جستجو در بیتفا
  • عرضه اولیه بازی چیست؟
  • آشنایی با انواع روش‌های عرضه اولیه
  • عرضه اولیه سکه (ICO)
  • عرضه اولیه صرافی (IEO)
  • عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO)
  • نحوه کار IGO
  • نحوه شرکت در IGO در BinanceNFT
  • جمع‌بندی
عرضه اولیه بازی (IGO) چیست؟

عرضه اولیه بازی (IGO) چیست؟

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
۷ دقیقه
۲
۴۲۰
توسط :
مینا بشیری

اگر در حوزه رمز ارزها فعالیت دارید، پس به احتمال زیاد با عبارت عرضه اولیه آشنایی دارید، عرضه اولیه بازی (IGO) نیز نوعی عرضه اولیه در حوزه رمز ارزها است که این روزها محبوبیت بالایی را کسب کرده است. IGO‌ها عموماً از طریق پلتفرم‌های لانچ پد اجرا می‌شوند. معمولاً برای سرمایه گذاری از طریق لانچ پد‌ها لازم است مقدار مشخصی توکن بومی پلتفرم را برای مدت زمان مشخصی قفل کنید. بسته به پروژه، شرکت کنندگان می‌توانند بلافاصله به توکن‌های بازی یا NFT‌ها دسترسی داشته باشند. در برخی شرایط توکن‌های دریافت شده از طریق IGO را می‌توان خارج از اکوسیستم بازی و بر بستر صرافی‌های متمرکز و بازار‌های NFT معامله کرد. در این مقاله به معرفی عرضه اولیه گیم یا همان بازی، نحوه کار و نحوه شرکت در آن خواهیم پرداخت و به سوال IGO چیست پاسخ خواهیم داد.

 

عرضه اولیه بازی چیست؟

عرضه اولیه‌ها بر بستر بلاکچین به دلیل رشدها و سود دهی‌‌های بالایی که داشته همیشه در نظر فعالان این حوزه جذاب بوده است و مثال‌های متعددی وجود دارد که ممکن است راجب آن‌ها شنیده یا حتی در آن‌ها شرکت کرده باشید. در ادامه با نوع دیگر عرضه اولیه یعنی عرضه اولیه در بازی و نحوه شرکت در آن آشنا می‌شوید.

IGO مخفف عبارت (Initial Game Offering) به معنی عرضه اولیه گیم یا بازی است. IGO تجربه مبتنی بر بازی بلاکچین را به کاربران ارائه می‌دهد. صاحبان پروژه‌های بازی بر بستر بلاکچین می‌توانند از مزایای IGO استفاده کنند و به صورت همزمان سرمایه گذاران نیز قادرند بدون نیاز به واسطه به پروژه‌ها دسترسی داشته و در آن‌ها سرمایه گذاری کنند.

 

آشنایی با انواع روش‌های عرضه اولیه

ICO,IDO,IEO

روش‌های متعددی برای جذب سرمایه اولیه در دنیای کریپتو وجود دارد که برخی از محبوب‌ترین آن‌ها عرضه اولیه سکه (ICO) ، یا عرضه اولیه صرافی (IEO) می‌باشند. تمامی آن‌ها روش‌های مشابهی هستند با این حال تفاوت‌هایی در نحوه برگذاری آن‌ها وجود دارد.

 

عرضه اولیه سکه (ICO)

عرضه‌ اولیه سکه اولین روش به منظور جذب سرمایه در حوزه کریپتو بوده است. این روش ابتدا در سال 2014 توسط اتریوم انجام شد و پس از آن مورد استقبال پروژه‌های بسیاری قرار گرفت. با این حال این روش سرمایه گذاری ریسک کلاهبرداری یا اسکم از آب در آمدن پروژه را نیز در بر دارد.

برای آشنایی بیشتر با عرضه اولیه کوین (ICO) می‌توانید مقاله "آشنایی با عرضه اولیه کوین" را مطالعه کنید.

 

عرضه اولیه صرافی (IEO)

تفاوت عمده‌ عرضه‌ اولیه سکه و عرضه اولیه صرافی در این است که IEO توسط اعضای تیم برگذار نمی‌شود و یک صرافی کتمرکز این مسولیت را به عهده دارد. این روش مزیت‌هایی هم برای پروژه و هم برای شرکت کنندگان به همراه دارد. قبل از اجرای IEO، صرافی تحقیقات لازم در رابطه با پروژه را به عمل می‌آورد و از این بابت به سود شرکت کنندگان می‌باشد. به علاوه، معمولاً با اجرا شدن IEO توسط صرافی، درواقع تبلیغاتی برای آن پروژه صورت می‌گیرد و قیمت توکن‌های پروژه افزایش می‌یابند که از این جهت نیز به سود اعضای تیم می‌باشد.

برای آشنایی بیشتر با عرضه اولیه کوین (IEO) می‌توانید مقاله "عرضه اولیه صرافی چیست" را مطالعه کنید.

 

عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO)

IDO یا (Initial Dex Offering) همانند ICO است با این تفاوت که توسط صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) اجرا می‌شود. IDO به منظور برطرف کردن کاستی‌های ICO ایجاد شد. برای مثال لیست شدن در صرافی‌های غیرمتمرکز هزینه‌ کمتری برای پروژه‌ها در بر دارد. با این حال سرمایه گذاری در این صرافی‌ها معایبی نیز دارد. برای مثال صرافی‌های غیرمتمرکز تحقیقات مناسبی در رابطه با پروژه‌ها انجام نمی‌دهند که ریسک سرمایه گذاری در پروژه‌ها را افزایش می‌دهد.

برای آشنایی بیشتر با عرضه اولیه در صرافی غیرمتمرکز (IDO) می‌توانید مقاله "همه چیز در مورد عرضه اولیه (IDO)" را مطالعه کنید.

 

نحوه کار IGO

IGO یا عرضه اولیه گیم روش یا متدی است که پروژه‌های بازی بر بستر بلاکچین به منظور جذب سرمایه اولیه از آن بهره می‌برند. نحوه کار عرضه اولیه گیم مشابه با عرضه اولیه کوین است با این تفاوت که شرکت کنندگان بلافاصله به توکن‌های خریداری شده دسترسی دارند. IGOها معمولاً متشکل از جعبه‌های راز آلود شخصیت‌ها، پوست‌ها، اکسسوری‌ها، صلاح‌ها و ایتم‌های دیگر هستند. در بیشتر مواقع دسترسی یا بازی کردن کاربران نیازمند آیتم‌های ذکر شده به صورت NFT می‌باشند.

IGOها توسط لانچ پد‌ها اجرا می‌شوند که از آن‌ها می‌توان به Binance NFT، BSCPad، TrustSwap و EnjinStarter اشاره کرد و معمولاً لازم است سرمایه گذاران توکن بومی پلتفرم لانچ پد را خریداری کنند. برای مثال در پلتفرم Binance NFT، سرمایه گذاران برای شرکت در IGOها باید مقدار مشخصی توکن BNB را در حساب کیف پولی بایننس خود نگهداری کنند.

پس از خریداری مقدار مشخص توکن‌ها شرکت کنندگان باید آن‌ها را در استخر برای مدت زمان مشخصی قفل کنند که این مدت زمان بسته به الگوریتم استفاده شده متفاوت است و در ادامه شرکت کنندگان پروژه توکن یا NFT را متناسب با مقدار توکن قفل شده دریافت می‌کنند.

Binance NFT از مکانیزم خاصی برای انتخاب برندگان استفاده می‌کند. بدین ترتیب تمام شرکت کنندگان از شانسی برابر برای دریافت دارایی‌های NFT در عرضه اولیه بازی برخوردار می‌باشند. گاهی لازم است شرکت کنندگان قبل از معامله، دارایی‌های NFT یا توکن‌های بازی خود را برای مدت زمان مشخصی هولد یا استیک کنند.

همانند هر سرمایه گذاری دیگر، هیچ تضمینی برای دریافت سود از طریق شرکت در IGO‌ها وجود ندارد. قبل از هرگونه سرمایه گذاری باید ریسک‌های احتمالی آن را در نظر داشته باشید.

برای مثال، می‌توانید از وب سایت مربوط به پروژه بازی بازدید کرده و بررسی کنید که آیا برنامه و نقشه راه واضحی ارائه داده است یا خیر. و آیا سرمایه گذاران مطرحی از این پروژه حمایت می‌کنند یا خیر.

 

نحوه شرکت در IGO در BinanceNFT

BinanceNFT

علاقه‌مندان می‌توانند از طریق BinanceNFT در IGO‌ها شرکت و آیتم‌های بازی یا کالکشن‌های NFT پروژه‌های بازی را دریافت کنند.

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم BinanceNFT با استفاده از مکانیزم خاصی شانس مشارکت در عرضه اولیه گیم یا همان بازی را برای تمام شرکت کنندگان به صورت برابر فراهم می‌کند. در ادامه به توضیح نحوه شرکت در IGO در BinanceNFT می‌پردازیم.

  1. در ابتدا لازم است وارد اکانت بایننس خود شده و وارد صفحه‌ BinanceNFT homepage شوید. سپس بر IGO مورد نظر خود کلیک کنید.
  2. در ادامه به صفحه‌ای انتقال داده می‌شوید که تمامی اطلاعات مربوط به پروژه را در اختیار شما قرار می‌دهد. لازم به ذکر است به منظور واجد شرایط بودن برای شرکت در IGO لازم است مقدار مشخصی کوین BNB را هولد یا نگهداری کنید.
  3. شرکت در IGO بایننس شامل 4 مرحله‌ی آمادگی (Preparation)، پرداخت (Subscription)، محاسبه (Calculation) و توزیع (Distribution) می‌شود.

 

جمع‌بندی

در سال‌های اخیر تعداد بازی‌های بیشتری بر بستر بلاکچین ایجاد شده‌اند. بدین ترتیب IGO فرصتی برای توسعه دهندگان و گیمر‌ها است که می‌توانند از آن استفاده کنند. IGO پدیده‌ای جدید است که خطرات احتمالی زیادی در بر دارد و نمی‌توان از آن به عنوان یک سرمایه گذاری کم ریسک نام برد. بنابراین برای یک سرمایه گذاری مناسب لازم است تحقیقات لازم را به عمل آورید تا امنیت دارایی‌های خود را حفظ کند.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد