جستجو در بیتفا
  • ConstitutionDAO چیست؟
  • تاریخچه پروژه ConstitutionDAO
  • چرا کمپین DAO با شکست مواجه شد؟
  • بررسی تیم توسعه‌دهنده ارز People
  • پروژه Constitution DAO چگونه کار می‌کند؟
  • ویژگی‌های اصلی ConstitutionDAO
  • مالکیت غیرمتمرکز
  • حاکمیت جامعه‌محور
  • حفظ دارایی‌های نادر
  • ارز دیجیتال People چیست؟
  • ارز دیجیتال People را از کجا بخریم؟
  • ارز دیجیتال People را در کجا نگه‌داری کنیم؟
  • انحلال حراج ConstitutionDAO
  • چه چیزی پروژه Constitution DAO را منحصربه‌فرد می‌کند؟
ارز People چیست؟ معرفی پروژه ConstitutionDAO

ارز People چیست؟ معرفی پروژه ConstitutionDAO

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
۹ دقیقه
۰
۱۳۶
توسط :
یاسمن یزدان دوست

در سال 2021، یک جنبش مردمی مبتنی بر اینترنت برای خرید یک نسخه نادر از قانون اساسی ایالات متحده شکل گرفت. این پروژه، که Constitution DAO نام داشت، در عرض چند هفته بیش از 47 میلیون دلار از طریق ارزهای دیجیتال جمع آوری کرد و توجه جهانی را به خود جلب کرد. ارز دیجیتال People توکن بومی این پلتفرم است. در این مقاله با تیم بیتفا همراه باشید تا به جزییات بیشتری از پروژه Constitution DAO و اهداف آن بپردازیم و همچنین ارز دیجیتال People را بررسی کنیم. 

 

ConstitutionDAO یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز (DAO) بود که برای خرید یک نسخه نادر از قانون اساسی ایالات متحده ایجاد شد. این نهاد یک ابتکار مشترک بود که به افراد اجازه می‌داد منابع خود را جمع‌آوری کنند و به‌طور جمعی یک دارایی نادر را خریداری کنند که در غیر این صورت برای افراد عادی غیرقابل دسترس بود. هدف اصلی آن استفاده از قدرت فناوری بلاکچین برای ایجاد یک پلتفرم شفاف و غیرمتمرکز برای مالکیت و مدیریت دارایی‌های نادر بود.

ConstitutionDAO یک آزمایش بود که اکنون منحل شده است. در نوامبر 2021، گروهی از علاقه‌مندان وب3 به عنوان یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز (DAO) با هدف مشترک خرید یک نسخه از قانون اساسی ایالات متحده در حراج Sotheby’s گرد هم آمدند. تنها 13 نسخه فیزیکی اصلی قانون اساسی ایالات متحده وجود دارد که این بدان معنا بود که این حراج باعث یک رقابت شدید در مزایده شد. اگرچه این گروه موفق شد بیش از 40 میلیون دلار ارز اتریوم جمع کند، اما در نهایت کوتاهی کرد و توسط Ken Griffin، مدیر عامل میلیاردر صندوق پوشش ریسک Citadel، پیشی گرفته شد. Constitution DAO پس از تلاش ناموفق خود برای خرید یکی از ارزشمندترین و نمادین‌ترین اسناد تاریخ ایالات متحده اعلام کرد که کنسل خواهد شد و تمام کمک‌های مالی بازپرداخت می‌شود.

در ادامه با جزییات بیشتری تاریخچه این پروژه ارز People را بررسی خواهیم کرد.

 

تاریخچه پروژه ConstitutionDAO

تاریخچه پروژه ConstitutionDAO

پروژه PEOPLE در نوامبر 2021 توسط گروهی از علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال با هدف خرید یکی از 13 نسخه موجود از قانون اساسی ایالات متحده که در سال 1787 چاپ شد، راه‌اندازی شد. این سند یکی از مهم‌ترین اسناد تاریخی جهان محسوب می‌شود و نادر بودن آن نسخه، دسترسی عموم مردم را برای بسیاری از سال‌ها محدود کرده بود. Trent Griffin، یک سرمایه‌گذار ارزهای دیجیتال محبوب در توییتر، برای اولین بار ایده خرید این نسخه نادر از قانون اساسی ایالات متحده را پیشنهاد داد. پیشنهاد او مورد استقبال قرار گرفت و به زودی، گروهی از سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال برای تشکیل Constitution DAO گرد هم آمدند که اولین دور جمع‌آوری کمک‌های مالی خود را در تاریخ 15 نوامبر 2021 آغاز کرد. این طرح به سرعت در جامعه ارزهای دیجیتال محبوبیت پیدا کرد. در عرض 24 ساعت از آغاز راه‌اندازی، DAO بیش از 1 میلیون دلار سرمایه از بیش از 17000 سرمایه‌گذار فردی جمع‌آوری کرد. این کمپین همچنان به سرعت پیشرفت می‌کرد و تا تاریخ 18 نوامبر 2021، DAO بیش از 47 میلیون دلار سرمایه از طریق فروش توکن‌های $PEOPLE، توکن اختصاصی Constitution DAO، جمع‌آوری کرده بود.

چرا کمپین DAO با شکست مواجه شد؟

این توکن‌ها به سرمایه‌گذاران در ازای مشارکت آنها در جمع‌آوری کمک‌های مالی فروخته شد. کمپین DAO با مناقشات مواجه شد، زیرا سوالاتی در مورد قانونی بودن مالکیت یک سند تاریخی نادر از طریق یک پلتفرم غیرمتمرکز مطرح شد. همچنین دولت ایالات متحده، به دلیل نگرانی‌های مربوط به حفاظت و حفظ سند، قبلاً فروش یک نسخه نادر از اسناد را از طریق یک پلتفرم مشابه مسدود کرده بود. علیرغم مناقشات، Constitution DAO در مزایده‌ای که توسط Sotherby's در تاریخ 19 نوامبر 2021 برگزار شد، شرکت کرد. پیشنهاد DAO یکی از بالاترین پیشنهادها بود، اما متأسفانه آنها نتوانستند سند را خریداری کنند. اگرچه این سازمان برای پیشنهاد بالاتر کافی بود، اما نگرانی‌هایی در مورد نگهداری و حفاظت از سند داشت و نتوانست پیشنهاد برنده 43.2 میلیون دلاری را در تاریخ 19 نوامبر 2021 پیشی بگیرد.

با وجود عدم موفقیت در خرید این نسخه از قانون اساسی ایالات متحده آمریکا، تلاش Constitution DAO در زمینه مالکیت غیرمتمرکز دارایی‌ها، به یک نمونه برجسته در جامعه ارزهای دیجیتال تبدیل شده است و به دلیل رویکرد ابتکاری خود در زمینه حاکمیت، مورد تحسین قرار گرفته است و پروژه‌های مشابهی را که بر مالکیت دارایی‌های نادر تمرکز دارند، الهام‌بخش است. در مجموع، Constitution DAO به عنوان اولین DAO که برای خرید یک سند تاریخی نادر از طریق یک پلتفرم غیرمتمرکز موفق به جمع‌آوری کمک‌های مالی شد، تاریخ ساز شده است. موفقیت این پروژه پتانسیل فناوری بلاکچین و پلتفرم‌های غیرمتمرکز را برای انقلابی در مالکیت و مدیریت دارایی‌های نادر نشان داده است، حتی اگر خرید واقعی موفقیت‌آمیز نبود. DAO پس از حراج منحل شد و به کسانی که کمک مالی کرده بودند، به جز هزینه‌های تراکنش شبکه اتریوم، بازپرداخت‌هایی ارائه کرد.

 

بررسی تیم توسعه‌دهنده ارز People

Constitution DAO یک منشأ اصلی نداشت، بلکه می‌توان آن را به عنوان تکاملی از جنبش‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی دانست که منجر به ظهور میم کوین‌های مانند Dogecoin و Shiba Inu شد. DAO در عرض چند روز بیش از 47 میلیون دلار از 17000+ اهداکننده جمع‌آوری کرد که مقدار کمک‌های مالی متوسط ​​206 دلار بود. همچنین یک حرکت وایرال توییتر را برانگیخت که با میم‌ها از تلاش‌های DAO حمایت کرد. مشارکت‌کنندگان اصلی DAO Brian Wagner و Liminal Warmth بودند. 

 

پروژه Constitution DAO چگونه کار می‌کند؟

پروژه Constitution DAO چگونه کار می‌کند؟

ConstitutionDAO یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز (DAO) است که بر روی بلاکچین اتریوم کار می‌کند. این سازمان طراحی شده است تا یک پلتفرم شفاف و غیرمتمرکز برای مالکیت و مدیریت دارایی‌های نادر مانند اسناد تاریخی و آثار فرهنگی، از جمله نسخه نادر قانون اساسی که قصد خرید آن را دارد، ارائه دهد. برای شرکت در تلاش‌های حراج و تصمیم‌گیری برای ConstitutionDAO، افراد می‌توانند توکن‌های $PEOPLE، توکن اصلی DAO را خریداری کنند که به دارندگان آنها حق رأی و اختیارات تصمیم‌گیری در جامعه را می‌دهد. هر ارز People نشان‌دهنده مالکیت بخشی از دارایی است که پروژه در اختیار دارد.

حاکمیت ConstitutionDAO بر اساس یک مدل جامعه‌محور است، به این ترتیب که اعضا می‌توانند در مورد تصمیمات مربوط به مالکیت و مدیریت دارایی‌های تحت اختیار DAO پیشنهاد دهند و رأی دهند. این تصمیمات می‌تواند شامل خرید دارایی‌های جدید، فروش دارایی‌های موجود و مدیریت دارایی‌های تحت اختیار باشد.

فرآیند تصمیم‌گیری در ConstitutionDAO بر اساس یک مدل دموکراسی لیکویید است، جایی که اعضای جامعه می‌توانند قدرت رأی خود را به سایر اعضای جامعه واگذار کنند یا مستقیماً در مورد پیشنهادات رأی دهند. این امر باعث می‌شود فرآیند تصمیم‌گیری کارآمدتر و مؤثرتر شود و همچنین مشارکت بیشتری از اعضای جامعه را امکان‌پذیر کند.

 

ویژگی‌های اصلی ConstitutionDAO

ویژگی‌های اصلی ConstitutionDAO به گونه‌ای طراحی شده بودند که یک راه‌حل شفاف و غیرمتمرکز برای مالکیت و مدیریت اسناد تاریخی و آثار فرهنگی ارائه دهند. برخی از ویژگی‌های اصلی این پروژه شامل موارد زیر است:

مالکیت غیرمتمرکز

ConstitutionDAO از طریق فناوری بلاکچین امکان مالکیت غیرمتمرکز یک دارایی نادر را فراهم کرد. این بدان معناست که چندین فرد می‌توانند سهام جزیی از یک دارایی متعلق به DAO داشته باشند و این حقوق مالکیت توسط قراردادهای هوشمند در بلاکچین اتریوم تضمین می‌شود.

حاکمیت جامعه‌محور

فرآیند تصمیم‌گیری در ConstitutionDAO بر اساس مدل دموکراسی لیکویید بنا نهاده شد، جایی که اعضای جامعه می‌توانستند قدرت رأی خود را به سایر اعضای جامعه واگذار کنند یا مستقیماً در مورد پیشنهادات رأی دهند. این مدل حاکمیت جامعه‌محور تضمین می‌کند که تصمیمات مربوط به مالکیت و مدیریت دارایی‌های متعلق به DAO به صورت شفاف و دموکراتیک اتخاذ شوند.

حفظ دارایی‌های نادر

ConstitutionDAO نه تنها به مالکیت، بلکه به حفظ یک دارایی نادر، یعنی نسخه نادر قانون اساسی، نیز متعهد است. این پروژه از طریق مجموعه‌ای از قوانین و پروتکل‌های مدیریت دارایی‌ها، که در قراردادهای هوشمند بلاکچین اتریوم برنامه‌ریزی شده بود، به این هدف دست یافت. این قوانین و پروتکل‌ها اطمینان حاصل می‌کردند که دارایی‌های متعلق به DAO محافظت و برای نسل‌های آینده حفظ می‌شوند.

ارز دیجیتال People چیست؟

 

ارز دیجیتال People چیست؟

ارز دیجیتال People توکن اصلی ConstitutionDAO است که به عنوان ابزار مبادله، حاکمیت و مالکیت در اکوسیستم ConstitutionDAO عمل می‌کند و همچنین روشی برای مشارکت در تأمین مالی برای حراج نسخه قانون اساسی است.

توکن People به دلیل کاربرد منحصر به فرد خود و موفقیت پروژه جمع‌آوری سرمایه اولیه ConstitutionDAO برای خرید نسخه نادر قانون اساسی ایالات متحده، توجه زیادی در جامعه ارزهای دیجیتال به خود جلب کرده است. با این حال، علیرغم اینکه هدف نهایی آن محقق نشد، هدف توکن یک کاربرد جالب برای مالکیت دارایی DAO است. در واقع، ارزش آن عمدتاً توسط تقاضای مالکیت در دارایی‌های نادری که توسط DAO نگهداری می‌شود. همچنین پتانسیل حاکمیت و تصمیم‌گیری در اکوسیستم ConstitutionDAO تعیین می‌شود.

 

ارز دیجیتال People را از کجا بخریم؟

ارز دیجیتال People را می‌توان هم از صرافی‌های غیرمتمرکز و هم از صرافی‌های متمرکز خریداری کرد. بهترین صرافی‌های معتبر متمرکز که ارز پیپل را لیست کردند، عبارتند از: صرافی بایننس، OKX ، Gae.io، کوکوین و صرافی محبوب بینگ ایکس. جهت ثبت نام در صرافی بینگ ایکس به مقاله مربوطه مراجعه فرمایید. بیشترین حجم معاملات این ارز دیجیتال در صرافی بایننس است. همچنین ارز دیجیتال People را می‌توانید از صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ خریداری کنید. 

 

ارز دیجیتال People را در کجا نگه‌داری کنیم؟

ارز دیجیتال People یک توکن ERC-20 است. از همین جهت این ارز دیجیتال را می‌توان در کیف پول‌هایی که از شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کنند، نگه‌داری کنید. بهترین کیف پول مناسب ارز پیپل، کیف پول متامسک است. همچنین این ارز را می‌توانید در کیف پول محبوب تراست ولت ذخیره کنید. 

 

انحلال حراج ConstitutionDAO

علیرغم عدم موفقیت در خرید این نسخه از قانون اساسی ایالات متحده، تلاش‌های Constitution DAO در زمینه مالکیت غیرمتمرکز دارایی‌ها به یک نمونه برجسته در جامعه ارزهای دیجیتال تبدیل شده است و به دلیل رویکرد ابتکاری خود در حاکمیت، مورد تحسین قرار گرفته است و پروژه‌های مشابهی را که بر مالکیت دارایی‌های نادر تمرکز دارند، الهام گرفته است. DAO پس از حراج منحل شد و سازمان به کسانی که کمک مالی کرده بودند، به جز هزینه‌های تراکنش در شبکه اتریوم، بازپرداخت کرد.

 

چه چیزی پروژه Constitution DAO را منحصربه‌فرد می‌کند؟

Constitution DAO یک جنبش مردمی مبتنی بر اینترنت بود که با کمک ارزهای دیجیتال به نمادهای نهادی حمله کرد. این پروژه نشان داد که DAOها می‌توانند برای جمع‌آوری سرمایه و تحقق اهداف مشترک استفاده شوند. همان طور که گفتیم، در مدت زمان بسیار کوتاهی، بیش از 47 میلیون دلار جمع‌آوری کرد. این امر نشان داد که قدرت مجازی توده‌ها می‌تواند بسیار زیاد باشد.

همچنین Constitution DAO موفق شد توجه جهانی را به خود جلب کند. این پروژه نشان داد که DAOها می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر دنیای واقعی داشته باشند. همچنین  پروژه Constitution DAO تنها در شش روز پس از آغاز فعالیت خود، بیش از 20،000 عضو جذب کرد. این رشد سریع نشان دهنده علاقه و حمایت گسترده از پروژه بود.

این پروژه از میم‌های محبوب ارزهای دیجیتال برای ایجاد آگاهی و جذب سرمایه استفاده کرد. این موضوع نشان دهنده قدرت رسانه‌های اجتماعی و میم‌ها در عصر دیجیتال است. این پروژه موفق شد پیشنهادی ارائه دهد که تنها چند میلیون دلار از پیشنهاد برنده کمتر بود. در مجموع، Constitution DAO یک پروژه منحصر به فرد بود که نشان داد که DAOها می‌توانند برای تحقق اهداف بزرگ استفاده شوند.

 


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد