جستجو در بیتفا
  • رپد توکن (Wrapped Token) چیست؟
  • نحوه کار (Wrapped Tokens)
  • توکن‌های رپد شده بر بستر اتریوم
  • توکن‌های رپد شده در بایننس اسمارت چین (BSC)
  • مزایا و معایب رپد توکن‌ها
  • مزایا استفاده از رپد توکن
  • معایب استفاده از رپد توکن‌ها
  • جمع‌بندی
ارتباط بین بلاکچین‌ها با رپد توکن (Wrapped Token)

ارتباط بین بلاکچین‌ها با رپد توکن (Wrapped Token)

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
۷ دقیقه
۷
۵۶۶
توسط :
مینا بشیری

حتما از این موضوع آگاه هستید که نمی‌توان از بیت‌کوین در شبکه اتریوم و همچنین از اتر در شبکه بایننس اسمارت‌چین استفاده کرد. رپدتوکن‌ها راهی برای دور زدن این محدودیت و استفاده از دارایی‌های غیربومی روی بلاکچین‌های متفاوت می‌باشند. در این مقاله به توضیح بیشتر رپد توکن (Wrapped Token)، نحوه کار و هدف آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

رپد توکن (Wrapped Token) چیست؟

رپد توکن‌ها (Wrapped Tokens)، ورژن توکنیزه شده رمزارز دیگری هستند که ارزش آن معادل با رمزارزی است که در ازاء تولید آن‌ها قفل شده آست. Wrapped در فارسی به معنای پیچیدن و پوشاندن است با این حال معادل مناسبی برای آن در زبان فارسی وجود ندارد و همان رپد‌توکن استفاده می‌شود. از آنجایی که دارایی اصلی اصطلاحاً در یک صندوق دیجیتال قرار داده می‌شود به آن‌ها رپد توکن می‌گویند و از این طریق ورژن رپد شده دارایی روی یک بلاکچین دیگر تولید می‌شود.

همانطور که می‌دانید بلاکچین‌ها سیستم‌های مجزایی هستند که امکان انتقال اطلاعات در آن‌ها وجود ندارد و رپد توکن‌ها به عنوان پلی بین بلاکچین‌ها این محدودیت را از بین می‌برند. پروسه انجام این فرآیند به صورت برعکس نیز امکان پذیر است. برای مثال می‌توانید یک بیت‌کوین رپد شده را آن‌رپد (Unwrapped) کنید.

اگر یک کاربر حرفه‌ای نیستید نگران پروسه‌ی رپد و آن‌رپد نباشید زیرا معامله آن‌ها به آسانی معامله هر رمزارز دیگری می‌باشد. برای مثال WBTC توکن رپد شده BTC در بلاکچین اتریوم است.

 

نحوه کار (Wrapped Tokens)

نحوه ی کار رپد توکن

به عنوان مثال توکن رپد شده بیت‌کوین (WBTC) ورژن توکنیزه شده بیت‌کوین در شبکه اتریوم است. WBTC یک توکن ERC20 است که ارزش آن معادل ارزش بیت‌کوین می‌باشد که امکان استفاده از بیت‌کوین روی شبکه اتریوم را فراهم می‌کند.

رپد توکن‌ها عموما به متصدی یا (Custodian) نیاز دارند به طوری که معادل دارایی رپد شده را نگهداری می‌کنند. این متصدی‌ها می‌توانند کیف‌پول‌های چند ارزی، سازمان‌های خود‌گردان DAO یا حتی قرارداد هوشمند باشند. بنابراین برای داشتن WBTC لازم است متصدی یک واحد بیت‌کوین نگهداری کند. عکس این عملکرد نیز امکان پذیر است. اما این پروسه چطور صورت می‌گیرد؟

متقاضی یک واحد BTC برای متصدی ارسال می‌کند، سپس متصدی یک واحد WBTC معادل قیمت بیت‌کوین روی شبکه اتریوم ایجاد می‌کند و در صورتی که متقاضی درخواست تبدیل WBTC را به BTC داشته باشد توکن رپد شده را سوزانده و BTC نگهداری شده آزاد می‌شود. در مورد WBTC این وظیفه توسط DAO یا سازمان خودگردان غیرمتمرکز انجام می‌شود.

به عقیده برخی تترUSDT توکن رپد شده است به این صورت که هر واحد تتر را ورژن رپد شده ارز فیات دلار می‌دانند. اما اینطور نیست. اگرچه یک واحد تتر ارزشی معادل یک دلار آمریکا دارد اما مقداد دقیق فیزیکی دلار برای تتر ذخیره نمی‌شود. در صورتی که برای ایجاد یک توکن رپد شده لازم است معادل دقیق آن نگهداری و قفل شود. اگرچه ایده استیبل کوین‌ها و توکن‌های رپد شده مشابه یکدیگر می‌باشند با این حال تفاوت‌هایی در نحوه‌ی عملکرد آن‌ها وجود دارد.

 

توکن‌های رپد شده بر بستر اتریوم

توکن‌های رپد شده بر بستر اتریوم، توکن‌هایی از بلاکچین‌های متفاوت هستند که با استاندارد ERC20 ایجاد شده اند. این موضوع به این معنا است که شما می‌توانید توکن‌های غیر بومی اتریوم را بر بستر اتریوم استفاده کنید و همانطور که انتظار می‌رود پروسه (Wrapping) و (Unwrapping) بر بستر اتریوم شامل هزینه‌ای معادل کارمزد سوخت (Gas fee) می‌شود.

WETH، مثال جالب توکن رپد شده اتر است. همانطور که می‌دانید رمزارز اتر توکن بومی این شبکه است اما از آنجایی که استاندارد ERC20 پس از این توکن ایجاد و سبب پیدایش مشکلاتی برای کابران شد. به این صورت که بسیاری از برنامه‌های غیرمتمرکز بر بستر اتریوم نیاز به تبدیل اتر و استاندارد ERC20 دارند و به همین دلیل اتر WETH ایجاد شد که ورژن توکنیزه شده اتر بر بستر اتریوم است. اتر در ابتدا بر بستر ERC-20 نبود و صرفا برای پرداخت هزینه تراکنش‌‌ها در شبکه استفاده می‌شد. با این حال امکان رپد اتر با استفاده از قراردادهای‌هوشمند وجود دارد و در نتیجه WETH، در پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌هایی که از استاندارد ERC-20 پشتیبانی می‌کنند، استفاده می‌شود.

 

توکن‌های رپد شده در بایننس اسمارت چین (BSC)

دقیقا همانند توکن‌های رپد شده بر بستر اتریوم، می‌توانید توکن رپد شده بیت‌کوین و دیگر رمزارزها را نیز بر بستر بایننس اسمارت چین استفاده کنید. بایننس اسمارت چین شما را قادر می‌سازد تا دارایی‌های رمزنگاری شده از جمله (BTC, ETH, XRP, USDT, BCH, DOT و ارز های دیگر را با استاندارد BEP20 بر بستر بایننس اسمارت‌چین استفاده کنید.) در صورتی که دارایی‌های خود را به بایننس اسمارت چین انتقال دهید می‌توانید آن‌ها را معامله کرده یا در برنامه‌های مختلف موجود در این بستر استفاده کنید.

 

مزایا و معایب رپد توکن‌ها

تا اینجا با مفهوم رپد توکن (Wrapped Token) و نحوه کار آن آشنا شدیم. در ادامه با مزایا و معایب این نوع از توکن‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد:

 

مزایا استفاده از رپد توکن

اگرچه بیشتر بلاکچین‌ها استاندارد مختص به خود را دارند (اتریوم ERC20 و بایننس اسمارت‌چین BEP20) نمی‌توان از آن‌ها بر روی چند زنجیره استفاده کرد. رپد توکن‌ها، این امکان را برای توکن‌های غیربومی فراهم می‌کنند تا بر روی بلاکچین‌های دیگر نیز قابل استفاده باشند. به علاوه باعث افزایش نقدینگی و بالاتر رفتن سود سرمایه در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز می‌شود و در نهایت بزرگترین مزیت استفاده از آن‌ها کاهش زمان و کارمزد تراکنش‌ها می‌باشد. برای مثال اگرچه بیت‌کوین مزایای بسیاری دارد با این حال برخی اوقات هزینه تراکنش‌های آن بالا است و به سرعت انجام نمی‌پذیرد که با استفاده از توکن رپد شده آن می‌توان در وقت و هزینه انجام تراکنش صرفه جویی کرد.

 

معایب استفاده از رپد توکن‌ها

پروسه‌ ایجاد رپد توکن‌ها بر پایه اعتماد بین‌ متقاضی و ارائه دهنده آن‌ها است و با توجه به تکنولوژی‌های حال حاضر نمی‌توان تراکنش‌های واقعی بین بلاکچین‌های متفاوت انجام داد. با این حال برخی پلتفرم‌های غیرمتمرکز در حال پیشرفت و توسعه هستند که احتمالا در آینده امکان ایجاد و دریافت رپد توکن‌ها را بدون نیاز به اعتماد فراهم می‌کند. از دیگر معایب رپد توکن‌ها می‌توان به کارمز بالای ایجاد و ضرب آن‌ها اشاره کرد.

 

جمع‌بندی

همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم رپد توکن‌ها ورژن توکنیزه شده دارایی‌های دیگری هستند که بر روی بلاکچین دیگری ایجاد شده که باعث ایجاد ارتباط بین زنجیره‌ای شده و می‌توان امیدوار بود قابلیت همکاری در اکوسیستم‌های مختلف رمزارزها و سیستم مالی غیرمتمرکز یا Defi را بهبود بخشد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد