جستجو در بیتفا
  • شبکه لایه دو آپتیمیزم چیست؟
  • نگاهی به اکوسیستم Optimism
  • معرفی بهترین پلتفرم‌های اکوسیستم آپتیمیزم
  • صرافی غیر متمرکز Velodrome
  • پروژه غیر متمرکز Lyra
  • معاملات فیوچرز در پلتفرم Pika
  • پلتفرم وام دهی Finance Sonne
  • پلتفرم Quix
بررسی اکوسیستم آپتیمیزم و معرفی 5 پلتفرم برتر بر بستر Optimism

بررسی اکوسیستم آپتیمیزم و معرفی 5 پلتفرم برتر بر بستر Optimism

متوسط
انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
۷ دقیقه
۱۰
۱,۳۰۷
توسط :
پاتریک شاه‌نظری

بلاکچین اتریوم با آپدیت‌ها و هاردفورک‌هایی که در ماه‌های گذشته انجام داده است و برنامه‌هایی که برای ماه‌های آینده در نظر گرفته است، به دنبال افزایش مقیاس پذیری بلاکچین خود از طریق راه‌کارهای درون زنجیره‌ای (off-Chain) است. اما حجم تراکنش‌ها و تقاضا بر این بستر به قدری بالاست که اتریوم همچنان به شبکه‌ها و راه‌کارهای لایه دومی خود مدت‌ها نیاز خواهد داشت. شبکه‌های لایه دو اتریوم مانند آربیتروم و آپتیمیزم با ارائه مقیاس‌پذیری بالا و البته سازگاری با ماشین مجازی اتریوم، توانسته‌اند اپلیکیشن‌های غیر متمرکز زیادی را به بستر خود جذب کنند و از این طریق اکوسیستم قدرتمندی تشکیل داده‌اند. در ادامه این مقاله با بیتفا همراه باشید تا نگاهی به اکوسیستم آپتیمیزم داشته باشیم و بهترین پروژه‌های شبکه آپتیمیزم را معرفی کنیم.

 

شبکه لایه دو آپتیمیزم چیست؟

قبل از آن که به اکوسیستم Optimism بپردازیم بهتر است ابتدا با خود این شبکه آشنا شویم. آپتیمیزم یه راهکار لایه دومی مبتنی بر رول آپ‌ها (Rollups) از نوع خوشبینانه (Optimistic) است. رول آپ‌های خوشبینانه با ماشین مجازی اتریوم کاملاً سازگار هستند؛ به این منظور که توسعه دهندگان اتریوم به راحتی می‌توانند برنامه‌های غیر متمرکز (مانند UniSwap) را به بستر شبکه Optimism انتقال دهند. سازگاری بالای آپتیمیزم با اتریوم و راحتی انتقال برنامه‌های غیر متمرکز بر این بستر، زمینه ایجاد یک اکوسیستم گسترده و قدرتمند را برای این شبکه فراهم کرده است.

آپتیمیزم توجه ویژه‌ای به اکوسیستم و جامعه کاربران خود دارد و به همین منظور 19 درصد از کل عرضه خود را به بخش ایردراپ اختصاص داده است تا مشوقی برای کاربران ایجاد شود تا برای بدست آوردن ایردراپ در اکوسیستم Optimism فعالیت داشته باشند. در ادامه به اکوسیستم به صورت کامل به اکوسیستم آپتیمیزم خواهیم پرداخت.

 

نگاهی به اکوسیستم Optimism

آپتیمیزم فعالیت خود را از اواسط سال 2021 شروع کرد و در این مدت رشد چشمگیری را تجربه کرده است. اکوسیستم آپتیمیزم عملکرد مناسب‌تری نسبت به رقبای خود داشت است و از معدود اکوسیستم‌هایی است که حتی در بازار ریزشی نیز عملکرد نقدینگی زیادی از دست نداده است. ارزش این اکوسیستم (میزان دارایی قفل شده -TVL- در آن) برابر با 920 میلیون دلار است و 104 اپلیکیشن غیر متمرکز بر این بستر ایجاد شده‌اند.

 

معرفی بهترین پلتفرم‌های اکوسیستم آپتیمیزم

برخی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اتریوم مانند Aave، Curve و Uniswap به این بستر مهاجرت کرده‌اند و فعالیت خوبی از خود ثبت کرده‌اند اما هدف این مقاله معرفی پروژه‌های کمتر شناخته شده و انحصاری این اکوسیستم است. در ادامه به معرفی این پروژه‌ها خواهیم پرداخت.

 

صرافی غیر متمرکز Velodrome

صرافی ولادروم (Velodrome) یک پلتفرم معاملاتی بر شبکه آپتیمیزم هست که به صورت انحصاری از معاملات توکن‌های این شبکه پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم نقدینگی (TVL) بالایی جذب کرده است که در زمان نگارش این مقاله این میزان نزدیک به 300 میلیون دلار (32.5 درصد از کل TVL اکوسیستم آپتیمیزم) است. این پلتفرم علاوه بر معاملات امکان استیک ارز بومی پلتفرم خود را نیز فراهم کرده است و کاربران می‌توانند با استیک کردن این رمزارز سود کسب کنند.

صرافی غیر متمرکز Velodrome

ارز VELO ارز بومی و حاکمیتی این پلتفرم است و علاوه بر استیکینگ، در مدیریت و حاکمیت این صرافی نیز کاربرد دارد. این پلتفرم امکانات و استخرهای مناسبی در اختیار کاربران قرار داده است و به همین دلیل به پرچمدار اکوسیستم آپتیمیزم تبدیل شده است. صرافی غیر متمرکز Velodrome را می‌توان یک پلتفرم مانند پنکیک سواپ بر روی زنجیره هوشمند بایننس (BSC) دانست و همانطور که پنکیک سواپ تاثیر بالایی در رشد زنجیره هوشمند داشت، ولادروم نیز می‌تواند باعث رشد اکوسیستم و شبکه Optimism شود.

ارز VELO با قیمت 0.19 دلار و ارزش بازار 27 میلیون دلار می‌تواند یکی از پر پتانسیل‌ترین پروژه‌های اکوسیستم Optimism باشد.

 

پروژه غیر متمرکز Lyra

پروژه Lyra یک پروژه بلاکچینی و فعال در حوزه معاملات آپشن (Option) است. ورود معاملات آپشن به حوزه غیر متمرکز دیفای می‌تواند جذابیت بسیار بالایی داشته باشد و کابران زیادی را جذب کند. این پروژه در حال حاضر بر دو بستر آپتیمیزم و آربیتروم راه‌اندازی شده است و توکن آن با نام LYRA هم بر بستر اتریوم و هم بر بستر آپتیمیزم قابل معامله است.

توکن LYRA در پلتفرم خود قابلیت استیکینگ و کاربران می‌توانند از این طریق سود کسب کنند. علاوه بر آن، این توکن نقش مدیریتی و حاکمیتی در پلتفرم Lyra دارد و با افزایش کاربرد این پلتفرم و افزایش توجه نسبت به این پلتفرم، می‌توانیم شاهد افزایش کاربرد این توکن و در نتیجه رشد قیمتی آن باشیم. ارز Lyra در حال حاضر با قیمت 0.16 دلار، 10.8 میلیون دلار ارزش بازار دارد، البته این در حالی است که تنها 7 درصد از کل عرضه در گردش است و آزادسازی بیشتر توکن‌ها، ارزش بازار بالاتر خواهد رفت.

پلتفرم Lyra

پروژه Lyra در حوزه جذابی فعالیت می‌کند و در حوزه معاملات آپشن در اکوسیستم Optimism تقربیاً بی رقیب است. توصیه می‌شود این پروژه را زیر نظر داشته باشید چون خدمات ویژه‌ای بر بستر آپتیمیزم به کاربران می‌دهد و همین موضوع می‌تواند باعث رشد شود.

 

معاملات فیوچرز در پلتفرم Pika

در چرخه صعودی قبلی بازار، یکی از معایب پلتفرم‌های غیر متمرکز نسبت به متمرکز، عدم پشتیبانی از معاملات فیوچرز و اهرم دار بود. اما در این چرخه نزولی، پلتفرم‌های غیر متمرکز قدرتمندی ایجاد شدند که با بهره‌گیری از داده اوراکل‌ها (مانند Chain Link) امکان انجام معاملات فیوچرز و اهرم دار را فراهم کرده‌اند. در انجام یک معامله فیوچرز، دو شاخص اهمیت بالایی دارد. مورد اول میزان کارمزدهاست زیرا معامله‌گرانی که معاملات اهرم دار انجام می‌دهند عمدتاً به دنبال معاملات با نوسان ریز و کوتاه مدت هستند. مورد دوم سرعت پردازش داده و نهایی شدن تراکنش‌ها در بلاکچین است؛ از آنجایی که معاملات اهرمی با اهداف نوسانات کم انجام می‌شوند، معامله‌گر انتظار دارد در کمترین زمان ممکن تراکنش نهایی شود تا اختلافی در قیمت مورد نظر ایجاد نشود.

با توجه به توضیحات ذکر شده متوجه شدیم پلتفرم‌های غیر متمرکز ارائه دهنده معاملات فیوچرز، به یک بستر بلاکچینی با میزان کارمزدهای پایین و سرعت پردازشی بالا نیاز دارند. شبکه لایه دو آپتیمیزم هر دو این موارد را دارد و می‌تواند یک بستر عالی برای پلتفرم‌های فعال در این حوزه باشد. پلتفرم Pika با آگاهی بر این موضوع، شبکه آپتیمیزم را به عنوان بستری برای راه‌اندازی انتخاب کرده است و به صورت انحصاری بر این بستر فعالیت می‌کند. صرافی پیکا رابط کاربری و سرعت بسیار مناسبی دارد و به خوبی از معاملات دوطرفه و فیوچرز پشتیبانی می‌کند.

پلتفرم Pika

این پلتفرم امکان استفاده تا اهرم 100X را فراهم کرده است و در مجموع بالای 1 میلیارد دلار تراکنش داشته است. پیکا هنوز ارز بومی خود را راه‌اندازی نکرده است اما اگر راه‌اندازی کند می‌تواند یکی از ارزهای برتر این اکوسیستم باشد.

 

پلتفرم وام دهی Finance Sonne

حوزه وام دهی یکی دیگر از حوزه‌های محبوب در دیفای است و یک شبکه بلاکچینی برای ایجاد یک اکوسیستم قدرتمند به این نوع از پلتفرم‌ها نیز نیاز دارد. در شبکه آپتیمیزم تعدادی پلتفرم فعال در حوزه وام دهی ایجاد شده‌اند اما یکی از بهترین آن‌ها پلتفرم Sonne می‌باشد. این پلتفرم فورک پلتفرم Compound به حساب می‌آید؛ به این منظور که از کدهای برنامه نویسی این پروژه بهره می‌برد و در حال حاضر به صورت انحصاری بر بستر آپتیمیزم راه‌اندازی شده و در امور وام دهی فعالیت می‌کند. پلترفم Sonne در زمان نگارش این مطلب حدود 100 میلیون دارایی وام داده شده و 34 میلیون دلار نقدینگی قفل شده در پلتفرم دارد.

پلتفرم Sonne

پلتفرم Sonne Finance ارز بومی خود را تحت عنوان Sonne راه‌اندازی کرده است و این رمزارز با قیمت 0.31 دلار معادل 10.6 میلیون دلار ارزش بازار دارد؛ ارز Sonne یکی دیگر از ارزهای پر پتانسیل بستر آپتیمیزم به حساب می‌آید.

 

پلتفرم Quix

اکوسیستم Optimism علاوه بر دیفای به حوزه NFT نیز توجه ویژه‌ای دارد و برای این حوزه تعدادی بازار خرید و فروش (Market Place) بر این بستر توسعه پیدا کرده است. در حالی که پلتفرم محبوب OpenSea از معاملات NFTهای بستر آپتیمیزم پشتیبانی می‌کند، اما پلتفرم Quix یکی از پرکاربردترین مارکت پلیس‌های این اکوسیستم به حساب می‌آید. این پروژه همچنان ارزی راه‌اندازی نکرده است اما خدمات گسترده‌ای در حوزه NFT به کاربران آپتیمیزم ارائه می‌دهد.

پلتفرم Quix


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد

۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ۱۴:۳۵
Mohammad Hasanzade
سلام ایردراپ اپتیموس که شرکت کردم چند وقت اخیر کی انجام میشه؟
پاسخ

 
تیم پشتیبانی
سلام هنوز مشخص نیست