جستجو در بیتفا
  • فرایند استخراج لایت کوین چگونه است؟
  • پیش نیازهای لازم برای آغاز استخراج لایت کوین
  • دستگاه استخراج مناسب (ماینر لایت کوین)
  • کیف پول لایت کوین
  • توجه به سایر پیش نیاز‌ها
  • معرفی بهترین ماینر لایت کوین
  • ماینر لایت کوین Bitmain Antminer L3++
  • دستگاه ماینر Bitmain L3+
  • دستگاه ماینر لایت کوین Antminer L7
  • اتصال به استخر استراج لایت کوین
  • آیا استخراج لایت کوین سودآور است؟
آموزش استخراج لایت کوین - معرفی بهترین مانیر لایت کوین

آموزش استخراج لایت کوین - معرفی بهترین مانیر لایت کوین

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
۱۰ دقیقه
۹
۳۴۲
توسط :
مبین رزمخواه

ارز دیجیتال لایت کوین (LTC) از برترین کوین‌های بازار کریپتو است که قدمت بسیار زیادی نیز دارد. این رمز ارز مانند بیت کوین از مکانیزم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند. این مکانیزم پر طرف‌دارترین مکانیزم موجود در رمز ارزها است که امکان استخراج آن با استفاده از دستگاه‌های ماینر را نیز فراهم می‌کند. استخراج لایت کوین مانند هر ارز دیجیتال دیگری اگر با روش درست انجام شود می‌تواند سودآوری خوبی داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به آموزش استخراج لایت کوین بپردازیم و ابعاد مختلف آن را بررسی کنیم. همچنین بهترین ماینرهای لایت کوین و بهترین روش برای استخراج ارز LTC را با شما در میان می‌گذاریم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

فرایند استخراج لایت کوین چگونه است؟

ارز دیجیتال لایت کوین (LTC) در سال 2011 و با هدف بهبود مشکلاتی که در شبکه بیت کوین وجود داشت و ارائه راه حل‌های جدید ایجاد شد. این ارز دیجیتال بر اساس پروتکل بیت کوین طراحی شده است اما از نظر الگوریتم هش و زمان ساخت بلوک در تراکنش‌ها تفاوت‌هایی با بیت کوین دارد. در ساخت بلاکچین لایت کوین تلاش شده است تا کارمزد تراکنش‌ها کاهش پیدا کند و زمان ایجاد بلوک‌ها نیز تنها 2.5 دقیقه است.

این ارز دیجیتال برای حفظ امنیت خود به ماینرهای شبکه وابسته است و ماینرها نیز با مشارکت کردن در فرایند ساخت بلوک‌ها پاداش دریافت خواهند کرد. ماینرها پس از تأیید و ثبت بلوک در بلاکچین لایت کوین، پاداش خود را با رمز ارز LTC دریافت می‌کنند. فرایند استخراج لایت کوین تا اندازه زیادی مشابه بیت کوین است، بنابراین ماینرهای بیت کوین به راحتی می‌توانند به استخراج لایت کوین نیز بپردازند.

استخراج لایت کوین

شبکه لایت کوین نیز مانند بیت کوین از مکانیزم ضد تورمی هاوینگ برای حفظ ارزش این ارز دیجیتال استفاده می‌کند. در طی فرایند هاوینگ، پاداش ماینرها 50 درصد کاهش پیدا می‌کند که عرضه این رمز ارز را محدود می‌کند. عرضه کلی لایت کوین 84 میلیون عدد تعریف شده است و تا کنون 73 میلیون عدد از آن‌ها استخراج شده است. هاوینگ لایت کوین هر 4 سال برنامه‌ریزی شده است. آخرین هاوینگ لایت کوین چند ماه پیش و در آگوست 2023 رخ داد و پاداش استخراج هر بلوک در این شبکه را به 6.25 لایت کوین رساند.

در ادامه نگاهی به پیش نیازهای لازم برای استخراج لایت کوین خواهیم داشت.

 

پیش نیازهای لازم برای آغاز استخراج لایت کوین

برای استخراج لایت کوین مانند هر ارز دیجیتال دیگری لازم است که تجهیزات لازم برای آن را تهیه کنید. این تجهیزات می‌توانند بسته به میزان بودجه شما و همچنین اهدافی که برای خود مشخص می‌کنید متفاوت باشند. قبل از آغاز فعالیت خود اطلاعات لازم را به دست بیاورید و چشم انداز خود را مشخص کنید.

خریداری و راه‌اندازی تجهیزات لازم برای استخراج ارزهای دیجیتال باید به عنوان یک کسب و کار دوم در نظر گرفته شود. پس میزان هزینه‌های لازم برای این کار را در نظر بگیرید و با آگاهی کامل وارد این کار شوید. در ادامه تجهیزات لازم و پیش نیازهای مورد نیاز برای راه اندازی سیستم استخراج لایت کوین را بررسی می‌کنیم.

 

دستگاه استخراج مناسب (ماینر لایت کوین)

بهترین دستگاه‌ها برای فعالیت در حوزه استخراج ارزهای دیجیتال، اسیک ماینرها هستند. دستگاه ماینر به صورت اختصاصی برای استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شده است. در سال 2011 و با راه‌اندازی شبکه لایت کوین اعلام شد که برای استخراج LTC تنها می‌توان از کارت گرافیک استفاده کرد. اما از سال 2017 شرکت نام آشنای بیت مین (Bitmain) که در حوزه استخراج انواع ارز دیجیتال حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، دستگاه‎‌های ماینر مخصوصی تحت عنوان Antminer L3 را روانه بازار کرد.

این دستگاه‌ها در مقایسه با کارت‌های گرافیک از قدرت پردازشی بسیار بیشتری برخوردار هستند و قیمت آن‌ها نیز در مقایسه با ریگ کامل کامپیوترهای مورد نیاز برای استخراج کمتر است. پس توصیه ما این است که به جای صرف هزینه برای کامپیوتر، خرید دستگاه‌های ماینر انتخاب بسیار به‌صرفه‌تری است. زیرا با پیشرفت کردن ماینرها، کارت‌های گرافیک و سیستم‌های محدودی توانایی رقابت با آن‌ها را دارند و معمولاً نمی‌توان با استفاده از کامپیوترها به بازدهی خوبی در استخراج لایت کوین رسید.

کیف پول مناسب برای استخراج لایت کوین

 

کیف پول لایت کوین

برای اینکه بتوانید لایت کوین‌های استخراج شده خود را ذخیره کنید، به یک کیف پول ارز دیجیتال که از لایت کوین پشتیبانی کند نیاز دارید. با استفاده از ولت‌های مختلفی می‌توانید درآمد خود را ذخیره کنید و در صورت نیاز آن را برای نقد کردن به صرافی‌ها ارسال کنید. گزینه‌های مختلفی برای استفاده به عنوان کیف پول لایت کوین وجود دارد. اگر که بخواهید از کیف پول‌های دیجیتال استفاده کنید، برایتان هزینه‌ای به دنبال نخواهد داشت. از بهترین ولت‌هایی که از ارز دیجیتال لایت کوین پشتیبانی می‌کنند می‌توان به تراست ولت (Trust Wallet)، اکسودوس (Exodus) و گواردا (Guarda) اشاره کرد.

برای امنیت بیشتر می‌توانید از کیف پول‌های سخت افزاری استفاده کنید که البته هزینه اولیه شما افزایش پیدا خواهد کرد. این کیف پول‌ها به صورت آفلاین فعالیت می‌کنند و امنیت دارایی‌های شما را تا اندازه بسیار زیادی افزایش خواهند داد. از بهترین کیف پول‌های سخت افزاری برای ذخیره لایت کوین می‌توان به ولت لجر (Ledger)، ترزور (Trezor) و کول ولت پرو (CoolWallet Pro) اشاره کرد.

 

توجه به سایر پیش نیاز‌ها

برای راه اندازی فعالیت خود نیاز دارید تا به دیگر پیش نیازهای موجود در این کار توجه کنید. توجه به این پیش نیازها می‌تواند بازدهی شما را تا اندازه زیادی بالا ببرد و اگر به این کار به دید حرفه‌ای نگاه می‌کنید باید به این موارد توجه ویژه‌ای داشته باشید. در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد و در مورد هر کدام توضیحات مختصری ارائه خواهیم کرد.

  • توجه به برق مصرفی: میزان برق مصرفی در ماینرها یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. میزان هزینه‌ای که مصرف برق یک ماینر روی دست شما می‌گذارد می‌تواند تأثیر زیادی در سودآوری شما داشته باشد. همچنین استفاده از برق خانگی برای استخراج ارز دیجیتال ممنوع است و باید برای این کار از نهادهای لازم مجوز کسب کنید.
  • اینترنت ثابت: برای استخراج لایت کوین لازم است که یک خط اینترنت ثابت تهیه کنید. سرعت اینترنت برای این کار اهمیت زیادی ندارد و همچنین حجم بالایی نیز برای این کار مصرف نخواهد شد، اما پایدار بودن و اتصال بدون قطعی در این کار بسیار مهم است. پیشنهاد ما استفاده از سرویس‌های ADSL برای این کار است که می‌تواند پایداری اتصال مناسبی را برای شما فراهم کند.
  • سروصدای ماینرها و مکان مناسب: دستگاه‌های استخراج لایت کوین معمولاً دارای سروصدای زیادی هستند. برای این دستگاه‌ها باید مکان مناسبی را در نظر بگیرید. معمولاً انجام دادن استخراج در خانه امکان پذیر نیست و باید فضایی مخصوص به خود را داشته باشند.

در ادامه گزینه‌های موجود برای استفاده به عنوان ماینر لایت کوین را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

استخراج ارز LTC

 

معرفی بهترین ماینر لایت کوین

انتخاب یک ماینر مناسب می‌تواند در بازدهی شما و میزان سودآوری فعالیت استخراج تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. دستگاه‌های ماینر مخصوصی اکنون برای استخراج ارز LTC طراحی شده است که با توجه به نیازهای افراد می‌تواند قابلیت‌های مناسبی را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

دستگاه‌های اختصاصی ماینر لایت کوین از الگوریتم مخصوص این شبکه یعنی الگوریتم Scrypt استفاده می‌کنند. این الگوریتم به صورت ویژه برای لایت کوین طراحی شده است. در ادامه برخی از دستگاه‌های ماینر خوب برای آغاز استخراج لایت کوین را معرفی خواهیم کرد.

 

ماینر لایت کوین Bitmain Antminer L3++

ماینر لایت کوین

در ابتدای لیست با یک دستگاه اقتصادی از کمپانی مشهور Antminer معرفی ماینرهای لایت کوین را آغاز می‌کنیم. ماینر Antminer L3++ در حال حاضر بین 7.5 میلیون تا 12 میلیون تومان قیمت دارد. این دستگاه دارای توان پردازشی 596 مگاهش بر ثانیه است و 1050 وات توان دارد. با این دستگاه می‌توانید به صورت میانگین در ماه حدود 45 دلار درآمد داشته باشید. مصرف بالای برق در این دستگاه می‌تواند کمی از ارزش خرید آن بکاهد، اما برای شروع می‌تواند گزینه مناسبی برای استخراج LTC باشد.

 

دستگاه ماینر Bitmain L3+

ماینر لایت کوین

این دستگاه در بسیاری از بررسی‌ها توانسته لقب بهترین ماینر لایت کوین از نظر بازدهی را به خود اختصاص دهد. توان این دستگاه چندان بالا نیست و در محدوده 504 مگاهش قرار دارد اما مصرف پایین و 800 واتی آن می‌تواند بازدهی بسیار مناسبی را برای شما ایجاد کند. قیمت این دستگاه بین 7 تا 12 میلیون تومان در بازار ایران است. با تهیه این ماینر لایت کوین می‌توانید ماهانه حدود 42 دلار درآمد کسب کنید.

 

دستگاه ماینر لایت کوین Antminer L7

بهترین ماینر لایت کوین

این دستگاه یکی از بهترین ماینرهای لایت کوین به شمار می‌رود که با توان پردازشی 9.16 گیگاهشی یکی از قدرتمندترین ماینرها برای استخراج ارز LTC به شمار می‌رود. نکته منفی این دستگاه مصرف بسیار بالای 3425 واتی این دستگاه است. این دستگاه در حال حاضر 395 میلیون تومان قیمت دارد و مخصوص افرادی است که می‌خواهند فعالیت خود را به صورت جدی و حرفه‌ای در زمینه استخراج لایت کوین آغاز کنند. این دستگاه روزی 40 دلار سودآوری دارد که البته باید هزینه‌های مصرف برق را از آن کم کنید.

یکی دیگر از مراحل مهم در استخراج لایت کوین پیوستن به یک استخر استخراج مناسب است. در ادامه توضیحات بیشتری در این مورد ارائه خواهیم کرد.

 

اتصال به استخر استراج لایت کوین

استخراج لایت کوین

برای آغاز فرایند استخراج پس از اینکه دستگاه ماینر لایت کوین و شرایط لازم برای آن را فراهم کردید، لازم است تا به یک استخر استخراج مناسب متصل شوید. استخرهای استخراج محلی هستند که ماینرها قدرت پردازشی خود را در کنار یکدیگر قرار می‌دهند و برای دریافت پاداش استخراج یک بلوک تلاش می‌کنند.

در این استخرها هر ماینر با توجه به قدرت هشی که به اشتراک می‌گذارد پاداش دریافت می‌کند. اتصال به استخرهای استخراج لایت کوین شانس شما برای دریافت سود بیشتر را افزایش می‌دهد و تا اندازه زیادی در زمان شما صرفه‌جویی خواهد کرد. اتصال به استخرهای استخراج مراحل پیچیده‌ای ندارد و با ورود به سایت آن‌ها می‌توانید به راحتی کار اتصال را انجام دهید.

  • استخر استخراج ViaBTC: این استخر در رتبه یک استخرهای استخراج لایت کوین قرار دارد و جایگاه ویژه‌ای بین ماینرهای لایت کوین دارد. این سایت بیش از یک میلیون کاربر دارد و در بیش از 130 کشور خدمات مربوط به استخراج ارز LTC را فراهم می‌کند. با فعالیت در ViaBTC می‌توانید به معامله بیت کوین نیز بپردازید که خود یک امکان ویژه برای آن است.
  • استخر استخراج Litecoinpool: این استخر نیز در زمینه استخراج لایت کوین قابلیت‌های خوبی دارد و با استفاده از احراز هویت دو عاملی امنیت بسیار بالایی را برای کاربرانش فراهم کرده است. با فعالیت در این استخر می‌توانید نسبت به استخراج سایر ارزهای دیجیتال نیز بپردازید و پاداش خود را به لایت کوین دریافت کنید.
  • استخر استخراج F2Pool: استخر استخراج F2Pool از ارزهای دیجیتال متفاوتی پشتیبانی می‌کند. بر اساس اطلاعات منتشر شده این استخر مشکلی با فعالیت ایرانی‌ها ندارد و می‌توانید به راحتی در آن فعالیت کنید. البته باید توجه داشته باشید که برای برداشت لایت کوین‌های خود نیاز است که کارمزد 4 درصدی به آن پرداخت کنید. این مسئله با انتقادهای زیادی مواجه شده و برای بسیاری از ماینرها این اتفاق خوشایند نیست.

 

آیا استخراج لایت کوین سودآور است؟

استخراج ارزهای دیجیتال کسب و کار چندان پیچیده‌ای نیست اما انتخاب دستگاه‌ها و روش درست می‌تواند تأثیر زیادی روی موفقیت شما داشته باشد. در حال حاضر لایت کوین در شرایط چندان آرمانی قرار ندارد و فاصله‌ای حدود 83 درصدی با اوج قیمتی خود دارد. اجرای آپدیت حریم خصوصی میبل ویمبل (MimbleWimble) تأثیر زیادی در پشتیبانی از آن در پلتفرم‌های بزرگ داشت و باعث ریزش قیمتی آن شد.

اگر که قصد فعالیت در حوزه استخراج ارزهای دیجیتال را داشته باشید، با صرف هزینه‌ای مشابه باید گفت که گزینه‌های بهتری نیز برای انتخاب وجود دارد. استخراج کادنا، استخراج کاسپا و سایر ارزهای دیجیتال جدیدتر می‌تواند بازدهی مناسب‌تری برای شما ایجاد کند.

البته استخراج ارز LTC هنوز هم طرف‌داران خاص خود را دارد و با استفاده از دستگاه‌های مناسب می‌توانید بازدهی قابل قبولی دریافت کنید. نکته مهم این است که قبل از آغاز فعالیت خود تحقیقات لازم را در این زمینه انجام دهید و با آگاهی کامل وارد این حوزه شوید تا در آینده سودآوری مناسب برای شما ایجاد شود.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد