جستجو در بیتفا
  • سرمایه گذاری بایننس در توییتر
  • پذیرش NFTها در توییتر
  • تبدیل توییتر به یک پلتفرم متن باز
  • تاثیر خرید توییتر بر دوج کوین
  • احیای واین (Vine)
  • دریافت هزینه برای تیک آبی توییتر
  • X؛ برنامه‌ای برای همه چیز
توییتر؛ پلتفرم وب 3.0 آینده؟

توییتر؛ پلتفرم وب 3.0 آینده؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
۶ دقیقه
۱۳
۹۴۹
توسط :
کسری جان‌زاده

بالاخره پس از فراز و نشیب‌های بسیار و چندین مراجعه به دادگاه «توییتر» که در لیست محبوب ترین پلتفرم‌های شبکه اجتماعی قرار دارد توسط «ایلان ماسک» خریداری شد. ایلان که از شناخته شده ترین افراد در حوزه رمز ارزها می‌باشد مدتی بود که قصد خرید توییتر را داشت، اما به دلیل مشاهده تعداد بالایی از اکانت‌های جعلی در توییتر از این تصمیم صرف نظر کرده بود که سر انجام پس از مذاکره‌های بسیار به این معامله رضایت داد. حال با این خرید طرفداران حوزه رمز ارزها هیجان بالایی پیدا کرده‌اند و به این فکر فرو رفته‌اند که توییتر و وب 3.0 تا چه حدی به یکدیگر نزدیک هستند و چقدر امکان دارد توییتر به یکی از اولین شبکه‌های اجتماعی وب 3.0 تبدیل شود؟ اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتری از وب 3.0 دارید پیشنهاد می‌کنیم پیش از مطالعه این مطلب مقاله‌ی آشنایی با Web 3.0؛ اینترنت غیرمتمرکز نسل سوم را مطالعه نمایید.

پس از این به طور رسمی توییتر به ایلان ماسک تعلق دارد به گونه‌ای که حتی ایلان در بایو صفحه شخصی خود در توییتر عبارت «MasterTwit» یا «رئیس توییت» را ثبت کرده است. با وجود اینکه تاکنون صحبت رسمی‌ای از ورود توییتر به وب 3.0 نشده است اما نشانه‌هایی وجود دارد که به این احتمال قدرت می‌بخشد که در ادامه به بررسی برخی از این نشانه‌ها خواهیم پرداخت.

 

سرمایه گذاری بایننس در توییتر

یکی از مواردی که در این خرید به اندازه کافی به آن توجه نشد اما ارزش خبری بسیار بالایی داشت، حضور بایننس به عنوان یکی از سرمایه گذاران در این خرید بود. در این سرمایه گذاری بایننس در کنار شرکای دیگر 500 میلیون دلار به ایلان ماسک پرداخت کرده بود تا در این خرید به او کمک کند. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که این خرید برای بایننس چه سودی می‌تواند داشته باشد؟

مدیر عامل بایننس و ایلان ماسک

پاتریک هیلمن (Patrick Hillmann)، مدیر ارشد استراتژی بایننس در مصاحبه‌ای با کوین دسک (Coindesk) این خرید را یک فرصت تکرار نشدنی نامید و گفت: «این خرید ایلان ماسک فرصتی است که می‌توان با استفاده از آن یک پلتفرم وب 2.0 را در دست گرفت و چالش‌های موجود برای تبدیل آن به یک پلتفرم وب 3.0 را بررسی کرد.»

 

پذیرش NFTها در توییتر

همچنین با وجود کاربران بسیاری که این شبکه دارد و افراد بسیاری که به صورت روزانه در توییتر فعالیت می‌کنند بستر مناسبی برای بررسی تأثیر استفاده از امکانات و قابلیت‌های کریپتو در یک شبکه اجتماعی وب 2.0 به وجود آمده است. همچنین به دلیل تعداد بالای کاربران نتایج این تحقیقات نیز بسیار قابل اتکا خواهد بود.

پذیرش NFTها در توییتر

جالب است بدانید توییتر حتی پیش از خرید ایلان ماسک نیز در حال حرکت به سمت وب 3.0 بود و حتی امکان اشتراک گذاری NFTها و استفاده از آن‌ها به عنوان عکس پروفایل را نیز در این پلتفرم فراهم کرده بود. همچنین در تاریخ 24 اکتبر 2022 (معادل 2 آبان 1401) نیز جین مانچون وونگ (Jane Manchun Wong) خبرنگار فعال در حوزه امنیت در توییتی اعلام کرد که توییتر در حال کار بر روی نمونه اولیه از کیف پولی است که امکان واریز و برداشت رمز ارزها در این پلتفرم را فراهم می‌کند که حقیقت یافتن این ادعا خوشنودی بسیاری را برای علاقه مندان به رمز ارزها به همراه خواهد داشت.

 

تبدیل توییتر به یک پلتفرم متن باز

پیش از این خرید جک دورسی (Jack Dorsey) که در آن زمان به تازگی از ریاست توییتر کناره گیری کرده بود پیشنهادی را برای ایلان ماسک مطرح کرده بود که در صورت خرید توییتر این شبکه اجتماعی را تبدیل به یک پلتفرم متن باز (Open Source) کند. با در نظر گرفتن اینکه یکی از بزرگترین مشکلات ایلان ماسک با توییتر الگوریتم آن است که در برخی موارد برای بعضی توییت‌ها برتری قائل می‌شود، ممکن است به زودی شاهد این تغییر در توییتر باشیم که به پذیرش رمز ارزها در آن نیز کمک خواهد کرد.

 

تاثیر خرید توییتر بر دوج کوین

از طرفی ایلان ماسک که اکنون به صاحب توییتر تبدیل شده است خود یکی از طرفداران بالقوه حوزه رمز ارزها می‌باشد که پیش از این خرید لقب «DogeFather» یا «پدر دوج» را به خود اختصاص داده بود که این لقب به دلیل تأثیرات قابل توجه صحبت‌ها و توییت‌های او بر رمز ارز دوج کوین به ایلان داده شده بود.

توییت ایلان ماسک درباره دوج کوین

چندی پیش نیز به مناسبت هالووین و پس از خرید توییتر ایلان ماسک عکس بالا را منتشر کرد که نماد رمز ارز دوج را درحالی که یک لباس با آرم توییتر بر تن دارد نشان می‌داد. انتشار این عکس خود موجب قوت گرفتن گمانه‌زنی‌ها شد و این احتمال افزایش یافت که در آینده‌ای نزدیک دوج کوین به عنوان روش پرداخت در توییتر استفاده خواهد شد.

ایلان ماسک همچنان تأثیر خود را بر این حوزه حفظ کرده است به گونه‌ای که پس از انتشار این عکس دوج کوین 27% رشد قیمتی را تجربه کرد و از 0.12$ به نزدیکی 0.16$ رسید که در صورت مقبولیت دوج کوین در این شبکه اجتماعی به عنوان روش پرداخت این رشد ادامه دار خواهد بود.

 

احیای واین (Vine)

واین (Vine)

ایلان ماسک همچنین در یک نظرسنجی از کاربران توییتر خواست تا نظر خود را درمورد بازسازی شبکه اجتماعی واین (Vine) مطرح کنند. واین یک شبکه اجتماعی ویدیو محور بود که تنها قابلیت آپلود ویدیو‌های 6 ثانیه‌ای داشت و بسیاری از اسامی مطرح در شبکه‎های اجتماعی امروزی از Vine کار خود را آغاز کرده‌اند که سرانجام در 17 ژانویه 2017 بسته شد. حال با وجود پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب و همچنین شکل گیری الگوریتم‌های جدیدی مانند الگوریتم اینستاگرام که به سازندگان محتوا پول پرداخت می‌کنند احتمال داده می‌شود که در صورت اضافه شدن این ویدیوها به توییتر این پرداخت‌ها از طریق رمز ارزها با اتصال کیف پول افراد به حساب کاربری آن‌ها صورت بگیرند.

 

دریافت هزینه برای تیک آبی توییتر

چندی پیش بود که ایلان ماسک از طرح پرداخت 20$ برای گرفتن تیک آبی در توییتر رونمایی کرد که این طرح با مخالفت‌های بسیاری از طرف کاربران روبرو شد. بسیاری از کاربران معتقد بودند که این تیک آبی نشانه اصلی بودن پروفایل کاربران است و به این منظور استفاده می‌شود که با ساخت حساب‌های جعلی به نام افراد معروف از کاربران کلاهبرداری صورت نگیرد و به همین منظور نباید هزینه‌ای برای آن دریافت شود و همچنین نباید هر کسی اجازه کسب آن را داشته باشد. پس از این مخالفت‌ها ایلان ماسک مبلغ این طرح را کاهش داد و بیان کرد که طرح با مبلغ 8$ اجرایی خواهد شد.

تیک آبی توییتر

حال علاقه مندان به حوزه ارزهای دیجیتال با شناخت ایلان ماسک احتمال می‌دهند که ایلان بزودی برای تسهیل پرداخت این مبالغ دوج کوین را به عنوان روشی برای پرداخت معرفی خواهد کرد که در این صورت مفهوم کلی میم کوین‌ها تغییر خواهد کرد و دوج کوین تبدیل به اولین میم کوین خواهد شد که در یکی از بزرگترین شبکه‌های اجتماعی جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

X؛ برنامه‌ای برای همه چیز

همچنین پیش از خرید توییتر ایلان ماسک در توییتی اعلام کرده بود که خرید توییتر در واقع هموار کننده‌ای برای ساختن X است، برنامه‌ای که برای همه چیز استفاده خواهد شد. برنامه‌ای را تصور کنید که صبح از طریق آن برای رسیدن به محل کار خود ماشین می‌گیرید، در راه برای زمانی که به محل کار خود رسیده‌اید یک قهوه سفارش می‌دهید و پس از انتشار عکسی از خود در شبکه اجتماعی برنامه، قبض موبایل خود را نیز از طریق آن پرداخت می‌کنید. این برنامه‌ای است که ایلان ماسک در نظر دارد و با وجود علاقه او به حوزه رمز ارزها احتمال می‌رود که روش پرداختی که برای تمام این اعمال در نظر گرفته خواهد شد رمز ارزها هستند و این برنامه قرار است یک کیف پول نیز در امکانات خود داشته باشد.

X برنامه همه چیز

هنوز مشخص نیست که آیا توییتر به این برنامه تبدیل خواهد شد یا به کل اپلیکیشن جدیدی به این منظور ساخته می‌شود اما چیزی که مشخص است این است که حتی اگر توییتر به یک پلتفرم وب 3.0 تبدیل نشود، X یک پلتفرم وب 3.0 خواهد بود.

 

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید، نظرات خود را درمورد خرید توییتر توسط ایلان ماسک و حرکت این پلتفرم به سمت وب 3.0 با ما در کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد