. پلتفرم اپن‌سی و همچنین کیف‌پول متامسک از شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کنند، به همین علت شما به راحتی می‌توانید توکن‌های غیرمثلی که برروی شبکه اتریوم قرار دارند را خریداری کنید. ارز اتریوم را از صرافی مورد استفاده خود بخرید و بعد به کیف‌پول متامسک خود انتقال دهید. باید باتوجه به قیمت ان‌اف‌تی موردنظر خود، ارز اتریوم خریداری کنید و در کیف‌پول خود داشته باشید.

تمام این مراحل را با فیلترشکن انجام دهید!

خرید و فروش ان اف تی

حال که کیف‌پول را نصب و در پلتفرم ثبت‌نام کرده و همچنین مقدار اتریوم مورد نیاز خود را در کیف‌پول‌تان اضافه کردید، وارد سایت OpenSea ‌شوید. در نوار بالای صفحه دست راست روی آیکون پروفایل نگه‌دارید. سپس گزینه Profile را انتخاب کنید. در تصویر زیر به طور واضح به شما نشان داده شده است.

خرید و فروش ان اف تی

همان طور که در تصویر زیر مشخص است، از بین گزینه‌های نمایش داده شده، کیف‌پول متامسک را انتخاب کنید. همچنین اگر از کیف‌پول دیگری مانند کیف‌پول کوین‌‌بیس یا لجر استفاده می‌کنید، می‌توانید گزینه‌ی مربوطه را انتخاب کنید.

خرید و فروش ان اف تی

سپس از شما برای دسترسی‌های لازم اجازه می‌گیرد، سپس گزینه sign را انتخاب کنید. در این مرحله شما فقط کافیست مراحل اولیه ثبت‌نام را بگذارنید.

خرید و فروش ان اف تی

 

۲. پیدا کردن ان‌اف‌تی مدنظر

پس از اتصال کیف‌پول خود کافیست ان‌اف‌تی مدنظر خود را انتخاب کنید. در نوار بالا دسته‌بندی‌های مختلفی مانند بازی، موسیقی، اثر هنری و ... را مشاهده می‌کنید. می‌توانید در دسته‌بندی دلخواه خود NFT های مختلف را بررسی کنید. حتی در قسمت پایین‌تر، خود اپن‌سی برای شما، NFT ها را براساس بهترین‌ها و ترندهای بازار لیست کرده است. همچنین می‌توانید براساس زمان انتشار آن‌ها را دسته‌بندی کنید. اگر گزینه Viewall را بزنید، می‌توانید بهترین ان‌اف‌تی های تاریخ را مشاهده کنید.

خرید و فروش ان اف تی

زمانی که وارد یک کلکسیون یا مجموعه‌ای از آرت‌ها می‌شوید، چند اثر هنری مشاهده می‌کنید. برای مثال ما کلکسیون میمون‌های کسل را انتخاب کردیم که جز مشهورترین ان‌اف‌تی‌ها هستند. این مجموعه از مجموعه‌ای از آثار هنری است که براساس شخصیت‌ها و حالات مختلف میمون طراحی شده است. حجم معاملاتی این کلکسیون به بیشتر از ۱ میلیارد دلار رسیده است.

خرید و فروش ان اف تی

 

۳. خرید ان‌اف‌تی

برای خرید هر اثر، دو گزینه به شما نمایش داده می‌شود که در تصویر زیر برای شما مشخص کردیم. یکی خرید مستقیم است، گزینه دیگر برای پیشنهاد قیمت جدید است. (زیرا NFT ها قابلیت مزایده نیز دارند.)‌ در بخش پایین هم پیشنهادات قیمتی دیگران قابل مشاهده است. پیشنهاد شما باید حداقل ۵ درصد بالاتر از پیشنهاد قبلی باشد. پس از انتخاب گزینه خرید، تمام کارمزدها را به شما نشان می‌دهد. همچنین زمان لازم برای انجام تراکنش را برای شما تخمین می‌زد. اگر هزینه‌ها را کاهش دهید، سرعت انجام تراکنش به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد. پس بین هزینه و سرعت باید یکی را انتخاب کنید.

خرید و فروش ان اف تی

 

آموزش فروش ان‌اف‌تی

از بین دارایی‌های خود، ان‌اف‌تی مورد نظر را انتخاب کنید. سپس بالای صفحه در گوشه سمت راست گزینه فروش یا Sell را انتخاب کنید.

خرید و فروش ان اف تی

سپس باید قیمت تعیین کنید. شما می‌توانید دارایی خود را یا به قیمت ثابت و مشخصی بفروشید یا آن را به مزایده یا حراجی بگذارید. اما به این نکته توجه کنید که پلتفرم OpenSea به ازای هر فروش شما ۲.۵٪ کمیسیون میگیرد.

حالا باید آدرس قرارداد هوشمند توکن خود را اضافه کنید. این آدرس را در بخش جزییات هر NFT می‌توان مشاهده کرد. وارد بخش جزییات ان‌اف‌تی خود می‌شوید و روی قراردادهوشمند کلیلک می‌کند. شما را به سایت اتراسکن (EtherScan) می‌برد. در این سایت به راحتی می‌توانید آدرس قرارداد آن توکن را کپی کنید. حالا برگردید به اپن‌سی و در بخش کیف‌پول خود آدرس NFT خود را اضافه کنید (با گزینه Import Token می‌توانید اضافه کنید). در تصویر پایین محل قراردادن آدرس را مشاهد می‌کنید.

خرید و فروش ان اف تی

 

آیا NFT ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

فعالیت کردن در بازار ان‌اف‌تی ها به طور کلی سودده است. قیمت‌گذاری یک NFT یا به صورت مستقیم توسط مالک انجام می‌شود یا می‌توانید آن را به مزایده بگذارید. در این بازار اکثر مردم عادی معامله می‌کنند و فعالیت دارند. ناگفته نماند که بیشترین سودها متعلق به افراد مشهور است. افراد مشهور فضای مجازی هر ان‌اف‌تی که به اشتراک بگذارند، با قیمت‌های نوجومی در حد میلیون‌ها دلار به فروش می‌رسد. بازار NFT در سال ۲۰۲۱ بسیار ترند شد. در همان موقع مجموعه‌هایی مانند Crypto Punks یا Bored Ape Yacht Club ارزش خود را بسیار افزایش دادند. علاوه بر کاربرانی که سرمایه‌گذاری می‌کنند، بعضی از آن‌ها ان‌اف‌تی ها را به چشم یک اثر هنر دیجیتالی نگاه ‌می‌کنند. خیلی از افراد علاقمند هستند که صاحب بعضی از آثار کمیاب و محبوب دیجیتالی باشند یا صاحب بعضی از آثار افراد مشهور باشند. افرادی هم NFT ها را به عنوان هدیه به دیگران کادو می‌دهند.

اهداف مختلفی برای خرید ان‌اف‌تی ها وجود دارد، اما از آنجا که این بازار بسیار ترند شده، نباید از آن عقب ماند.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد