جستجو در بیتفا
  • امضای لایحه روبل دیجیتال توسط پوتین
  • روبل دیجیتال چیست؟
  • کاربردهای روبل دیجیتال چیست؟
  • نقش روبل دیجیتال در اقتصاد جهانی
  • جمع بندی
امضای لایحه استیبل کوین روبل دیجیتال توسط پوتین

امضای لایحه استیبل کوین روبل دیجیتال توسط پوتین

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
۴ دقیقه
۳
۴۱۴
توسط :
مبین رزمخواه

ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به تازگی لایه‌ای را امضا کرد که به بانک مرکزی اختیارات قانونی در مورد صادر کردن استیبل کوین مخصوص این کشور (CBDC) را اهدا می‌کند. با این کار روسیه یک گام مهم در جهت ایجاد رمز ارز مخصوص بانک مرکزی خود بر می‌دارد. در این پروژه چشم اندازهایی طراحی شده است که باعث می‌شود هم در حوزه داخلی و هم در حوزه بین‌المللی، استفاده‌های بیشتری از ارز روسیه شود. با امضای لایحه روبل دیجیتال توسط پوتین، کشور روسیه به جمع سایر دولت‌هایی مانند چین که CBDC مخصوص خود را دارند می‌پیوندد. در ادامه این مقاله نگاهی به پروژه استیبل کوین بانک مرکزی روسیه خواهیم داشت.

 

امضای لایحه روبل دیجیتال توسط پوتین

بر اساس گزارشات منتشر شده، قانون راه اندازی رمز ارز بانک مرکزی روسیه که در 24 جولای به امضای پوتین رسید، به صورت رسمی از 1 آگوست اعتبار اجرایی پیدا می‌کند. در گذشته، قانون ایجاد CBDC بانک مرکزی روسیه توسط پارلمان و شورای فدراسیون این کشور به تصویب رسیده بود. اکنون امضای لایحه ایجاد CBDC در روسیه توسط پوتین پیام مهمی را به اقتصاد جهان صادر می‌کند.

در شرایط فعلی بسیاری از کشورها استفاده از ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کرده‌اند. گسترش رمز ارز ملی روسیه و کاربردهایش این قابلیت را دارد تا نگاه دولت‌ها به ارزهای دیجیتال و همچنین پروژه استیبل کوین بانک مرکزی را تغییر دهد.

پروژه رمز ارز ملی روسیه مدتی است که در دست توسعه و طراحی قرار دارد و در ادامه این مقاله با روبل دیجیتال بیشتر آشنا می‌شویم.

 

روبل دیجیتال چیست؟

استیبل کوین بانک مرکزی روسیه یا روبل دیجیتال، پروژه‌ای است که بانک مرکزی این کشور از سال ۲۰۲۰ مشغول ارزیابی آن بوده است. بر اساس آخرین اصلاحاتی که در قوانین مدنی روسیه صورت گرفته، روبل دیجیتال می‌تواند در کنار روش‌های مختلف پرداخت استفاده شود.

مدیریت حساب‌های روبل دیجیتال، مستقیماً توسط بانک مرکزی روسیه انجام خواهد شد و انتظار می‌رود این ارز به عنوان سومین فرم از روبل روسیه عمل کند و مکمل روبل نقدی (اسکناس) و غیرنقدی (حساب‌های دیجیتال) باشد. اما این استیبل کوین چه کاربردهایی برای روس‌ها خواهد داشت؟

 

کاربردهای روبل دیجیتال چیست؟

بر اساس اعلامیه منتشر شده، روبل دیجیتال به منظور سرمایه‌گذاری طراحی نشده است و هدف اصلی آن استفاده شدن در امور پرداخت و انتقال پول است. اپراتور اصلی زیرساخت‌های لازم برای توسعه این CBDC، بانک مرکزی روسیه خواهد بود که این قدرت را دارد تا بر تمامی دارایی‌های ذخیره شده در این قالب نظارت کند. اولین موارد استفاده و آزمایش رمز ارز ملی روسیه از 1 آگوست اجرا می‌شود و مصرف کنندگان جدید می‌توانند با استفاده از این ارز دیجیتال امور مالی خود را انجام دهند.

بانک مرکزی این کشور اعلام کرد که استفاده از این استیبل کوین اجباری نیست و تنها در مرحله آزمایشی افرادی که علاقه‌مند به مشارکت در مرحله آزمایشی این پروژه هستند می‌توانند با انجام دادن تراکنش در شبکه CBDC، به بهبود این طرح کمک کنند. در ادامه این مقاله به نقش روبل دیجیتال در اقتصاد جهانی می‌پردازیم.

روبل دیجیتال

 

نقش روبل دیجیتال در اقتصاد جهانی

از جمله موارد استفاده‌ای که برای پروژه CBDC همه کشورها مطرح است، دور زدن تحریم‌های بین‌المللی است. کشورهایی که مورد تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا قرار دارند سعی دارند تا تراکنش‌های خود را با استفاده از استیبل کوین‌ها و ارزهای دیجیتال صورت دهند. روسیه نیز به علت راه اندازی جنگ اوکراین مورد تحریم بسیاری از کشورها قرار گرفته است و به نظر می‌رسد که قصد دارد تا با استفاده از پروژه استیبل کوین خود، تحریم‌های بین‌المللی را دور بزند.

از طرفی همان‌طور که می‌دانید، چین مدتی است که استیبل کوین بانک مرکزی خود یعنی یوان دیجیتال را راه اندازی کرده و تراکنش‌های آن نیز اکنون به بیش از 250 میلیارد دلار رسیده است. اجرای موفق پروژه استیبل کوین بانک مرکزی چین باعث شد تا بسیاری از کشورهای دیگر نگاه جدی به CBDC داشته باشند.

گسترش رمز ارزهای بانک مرکزی در کشورها می‌تواند اقتصاد جهانی را دچار تحولات گسترده‌ای کند. انتقال پول در مقیاس بین‌المللی همواره هزینه‌های زیادی به دنبال داشته و اکنون اگر CBDCها جایگزین روش‌های سنتی شوند، برای هر کشوری میلیون‌ها دلار صرفه جویی به دنبال خواهد داشت.

 

جمع بندی

پروژه استیبل کوین‌های بانک مرکزی در کشورهای مختلف در فازهای مختلفی از برنامه ریزی و یا اجرا قرار دارد. روسیه تا اینجا توانسته استفاده خوبی از رمز ارزها و بازار ارزهای دیجیتال کند و اکنون قصد دارد به صورت جدی‌تری وارد این حوزه شود. با توجه به حجم بالای معاملات اقتصادی این کشور می‌توان گفت که اگر پروژه روبل دیجیتال با موفقیت به اجرا برسد، اقتصاد روسیه را دگرگون خواهد کرد و تأثیرات زیادی نیز بر اقتصاد جهانی خواهد گذاشت. امضای قانونی ایجاد روبل دیجیتال توسط پوتین به منزله تأیید و پشتیبانی همه‌جانبه دولت از این پروژه است. اما باید توجه داشته باشید که خواسته مردم نیز در این طرح نقش مهمی دارد. حال باید دید نهادهای مالی روسیه می‌توانند پروژه CBDC این کشور را به موفقیت‌های بزرگی برسانند و روس‌ها نیز استقبال خوبی از این طرح خواهند کرد یا خیر.

 


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد