جستجو در بیتفا
  • فریز شدن ارزهای دیجیتال به چه معناست؟
  • آیا فریز شدن تتر امکان پذیر است؟
  • بررسی دلایل ممکن برای فریز شدن یو اس دی تی
  • فریز شدن USDT به عنوان یک مکانیزم دفاعی
  • فعالیت‌های مجرمانه و غیرقانونی و درخواست نهادهای نظارتی
  • هک شدن صرافی‌ها و نقص در پلتفرم‌های دیفای
  • آیا تتر ایرانی‌ها فریز می‌شود؟
  • جایگزین‌های تتر برای استفاده کدام‌اند؟
  • سخن پایانی
فریز شدن تتر آیا ممکن است؟ معرفی بهترین جایگزین برای تتر

فریز شدن تتر آیا ممکن است؟ معرفی بهترین جایگزین برای تتر

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
۱۰ دقیقه
۱
۵۶۹
توسط :
مبین رزمخواه

بازار ارزهای دیجیتال در کنار ایجاد فرصت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و تبادل سریع و کم هزینه پول، برای برخی از نهادهای نظارتی چندان خوشایند نبوده است. غیر متمرکز بودن تراکنش‌های رخ داده باعث شده تا بسیاری از دولت‌ها مانند آمریکا نتوانند کنترلی بر تبادلات مالی که در این فضا رخ می‌دهد داشته باشند. این مسئله یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها را برای استیبل کوین بزرگ بازار کریپتو یعنی یو اس دی تی (USDT) معروف به تتر ایجاد کرده است. برخی می‌گویند این امکان وجود دارد که برخی از آدرس‌های حاوی تتر فریز شوند و دارایی‌های آن‌ها مسدود شود. این اتفاق تا چه اندازه شدنی است؟ آیا ما ایرانی‌ها در این مورد در خطریم؟! جایگزین‌های تتر برای استفاده کدام‌اند؟ در این مقاله سعی می‌کنیم به مسئله فریز شدن تتر بپردازیم و به سؤالات پیرامون آن پاسخ دهیم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

فریز شدن ارزهای دیجیتال به چه معناست؟

برای بخش ابتدایی این مقاله به نظرم بهتر است تعریفی از فریز شدن ارزهای دیجیتال داشته باشیم. همان‌طور که می‌دانید ارزهای دیجیتال بر بستر بلاکچین پیاده سازی شده‌اند که امکان دسترسی به اطلاعات آن‌ها تقریباً غیر ممکن است. این فضا در اصل به این منظور ایجاد شده بود که تراکنش‌های مالی به صورت کاملاً شفاف در یک بستر امن و غیر قابل نفوذ ذخیره شوند تا از افراد بدون نگرانی از نظارت یک نهاد واسط، مستقیماً دارایی‌های خود را جابه‌جا کنند.

اما همان‌طور که می‌دانید در فضای ارزهای دیجیتال تهدیدهایی نیز وجود دارد. برخی از هکرها در سال‌های گذشته با روش‌های مختلفی توانستند دارایی‌هایی را از استخرهای نقدینگی، صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز و بازارهای خرید و فروش NFTها به دست بیاورند. با افزایش این فعالیت‌های مجرمانه نهادهای نظارتی مالی تصمیم گرفتند روشی ایجاد کنند که به وسیله آن بتوانند برخی از آدرس‌های مشکوکی را حس می‌شد متعلق به هکرها باشد را مسدودسازی و یا فریز کنند.

فریز شدن ارز دیجیتال

در این روش دارایی‌های موجود در آدرس کیف پول‌های ارز دیجیتال علامت‌گذاری می‌شود و دیگر صاحب آن‌ها نمی‌تواند تراکنشی با آن کیف پول انجام دهد. بیشترین کاربرد این روش برای مقابله با جرایم مالی و همچنین تأمین مالی تروریسم صورت گرفته و تا کنون نتایجی نیز به دنبال داشته است.

اما این اتفاق با اینکه به نظر هدف مثبتی دارد، برای ما ایرانی‌ها چندان خوشایند نیست. زیرا فریز کردن آدرس‌ها نه تنها شامل کیف پول هکرها و گروه‌های تروریستی، بلکه شامل افراد و یا نهادهای تحت تحریم دولت آمریکا نیز می‌شود.

فریز شدن یو اس دی تی نیز در راستای همین اتفاقات مطرح شد و نهادهای نظارتی به دنبال این هستند که بتوانند آدرس کیف پول‌های تتر که متعلق به افراد مشکوک و یا تحت تحریم آمریکا است را شناسایی و دارایی‌های آن را مسدود کند. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد فریز شدن تتر ارائه می‌دهیم.

 

آیا فریز شدن تتر امکان پذیر است؟

استیبل کوین یو اس دی تی یا همان تتر توسط شرکت تتر هولدینگز (Tether Holdings) منتشر می‌شود. این شرکت که یک نهاد متمرکز محسوب می‌شود همیشه با چالش‌هایی برای ذخایر دارایی این استیبل کوین مواجه بوده است. همچنین تتر برای اینکه بتواند فعالیت خود را گسترش دهد، همواره با ناظران بین‌المللی مانند گروه ویژه اقدام مالی (FATF) که تمرکز ویژه‌ای روی جرایم مالی مانند پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم دارد، همکاری ویژه‌ای داشته است.

در کنار این، تتر به صورت کامل به قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) پایبند است. این سازمان در ماه‌های اخیر نظارت خود بر بازار کریپتو و همچنین بازار استیبل کوین‌ها جدی‌تر از گذشته پیگیری می‌کند و نمونه بارز آن نیز اخراج بایننس از آمریکا است. شرکت تتر برای اینکه با چنین چالش‌هایی مواجه نشود، نیاز دارد تا قوانین نهادهای ناظر را اجرا کند.

فریز شدن تتر

فضای بلاکچین با این هدف طراحی شده بود که هیچ نهاد واسطی کنترلی بر دارایی‌های افراد نداشته باشد. اما این هدف بارها نقض شد و در برخی از موارد شاهد این بودیم که تراکنش‌های تتر ردیابی و بازگردانی شد و حتی آدرس‌هایی نیز فریز شدند. با فریز شدن و یا مسدودسازی یک آدرس، نهادهای ناظر امکان دسترسی به دارایی‌های آن و همچنین ضبط آن‌ها پیدا خواهند کرد.

اگر که یک کیف پول یو اس دی تی فریز شود، آدرس آن در لیست سیاه شرکت تتر قرار گرفته و دیگر صاحب آن نمی‌تواند اقدام به فروش و جابه‌جایی استیبل کوین‌های خود کند. بنابراین می‌توان گفت کمپانی تتر این کنترل را روی هر آدرس USDT دارد که بتواند دارایی‌هایش را مسدود کند و در صورت لازم آن‌ها را به نفع خود و یا نهادهای نظارتی ضبط و برداشت کند.

در ادامه در مورد شایع‌ترین دلایلی که باعث فریز شدن تترهای یک ولت شود صحبت خواهیم کرد.

 

بررسی دلایل ممکن برای فریز شدن یو اس دی تی

فریز شدن تتر به عنوان یک مکانیزم دفاعی توسط ناظران مالی طراحی شد تا بتوانند کنترل بیشتری بر بازار استیبل کوین‌ها داشته باشند. این اتفاق در برخی از موارد به دلیل فعالیت‌های مشکوک و در برخی از موارد به دلیل بروز مشکلات فنی رخ می‌دهد.

در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره مختصری خواهیم کرد.

 

فریز شدن USDT به عنوان یک مکانیزم دفاعی

یکی از قابلیت‌های مهم بلاکچین، رصد لحظه‌ای اتفاقات و ثبت آن‌ها است. بلاکچین‌ها دارای مکانیزم‌های دفاعی مختلفی هستند که فریز کردن دارایی‌های یک آدرس نیز یکی از آن‌ها است.

زمانی که یک مجرم تلاش کند تا با سوء استفاده از کدهای بلاکچینی، یک باگ در بلاکچین پیاده سازی کند تا از طریق آن توکن‌های جدیدی را تولید کند، سیستم دفاعی بلاکچین فعال می‌شود و آدرس مشکوک را شناسایی و دارایی‌های مربوط به آن را فریز می‌کند.

به این مکانیزم مکانیزم بلک لیست (Black List) گفته می‌شود که می‌توان گفت نقش بسیار مهمی در راستای حفظ امنیت مالی در فضای بلاکچین دارد.

فریز شدن یو اس دی تی

 

فعالیت‌های مجرمانه و غیرقانونی و درخواست نهادهای نظارتی

همان‌طور که اشاره شد، نهادهای بین‌المللی سعی دارند تا نظارت خود بر بازار ارزهای دیجیتال را گسترده‌تر کنند. به همین منظور قوانینی برای فعالان این حوزه اعم از صرافی‌ها، ناشران استیبل کوین‌ها و کمپانی‌های فعال وضع شده است که آن‌ها ملزم به رعایت کردن آن هستند. در صورتی که این قوانین توسط افرادی نقض شود، نهادهای مسئول این حق را دارند که آدرس‌های مشکوک را فریز کرده و دارایی‌های آن‌ها را ضبط کنند.

این اتفاق حتی شامل فعالیت در صرافی‌های متمرکز نیز خواهد شد. قانون احراز هویت (KYC) یکی از شناخته شده‌ترین قوانین در صرافی‌ها است که در صورت بروز تخلف در آن، صرافی می‌تواند دارایی‌های افراد را مسدود کند. اگر به عنوان یک ایرانی در صرافی‌هایی مانند بایننس، کوکوین، بای بیت و... فعالیت داشته باشید، هر لحظه امکان دارد که با شناسایی شما آدرس‌های متعلق به شما فریز شود و دیگر به آن‌ها دسترسی نداشته باشید.

همچنین اگر یک آدرس مشکوک به هک و یا سایر جرایم مالی مانند تأمین مالی تروریسم شناخته شود، دارایی‌های آن فریز خواهد شد. در همین چند روز اخیر کمپانی تتر 41 آدرس جدید را به دلیل رعایت کردن قوانین تحریمی ایالات متحده فریز کرد.

 

هک شدن صرافی‌ها و نقص در پلتفرم‌های دیفای

زمانی که یک صرافی متمرکز تحت حمله هکرها قرار می‌گیرد، برای اینکه جلوی ضرر بیشتر گرفته شود و مهاجمان نتوانند به تمامی دارایی‌های موجود دسترسی پیدا کنند، آدرس کیف پول‌های صرافی فریز می‌شود. این اقدام در بسیاری از هک‌هایی که در صرافی‌های بزرگ مانند FTX و یا کوینکس رخ داد توانست جلوی ضرر بیشتر را بگیرد.

همچنین زمانی که یک پلتفرم دیفای با نقض در عملکرد خود مواجه می‌شود، برای حفظ دارایی‌ها در استخرهای نقدینگی لازم است تا آدرس‌های خود را مسدودسازی و یا فریز کند. این اتفاق به شناسایی عامل مهاجم و یا نقص صورت گرفته کمک بسیار زیادی می‌کند و دارایی کاربران و پلتفرم محفوظ می‌ماند.

تا اینجا با دلایل مختلف شدن فریز شدن ارز دیجیتال آشنا شدیم. اما شاید برایتان این سؤال ایجاد شده باشد که آیا تهدید فریز شدن تتر برای ما ایرانی‌ها نیز وجود دارد؟ در ادامه سعی می‌کنیم توضیحاتی در این مورد ارائه کنیم.

 

آیا تتر ایرانی‌ها فریز می‌شود؟

همان‌طور که اشاره شد، فریز شدن تتر تنها در مواردی رخ داده که جرائم بزرگ مالی و یا نقض قوانین جدی توسط نهادها و یا افراد صورت گرفته باشد. این اقدام که یک مکانیزم دفاعی است تنها در شرایطی فعال می‌شود که آدرس مشکوک تهدیدی جدی برای یک پلتفرم ایجاد کند و یا مطابق با قوانین عمل نکرده باشد.

تا کنون کمپانی تتر و یا سایر ناظران مالی، آدرس افراد عادی که استفاده غیر قانونی از پلتفرم‌های بین‌المللی نداشته‌اند را مسدودسازی نکرده است. بنابراین اگر در صرافی‌هایی که به صورت رسمی به ایرانیان خدمات خود را ارائه نمی‌دهند فعالیت نداشته باشید، دارایی‌های شما تا اندازه زیادی در امان خواهند بود.

البته توجه داشته باشید که نگهداری ارزهای دیجیتال باید با رعایت نکات امنیتی همراه باشد تا بتوانید در برابر تهدیدهای موجود دارایی‌های خود را حفظ کنید. توصیه ما برای نگهداری USDT استفاده از کیف پول تتر مناسب است. با استفاده از روش‌های ایمن می‌توانید به راحتی تترهای خود را بدون ترس از فریز و یا مسدود شدن نگهداری کنید.

در ادامه به معرفی جایگزین‌های تتر برای استفاده اشاره خواهیم کرد.

 

جایگزین‌های تتر برای استفاده کدام‌اند؟

جایگزین برای تتر

با توجه به مطالب مطرح شده، اگر تمایل دارید تا دارایی‌های خود را در قالب دیگری به جز استیبل کوین تتر ذخیره کنید، می‌توانید از گزینه‌های جایگزین موجود استفاده کنید. در این قسمت به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • یو اس دی کوین (USDC): این استیبل کوین که همیشه رقابت جدی با تتر داشته و البته هیچ گاه نتوانسته به حجم بازار آن دست پیدا کند، دومین استیبل کوین مطرح بازار کریپتو محسوب می‌شود. یو اس دی سی توسط کمپانی Circle منتشر می‌شود. از نظر اجرای قوانین بین‌المللی این استیبل کوین تفاوتی با تتر ندارد، اما به دلیل حجم پایین‌تر تراکنش‌های مالی و همچنین ارتباط با صرافی آمریکایی کوین بیس، فشارهای نظارتی کمتری روی آن وجود دارد.
  • استیبل کوین دای (DAI): استیبل کوین دای، در یک بستر غیر متمرکز توسعه داده شده و می‌تواند مخصوص افرادی باشد که نمی‌خواهند تراکنش‌هایشان به هیچ وجه تحت نظارت قرار بگیرد. پس از مشکلاتی که برای استیبل کوین بی یو اس دی (BUSD) بایننس رخ داد، استیبل کوین دای به رتبه سوم بازار استیبل کوین‌ها رسید و توانست حجم بازار بسیار خوبی را به خود اختصاص دهد. MakerDAO پلتفرم غیر متمرکز پشتیبان دای است و تا کنون توانسته عملکرد بسیار موفقی را از خود به ثبت برساند.
  • استیبل کوین TUSD: استیبل کوین تی یو اس دی در شبکه‌های مختلفی مانند اتریوم، بی ان بی، اولنچ، ترون و آربیتروم راه اندازی شده است و توانسته با تراکنش‌های سریع و با کارمزد مناسب کاربران زیادی را به خود جلب کند. قرار داشتن آن در بلاکچین‌های مختلف می‌تواند کار شما را آسان‌تر کند و بتوانید در حوزه‌های مختلف ارزهای دیجیتال مانند دیفای فعالیت ساده‌تری داشته باشید. TUSD اکنون در بسیاری از صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز در دسترس است و جفت ارزهای متنوعی نیز برای معامله با آن وجود دارد.

 

سخن پایانی

در قسمت پایانی مقاله باید دوباره به این نکته اشاره کنیم که فریز شدن تتر تهدیدی است که صرفاً برای فعالیت‌های مجرمانه و یا غیر قانونی در پلتفرم‌های تحت نظارت شدید رخ می‌دهد. پس می‌توان گفت که این اتفاق به راحتی برای کاربران عادی رخ نمی‌دهد و لازم نیست از این بابت نگرانی جدی داشته باشید. به توضیحات امنیتی که در این مقاله داده شد توجه داشته باشید و در صورت نیاز از جایگزین‌های معرفی شده استفاده کنید.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که همان‌طور که متوجه شدید از استیبل کوین بایننس (BUSD) در لیست جایگزین‌ها برای تتر نام نبردیم. دلیل این اتفاق نیز این است که بایننس در انتشار این استیبل کوین به مشکلات حقوقی و قانونی مختلفی برخورد کرده و این ارز دیجیتال دیگر ضرب نخواهد شد. همچنین پشتیبانی از بی یو اس دی‌های موجود نیز به زودی به اتمام خواهد رسید.

پس توجه داشته باشید که از این استیبل کوین به عنوان جایگزین تتر استفاده نکنید و اگر BUSD را جزو دارایی‌های خود دارید، بهتر است هرچه سریع‌تر آن را به یک استیبل کوین دیگر تبدیل کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد