جستجو در بیتفا
  • سلطه اتریوم و ترون بر دنیای بلاکچین
  • چالش‌های اصلی شبکه‌های بلاکچینی در حال حاضر چیست؟
  • رقابت اتریوم و ترون در زمینه هزینه کارمزد تراکنش‌ها
تسلط شبکه‌های اتریوم و ترون بر تراکنش‌های دنیای بلاکچین

تسلط شبکه‌های اتریوم و ترون بر تراکنش‌های دنیای بلاکچین

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
۴ دقیقه
۰
۲۴۵
توسط :
مبین رزمخواه

بر اساس گزارشی که اخیراً منتشر شد، بلاکچین‌های اتریوم و ترون در حال حاضر ۸۸ درصد از کل کارمزد تراکنش‌ها را کنترل می‌کنند. اتریوم با ۵۷ درصد و ترون با سهم ۳۱ درصدی تسلط بالایی بر مبادلاتی که در فضای بلاکچین صورت می‌گیرد دارند. با توجه به این اعداد و ارقام تنها ۱۲ درصد برای سایر زنجیره‌های دیگر باقی می‌ماند. علاوه بر این گفته می‌شود که راه حل‌های لایه‌های دو اتریوم سعی دارند به سرعت سهم خود را از این تراکنش‌ها افزایش دهند. بررسی اتفاقاتی که در فضای بلاکچین رخ می‌دهد اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد. در این مقاله سعی می‌کنیم به افزایش سلطه اتریوم و ترون بر تراکنش‌های بلاکچینی بپردازیم و جزئیات این اتفاق را مرور کنیم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

سلطه اتریوم و ترون بر دنیای بلاکچین

بر اساس اطلاعات منتشر شده، طی دوازده ماه گذشته، دو بلاکچین بیشترین سهم را از کارمزد تراکنش‌ها در میان تمام بلاکچین‌های قرارداد هوشمند و اثبات سهام (PoS) به خود اختصاص داده‌اند. شبکه‌های اتریوم و ترون اکنون سلطه‌ای ۸۸ درصدی بر کارمزد تراکنش‌ها دارند. طبق آمار موجود، اتریوم با ۵۷ درصد از این نظر پیشتاز است و ترون با ۳۱ درصد پس از آن قرار گرفته است. 

در بیانیه‌ای که در ۷ اکتبر توسط جمی کوتس (Jamie Coutts)، یکی از کارشناسان بلاکچین بلومبرگ در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) منتشر شد، در حال حاضر حدود ۲۰۰ بلاکچین قرارداد هوشمند و اثبات سهام (PoS) در صنعت کریپتو فعالیت می‌کنند. با این حال، در میان این تعداد شبکه، اکثر کارمزد تراکنش‌ها به اتریوم و ترون تعلق دارد.

این آمار شاید نشان دهنده این باشد که بلاکچین‌های نوظهور برای رشد کردن در بازار کریپتو با مشکلاتی مواجه‌اند. در ادامه به چالش‌های موجود در این حوزه می‌پردازیم.

 

چالش‌های اصلی شبکه‌های بلاکچینی در حال حاضر چیست؟

کوتس چالش‌های اولیه‌ای را که اکثر بلاکچین‌های PoS با آن‌ها روبرو هستند، تشریح کرد. عرضه بیش از حد فضای بلاک‌ها، زمان‌بندی‌های تعیین شده برای عرضه کوین‌ها که باعث ایجاد تورم شده است، شاخص‌های عرضه نامشخص، و توکنومیک ضعیف باعث شده تا درصد بسیار زیادی از بلاکچین‌ها با مشکلاتی مواجه باشند.

در تصویر پایین میزان کارمزد تراکنش‌ها در زنجیره‌های اتریوم، ترون و سایر بلاکچین‌ها را مشاهده می‌کنید.

اتریوم و ترون

 با این حال، علیرغم تسلط بازار نزولی بر کل صنعت کریپتو، گفته می‌شود که تقاضا برای ایجاد فضای جدید بلاکچینی در یک ساختاری بلندمدت صعودی است و این مسئله می‌تواند باعث رشد هرچه بیشتر فعالیت‌ها در بلاکچین‌های مختلف شود.

 

رقابت اتریوم و ترون در زمینه هزینه کارمزد تراکنش‌ها

بر اساس آخرین گزارشات منتشر شده، به تازگی میانگین کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم به پایین‌ترین حد خود در سال ۲۰۲۳ رسیده است. طبق اطلاعاتی که توسط شرکت تجزیه و تحلیل داده‌های بلاکچینی Santiment منتشر شد، گس فی اتریوم در ۲۴ سپتامبر به ۱.۱۵ دلار در هر تراکنش کاهش یافت. این پایین ترین سطحی است که برای این شاخص از دسامبر ۲۰۲۲ به ثبت رسیده است.

در همین حال، گزارش‌های مربوط به ماه جولای نشان می‌دهد که فعالیت تجاری ترون در ماه ژوئن تقریباً دو برابر اتریوم بوده است. از طرفی Token Terminal، یک شرکت فراهم کننده داده‌های بلاکچینی، در ماه آوریل گزارش داد که کارمزد تراکنش‌های روزانه اتریوم به طور قابل توجهی بیشتر از ترون است. 

در نیمه اول سال ۲۰۲۳، کارمزد تراکنش‌های ایجاد شده در بلاکچین اتریوم ۷۴۳ میلیون دلار بوده و این در حالی است که فعالیت‌های شبکه ترون تنها باعث تولید ۲۸۲ میلیون دلار کارمزد شده است. از سوی دیگر، برای همین بازه زمانی، میزان کارمزد‌های شبکه بیت کوین تنها ۸۰ میلیون دلار بوده است.

رقابت بین شبکه‌های بلاکچینی بزرگ در صنعت کریپتو همواره بسیار جذاب بوده است. شبکه‌های اتریوم و ترون توانسته‌اند کاربران بسیار زیادی را به خود جلب کنند و با کاربردهای متعددی که در فضای ارزهای دیجیتال ایجاد کردند به پیشرفت فضای بلاکچین کمک قابل توجهی کرده‌اند. 


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد