جستجو در بیتفا
  • تاریخچه دعوای ریپل و SEC
  • آیا XRP یک اوراق بهادار است؟
  • درخواست ریپل و SEC از دادگاه برای صدور رأی موقت
  • واکنش جامعه کریپتو به دعوای ریپل و SEC
  • جمع بندی
احتمال صدور رأی موقت در پرونده SEC علیه ریپل؛ پایان طولانی‌ترین دادگاه کریپتو نزدیک است!

احتمال صدور رأی موقت در پرونده SEC علیه ریپل؛ پایان طولانی‌ترین دادگاه کریپتو نزدیک است!

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
۵ دقیقه
۱
۷۳۸
توسط :
مبین رزمخواه

پرونده شکایت سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) از کمپانی ریپل مدت‌هاست که بخشی از اخبار روزانه دنیای کریپتو شده است! اکنون هر دو طرف از دادگاه درخواست کرده‌اند تا رأی موقت خود را در این پرونده صادر کند. در ادامه با بررسی روند طی شده در این شکایت، اطلاعات جدید منتشر شده در مورد صدور رأی موقت در پرونده SEC علیه ریپل را خدمت شما ارائه می‌دهیم؛ پس با بیتفا همراه باشید!

Ripple SEC

 

تاریخچه دعوای ریپل و SEC

در سال 2020 برای اولین بار شکایتی علیه کمپانی ریپل (ارائه دهنده سومین ارز دیجیتال بزرگ در آن زمان از نظر ارزش بازار) توسط سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) مطرح شد. در شکایت مطرح شده توسط SEC، این سازمان معتقد بود که ارز XRP که متعلق به شرکت ریپل است، باید به عنوان یک اوراق بهادار تلقی شود و روند فروشی مشابه با اوراق بهادار را طی کند. از آن زمان تا کنون کشمکش بر سر اثبات این قضیه وجود دارد و هنوز هم هیچ یک از طرفین نتوانسته‌اند که رأی نهایی دادگاه را به نفع خود دریافت کنند.

 

آیا XRP یک اوراق بهادار است؟

پس از مدت‌ها کشمکش در طولانی‌ترین پرونده تاریخ کریپتو، اکنون کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده و کمپانی ریپل هر دو از قاضی فدرال خواسته‌اند که درباره اینکه آیا فروش XRP ریپل قوانین اوراق بهادار ایالات متحده را نقض می‌کند یا خیر، تصمیم فوری بگیرد و رأی نهایی را در این پرونده صادر کند.

در درخواست‌های جداگانه‌ای که به تازگی توسط ریپل و کمیسیون بورس و اوراق بهادار ارائه شد، هر دو خواستار ارائه یک حکم موقت در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در ناحیه جنوبی نیویورک شده‌اند. احکام موقت و یا خلاصه زمانی از دادگاه‌ها درخواست می‌شود که یکی از طرفین درگیر، معتقد باشد که شواهد کافی برای صدور حکم بدون نیاز به ادامه روند محاکمه و دادرسی وجود دارد.

در این پرونده هر دو طرف از قاضی آنالیسا تورس (Analisa Torres) خواسته‌اند تا در مورد اینکه آیا فروش توکن‌های XRP کمپانی ریپل قوانین اوراق بهادار ایالات متحده را نقض می‌کند یا خیر، تصمیم فوری بگیرد. ریپل استدلال می‌کند که SEC پاسخ‌ها و مدارک جدیدی برای اثبات اینکه فروش XRP در طی یک قرارداد سرمایه‌گذاری رخ داده است، در اختیار ندارد؛ در حالی که SEC بر این باور است که هنوز می‌تواند ادعاهای خود را ثابت کند.

 

Ripple SEC

 

در ادامه این کشمکش‌ها براد گارلینگ هاوس (Brad Garlinghouse)، مدیرعامل ریپل، روز شنبه در پستی در توییتر اعلام کرد که روند این پرونده‌ها به وضوح نشان می دهد که SEC علاقه ای به اعمال قانون ندارد! او در ادامه ادعا کرد که در طول روند این دادرسی SEC تنها در تلاش است تا اختیارات خود در حوزه قضایی را افزایش دهد و کنگره را مجاب کند تا قدرت نظارتی که به آن‌ها اعطا کرده است را بیشتر کند.

در همین حال، استوارت آلدروتی (Stuart Alderoty)، مشاور عمومی ریپل، خاطرنشان کرد که پس از دو سال دعوای قضایی، SEC نمی‌تواند هیچ قراردادی را برای سرمایه‌گذاری در شرکت ریپل در ارتباط با عرضه توکن XRP شناسایی کند و نمی‌تواند حتی یک مورد از قوانین مربوط به اوراق بهادار را در مورد توکن این شرکت اعمال کند.

 

درخواست ریپل و SEC از دادگاه برای صدور رأی موقت

ریپل در درخواست خود برای صدور رأی موقت ادعا کرد که SEC سعی می‌کند تا یک ادعای غیر قابل دفاع را توجیح کنند. در این درخواست همچنین استدلال شده است که سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا نمی‌تواند ثابت کند که دارندگان توکن XRP در ازای دریافت سود مشخص این توکن را خریداری کرده‌اند زیرا هیچ تعهد قراردادی بین دارندگان توکن XRP و شرکت ریپل وجود ندارد.

از سوی دیگر، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا برای صدور رأی موقت به دنبال این است که ثابت کند یک قرارداد سرمایه‌گذاری می‌تواند بدون اینکه ظاهر آن چنین چیزی را نشان دهد بین دو طرف (که در اینجا منظور خریداران توکن XRP و شرکت ریپل است) منعقد شود، که باعث ایجاد حقی برای خریداران، و تعهداتی برای شرکت فراهم کننده شود.

اما ریپل با ارائه مدارک و شواهد خود استدلال کرد که این مسئله قانونی نیست و نباید هم باشد، زیرا بدون ویژگی‌های اساسی مانند قرارداد سرمایه‌گذاری، چیزی وجود ندارد که بتوان آزمون هوی (Howey) را به طور معقولی در مورد آن اعمال کرد. آزمون هوی برای سنجیدن تراکنش‌های مالی و خریدهای انجام شده صورت می‌گیرد تا تعیین کند در این تراکنش‌ها قرارداد سرمایه گذاری صورت گرفته است یا خیر.

ریپل در عوض به سودهای حاصل از تحرکات بازار و عرضه و تقاضا اشاره کرد که البته با پذیرش SEC همراه شد و همین موضوع یکی از کلیدی‌ترین موانع برای صدور رأی موقت را از بین برد. اهمیت پذیرش این مسئله توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، برای دادستان ایالات متحده، جرمی هوگان (Jeremy Hogan) به اندازه‌ای بود که عنوان کند در حال حاضر شواهد کافی برای صدور یک رأی موقت وجود دارد!

 

Ripple SEC

 

واکنش جامعه کریپتو به دعوای ریپل و SEC

از زمان آغاز دادگاه ریپل، با رصد فضای مجازی می‌توان به این نتیجه رسید که طرفداران ریپل در این پرونده بسیار بیشتر از طرفداران SEC هستند. جامعه کاربران کریپتو که همواره به دنبال آزادی و شفافیت بیشتر در صنعت ارزهای دیجیتال بوده‌اند ترجیح می‌دهند تا ریپل برنده این دادگاه باشد، چراکه در صورت پیروزی سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا، به احتمال زیاد قدرت‌های قضایی بیشتری به این نهاد داده می‌شود که برای رشد صنعت ارزهای دیجیتال نمی‌تواند خبر خوبی باشد.

 

جمع بندی

این پرونده یکی از پر چالش‌ترین پرونده‌های دنیای کریپتو بوده است و اعلام رأی موقت در پرونده SEC علیه ریپل می‌تواند تأثیرات مثبت و یا منفی زیادی روی بازار و نگاه فعالان و قانون گذاران اقتصادی به صنعت کریپتو داشته باشد. در حال حاضر تمامی شواهد به نفع کمپانی ریپل است و به نوعی همه انتظار دارند تا رأی نهایی به سود این کمپانی صادر شود. اما ممکن است در رأی دادگاه به موارد محدود کننده‌ای نیز اشاره شود که می‌تواند تبعات خاص خود را به همراه داشته باشد. به هر حال هنوز باید منتظر ماند و دید که سرانجام این دعوای طولانی چه خواهد شد و کدام یک از این دو طرف می‌توانند از این نبرد طولانی پیروز خارج شوند.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد