جستجو در بیتفا
  • شبکه Avalanche چیست؟
  • X-Chain
  • P-Chain
  • C-Chain
  • تاریخچه Avalanche
  • تیم Avalanche
  • رمز ارز آواکس (AVAX)
  • Avalanche چه مشکلاتی را حل می‌کند؟
  • شلوغی شبکه
  • کارمزدهای کم
  • تفاوت اولانچ با بیت‌کوین و بیت‌‌کوین کش
  • تفاوت اولانچ با اتریوم
  • جمع‌بندی
آشنایی با شبکه اولانچ (Avalanche) و ارز AVAX

آشنایی با شبکه اولانچ (Avalanche) و ارز AVAX

حرفه ای
انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
بروزرسانی : ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
۱۰ دقیقه
۱
۷۹۰
توسط :
میلاد محمدی

در این مقاله می‌خواهیم به شبکه جذاب اولانچ (Avalanche) بپردازیم.

در دوازده سالی که ساتوشی ناکاموتو بیت‌کوین را به جهان معرفی کرد، ما شاهد تلاش‌های بی‌شماری برای ایجاد شبکه‌هایی بوده‌ایم که تلاش می‌کنند نسل بعدی دارایی‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز را بهتر کنند که یکی از آنها شبکه اولانچ بوده است. وجود یک پلتفرم متن باز به منظور راه اندازی بلاکچین‌های سفارشی و قابل همکاری، اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (Decentralized Application) در میان پروژه‌های بلاکچینی بسیار مورد نیاز می‌باشد. پلتفرم Avalanche با ویژگی‌هایی مانند: سرعت و امنیت بالا، مقیاس پذیری مناسب و ایجاد بلاکچین‌های سفارشی و مدیریت آنها، توانسته است خودش را به عنوان یکی از پروژه‌های برتر دنیای رمز ارزها معرفی کند.

بنابراین به طور خلاصه می‌توان Avalanche را به این صورت تعریف کرد: یک پلتفرم با قابلیت قرارداد هوشمند با هدف بهبود فناوری بلاکچین؛ به ویژه از نظر قابلیت همکاری، مقیاس پذیری و قابلیت استفاده.

در این مقاله به طور مفصل با این پلتفرم آشنا خواهیم شد.

 

شبکه Avalanche چیست؟

شبکه Avalanche چیست؟

در مقاله‌های نسل‌های بلاکچین، می‌توانید با نسل‌های مختلفی که در دنیای بلاکچین وجود دارند آشنا شوید. اولانچ یکی دیگر از بلاکچین‌های نسل سومی است که بعد از بیت‌کوین و اتریوم وارد دنیای رمز ارزها شد؛ این شبکه دارای تعداد زیادی از بلاکچین‌ها می‌باشد که دسته‌های مختلفی از اعتبارسنج‌ها را در خود جا داده است.

یکی از ویژگی‌هایی که در این پلتفرم وجود دارد، اصطلاحی است به نام زیرشبکه (Subnetwork یا Subnet). ساب نت، مجموعه‌ای سفارشی از اعتبارسنج‌ها می‌باشد که با استفاده از آنها قادر خواهیم بود که بلاکچین‌های خصوصی ایجاد کنیم. در این شبکه، هر Dapp بر روی بلاکچین مستقل خود اجرا شده و از طرف دیگر زیر شبکه‌ها هر کدام از این بلاکچین‌ها بررسی و اعتبارسنجی می‌کنند.

مشخصه‌ای که باعث محبوب شدن این پروژه شده، قدرت پردازشی بسیار بالای این شبکه در نهایی کردن هزاران تراکنش در ثانیه می‌باشد. الگوریتم مورد استفاده در شبکه Avalanche، اثبات سهام یا همان PoS می‌باشد که این امکان را به اعتبارسنج‌ها می‌دهد که با صرف کمترین انرژی در شبکه مشارکت داشته باشند. اعتبارسنج‌های بلاکچین‌ها، باید بلاکچین‌های درون ساخته Avalanche را اعتبارسنجی و توکن‌های AVAX را در آن استیک کنند.

Avalanche که در سال 2020 توسط Ava Labs راه اندازی شد، یک پلتفرم بلاکچینی است که استفاده از قابلیت قرارداد هوشمند را دارد. هدف این شبکه دستیابی به بلاکچینی مقیاس‌پذیر با حفظ تمرکززدایی و امنیت، تمرکز بر هزینه‌های کمتر، سرعت تراکنش‌های سریع و سازگاری با محیط زیست می‌باشد. این پروژه به سرعت در میان پروژه‌های دنیای رمزارزها محبوب شد، به طوری که TVL آن به طور مداوم در حال افزایش است. شبکه اولانچ دارای رمزارز بومی خود به نام AVAX و همچنین مکانیزم‌های اجماع چندگانه می‌باشد. با Avalanche، کاربران می‌توانند به تعداد نامحدود بلاکچین‌های سفارشی‌ و قابل همکاری ایجاد کنند.

همانطور که تا به این جا متوجه شده‌اید، Avalanche یک شبکه از بلاکچین‌ها می‌باشد که شامل سه بلاکچین درون ساخته است. تایید این بلاکچین‌ها بر عهده زیر شبکه پیش فرض (Default Subnet) می‌باشد. لازم به ذکر است که همه اعضای زیرشبکه‌ها باید عضوی از این زیر شبکه نیز باشند. این سه بلاکچین درون ساخته شامل موارد زیر هستند:

 

X-Chain

علاوه بر ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز سفارشی، پشتیبانی از ایجاد و معامله دارایی‌های هوشمند دیجیتال در پلتفرم اولانچ نیز یکی دیگر از کارهای آن می‌باشد. X-Chain که مخفف exchanging و به معنی مبادله دارایی‌ها می‌باشد، پلتفرمی غیرمتمرکزی است که برای ایجاد و معامله دارایی‌های هوشمند دیجیتال طراحی شده است. توکن بومی شبکه Avalanche به نام AVAX را می‌توان یک دارایی قابل معامله بر روی X-Chain در نظر گرفت.

 

P-Chain

یکی دیگر از بلاکچین‌هایی که در شبکه اولانچ وجود دارد و کارش مدیریت داده می‌باشد، P-Chain می‌باشد که از کلمه Platform گرفته شده است.

 

C-Chain

این بلاکچین که از کلمه Contract اقتباس گرفته شده، چیزی شبیه به ماشین مجازی اتریوم ولی با چارچوب اولانچ می‌باشد.

 

تاریخچه Avalanche

تاریخچه Avalanche

زمانی که بلاکچین بیت‌کوین در سال 2009 راه اندازی شد، راه را برای طراحی و اختراع بلاکچین‌هایی که بعد از آن آمدند، هموار کرد؛ از جمله اتریوم. با این حال، امروزه با استفاده گسترده از توکن‌های غیرمثلی (NFT) و پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi)، محدودیت‌های فنی بلاکچین آشکارتر شده است.

برای مثال، اجماع اثبات کار (PoW) بیت کوین، به دلیل فرآیند اعتبارسنجی آن، تا حدی از تمرکززدایی جلوگیری کرده است. همچنین در این شبکه سرعت تراکنش بسیار پایین می‌باشد. امروزه اکثر dApp های اتریوم از راه‌حل‌های مقیاس پذیری لایه ۲ برای رفع این مشکلات استفاده می‌کنند. با استفاده از لایه 2، تراکنش‌ها از زنجیره اصلی حذف می‌شوند. سپس آنها را در "دسته‌های" مرتبی جمع (roll) می‌کنند و بعد به زنجیره اتریوم بازگردانده می‌شوند و فشار روی اتریوم برای تایید تراکنش‌ها را از بین می‌برند. اگرچه این راه حل می‌تواند موثر باشد، اما لایه‌هایی پیچیده را اضافه کرده و شبکه را در برابر تهدیدهای خاص امنیتی باز می‌کند. بنابراین این سوال پیش می‌آید که یک بلاکچین چگونه می‌تواند همه‌چیز را در یک پروتکل لایه 1 که غیرمتمرکز، مقیاس پذیر و همچنین ایمن است، نگه دارد؟

Ava Labs بنیان‌گذاران Avalanche، راه‌حلی درخشان از سه بلاکچین برای رسیدگی به مشکلات اصلی بلاکچین، ارائه کردند. در سپتامبر 2020، Ava Labs آمریکا پس از جمع آوری 6 میلیون دلار، بلاکچین Avalanche را راه اندازی کرد.

 

تیم Avalanche

تیم Avalanche

اعضای اصلی پروژه اولانچ عبارتند از: Kevin Sekniqi، Maofan “Ted” Yin و Emin Gün Sirer. در می‌ 2018، گروهی با نام مستعار به نام Team Rocket برای اولین بار اطلاعات فاندامنتال در مورد پروتکل را منتشر کرد. پایگاه کد AVA برای پروتکل اجماع Avalanche در مارس 2020 به صورت منبع باز در آمد و در دسترس عموم قرار گرفت. همچنین عرضه اولیه (ICO) اولانچ در جولای سال 2020 به پایان رسید و به دنبال آن در سپتامبر همان سال راه اندازی شد.

 

رمز ارز آواکس (AVAX)

رمز ارز آواکس (AVAX)

رمزارز بومی AVAX، یک رمزارز کاربردی بوده و به عنوان وسیله تبادل اکوسیستم Avalanche عمل می‌کند. به عبارت دیگر این توکن به عنوان ارز درون شبکه، معمولاً برای پرداخت کارمزد در تراکنش‌ها و موارد دیگر استفاده می‌شود. همچنین برای استیک کردن AVAX استفاده می‌شود که برای ایمن سازی شبکه عمل می‌کند که به این استیک کننده‌ها پاداش به صورت AVAX تعلق می‌گیرد. در شکل زیر، جزئیات توزیع توکن AVAX و دوره‌های واگذاری از ۱ سال تا ۱۰ سال نمایش داده شده است:

توزیع توکن AVAX

در زمان راه اندازی پروژه، تعداد 360 میلیون آواکس تولید گردید و در سال‌های آینده به همین مقدار نیز به عنوان پاداش استیکینگ توزیع خواهد شد. قیمت رمزارز AVAX در زمان نوشتار این مقاله 18 دلار می‌باشد و در رتبه شانزدهم بازار رمزارزها از لحاظ مارکت کپ می‌باشد.

 

Avalanche چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

همانطور که قبلا ذکر شد، Avalanche برای رفع بسیاری از مشکلاتی که اکثر شبکه‌های بلاکچینی با آن مواجه هستند ساخته شده است. پلتفرم‌هایی مانند Avalanche، برای مبارزه با تمرکز در فضای کریپتو به وجود آمده‌اند. دو مورد از مهمترین مسائلی که اولانچ به آنها می‌پردازد عبارتند از:

 

شلوغی شبکه

Avalanche با در نظر گرفتن مقیاس‌پذیری طراحی شده است. در مقایسه با سیستم‌های پرداخت سطح بالا و متمرکز مانند VISA و PayPal، پروژه Avalanche دارای زمان تراکنش‌های فرعی است. شبکه فوق العاده قدرتمند اولانچ بسیار کارآمد بوده و ظرفیت پردازش تا 4500 تراکنش در ثانیه با نهایی شدن فرعی را دارد. این امر، یک پیشرفت بزرگ در زمینه افزایش تعداد تراکنش‌هایی است که می‌توان در هر ثانیه پردازش کرد.

 

کارمزدهای کم

اولانچ که به عقیده بسیاری به عنوان رقیب اتریوم در نظر گرفته می‌شود، از نظر هزینه gas نیز بر اتریوم برتری دارد. هزینه‌ها در Avalanche نسبت به اتریوم بسیار مقرون به صرفه تر است. کارمزدهای موجود در شبکه برای اهداف مختلفی مانند ایجاد و ضرب (mint) دارایی‌ها، استیکینگ، کارمزد تراکنش‌ها و ایجاد بلاکچین استفاده می‌شود که پس از آن این کارمزدها سوزانده شده و به طور دائم تعداد آواکس‌ها را در پلتفرم کاهش می‌دهد.

 

تفاوت اولانچ با بیت‌کوین و بیت‌‌کوین کش

تفاوت اولانچ با بیت کوین و بیت کوین کش

در مقایسه با رمز ارز بیت کوین، بیت کوین کش و سایر کوین‌های اثبات کار (PoW) که برای جایگزینی فیات رقابت می‌کنند، اولانچ ممکن است گونه‌ای کاملاً متفاوت به نظر برسد. موارد زیر، مهم ترین تفاوت‌های اولانچ و بیت کوین می‌باشد:

  • تایید نهایی تراکنش‌ها در اولانچ در کمتر از یک ثانیه انجام می‌شود، در حالی‌که این عملیات در شبکه بیت کوین حدود 10 دقیقه نیاز دارد.
  • فرآیند تولید بلاک در شبکه Bitcoin به چندین استخر متمرکز نیازمند می‌باشد ولی شبکه اولانچ قادر خواهد بود تعداد بسیار زیادی از تولید کننده‌های بلاک را در خود جای دهد، بدون این که ارزشی از سیستم خارج شود.
  • تعدا تراکنش‌های در ثانیه در شبکه بیت کوین هفت عدد می‌باشد، اما Avalanche قادر است تا 4۵۰۰ تراکنش در ثانیه را انجام دهد.

همانطور که گفته شد شبکه اولانچ برای امنیت شبکه، از گواه اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند، که هم با محیط زیست سازگار بوده و هم نیازی به تجهیزات تخصصی و گران برای استخراج، که احتمالا منجر به متمرکز شدن در استخراج می‌شود، نیست. بنابراین افراد می‌توانند فقط با یک کامپیوتر و با اتصال به اینترنت در Avalanche شرکت کنند.

 

تفاوت اولانچ با اتریوم

تفاوت اولانچ با اتریوم

تفاوت‌های Avalanche با اتریوم بسیار مشهودتر است. با وجود اینکه این شبکه از EVM یا همان ماشین مجازی اتریوم و ابزارهای آن پشتیبانی می‌کند، اما رسیدن به هدف از راه‌ها و روش‌های متفاوتی صورت می‌گیرد.

در حال حاضر، اتریوم نیز مانند بیت‌کوین از مکانیزم اثبات کار استفاده می‌کند و قصد دارد با راه اندازی اتریوم 2.0 به سمت اثبات سهام مهاجرت کند. اگرچه مکانیزم اجماع اثبات کار یک پایه عالی برای پروتکل‌ها و پروژه‌های قدرتمند می‌باشد، ولی باعث پایین آمدن سرعت و کندی شبکه می‌شود. اما این نکته حائز اهمیت است که این مکانیزم برای تئوری “طلای دیجیتال” قابل قبول بوده ولی شاید برای دنیای دیفای نه!

 تا زمانی که اتریوم 2.0 راه اندازی شود و شبکه فعلی اتریوم از اثبات کار استفاده کند، مشکلات مقیاس پذیری، ترافیک شبکه و به دنبال آن هزینه کارمزهای بالا، با اتریوم همراه خواهد بود. اثبات سهام اتریوم 2.0 می‌تواند کمک کننده باشد، اما روشی که برای مقیاس پذیری و پردازش همزمان تراکنش‌ها استفاده می‌کند، یعنی شاردینگ، ریسک‌ها و پیچیدگی‌های زیادی را ایجاد می‌کند.

اولانچ به چالش مقیاس‌پذیری از اساس مطلق شبکه‌های غیرمتمرکز حمله می‌کند: اجماع. پروتکل‌های Avalanche می‌توانند سریع به قطعیت دست یابند و از 4500 تراکنش در ثانیه پشتیبانی کرده و همچنین قادر به مقیاس‌پذیری با تعداد زیادی نود اعتبارسنج تولید کننده بلاک هستند، که در اجماع شرکت می‌کنند.

در شبکه اتریوم برنامه‌های غیرمتمرکز باید برای یک منبع محدود از شبکه (که کارمزدها و هزینه‌ها را برای همه شرکت کنندگان افزایش می‌دهد) رقابت کنند. اما اپلیکیشن‌ها در پلتفرم Avalanche می‌توانند در بلاکچین‌های مستقل اجرا شوند، که این بلاکچین‌ها توسط مجموعه‌ای از اعتبار سنج‌های معتبر تأیید شده است. این زیرشبکه‌ها هنوز به اکوسیستم زنجیره‌ای گسترده‌تر در اولانچ متصل هستند. این موضوع علاوه بر اینکه ایجاد زیرشبکه‌های خصوصی را امکان پذیر می‌کند، به توسعه دهندگان نیز اجازه می‌دهد تا قوانین، اقتصاد، مشارکت کنندگان و امنیت اجرای آنها را تعریف کنند.

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی شد شما را با کلیات پروژه جذاب اولانچ (Avalanche) آشنا کنیم. این پلتفرم که به یکی از محبوب ترین پروژه‌های این روز‌ها تبدیل شده است، با رشد تکنولوژی خود و جذب افراد بیشتری برای استفاده از آن، منجر به رشد قیمتی نیز گردید که سود زیادی را به کاربران خود رساند.

همان‌طور که می‌دانید، مقیاس پذیری یکی از مهم ترین مشکلات حال حاضر پروژه‌های فعال در دنیای رمز ارزهاست؛ به همین دلیل، پروژه اولانچ تمرکز خود را بر روی حل این معضل گذاشته است و در مقاطعی هم بسیار موفق عمل کرده است. این پروژه، مانند سایر پروژه‌های حوزه کریپتو، قطعا نیاز به آپدیت بودن و توسعه و انجام دقیق نقشه راه خود دارد که بتواند برنده رقابت با سایر پروژه‌های این حوزه باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد