جستجو در بیتفا
  • راه اندازی استیبل کوین GHO پروتکل Aave
  • پشتیبانی شفاف و وثیقه‌های قابل مشاهده استیبل کوین GHO
  • جایگاه و شرایط فعلی استیبل کوین GHO
  • جمع بندی
راه اندازی استیبل کوین GHO پروتکل Aave در شبکه اصلی اتریوم

راه اندازی استیبل کوین GHO پروتکل Aave در شبکه اصلی اتریوم

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
۴ دقیقه
۰
۳۴۲
توسط :
مبین رزمخواه

پروتکل مالی غیر متمرکز آوه (Aave) اخیراً موفق شد تا استیبل کوین الگوریتمی خود که ارزشی برابر با یک دلار آمریکا دارد را با نام GHO در شبکه اتریوم راه اندازی کند. انتشار این استیبل کوین می‌تواند خبر مهمی برای تمامی فعالان در بخش مالی غیر متمرکز در بازار کریپتو باشد. راه اندازی این استیبل کوین از خواسته‌های جامعه کاربران Aave بود که از این پس قرار است تا با میزان وثیقه‌های مشخص و شفاف در فضایی امن و غیر متمرکز به فعالیت بپردازد. در ادامه با جزئیات خبر راه اندازی استیبل کوین GHO پروتکل Aave بیشتر آشنا می‌شویم و موارد لازمی را که باید در این مورد از آن مطلع شوید را با شما در میان می‌گذاریم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

راه اندازی استیبل کوین GHO پروتکل Aave

پروتکل مالی غیر متمرکز (DeFi) آوه توانست اولین استیبل کوین خود را با نام GHO در شبکه اصلی اتریوم راه اندازی کند. بر اساس اطلاعات منتشر شده تا کنون 2.9 میلیون دلار از این استیبل کوین تولید شده و به نظر می‌رسد نقدینگی آن در ادامه افزایش نیز پیدا خواهد کرد.

راه‌اندازی GHO در شبکه اصلی پس از کسب آرای قاطع از طرف جامعه کاربران پروتکل Aave صورت گرفت که در آن تقریباً 100٪ از 424 آدرس شرکت‌کننده به ایجاد استیبل کوین جدید رأی دادند. برخلاف استیبل کوین‌های متمرکز مانند USDT شرکت Tether که به خاطر عدم شفافیت ظاهری درباره دارایی‌های پشتیبان خود همیشه مورد انتقاد قرار گرفته‌اند، دارایی‌های پشتیبانی کننده از GHO شفاف و قابل تأیید هستند و می‌توانند توسط داده‌های زنجیره‌ای مشاهده و تأیید شوند. در ادامه با مکانیزم عملکرد و پشتیبانی این استیبل کوین بیشتر آشنا می‌شوید.

 

پشتیبانی شفاف و وثیقه‌های قابل مشاهده استیبل کوین GHO

پروتکل Aave راه اندازی استیبل کوین خود را در 16 جولای از طریق انتشار یک پست وبلاگی اعلام کرد. در آن پست اشاره شد که استیبل کوین GHO یک دارایی غیر متمرکز و دارای وثیقه‌های پشتیبان بیش از حد لازم (Over-Collateralized) است. بر اساس گفته‌های پروتکل Aave، این دارایی با تعدادی از دارایی‌های دیجیتال مانند اتریوم و توکن بومی شبکه آوه یعنی AAVE پشتیبانی می‌شود. در تصویر پایین نقدینگی در گردش استیبل کوین GHO را می‌توانید مشاهده کنید:

نقدینگی استیبل کوین GHo

تمامی تراکنش‌هایی که در این شبکه صورت می‌گیرد از طریق قراردادهای هوشمند اتوماتیک انجام می‌شود و تمام داده‌های مربوط به تراکنش‌های GHO مستقیماً از طریق بلاکچین و یا رابط کاربری‌های بسیاری که در این شبکه قرار داده شده در دسترس عموم است. علآوه بر این، پروتکل Aave اعلام کرد که درآمد حاصل از مینت و تراکنش‌های GHO به صندوق DAO آن افزوده خواهد شد و حکمرانی در مورد آن نیز به دارندگان توکن AAVE و stkAAVE اهدا می‌شود تا بتوانند در تصمیماتی که در آینده برای این پروژه اتخاذ می‌شود سهیم باشند. طراحی این پروژه به نظر بسیار خوب صورت گرفته است اما برای اینکه بدانید چه جایگاهی در بازار فعلی دارد ادامه متن را از دست ندهید.

 

جایگاه و شرایط فعلی استیبل کوین GHO

در حال حاضر، GHO برای خرید عموم قابل دسترس و خریداری است. راه‌اندازی GHO یک افزونه دیگر در دنیای غیر متمرکز به شمار می‌رود که به رشد استیبل کوین‌های الگوریتمی DeFi کمک زیادی می‌کند. در 4 مه، پروتکل دیفای Curve استیبل کوین الگوریتمی crvUSD را راه‌اندازی کرد و پس از آن نهادهای زیادی تصمیم گرفتند که استیبل کوین خود را داشته باشند.

در زمان انتشار این مقاله، استیبل کوین DAI که در شبکه اتریوم توسط شرکت MakerDAO راه اندازی شده، بزرگ‌ترین استیبل کوین الگوریتمی بازار است و بر اساس اطلاعاتی که توسط DefiLlama به اشتراک گذاشته شده دارای حجم بازاری 4.28 میلیارد دلاری است.

باید توجه داشته باشیم که GHO تازه در ابتدای راه خود قرار دارد و تا مدتی نمی‌توان توقع زیادی از آن داشت. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که در زمان انتشار این متن، GHO با قیمت 0.9927 دلار و مقداری کمتر از 1 دلار معامله می‌شود و در روز گذشته نیز ارزش آن تا 0.9814 دلار پایین آمد. در پیگیری‌های صورت گرفته هنوز واکنشی از طرف پروتکل Aave به این اتفاق صورت نگرفته و باید دید در ادامه این مشکل حل خواهد شد یا خیر. 

باید توجه داشته باشیم که کلیت بازار استیبل کوین‌ها هنوز هم تحت تأثیر ناشران بزرگ فضای مالی متمرکز مانند کمپانی‌های Tether و Circle است. در حال حاضر، استیبل کوین USDT شرکت Tether و USDC شرکت Circle حدود 87 درصد از کل بازار استیبل کوین‌های دلاری را تشکیل می‌دهند و رسیدن ناشران غیر متمرکز به چنین آمار و ارقامی مسلماً زمان بر خواهد بود. در تصویر پایین می‌توانید وضعیت استیبل کوین‌های موجود در بازار را از نظر میزان حجم بازار مشاهده کنید:

نقدینگی استیبل کوین ها

 

جمع بندی

بازار استیبل کوین‌ها در دنیای مالی متمرکز توانسته‌اند کمک بسیار زیادی به تریدرها کنند. با اینکه راه اندازی چنین رمز ارزهایی مخالفت‌هایی نیز به دنبال داشت اما نمی‌توان نقش مؤثر استیبل کوین‌ها را در حفظ ارزش دارایی‌های کاربران نادیده گرفت. اما فعالیت و حجم معاملات استیبل کوین‌ها در فضای مالی غیر متمرکز کم‌رنگ‌تر از بخش متمرکز بازار است. در حوزه دیفای، استیبل کوین DAI که توسط شرکت MakerDAO منتشر و پشتیبانی می‌شود تا کنون توانسته عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. حال پروتکل Aave نیز قصد دارد با راه اندازی استیبل کوین GHO حرفی برای گفتن در این بازار داشته باشد. موفقیت یک استیبل کوین با توجه به میزان استفاده و استقبال از آن توسط کاربران و معامله گران تعیین می‌شود و حال باید دید در ادامه استیبل کوین GHO پروتکل آوه می‌تواند به چنین موفقیتی دست پیدا کند یا خیر.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد