جستجو در بیتفا
  • توقف افزایش نرخ بهره آمریکا برای اولین بار از سال 2022
  • تاثیر اقدامات فدرال رزرو بر بازار ارزهای دیجیتال
پایان روند افزایش نرخ بهره در آمریکا

پایان روند افزایش نرخ بهره در آمریکا

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
۳ دقیقه
۱
۶۷۴
توسط :
مبین رزمخواه

طبق اعلام فدرال رزرو ایالات متحده، پس از افزایش نرخ بهره در 10 دوره متوالی، این شاخص در عدد 5.25 متوقف خواهد شد و دیگر این نهاد نرخ بهره را بیشتر از این افزایش نخواهد داد. نرخ بهره یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای فعالان بازارهای مالی به شمار می‌رود و توقف افزایش نرخ بهره آمریکا به معنی کنترل تورم در این کشور است که می‌تواند خبر مثبتی برای بازار ارزهای دیجیتال باشد. نرخ بهره تا اطلاع ثانوی در آمریکا بین 5 تا 5.25 درصد خواهد بود و ثابت بودن آن نشان دهنده اثرگذاری اقدامات اقتصادی فدرال رزرو در بازارهای مختلف و اقتصاد آمریکا است.

 

توقف افزایش نرخ بهره آمریکا برای اولین بار از سال 2022

تورم ایالات متحده در سال 2022 با سرعت نسبتاً بالایی (سالانه حدود 8 درصد) در حال افزایش بود و به همین دلیل کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) تصمیم گرفت سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه خود را آغاز کند. یکی از اقدامات مهم این نهاد افزایش نرخ بهره بود که به دنبال این اقدام، این شاخص از 0 تا 0.25 به درصد کنونی یعنی 5 تا 5.25 رسید. تاثیر این اقدامات در نرخ تورم سالانه و ماهانه آمریکا کاملاً مشهود است. شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) که در روز سه‌شنبه منتشر شد نشان داد تورم آمریکا در ماه می نسبت به سال گذشته به 4 درصد رسیده است. این رقم کمتر از پیش بینی‌ها بود که رقم 4.1 درصدی را برای آن متصور شده بودند. با اینکه این عدد 2 درصد بالاتر از هدف اصلی بانک مرکزی آمریکا است، باز هم کم‌ترین شاخص CPI ثبت شده در دو سال گذشته ایالات متحده به شمار می‌رود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاثیر تورم بر بازار کریپتو نیز می‌توانید به مقاله تاثیر تورم و نرخ بهره بر بازار ارزدیجیتال مراجعه کنید.

به هر حال اجرای سیاست‌های پولی و مالی و کنترل تورم یک امر زمان‌بر محسوب می‌شود و عده‌ای از کارشناسان معتقدند که اقدامات فدرال رزرو تا کنون از درصد موفقیت بالایی برخوردار بوده است. با این اوصاف آینده اقتصادی آمریکا کمی روشن‌تر ترسیم می‌شود و صرف نظر از بدهی هنگفت این کشور، ایالات متحده توانسته است بازار داخلی خود را به خوبی مدیریت و کنترل کند. البته هنوز خطر وارد شدن بازار آمریکا به یک رکود طولانی وجود دارد و هشدارهایی هم در این باره وجود دارد. حال باید دید نهادهای مالی ایالات متحده چه تدابیری برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی در نظر دارند.

 

تاثیر اقدامات فدرال رزرو بر بازار ارزهای دیجیتال

طبق نظر بسیاری از فعالان بازار کریپتو، اقدامات شدید فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره از جمله مهم‌ترین دلایل آغاز بازار نزولی در اواخر سال 2021 بود که باعث شد قیمت بیت کوین از حدود 69 هزار دلار به سمت رقم‌های پایین‌تر حرکت کند. در حال حاضر و با متوقف شدن افزایش نرخ بهره آمریکا این احتمال وجود دارد که دوباره روند صعودی قیمت بیت کوین آغاز شود. البته در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله خبری، قیمت بیت کوین برای اولین بار پس از 2 ماه به زیر 25 هزار دلار رسید است. گمانه زنی‌های زیادی درباره دلیل این اتفاق وجود دارد اما یکی از موارد مطرح شده این است که فدرال رزرو در اطلاعیه‌های خود عنوان کرده که این توقف افزایش نرخ بهره موقتی است.

Interest Rate

به هر حال و به دلیل این که هدف اصلی فدرال رزرو رسیدن به تورم 2 درصدی است، تا دو سال آینده نرخ بهره ایالات متحده کاهشی هم نخواهد داشت. در این میان به عقیده عده‌ای، بازار ارزهای دیجیتال تقریباً در حال طی کردن مسیر عادی خودش است و با ثابت بودن نرخ بهره تاثیر کمی از این اتفاقات خواهد پذیرفت. پیش بینی می‌شود که سال 2023 با تورم در مجموع 3.2 درصدی و سال بعد با تورم 2.5 درصد به پایان برسد. با وجود آماری که اکنون اعلام شده است، احتمال بالا رفتن نرخ بهره (تا 0.25 درصد) در ماه جولای حدود 70 درصد محاسبه شده و باید دید آیا در ماه آینده این پیش بینی‌ها محقق خواهند شد یا خیر.

فعالان بازارهای مالی و به خصوص بازار ارزهای دیجیتال باید تحولات اقتصادی بازار کشورهای مهم مانند آمریکا را نیز زیر نظر داشته باشند. در مواقع اعلام چنین آمار و ارقامی بازارهای مالی دچار هیجان‌های غیر قابل پیش بینی خواهد شد و توصیه ما این است که از معاملاتی که دارای ریسک بالا هستند دوری کنید و همیشه مدیریت سرمایه و رعایت حد ضرر را فراموش نکنید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد