جستجو در بیتفا
  • پیشنهاد ویتالیک در مورد ارتقای اتریوم و بهبود سیستم استیکینگ
  • رسیدگی به نگرانی‌های موجود در مورد تمرکز زدایی اتریوم
  • افزایش امنیت استخرهای نقدینگی
پیشنهاد جدید بوترین برای فرایند استیکینگ اتریوم و افزایش امنیت استخرهای نقدینگی

پیشنهاد جدید بوترین برای فرایند استیکینگ اتریوم و افزایش امنیت استخرهای نقدینگی

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
۵ دقیقه
۰
۲۲۴
توسط :
مبین رزمخواه

ویتالیک بوترین، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم، پیشنهادی را ارائه کرده است که به نگرانی‌های تمرکززدایی پرداخته و امنیت را در استخرهای نقدینگی و پروتکل‌های سپرده گذاری اتریوم افزایش می‌دهد. بر اساس طرح ویتالیک می‌توان از یک مدل دو لایه استفاده کرد که بخش‌های Node Operators و Delegators را برای اولین بار به بلاکچین اتریوم اضافه می‌کند. با سازوکار جدید این امکان برای کاربران فراهم شده است که بتوانند اپراتورهای اعتبارسنج خود را انتخاب کنند و بدین وسیله امنیت شبکه تا اندازه زیادی افزایش پیدا خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین اهداف این پیشنهاد ارائه مدلی برای سهام گذاری اتریوم است تا بتواند یک سیستم غیر متمرکز را برای آن ایجاد کند. در این مقاله سعی می‌کنیم تا به پیشنهاد ویتالیک در مورد ارتقای اتریوم بپردازیم و جزئیات آن را بررسی کنیم؛ با بیتفا همراه شوید.

 

پیشنهاد ویتالیک در مورد ارتقای اتریوم و بهبود سیستم استیکینگ

در ماه‌های گذشته نگرانی‌های زیادی در مورد متمرکز شدن فرایند سهام گذاری یا استیکینگ اتریوم مطرح شده بود. بسیاری از کارشناسان معتقدند باید سازوکاری ایجاد شود تا پلتفرم‌های استیکینگ تسلطی بر این حوزه پیدا نکنند. در حال حاضر درصد بسیار زیادی از اتریوم‌های سپرده گذاری شده توسط Lido Finance نگهداری می‌شود که این مسئله می‌تواند با ماهیت غیر متمرکز ارزهای دیجیتال مانند اتریوم تناقض جدی داشته باشد.

در آغازِ انتقادات به سازوکار موجود در پلتفرم‌های سپرده گذاری، ویتالیک بوترین با منتقدان همراه شد و اعلام کرد که هر پلتفرم استیکینگ باید موظف شود تا سهم خود از بازار اتریوم‌های سپرده شده را در مرز 15 درصد نگه دارد. با این روش مسئولین این پلتفرم‌ها باید مازاد دارایی‌های سپرده شده خود را به سایر بسترها انتقال دهند و با کاربران برای انجام شدن این کار همکاری کنند.

اکنون ویتالیک پیشنهاد جدیدی ارائه کرده که با استفاده از دو لایه اپراتورهای نود (Node Operators) و تقسیم کنندگان وظایف (Delegators) در تلاش است تا امکان انتخاب اپراتورهای اعتبارسنج را برای کاربران فراهم کند. با چنین روشی امنیت شبکه تا اندازه زیادی ارتقا پیدا می‌کند و به نوعی انقلابی در حوزه سپرده گذاری اتریوم و تمرکز زدایی از آن رخ خواهد داد. تمرکز زدایی مهم‌ترین هدف این پیشنهادها عنوان شده و در ادامه سعی می‌کنیم توضیحات بیشتری در مورد آن ارائه کنیم.

ویتالیک بوترین

 

رسیدگی به نگرانی‌های موجود در مورد تمرکز زدایی اتریوم

توصیه‌های بوترین مستقیماً به چالش‌هایی که در فرایند سهام گذاری وجود دارد اشاره می‌کند و به ریسک تمرکز گرایی در میان اپراتورهای اعتبارسنج و همچنین پلتفرم‌های استیکینگ پرداخته است. بر اساس گفته‌های ویتالیک، فرایند انتخاب اعتبارسنج‌ها در مجموعه‌های مختلف استیکینگ در حال حاضر به اندازه کافی از ماهیت غیر متمرکز برخوردار نیستند. علاوه بر این گفته می‌شود که مکانیزم اثبات سهام (PoS) کنونی شبکه اتریوم نیز در صدور مجوز تراکنش‌ها با مشکلاتی مواجه است.

برای کاهش این چالش‌ها، بوترین ایجاد یک سیستم دو لایه مشابه با مدل‌هایی که در پروژه‌های Lido و Rocketpool مورد استفاده قرار گرفته را پیشنهاد می‌دهد. در چنین سیستمی Node Operators و Delegators به عنوان شرکت کنندگان اصلی در شبکه حضور فعال خواهند داشت.

اپراتورهای نود در این سازوکار به عنوان اعتبارسنج عمل می‌کنند، به صورتی که نودها را برای ایجاد بلوک‌های جدید اجرا می‌کنند و استخرهای استیکینگ را موظف می‌کنند که تنها مقدار مشخصی از اتریوم را به عنوان سپرده بپذیرند. در مقابل تقسیم کنندگان وظایف (Delegators) به اعضای استخرهای نقدینگی تبدیل می‌شوند و دارایی‌های خود را اپراتورهای نود انتخاب شده به اشتراک می‌گذارند. با این روش کاربران و Delegators می‌توانند استقلال لازم را برای انتخاب اپراتورهای نود خود به دست بیاورند.

از دیگر مزیت‌هایی که پیشنهاد بوترین برای شبکه دارد افزایش امنیت استخرهای نقدینگی است. در ادامه سعی می‌کنیم اطلاعات بیشتری را در این مورد ارائه کنیم.

 

افزایش امنیت استخرهای نقدینگی

فراتر از پرداختن به نگرانی‌های موجود در مورد تمرکز گرایی در شبکه اتریوم، مدل دو لایه‌ای که توسط بوترین پیشنهاد شده باعث خواهد شد تا امنیت استخرهای نقدینگی سهام گذاری اتریوم افزایش پیدا کند. توانمندسازی Delegators برای تعیین اپراتورهای نود می‌تواند یک سد محکم در برابر مهاجمان و هکرها ایجاد کند.

کسانی که به دنبال تبدیل شدن به اپراتورهای نود بدون پشتیبانی Delegatorها هستند باید بخش قابل توجهی از اتریوم‌های خود (حدود یک سوم از دارایی‌هایشان) که در برخی مواقع می‌تواند به بیش از 2 میلیون واحد رمز ارز اتریوم نیز برسد را به عنوان ضمانت در شبکه قرار دهند. نکته مهم این است که تلاش برای هک استخرها در این روش هزینه بسیار زیادی برای مهاجمان خواهد داشت که می‌تواند یک عامل بسیار مهم برای افزایش امنیت دارایی‌های کاربران تلقی شود.

استیکینگ اتریوم

نکته مهم دیگر این است که تعداد امضاهای مورد نیاز برای تبدیل شدن به نودهای اعتبارسنج از 800 هزار به 10 هزار کاهش پیدا کرده که باعث می‌شود تعداد اعتبارسنج‌های شبکه افزایش پیدا کند. افزایش اعتبارسنج‌ها به نفع امنیت شبکه و امنیت دارایی‌های کاربران است.

ویتالیک همواره نشان داده که توانایی‌های زیادی برای کمک کردن به جامعه اتریوم و کل فضای کریپتو دارد. این مدل بسیاری از مشکلات و چالش‌های موجود در شبکه اتریوم را برطرف می‌کند. تمرکز زدایی و سایر نگرانی‌های موجود در مورد استخرهای نقدینگی با پیشنهادهای ارائه شده تا اندازه زیادی برطرف خواهد شد. حال باید دید پیشنهاد ویتالیک در مورد ارتقای اتریوم تا چه اندازه مورد استقبال توسعه دهندگان و کاربران اتریوم قرار خواهد گرفت و آیا مشکلات مطرح شده با چنین راه حل‌هایی حل خواهد شد یا خیر.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد