جستجو در بیتفا
  • فریز شدن بیش از 65 میلیون استیبل کوین!
  • فریز شدن این حجم از دارایی چه تاثیری بر بازار رمز ارزها دارد؟
  • برای جلوگیری از قربانی شدن در این حوادث چه اقداماتی لازم است؟
  • جمع بندی
فریز شدن بیش از 65 میلیون استیبل کوین تتر و یو اس دی سی

فریز شدن بیش از 65 میلیون استیبل کوین تتر و یو اس دی سی

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
۶ دقیقه
۰
۸۶۹
توسط :
مبین رزمخواه

دو کمپانی بزرگ صادرکننده استیبل کوین‌های مشهور بازار یعنی Circle و Tether بیش از 65 میلیون دلار از دارایی‌های مرتبط با سوءاستفاده از پروتکل چند زنجیره‌ای Multichain را موقتاً فریز کردند. این اقدام پس از اینکه یک خروج بزرگ و بدون توضیحات مشخص از پل MPC پلتفرم Multichain در تاریخ 6 جولای رخ داد، صورت گرفته است که باعث شد تا نگرانی‌ها در مورد امنیت فضای کریپتو دوباره افزایش پیدا کند. در ادامه با بررسی تبعات فریز شدن 65 میلیون استیبل کوین تتر و USDC بر بازار ارزهای دیجیتال همراه شما خواهیم بود و نکات مهمی را هم در مورد حفظ امنیت دارایی‌های دیجیتال با شما در میان می‌گذاریم. پس تا انتهای این مقاله با بیتفا همراه باشید.

 

فریز شدن بیش از 65 میلیون استیبل کوین!

بر اساس اطلاعاتی که توسط پروتکل 0xScope منتشر شد، سه آدرس که در مجموع حداقل 63.2 میلیون دلار USDC از طرف مولتی چین دریافت کرده‌اند، هم اکنون فریز شده‌اند. علاوه بر این یک گزارش دیگر که توسط بنیاد Fantom منتشر شد نشان می‌دهد که بیش از 2.5 میلیون دلار تتر (USDT) نیز که از دو آدرس مشکوک Multichain توسط Etherscan شناسایی شده‌اند، به حالت تعلیق درآمده‌اند.

در تاریخ 6 جولای بیش از 125 میلیون دلار ارز دیجیتال از چندین کیف پول برداشت شد که باعث شد تا تأمین نقدینگی موجود در پل Fantom پلتفرم  مولتی چین و همچنین شبکه‌های Dogechain، Moonriver، Kava و Conflux با مشکل مواجه شود. علت انتقال غیرعادی این دارایی‌ها هنوز مشخص نیست. پلتفرم Multichain در توییتر اعلام کرد که خدمات فعلی خود را متوقف می‌کند. این پلتفرم در توییت خود با استفاده از عبارت "لطفاً در حال حاضر از سرویس پل Multichain استفاده نکنید"، به کاربران هشدار داد و اضافه کرد که تمام تراکنش‌های پل‌های مختلف این پلتفرم در زنجیره‌های اصلی متوقف خواهند شد.

هشدار مولتی چین به کاربران

همچنین مایکل کونگ، مدیرعامل پروتکل Fantom، اعلام کرده است که این حجم از انتقال وجوه به نظر نمی‌رسد که یک هک عادی باشد؛ زیرا دارایی‌هایی که به کیف‌ پول‌های مشکوک فرستاده شده‌اند، به جای دیگری انتقال پیدا نکرده‌اند. او در آخر اشاره کرد که تحقیقات در این مورد همچنان ادامه دارد و تا روشن شدن همه جوانب نمی‌توان نتیجه‌گیری دقیقی صورت داد.

پلتفرم Multichain به کاربران امکان انتقال توکن‌ها بین شبکه‌های مختلف را می‌دهد. این پلتفرم از زمانی که مدیر آن چند هفته قبل ناپدید شد، با چالش‌های فنی و عملی مختلفی روبه‌رو شده است. پل‌هایی مانند مولتی چین از آسیب‌پذیرترین طعمه‌ها برای هکرهای کریپتو به شمار می‌روند و در سال 2022 چندین حادثه سرقت ارزهای دیجیتال با سوءاستفاده از این پل‌ها رخ داد که نگرانی کاربران کریپتو درباره استفاده از این پلتفرم‌ها را افزایش داد.

گزارش اخیر از شرکت امنیت بلاکچین SlowMist نشان می‌دهد که از سال 2012 تاکنون، بیش از 30 میلیارد دلار از دارایی‌های دیجیتال در صدها حادثه از طریق هک به سرقت رفته‌اند. آسیب‌پذیری‌های موجود در قراردادهای هوشمند، راگ پول، حملات سرقت وام، کلاهبرداری و لو رفتن کلید خصوصی از جمله رایج‌ترین علت‌ها در هک شدن چنین پل‌هایی گزارش شده است.

بر اساس آمار موجود تعداد کل حوادث این‌چنینی شامل 118 حمله به صرافی‌ها، 217 حمله به اکوسیستم اتریوم، 162 حمله به اکوسیستم BNB Smart Chain، 119 حمله به اکوسیستم EOS و 85 حمله مربوط به توکن‌های NFT بوده است. در دهه گذشته بیش از 10 میلیارد دلار در حملاتی که به صرافی‌های کریپتویی صورت گرفت به سرقت رفت که نشان می‌دهد مسئله تأمین امنیت در فضای کریپتو هنوز یک چالش بزرگ به شمار می‌رود. در ادامه در مورد تأثیرات این اتفاق بر بازار ارزهای دیجیتال صحبت خواهیم کرد.

 

فریز شدن این حجم از دارایی چه تاثیری بر بازار رمز ارزها دارد؟

اگر که بخواهیم تأثیر قفل شدن 65 میلیون دلار استیبل کوین بر بازار را بررسی کنیم باید بگوییم که این اتفاق به خودی خود شاید تأثیر چندانی بر بازار کریپتو نداشته باشد؛ اما علتی که پشت این اتفاق است می‌تواند تبعات نسبتاً بزرگی داشته باشد. با اینکه 65 میلیون دلار رقم بزرگی در بازار کریپتو محسوب می‌شود؛ اما با نگاهی کلی‌تر متوجه خواهیم شد اعتماد کاربران کریپتو به مکانیزم‌ها و سازوکار موجود در این فضا ارزش بسیار بالاتری دارد.

در صورتی که اعتماد کاربران به فضای رمز ارزها از بین برود، شاهد یک خروج سرمایه گسترده‌ توسط افراد فعال در این حوزه خواهیم بود که می‌تواند اثرات مخرب کوتاه مدت و یا میان مدت در بازار کریپتو داشته باشد. به هر حال هنوز اطلاعات دقیقی در مورد اتفاقاتی که در پلتفرم Multichain رخ داده منتشر نشده است؛ اما کنار هم گذاشتن آماری که منتشر شده کافی است تا اعتماد کاربران به این پلتفرم و سایت‌های مشابه خدشه دار شود.

اگر که چنین اتفاقاتی به صورت ادامه دار در بازار مشاهده شود، ترس در بازار کریپتو حاکم می‌شود. از طرف دیگر اما اگر دلایل بروز چنین مشکلاتی به صورت شفاف توضیح داده شود و اطلاع رسانی دقیقی در این مورد صورت بگیرد تا افراد فعال در این حوزه بتوانند محافظت خوبی از دارایی‌های دیجیتال خود شکل دهند، اعتماد کاربران به فضای کریپتو تا اندازه زیادی افزایش پیدا می‌کند و فعالیت افراد در این حوزه دوباره روند عادی خود را طی خواهد کرد. به هر حال کاربران کریپتو نیز نیاز است تا اطلاعات خود را در مورد افزایش امنیت دارایی‌های خود بالا ببرند و اگر که می‌خواهید شما قربانی چنین اتفاقاتی نباشید در ادامه با ما همراه باشید تا با نکاتی در مورد افزایش امنیت هنگام فعالیت در فضای کریپتو آشنا شوید.

 

برای جلوگیری از قربانی شدن در این حوادث چه اقداماتی لازم است؟

همیشه به این مسئله توجه داشته باشید که فضای کریپتو در کنار اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیار جذابی را در اختیار شما قرار می‌دهد دارای ریسک‌ها و خطراتی نیز هست. کاربرانی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند هیچ گاه نباید اعتماد 100 درصدی به صرافی‌ها و پروتکل‌های ارائه دهنده خدمات داشته باشند. به‌عنوان‌مثال حتی صرافی بزرگی مانند بایننس هم برای ما ایرانی‌ها امن نیست و نمی‌توانیم برای نگهداری سرمایه خود از آن استفاده کنیم.

توصیه ما این است که اگر نیاز دارید تا ارزهای دیجیتال مختلف را به هم تبدیل کنید تا حد امکان از پروتکل‌هایی مانند Multichain برای تبدیل ارزهای دیجیتال خود استفاده نکنید. اگر هم که زمانی مجبور به انجام چنین کاری شدید تنها به میزانی که لازم است دارایی‌های خود را در آنجا واریز کنید و پس از تبدیل دارایی‌هایتان به سرعت توکن‌های خود را از آن خارج کنید. همیشه هم دارایی‌های خود را به یک کیف پول امن نرم افزاری مانند Trust Wallet و یا Safepal و یا کیف پول‌های سخت افزاری انتقال دهید. با این روش اتفاقاتی که در صرافی‌ها و یا پلتفرم‌های مختلف می‌افتد روی دارایی‌های شما تأثیری نخواهد گذاشت و همیشه می‌توانید توکن‌های خود را به صورت ایمن نگهداری کنید.

امنیت در کریپتو

در مورد استفاده از صرافی‌ها نیز احتمالاٌ همه بیتفایی‌ها می‌دانند که استفاده از صرافی‌های غیر متمرکز همیشه امن‌تر از صرافی‌های متمرکز است. در صرافی‌های غیر متمرکز دارایی‌های شما در کیف پول خودتان نگهداری می‌شود و تنها برای انجام معاملات کیف پول خود را به پلتفرم معاملاتی متصل می‌کنید. اما در صرافی‌های متمرکز زمانی که ارزهای دیجیتال خود را به آن پلتفرم واریز می‌کنید ممکن است هر اتفاقی برای آن‌ها بیفتد و عملاً کلید خصوصی دارایی شما در اختیار شما نیست. برای آشنایی بیشتر با صرافی‌های غیر متمرکز می‌توانید مقاله صرافی غیر متمرکز چیست؟ را مطالعه کنید و یا دوره رایگان دکس تریدینگ بیتفا را مشاهده کنید. در پایان با جمع بندی نکاتی که در این مقاله خبری به آن‌ها اشاره شد همراه ما باشید.

 

جمع بندی

مسئله امنیت در فضای کریپتو همیشه برای کاربران یک چالش بزرگ بوده است. اما به این نکته توجه داشته باشید که بسیاری از کاربران نیز هستند که با رعایت کردن نکات ایمنی، سال‌هاست که بدون مشکل در این بازار فعالیت می‌کنند و اتفاق خاصی هم برای دارایی‌هایشان رخ نداده است. پس سعی کنید که اطلاعات خود را در مورد امن نگه داشتن دارایی‌های دیجیتال خود افزایش دهید تا قربانی هک و یا نقص‌هایی که در پلتفرم‌های مختلف روی می‌دهد نشوید. اگر هم که لازم دارید تا اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید می‌توانید از مشاوران بیتفا کمک بگیرید تا بهترین راهنمایی را با توجه به میزان سرمایه شما و نوع فعالیتی که قصد دارید در فضای کریپتو انجام دهید به شما پیشنهاد دهند.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد