جستجو در بیتفا
  • چرا ارزهای دیجیتال مناسب سرمایه گذاری هستند؟
  • مزایا سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال
  • معایب سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال
  • نکاتی که باید قبل از سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال بدانید
  • ۱. تمام سرمایه خود را وارد بازار نکنید
  • ۲. قبل از هر سرمایه گذاری تحقیق کنید
  • ۳. رعایت مدیریت سرمایه و ریسک
  • ۴. یادگیری تحلیل بازار
  • روش‌های سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال
  • ۱. هولد کردن (HODL)
  • ۲. کسب درآمد از طریق استخراج ارز (Mining)
  • ۳. استیک کردن ارز دیجیتال (Staking)
  • آموزش نحوه سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال به زبان ساده
  • انواع تیپ‌های شخصیتی سرمایه گذاران در بازار
  • تیپ شخصیتی ۱: سرمایه گذار عمل‌گرا
  • تیپ شخصیتی ۲: سرمایه گذار آرمان‌گرا
  • تیپ شخصیتی ۳: سرمایه گذار واقع‌بین
  • تیپ شخصیتی ۴: سرمایه گذار برون فکن
  • تیپ شخصیتی ۵: سرمایه گذار شکل‌گرا
  • تیپ شخصیتی ۶: سرمایه گذار آمیزگر
اشتراک گذاری
سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال - آموزش چند نکته کلیدی

سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال - آموزش چند نکته کلیدی

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
۱۰ دقیقه
۱
۲۱۳
توسط :
یاسمن یزدان دوست

در سال‌های اخیر بازار ارزهای دیجیتال بسیار داغ و محبوب شده است. به صورتی که سرمایه داران بزرگی جذب بازار کریپتو شدند. اگر شما نیز به سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال علاقه دارید، باید نکاتی را قبل از آن بدانید. همچنین این موضوع را در نظر بگیرید که پیش از سرمایه گذاری در هر بازار مالی باید به صورت جامع و کامل تحقیق کنید تا دچار خسارت های جبران ناپذیر نشوید. در این مقاله با تیم بیتفا همراه باشید تا بررسی کنیم که سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال چگونه است؟

 

چرا ارزهای دیجیتال مناسب سرمایه گذاری هستند؟

ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر به اوج محبوبیت خود رسیدند به صورتی که در حال حاضر همه حداقل یک بار اسم ارز بیت کوین به گوششان خورده است. حال در ادامه دلایل جذابیت ارزهای دیجیتال به عنوان یک بازار سرمایه گذاری را بررسی خواهیم کرد.

  • امنیت تراکنش‌ها: فناوری بلاکچین طوری طراحی شده که از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. اطلاعات تراکنش‌ها به صورت رمزنگاری شده ذخیره می‌شوند و تغییر آن‌ها بسیار دشوار است. از همین رو امکان تقلب وجود ندارد.
  • غیرمتمرکز بودن بلاکچین: تراکنش‌های صورت گرفته در این شبکه را شخص ثالثی مانند دولت یا نهاد مرکزی تایید نمی‌کند، بلکه به صورت غیرمتمرکز تراکنش‌ها انجام می‌شوند. از همین رو هیچ کس کنترلی برروی تراکنش‌ها ندارد.
  • فرصت‌های سرمایه گذاری: در بازار کریپتو فرصت‌های بسیار بیشتری وجود دارد، زیرا روزانه پروژه‌های بسیار قدرتمندی با فناوری بروز و پیشرفته وارد مارکت می‌شوند. البته باید قبل از سرمایه گذاری در هر ارزی، بسیار تحقیق کنید و آموزش ببینید.
  • روش‌های کسب درآمد متنوع: در این حوزه از راه‌های مختلفی می‌توان کسب درآمد کرد. به همین دلیل نسبت به باقی بازارهای سرمایه گذاری محبوبیت بیشتری دارد.
  • نوسانات بالا: نوسانات بازار سهام یا فارکس، بسیار پایین است، به صورتی که شاید در طول روز بیشتر از پنج یا ده درصد نشود. اما در کریپتو بعضی از ارزها در طول یک شبانه‌روز چندین برابر می‌شوند. از همین رو برای افراد ریسک‌پذیر بسیار جذاب است. (برای درک بهتر تفاوت کریپتو و فارکس می‌توانید مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.)

برای درک بهتر سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال در ادامه به بررسی معایب و مزایای آن می‌پردازیم.

 

مزایا سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

مزایای سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

 

  • پتانسیل سود بالا: این نوع سرمایه گذاری پتانسیل سودهای بسیار بالایی را دارد، زیرا همان طور که گفتیم بازار ارزهای دیجیتال بسیار پر نوسان است. به عبارتی در بازه زمانی بسیار کوتاه می‌توانید سرمایه خود را چندین برابر کنید.
  • سهولت در انتقال و تراکنش: انتقال و انجام تراکنش‌های خرید و فروش در این بازار به سرعت انجام می‌گیرد و اکثرا کارمزدهای بسیار کمی دارند. از سمتی افرادی که نیاز به انتقال دارایی‌شان در سطح بین‌الملل دارند، کریپتو بهترین و راحت‌ترین گزینه برای آن‌ها است.
  • دسترسی جهانی: یکی دیگر از مزایای سرمایه گذاری در بازار کریپتو راحتی دسترسی آن از سراسر جهان است. تمام افراد توانایی خرید و فروش در این بازار را دارند.(مگر یک کشوری قوانین محدود کننده‌ای را برای مردم وضع کند.)
  • تنوع در سرمایه گذاری: در این بازار ارزهای دیجیتال متنوعی قرار دارند که به شما این امکان را می‌دهند که در سبد سرمایه گذاری خود، از فرصت‌های متفاوتی بهره‌مند شوید. همچنین راه و روش‌های متفاوتی جهت سرمایه گذاری و کسب سود در کریپتو وجود دارد.

 

معایب سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

معایب سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

 

  • پرریسک: این بازار پر از نوسانات بالا و شدید است، از همین جهت همان طور که سود بالایی به شما می‌دهد، ضررهای قابل توجهی نیز ممکن است تجربه کنید. زیرا تغییرات قیمت شدید و سریع هستند. البته با آموزش می‌توان از خسارت‌های جبران ناپذیر جلوگیری کرد.
  • احتمال هک: درست است که ساختار بلاکچین غیرمتمرکز و غیرقابل دستکاری است اما امنیت صرافی‌ها ممکن است به خطر بیافتد. به همین علت در صرافی‌ها و بعضی از کیف پول‌ها احتمال هک وجود دارد.
  • قوانین و مقررات: در بعضی از کشورها مانند چین قوانینی وضع شده است که باعث محدودیت در سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال شده است. در بعضی از کشورها نیز هنوز قوانینی وضع نشده است، از همین رو قبل از سرمایه‌گذاری بلند مدت باید تحقیقات لازم را انجام دهید.

 

نکاتی که باید قبل از سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال بدانید

حال که با مزایا و معایب این بازار آشنا شدید، باید به بررسی یک سری نکات بپردازیم که رعایت آن‌ها ضروری است.

۱. تمام سرمایه خود را وارد بازار نکنید

اولین نکته‌ای که باید به عنوان یک سرمایه گذار در تمام بازارهای مالی رعایت کنید، این است که تمام سرمایه خود را وارد بازار نکنید! فقط باید مقداری از سرمایه خود را وارد بازار کنید که توانایی از دست دادن آن را دارید. سرمایه‌ای که حاصل زندگی چندین ساله شما بوده است را هیچ گاه وارد بازارهای مالی نکنید! زیرا رفتار شما در بازار تحت تاثیر احساسات شما مثل فومو ، قرار خواهد گرفت. همین امر مانع گرفتن تصمیمات درست خواهد شد. درست است که بعضی از ارزهای دیجیتال همواره به صورت کلی صعودی بوده‌اند اما بازار همواره اینگونه نیست!

۲. قبل از هر سرمایه گذاری تحقیق کنید

یکی دیگر از نکاتی که باید در تمام بازارهای مالی به خصوص ارزهای دیجیتال رعایت کنید، تحقیق کردن به صورت جامع است. شما قبل از خرید هر ارزی باید کامل تحقیق کنید که پروژه آن ارز چیست؟ آیا وعده‌هایشان واقعی و عملی هستند؟ دنیای ارزهای دیجیتال مدام درحال پیشرفت است و شما نباید از این اطلاعات واخبار عقب بمانید! پس باید مدام در حال مطالعه وتحقیق این بازار باشید. یکی از راه‌های پیشنهادی ما دنبال کردن صفحه اخبار بیتفا است. همچنین می‌توانید اخبارهای مهم را در کانال تلگرام بیتفا دنبال کنید.

۳. رعایت مدیریت سرمایه و ریسک

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هر سرمایه گذار باید یادبگیرد ورعایت کند، مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک است. این مباحث به شما آموزش می‌دهند که چگونه دارایی‌های خود را مدیریت کنید و چه مقدار از سرمایه خود را به کدام ارز اختصاص دهید. این مورد یکی از أصول اصلی سرمایه گذاری است. برای اطلاع بیشتر مقاله مدیریت سرمایه را حتما مطالعه فرمایید. تمام نکاتی که باید رعایت کنید را در این مقاله به طور کامل بررسی کردیم.

۴. یادگیری تحلیل بازار

قبل از سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال باید روش‌های تحلیل بازار را یادبگیرید. دوتا از مهم‌ترین روش‌های تحلیل، تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال است. در تحلیل فاندامنتال پروژه ارزهای دیجیتال را از لحاظ بنیادی بررسی می‌کنیم. اما در تحلیل تکنیکال فقط نمودار قیمتی و چارت ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار می‌دهیم. قبل از سرمایه گذاری در هر ارزی بهتر است ابتدا آن ارز را از لحاظ بنیادی و تکنیکال بررسی کنید و سپس میزان سرمایه مناسب را با توجه به میزان ریسک آن ارز تعیین کنید.

 

روش‌های سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

روش‌های بسیار متنوعی در بازار ارزها یدیجیتال وجود دارد که در این قسمت چندتا از بهترین‌ها را معرفی خواهیم کرد. شما باید با توجه به شرایط مالی و شخصیت خودتان انتخاب کنید که کدام روش بیشتر مناسب شما است.

۱. هولد کردن (HODL)

اصطلاح هولد کردن (HODL) به معنای خریدن یک ارز دیجیتال و نگهداری آن در طولانی مدت است؛ به معنای دیگر شما سرمایه گذاری طولانی مدت انجام می‌دهید. این روش مختص افرادی است که فرصت تحلیل روزانه بازار را ندارند و ترید شغل دوم آن‌ها است. این افراد تحلیل طولانی مدت انجام می‌دهند و آینده بازار را تا یک ماه یا چند سال آینده بررسی می‌کنند. شخصی که ارزی را هولد می‌کند با ریزش کوتاه مدت که به آن اصلاح قیمتی نیز می‌گویند، دارایی خود را نمی‌فروشد.

یکی از نکاتی که برای هولد کردن باید رعایت کنید این است که نباید در سبد سرمایه گذاری خود فقط یک ارز دیجیتال را انتخاب کنید. به عبارتی نباید تمام تخم مرغ‌ها را در یک سبد قرار دهید. اینگونه سرمایه شما مورد ریسک و خطر کمتری قرار می‌گیرد.

۲. کسب درآمد از طریق استخراج ارز (Mining)

استخراج ارز

استخراج یا همان ماینینگ ارز دیجیتال توسط دستگاه‌های ماینر صورت می‌گیرد. ماینینگ فرآیندی است که در آن تراکنش‌های ارز دیجیتال تأیید و به بلاکچین اضافه می‌شوند. ماینرها با استفاده از قدرت کامپیوتری خود مسائل ریاضی را حل می‌کنند و به عنوان پاداش، ارز دیجیتال دریافت می‌کنند. سرمایه‌گذاری در ماینینگ می‌تواند سودآور باشد اما نیاز به دانش فنی، سرمایه‌گذاری اولیه و پذیرش هزینه‌های جاری مانند برق دارد. همچنین میزان سودآوری ماینینگ می‌تواند بسته به نوسانات بازار ارز دیجیتال و افزایش سختی فرآیند ماینینگ متغیر باشد. (جهت یادگیری نحوه استخراج بیت کوین به مقاله مربوطه مراجعه فرمایید.)

۳. استیک کردن ارز دیجیتال (Staking)

استیک کردن ارز دیجیتال

استیکینگ ارز دیجیتال یک روش سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال است. در این حالت شما ارز دیجیتال مد نظر خود را در کیف پول‌تان نگهداری می‌کنید و با کمک کردن به شبکه پاداش دریافت می‌کنید. استیک کردن باعث می‌شود در تایید تراکنش‌ها و اجرای عملکردهای شبکه کمک شود. به عبارتی با نگهداری ارز دیجیتال در کیف پول خود و استیک کردن آن، در فعالیت‌های شبکه مشارکت می‌کنید و باعث حفظ امنیت آن می‌شود. به همین دلیل شبکه جهت انگیزه دادن به کاربران برای نگه داشتن ارز دیجیتال درون شبکه، پاداش می‌دهد. معمولا پاداش‌ها به صورت ارز دیجیتال همان پروژه هستند.

 

آموزش نحوه سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال به زبان ساده

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را در شش گام برایتان آوردیم که به زبان ساده بیان شده است.

  • گام اول: برای سرمایه گذاری در بازار آموزش و تحقیق است. شما قبل از خرید هر ارزی باید در مورد آن تحقیق کنید. همچنین باید مباحث مدیریت سرمایه و تحلیل را آموزش دیده باشید.
  • گام دوم: مشخص کردن هدف شما است. باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید به صورت طولانی مدت سرمایه گذاری کنید یا نه نهایت یک ماه می‌توانید سرمایه خود را به این بازار اختصاص دهید.
  • گام سوم: انتخاب مناسب ترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری است. همان طور که قبلا گفتیم بهتر است ارزهای متفاوت و متنوعی را در سبد خود قرار دهید.
  • گام چهارم: مدیریت سرمایه باتوجه به میزان ریسک و مدت زمانی است که قصد دارید در یک ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنید.
  • گام پنجم: خرید آن ارز دیجیتال از صرافی و انتقال دارایی‌ها به یک کیف پول امن است. برای شناخت بهترین کیف پول‌ ارز دیجیتال مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.
  • گام ششم: پیگیری مداوم آن ارز و اخبارهای مهم کریپتو است که جهت حفظ دارایی‌تان بسیار حائز اهمیت است.

 

انواع تیپ‌های شخصیتی سرمایه گذاران در بازار

در حوزه کریپتو تیپ‌‌های شخصیتی سرمایه گذاران متفاوت است. این تیپ‌های شخصیتی‌ روی معاملاتی که انجام می‌دهند تاثیر بسیاری می گذارد. در ادامه به بررسی مختصر آن‌ها خواهیم پرداخت. با توجه به نوع شخصیت‌تان می‌توانی متوجه شوید که کدام روش سرمایه‌گذاری بیشتر مناسب شما است.

انواع تیپ‌های شخصیتی سرمایه گذاران در بازار

 

تیپ شخصیتی ۱: سرمایه گذار عمل‌گرا

دسته‌ی اول سرمایه گذاران عمل‌گرا هستن که به آن‌ها ‌Paragmatic نیز می‌گویند. این مدل سرمایه گذاران تمام احتمالات و حالات دیگر بازار را درنظر می‌گیرند. به عبارتی هیچ اعتماد صد در صدی به بازار ندارند. اینا فراد بسیار تحقیق می‌کنند و روش‌های تحلیلی مختلف را انجام می‌دهند. از تمام منابع استفاده می‌کنند و به یک منبع خاص اکتفا نمی‌کنند. به معنای دیگر این مدل سرمایه گذاران بیشتر عمل می‌کنند.

تیپ شخصیتی ۲: سرمایه گذار آرمان‌گرا

این دسته از سرمایه گذاران برعکس عمل‌گراها هستند. به آن‌ها ایدئالیست نیز می‌گویند. این افراد بسیار به بازار خوش‌بین هستند و اعتماد به نفس بالایی نیز دارند. این دسته از سرمایه‌گذاران برخلاف عمل‌گراها بسیار کم تحقیق می‌کنند. همچنین بیشتر اخبار مثبت را مطالعه می‌کنند و از خواندن اخبارهای منفی طفره می‌روند.

تیپ شخصیتی ۳: سرمایه گذار واقع‌بین

این نوع تیپ شخصیتی که به آن رئالیست نیز می‌گویند، بسیتر واقع‌گرا است. تصمیمات اشتباه خود را به راحتی می‌پذیرد و پیامدهای تصمیمات خود را قبول می‌کند. این نوع سرمایه گذاران به دنبال مقصر نمی‌گردند و برای حل مشکل پیش قدم می‌شوند. به عبارتی به صورت واقع بینانه مسئولیت اشتباهات خود را قبول می‌کنند. این افراد هر زمان که ضرری را تجربه می‌کنند، در زمانی مناسب اقدام به جبران آن می‌کنند.

تیپ شخصیتی ۴: سرمایه گذار برون فکن

این تیپ شخصیتی سرمایه گذاران که به آن‌ها Reflector نیز می‌گویند، برعکس واقع‌بین‌ها هستند. این افراد خیلی سخت اشتباهات خود را قبول می‌کنند. حتی زمانی که قانع می‌شوند که روش تحلیل‌شان اشتباه بوده که ضرر کردند اما باز هم سعی در اصلاح آن نمی‌کنند. به عبارتی تغییر برای این افراد بسیار سخت است. هر عامل خارجی را مقصر می‌داند و به سختی قبول می‌کند که اشتباه از سمت خودش بوده است. از این رو باز هم اشتباهات خود را تکرار می‌کنند.

تیپ شخصیتی ۵: سرمایه گذار شکل‌گرا

این نوع تیپ شخصیتی که به آن‌ها فریمر نیز می‌گویند، بسیار وسواسی عمل می‌کنند. به عبارتی با دقت و وسواس ارزهای دیجیتال را ارزیابی می‌کنند و به جزییات بسیار بیشتر از مسیر کلی توجه می‌کنند. این افراد عوامل خارجی را خیلی موثر بر بازار نمی‌دانند. شکل‌گرایان همچنین ارزهای مختلفی را خریداری نمی‌کنند و حتی بیشتر سرمایه خود را در بانگ نگه‌داری می‌کنند.

تیپ شخصیتی ۶: سرمایه گذار آمیزگر

این نوع سرمایه گذاران که به آن‌ها Integrator گفته می‌شود، دقیقا برعکس شکل‌گراها هستند. این افراد تمام عوامل خارجی که بر بازار تاثیر می‌گذارند را بررسی می‌کنند.  این افراد درک و شناخت درستی از عملکردهای وابسته و مشترک بین بازارهای مختلف را دارند. به همین دلیل سبد سرمایه‌گذاری خود را با توجه به این وابستگی‌ها و معیارها انتخاب می‌کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد