جستجو در بیتفا
  • آموزش استیک اتم
  • استیکینگ اتم در کیف پول کپلر (Keplr)
  • استیک کردن اتم در کیف پول تراست ولت
  • فرایند استیکینگ اتم در کیف پول اکسودوس
  • استیک کردن اتم در صرافی‌های متمرکز
  • آموزش استیک کردن اتم در صرافی بایننس
  • آموزش استیک کردن اتم در صرافی کوین بیس
  • رابطه استیک اتم و دریافت ایردراپ‌ها
  • نکات مهم در سود و زیان استیک اتم
آموزش استیک اتم (Atom) و محاسبه سود آن + آموزش ویدئویی

آموزش استیک اتم (Atom) و محاسبه سود آن + آموزش ویدئویی

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
۹ دقیقه
۵
۸۵۱
توسط :
مبین رزمخواه

بلاکچین کازماس (Cosmos) یکی از فعال‌ترین بلاکچین‌های حوزه ارز دیجیتال است که توانسته کاربران زیادی را به خود جلب کند. این بلاکچین از مکانیزم اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند و به کاربرانی که توکن بومی این شبکه یعنی اتم (Atom) را استیک می‌کنند پاداش می‌دهد‌. پلتفرم‌های مختلفی برای استیک کردن اتم وجود دارد. صرافی‌های متمرکز و کیف پول‌های ارز دیجیتال از جمله مهم‌ترین بسترهایی هستند که می‌توانید در آن‌ها نسبت به استیکینگ اتم اقدام کنید. در این مقاله به آموزش استیک اتم می‌پردازیم و سود این کار در پلتفرم‌های مختلف را بررسی می‌کنیم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

آموزش استیک اتم

شبکه کازماس (Cosmos) به دلیل استفاده از سازوکار اثبات سهام، این امکان را برای مشارکت کنندگان در سپرده گذاری در شبکه خودش فراهم کرده است تا بتوانند با قفل کردن توکن‌های اتم خود نسبت به دریافت سود سالانه اقدام کنند. استیک کردن اتم در پلتفرم‌های مختلفی امکان پذیر است و هر کدام سودهای سالانه متفاوتی ارائه می‌دهند.

استیک اتم

استیک کردن یا سهام گذاری به فرایندی گفته می‌شود که شما دارایی‌های خود را به مدت مشخصی در یک پلتفرم فریز می‌کنید و در ازایش آن پلتفرم به شما سود می‌دهد. فرایند استیکینگ تا اندازه زیادی مشابه چیزی است که در بانک‌های خودمان نیز مشاهده می‌شود. البته در دنیایی غیر متمرکز و در بستر بلاکچین امنیت دارایی شما تا اندازه زیادی افزایش پیدا می‌کند.

سود استیکینگ به صورت سالانه محاسبه می‌شود اما این امکان برای سپرده گذاران وجود دارد که زودتر از موعد توکن‌های خود را برداشت کنند. قبل از اینکه توکن‌های خود را استیک کنید، حتماً به حداقل روزهایی که دارایی شما باید قفل بماند توجه داشته باشید.

در ادامه این مقاله به معرفی برخی از پلتفرم‌های مناسب برای سپرده گذاری و یا استیک اتم می‌پردازیم و جزئیات این کار را مرور خواهیم کرد.

 

استیکینگ اتم در کیف پول کپلر (Keplr)

استیک اتم در کپلر

کیف پول کپلر یک ولت اختصاصی برای شبکه کازموس به شمار می‌رود که سرویس‌های موجود در این شبکه را به کاربران ارائه می‌دهد. این ولت را می‌توانید به صورت نرم افزار در گوشی هوشمند و یا افزونه در دسکتاپ استفاده کنید. برای دانلود نسخه مورد نظر خود می‌توانید به این لینک مراجعه کنید و کیف پول کپلر خود را راه‌اندازی کنید.

پس از راه اندازی ولت کپلر با واریز کردن توکن‌های اتم به این کیف پول می‌توانید فرایند استیک آن را پیگیری کنید. در حال حاضر این کیف پول از بیش از 20 بلاکچین مختلف در اکوسیستم کازموس پشتیبانی می‌کند. با مراجعه به صفحه شبکه‌ها کازموس هاب (Cosmos Hub) و سپس گزینه Stake را انتخاب کنید.

در قسمت بعدی باید گزینه Delegate را انتخاب کنید و میزان توکن‌هایی که می‌خواهید استیک کنید را مشخص کنید. در مرحله بعد باید اعتبارسنج مورد نظر خود را از لیستی که برایتان به نمایش گذاشته می‌شود انتخاب کنید. در این قسمت میزان کمیسیونی که باید به این اعتبارسنج‌ها بپردازید نیز مشخص شده است که باید به آن توجه داشته باشید. پس از انجام این مراحل فرایند استیکینگ شما آغاز خواهد شد.

توجه داشته باشید که با شروع فرایند استیکینگ به مدت 21 روز دسترسی به داریی‌هایتان ممکن نخواهد بود. در حال حاضر سود استکینگ اتم در کیف پول کپلر حدود 10 تا 11 درصد در سال است.

 

استیک کردن اتم در کیف پول تراست ولت

استیک اتم در تراست ولت

تراست ولت یکی از محبوب‌ترین ولت‌های دیجیتال در بین کاربران کریپتویی است که توانسته قابلیت‌های خوبی به استفاده کنندگانش ارائه دهد. برای استیک کردن اتم در این ولت لازم است که ابتدا مقداری توکن اتم را به آن واریز کنید. سپس در فرایندی کاملاً ساده با مراجعه به صفحه مخصوص این ارز دیجیتال گزینه Stake را انتخاب کنید. در مرحله بعد مقدار آن را مشخص می‌کنید و فرایند سپرده‌گذاری شما آغاز می‌شود.

توجه داشته باشید که پس از آغاز این کار نمی‌توانید به مدت 21 روز به توکن‌های خود دسترسی داشته باشید. بر اساس اطلاعات موجود، سود سالانه استیک کردن اتم در تراست ولت 14.58 درصد است. با اینکه سود آن کمی پایین‌تر از بایننس است اما فرایند ساده استیکینگ اتم در تراست ولت باعث می‌شود تا کاربارن بیشتری بتوانند از آن استفاده کنند.

 

فرایند استیکینگ اتم در کیف پول اکسودوس

استیکینگ اتم در ولت اکسودوس

ولت اکسودوس (Exodus) یکی از کاربردی‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال است که امکانات مختلفی را در حوزه دیفای (DeFi) به کاربران خود ارائه می‌دهد. در این ولت می‌توانید نسبت به استیک کردن اتم نیز اقدام کنید.

برای این کار ابتدا توکن‌های خود را به این ولت واریز کنید. سپس وارد صفحه توکن اتم شوید و گزینه Staking را انتخاب کنید. سپس میزان توکن‌هایی که می‌خواهید استیک کنید را وارد کنید.

در این پلتفرم نیز به مدت حداقل 21 روز دارایی‌های شما قفل خواهد شد. سود سالانه استیک کردن اتم در کیف پول اکسودوس 13.74 درصد تعیین شده است. پاداش استیکینگ به صورت روزانه برای شما محاسبه و واریز می‌شود.

همچنین می‌توانید از گزینه استیک خودکار نیز استفاده کنید. با فعال کردن این گزینه توکن‌های اتم جدیدی که حاصل سود استیکینگ شما است و به این ولت ارسال می‌شود به صورت خودکار دوباره استیک خواهند شد. با این روش می‌توانید سود کسب شده خود را افزایش دهید.

 

استیک کردن اتم در صرافی‌های متمرکز

صرافی‌های متمرکز در کنار امکان تبادل و خرید و فروش ارزهای دیجیتال، این قابلیت را برای مشتریان خود فراهم می‌کنند که بتوانند برخی از توکن‌های مورد پشتیبانی را در آن سپرده گذاری و استیک کنند. رمز ارز اتم در چند صرافی متمرکز قابل استیک شدن است و هر کدام ویژگی‌های خاصی را در این کار به کاربران خود ارائه می‌دهند.

دو صرافی بزرگ دنیای حال حاضر کریپتو یعنی بایننس و کوین بیس پلتفرم‌هایی هستند که در ادامه آموزش استیک کردن اتم در آن‌ها را به شما ارائه خواهیم کرد. ابتدا با صرافی بایننس آغاز می‌کنیم.

 

آموزش استیک کردن اتم در صرافی بایننس

صرافی بایننس پس از چالش‌های فراوانی که سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) برای آن ایجاد کرد و مجبور به ترک ایالات متحده شد، هنوز هم بزرگ‌ترین و بهترین صرافی متمرکز بازار ارزهای دیجیتال است. این پلتفرم معاملاتی به دلیل حجم نقدینگی بالا، تا کنون دچار چالش برای تأمین اعتبارات لازم خود نشده است و تحت هر شرایطی در بازار توانسته به فعالیت خود ادامه دهد.

این پلتفرم برای استیک کردن رمز ارز اتم نیز برنامه‌هایی برای مشتریان خود ارائه داده است. البته در ابتدا بهتر است خاطرنشان کنیم که استفاده از این سرویس تنها در دسترس افرادی خواهد بود که فرایند احراز هویت (KYC) را پشت سر گذاشته باشند.

استیک اتم در بایننس

برای سپرده گذاری توکن اتم در بایننس، باید مقداری از این ارز دیجیتال را خریداری و به ولت خود در این صرافی واریز کنید. سپس باید به بخش استیکینگ (Staking Platform) بروید و در میان گزینه‌های موجود توکن اتم را انتخاب کنید. سپس گزینه Stake Now را انتخاب کنید و میزانی از این ارز دیجیتال که می‌خواهید استیک و قفل شود را مشخص کنید. در ادامه شرایط سپرده‌گذاری برای شما به نمایش در می‌آید و با تأیید کردن آن فرایند استیکینگ آغاز خواهد شد.

سود سالانه استیک کردن اتم در بایننس 24.79 درصد است. برای شروع به حداقل 50 توکن اتم نیاز دارید و دارایی‌های شما حداقل به مدت 15 روز قفل خواهند شد. توجه داشته باشید که حداکثر میزانی که می‌توانید این توکن را استیک کنید به فعالیت‌های شما در بایننس مربوط می‌شود و برای هر کاربر متفاوت خواهد بود. دوره‌های سپرده گذاری اتم در بایننس نیز از 30 روز تا 120 روز متغییر است و گزینه‌های موجود هنگام استیک کردن به شما نشان داده خواهد شد.

 

آموزش استیک کردن اتم در صرافی کوین بیس

یکی دیگر از صرافی‌های بزرگ دنیا که جایگاه بعدی را در بازار کریپتو پس از بایننس به خود اختصاص داده، صرافی آمریکایی کوین بیس است. این پلتفرم نیز مانند بایننس چالش‌هایی با سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا دارد اما تا کنون توانسته به خوبی به فعالیت خود ادامه دهد.

کوین بیس نیز در پیشبرد اهداف اقتصاد غیرمتمرکز در سال‌های اخیر بسیار فعال بوده و در سال 2023 پلتفرم غیر متمرکز Base خود را نیز راه‌اندازی کرد که با استقبال بسیار خوبی از طرف سرمایه‌گذاران و کاربران حوزه کریپتو مواجه شد. این پلتفرم با ارائه خدمات متنوع در حوزه ارزهای دیجیتال مانند ارائه کیف پول، کارت‌های خرید کریپتویی، خدمات وام دهی و وام گرفتن با رمز ارزها و غیره توانسته پکیج کاملی از امکانات را برای کاربران فضای ارزهای دیجیتال فراهم کند. در حال حاضر می‌توانید ارزهای دیجیتال مختلفی مانند تزوس، اتریوم، اتم، الگورند و آدا را در کوین بیس سپرده گذاری کنید.

استیک اتم در کوین بیس

برای آغاز فرایند استیکینگ در پلتفرم کوین بیس نیاز است که مراحل احراز هویت را پشت سر گذاشته باشید. سپس توکن اتم را خریداری کنید و یا اگر از قبل تهیه کردید، آن‌ها را به ولت خود در این صرافی ارسال کنید. سپس با انتخاب بخش Staking و انتخاب رمز ارز Atom فرایند سپرده گذاری شما آغاز می‌شود.

توجه داشته باشید که بر خلاف سایر پلتفرم‌ها سود سپرده گذاری در کوین بیس سالانه تنها 9.2 درصد است و شما پس از آغاز استیکینگ نمی‌توانید حداقل به مدت 21 روز به دارایی‌های خود دسترسی داشته باشید.

 

اگر به دلیل مشکل در احراز هویت نمی‌خواهید در صرافی‌های متمرکز به استیک کردن اتم بپردازید، می‌توانید از گزینه‌های موجود در بین کیف پول ارز دیجیتال که از استیکینگ اتم پشتیبانی می‌کند استفاده کنید. استفاده از ولت‌ها ساده‌تر است و برای ما ایرانی‌ها انتخاب عاقلانه‌تری نیز هست. در ادامه در مورد پاداش استیک اتم صحبت خواهیم کرد.

 

رابطه استیک اتم و دریافت ایردراپ‌ها

استیک اتم و دریافت ایردراپ

نکته بسیار مهمی که در استیک کردن اتم باید به آن توجه داشته باشید این است که سود شما تنها به درصدی که به توکن‌هایتان در انتهای سال اضافه می‌شود محدود نمی‌شود. بسیاری از پروژه‌های جدیدی که در اکوسیستم کازموس هاب راه‌اندازی می‌شوند ایردراپ‌های خود را به صورت اختصاصی بین افرادی توزیع می‌کنند که توکن اتم در این شبکه استیک کرده باشند. 

شما با استیک کردن توکن‌های خود شانس دریافت این ایردراپ‌ها را نیز افزایش می‌دهید. به عنوان مثال پروژه تیا (TIA) چند هفته پیش ایردراپ مخصوص خود را اعلام کرد که تنها به افرادی تعلق می‌گرفت که توکن‌های اتم خود را سپرده گذاری کرده بوند. در این ایردراپ حدود 580 هزار ارز دیجیتال تیا (که در حال حاضر بیش از 13 دلار ارزش دارد) بیت کاربرانی پخش شد که حداقل 75 دلار از ارزهای Atom و Osmo را استیک کرده بودند.

پس توجه داشته باشید که این ایردراپ‌ها معمولاً به حداقل‌هایی برای دریافت پاداش نیاز دارد. هرچه تعداد توکن‌های استیک شده بالاتر باشد، شانس شما برای دریافت پاداش از پروژه‌های برتر اکوسیستم کازموس نیز افزایش پیدا خواهد کرد. 

 

نکات مهم در سود و زیان استیک اتم

استیک کردن ارزهای دیجیتال روشی نوین برای کسب سود در بازار کریپتو است که مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. توجه داشته باشید که برای استیک کردن یک دارایی باید شرایط آن توکن صعودی و مثبت باشد. زیرا اگر امیدی به آینده یک ارز دیجیتال وجود نداشته باشد استیک کردن آن عملاً جز ضرر چیزی برای شما نخواهد داشت. 

در حال حاضر ارز دیجیتال اتم در محدود 12 دلار قرار دارد. اگر به تایم فریم هفتگی آن که در تصویر پایین مشخص شده است توجه کنید، می‌بینید که فاصله زیادی با سقف قیمتی خود دارد. 

نمودار اتم

اما نکته مثبت در مورد آن این است که توانسته روند صعودی خوبی را آغاز کند و به نظر می‌رسد شرایط برای آن رو به بهبود است. البته اینکه می‌تواند در یک سال آینده همین روند را حفظ کند یا خیر مسئله مهمی است که نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. در کل می‌توان گفت شرایط چندان بدی در انتظار این ارز دیجیتال نیست و انتخاب آن برای استیک کردن می‌تواند سود قابل قبولی را ارائه دهد. اما اگر استیک ارز اتم را با سایر روش‌های سرمایه‌گذاری مقایسه کنید شاید گزینه‌های بهتری نیز برایتان وجود داشته باشد.

نکته دیگری که باید مد نظر قرار دهید این است که همان‌طور که مشاهده کردید، سود استیک اتم در بازه بین 9 تا 24 درصد قرار دارد. پس اگر پیشنهادهایی دریافت کردید که با استیک اتم می‌توانید به سودهای بیشتری دست پیدا کنید حتماً به آن مشکوک شوید و آن پلتفرم را به صورت کامل بررسی کنید.

توصیه ما این است که برای استیک کردن اتم تنها از پلتفرم‌های شناخته شده استفاده کنید. زیرا این بسترها دارای تیم پشتیبانی قدرتمندی هستند که می‌توانند به سادگی شما را در این کار راهنمایی کنند و همچنین امنیت دارایی‌های شما نیز به خطر نخواهد افتاد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد

۱۴۰۲/۱۱/۲۲ ۱۷:۴۵
Yasin
سلام وقتتون بخير چقدر اتم نيازه كه استيك كنيم تا ايردراپ دريافت كنيم؟؟ و اينكه اگر هرچي اتم بيشتري استيك كنيم ايردراپ بيشتري ميده ؟؟
پاسخ

 
تیم پشتیبانی
سلام معمولاً با یک اتم میشه استیک رو شروع کرد. برای دریافت ایردراپ باید پیش نیازهای پروژه مد نظر را بررسی کنید. طبیعتاً مقدار استیک اتم با پاداش رابطه مستقیم داره. البته در برخی پروژه ها فقط شانس دریافت ایردراپ رو بیشتر میکنه نه مقدارش رو.