جستجو در بیتفا
  • نگاهی به چند فاکتور مهم در تحلیل بیت کوین
  • تحلیل بیت کوین در بازه کوتاه مدت
  • تحلیل بیت کوین در بازه بلند مدت
تحلیل بیت کوین با توجه به شرایط جدید؛ آیا تغییری در روند اصلی بازار ایجاد شده است؟

تحلیل بیت کوین با توجه به شرایط جدید؛ آیا تغییری در روند اصلی بازار ایجاد شده است؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
بروزرسانی : ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
۳ دقیقه
۰
۱۱۴
توسط :
مبین رزمخواه

بیت کوین در روزهای اخیر نوسانات زیادی تجربه کرده است و این مسئله کار تحلیل آن را کمی دشوار و پیچیده می‌کند. پس از رویداد هاوینگ ۲۰۲۴ قیمت بیت کوین با اصلاح شدیدی مواجه شد و تا محدوده ۵۶۸۰۰ دلار نیز ریزش داشت. این میزان اصلاح از زمان فروپاشی صرافی FTX تا کنون مشاهده نشده بود. با این حال اما بیت کوین توانست قیمت خود را ریکاوری کند و دوباره بالای سطح مهم ۶۰ هزار دلار رسید. اما باقی ماندن در بالای این سطح برای بیت کوین چندان ساده نبوده و در روزهای اخیر فراز و نشیب‌های زیادی در نمودار قیمت آن مشاهده شده است‌. اخبار بیت کوین و تحلیل آن نیز همچنان در بازه بلند مدت صعودی هستند و همچنان می‌توان به آینده آن امیدوار بود‌. در این مقاله به بررسی چند فاکتور مهم در تحلیل بیت کوین اشاره می‌کنیم و سعی می‌کنیم آینده آن را در بازه میان مدت و بلند مدت تحلیل کنیم؛ تا انتهای این متن با بیتفا همراه باشید. 

 

نگاهی به چند فاکتور مهم در تحلیل بیت کوین

به نقل از رسانه کریپتویی کوین تلگراف (Cointelegraph) و به گفته یک تحلیل‌گر بازار ارز دیجیتال، دو شاخص کلیدی معاملات بیت کوین یعنی فاندینگ ریت (Funding Rate) و نرخ سود سه ماهه، می‌تواند نشان دهد که قیمت این ارز دیجیتال به زودی در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت. 

ویل کلمنته (Will Clemente)، یکی از بنیانگذاران شرکت Reflexivity Research در پستی در ۷ می در اکانت X خود نوشت: "به نظر می‌رسد که ما قبل از ورود به مرحله بعدی در حال تجمیع نقدینگی هستیم." این فاز معمولاً بین تریدرها به زمانی گفته می‌شود که یک دارایی در یک محدوده رنج در حال نوسان است و به نوعی در حال فنر جمع کردن برای آغاز روند بعدی است. در تصویر زیر نرخ فاندینگ ریت بیت کوین را مشاهده می‌کنید که بارها در ماه آوریل در محدوده منفی قرار گرفته است:

فاندینگ ریت بیت کوین

فاندینگ ریت اغلب برای ردیابی احساسات کلی معامله‌گران بازار کریپتو استفاده می‌شود. صرافی‌ها از این نرخ استفاده می‌کنند تا معامله‌گرانی را که وارد موقعیت‌های خرید می‌شوند و معامله‌گرانی که قصد باز کردن معاملا سل شورت دارند را مدیریت کنند. این کار باعث می‌شود تا نوسانات بازار کریپتو و قیمت دارایی‌ها تا حدی مدیریت شود.

زمانی که معامله‌گران با موقعیت‌های خرید و لانگ  سلطه بالاتری در بازار به دست می‌آورند، فاندینگ ریت مثبت می‌شود که نشان‌دهنده اعتماد آن‌ها به افزایش قیمت بیت‌کوین است.

 

تحلیل بیت کوین در بازه کوتاه مدت

در زمان نگارش این مقاله و بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط پلتفرم Coinglass، شاخص اپن اینترست (Open Interest) بیت کوین که در ۴ می در محدوده منفی - ۰.۰۰۵۰٪ قرار داشت، اکنون دوباره مثبت شده و به ۰.۰۰۹۱٪ رسیده است. این اتفاق ممکن است آرامش قبل از طوفان باشد و بیت کوین را برای حرکت بعدی آماده کند.

قیمت بیت کوین اکنون در محدوده ۶۲۳۰۰ دلار معامله می‌شود. در روزهای اخیر بیت کوین بارها مقاومت ۶۵ هزار دلاری را تست کرد اما در عبور از آن ناکام بود‌. این اتفاق می‌تواند نشان دهنده این باشد که بیت کوین در بازه کوتاه مدت هنوز نتوانسته اعتماد کاربران را به دست بیاورد. در تصویر زیر نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم یک ساعته را مشاهده می‌کنید:

نمودار قیمت بیت کوین

این مسئله در بررسی معاملات فیوچرز کاملاً مشهود است. حجم زیادی از معاملات در جهت فروش و سل شورت بیت کوین است. به نحوی که اگر قیمت بیت کوین به ۶۵ هزار دلار برسد، بیش از ۱.۵ میلیارد دلار از دارایی تریدرها لیکویید خواهد شد. با این اوصاف می‌توان گفت که تریدرها معتقدند بیت کوین دوباره اصلاح قابل توجهی را تجربه خواهد کرد. 

اما باید توجه داشته باشیم که بیت کوین در بازه میان مدت و بلند مدت همچنان صعودی است. در قسمت بعد به تحلیل بلند مدت بیت کوین اشاره خواهیم کرد. 

 

تحلیل بیت کوین در بازه بلند مدت

بیت کوین در تایم فریم‌های بلند مدت هفتگی و ماهانه ساختار نمودار صعودی خود را همچنان حفظ کرده است. همان‌طور که اشاره شد، شاخص فاندینگ ریت نیز به صعودی بودن بیت کوین در بازه بلند مدت اشاره دارد. در همین حال، برخی معامله‌گران خاطرنشان می‌کنند که نرخ پایه سالانه بیت‌کوین (Annualized Basis Rate) در صرافی‌های اصلی مانند بایننس، OKX و Deribit به بالای محدوده خنثی ۵ تا ۱۰ درصد افزایش یافته است.

تحلیل بیت کوین

نرخ پایه سالانه روشی برای اندازه گیری تفاوت قیمت بین قراردادهای آتی و فیوچرز بیت کوین و قیمت واقعی این ارز دیجیتال است. معامله گران اغلب نرخ های بالای ۱۰ درصد را به عنوان آغازی برای یک سیگنال و روند صعودی در نظر می‌گیرند. 

در این شرایط آمار و اطلاعات برای تحلیل بیت کوین کمک کننده هستند اما باید توجه داشته باشید که مهم‌ترین منبع تحلیل تکنیکال بیت کوین نمودار قمیتی آن است. در نمودار به سطوح حمایت و مقاومت توجه ویژه‌ای داشته باشید و با مدیریت سرمایه می‌توانید بهترین نتایج را از بازار به دست بیاورید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد