جستجو در بیتفا
  • سفر نانسی پلوسی به تایوان
  • نظر رئیس جمهور چین درباره تایوان
  • افزایش تنش‌ها میان چین و تایوان
  • بررسی‌ها نشان می‌دهند که درگیری میان چین و تایوان می‌تواند جرقه "آشوب اقتصادی" شود!
  • ترس از قطع تنگه تایوان و حدس و گمان جنگ جهانی سوم
جنگ احتمالی چین و تایوان؛ تاثیر آن بر بازارهای جهانی چه خواهد بود؟

جنگ احتمالی چین و تایوان؛ تاثیر آن بر بازارهای جهانی چه خواهد بود؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
۷ دقیقه
۳
۸۰۶
توسط :
کسری جان‌زاده

گزارش‌ها حاکی از آن است که حمله پکن به تایوان می‌تواند به "پیامدهای اقتصادی گسترده‌ای" منجر شود! با ما همراه باشید تا بررسی کنیم تاثیر جنگ چین و تایوان بر بازارهای جهانی از نظر تحلیلگران چه خواهد بود؟

 

سفر نانسی پلوسی به تایوان

سفر نانسی پلوسی به تایوان

در حالی که اقتصاد جهانی همچنان وضعیت جالبی ندارد و جنگ در اوکراین ادامه دارد، تنش قابل توجهی بین چین و تایوان به وجود آمده است. تنش‌ها از جایی آغاز شد که نانسی پلوسی، نماینده آمریکا از کالیفرنیا، در تور آسیای شرقی خود که قصد سفر به برخی کشورها را داشت، کشور «تایوان» را نیز به عنوان کشوری مستقل در لیست این کشورها قرار داده بود که این دیدگاه به هیچ وجه مورد پسند سران کشور چین واقع نشد. نانسی پلوسی این هفته به تایوان سفر کرد و به نقل از مقامات کاخ سفید، چین در حال آماده شدن برای انجام «تحرک‌های نظامی» در حین این سفر است. علاوه بر این، در چند هفته گذشته، گزارش‌ها حاکی از آن است که در صورت حمله نظامی چین به تایوان، اقتصاد جهانی می‌تواند به شدت سقوط کند.

با وجود تنش تایوان با چین، نانسی پلوسی این هفته با تسای اینگ ون(Tsai Ing-wen)، رئیس جمهور تایوان دیدار کرد. منابع به رویترز توضیح داده‌اند که انتظار می‌رفت نانسی پلوسی نماینده کالیفرنیا در تاریخ 2 آگوست 2022 از تایوان بازدید کند که همین اتفاق هم افتاد.

پلوسی دیروز در تاریخ 2 آگوست در تایوان فرود آمد و با رئیس جمهور این کشور دیدار کرد. CNN همچنین تأیید کرد که پلوسی گفته بود که حتی اگر خطر تحرک‌های نظامی چین وجود داشته باشد باز هم از تایوان بازدید خواهد کرد که این اقدامات او موجب تنش بین چین و آمریکا هم شده است!

اکنون با سفر پلوسی به تایوان چندین آژیر خطر در چین به صدا درآمده است و استان مرزی این کشور با تایوان در حالت آماده باش نظامی قرار گرفته است. همچنین چین در رابطه با پرواز هواپیما‌ها در آسمان تایوان هشدار داده است و باعث شده است تا بسیاری از خطوط هواپیمایی مسیر دیگری را برای پروازهای خود انتخاب کنند.

 در حالی که این کشور مستقل از سرزمین اصلی چین اداره می‌شود، پکن همیشه تایوان را بخشی از قلمرو چین می‌داند. با این حال، تسای اینگ ون(Tsai Ing-wen)، رئیس جمهور تایوان و حزب دموکراتیک تایوان، طرفدار دولت مستقل تایوان هستند که از سال 1949 در حال فعالیت به طور مستقل است.

در بحبوحه تشدید تنش‌های تایوان و چین، تایوان اولین کتاب راهنمای بقای جنگ را هم در این کشور منتشر کرده است و سربازان ارتش تایوان در حال آموزش و اجرای مانورهای تقویت آمادگی هستند.

 

نظر رئیس جمهور چین درباره تایوان

جنگ چین و تایوان

شی جین پینگ(Xi Jinping)، رئیس جمهور چین پیش از این گفته بود که تایوان را به همان روشی که هنگ کنگ را طبقه بندی می‌کند، با فرمول «یک کشور، دو سیستم» طبقه بندی می‌کند اما از طرف دیگر تسای اینگ ون(Tsai Ing-wen)، رئیس جمهور تایوان به همراهی حزب دموکراتیک و کومینتانگ (KMT)، مفهوم جمهوری خلق چین (PRC) را که اغلب به آن حکومت «چین واحد» هم گفته می‌شود را رد می‌کنند و تایوان را کشوری مستقل می‌داند. بر اساس گزارش Financial Times، پلوسی قرار است روز چهارشنبه (3 آگوست) در مورد برخی مسائل جدید با رئیس جمهور تایوان گفتگو کند.

 

افزایش تنش‌ها میان چین و تایوان

سفر پلوسی بحث‌های زیادی را در مورد استفاده چین از ارتش خود برای نشان دادن قدرت در تنگه تایوان برانگیخته است. یک گزارش توسط ABC اشاره می‌کند که کاخ سفید نسبت به انجام «تحرک‌های نظامی» چین علیه تایوان در این سفر هشدار داده بوده است. جان کربی(John Kirby)، هماهنگ‌کننده راهبردی شورای امنیت ملی ایالات متحده، به مطبوعات گفت: «آمریکا و کشورهای سراسر جهان معتقدند تشدید تنش‌ها میان چین و تایوان به هیچ‌کس کمک نخواهد کرد.» کربی گفت: «به نظر می‌رسد چین در حال آماده کردن خود برای برداشتن گام‌های بیشتر در طول زمان‌های طولانی‌تر است.» علاوه بر این، کربی افزود: «اقدامات پکن می‌تواند پیامدهای ناخواسته‌ای داشته باشد که تنها به افزایش تنش‌ها کمک می‌کند.»

 

بررسی‌ها نشان می‌دهند که درگیری میان چین و تایوان می‌تواند جرقه "آشوب اقتصادی" شود!

در حالی که رکود به اندازه کافی در بازارهای جهانی نفوذ کرده است، جهان در حال حاضر با درگیری نظامی اوکراین علیه روسیه هم سر و کار دارد. افزودن درگیری بین چین و تایوان می‌تواند اوضاع را بسیار پیچیده‌تر و بدتر کند. یکی از مذاکره کنندگان ارشد تجاری از پایتخت تایوان، شهر تایپی(Taipei)، به رویترز گفت که تاثیر این جنگ بر تجارت جهانی بسیار شدید تر از جنگ بین اوکراین و روسیه خواهد بود. این تاجر افزود که یکی از بزرگترین مشکلاتی که ممکن است رخ دهد کمبود نیمه هادی هاست.

جنگ بر سر نیمه هادی‌ها مدت هاست که میان آمریکا و چین جریان دارد و هر کدام از آن‌ها در تلاش هستند که به قطبی برای تولید نیمه هادی‌ها و استفاده از آن‌ها در تراشه‌های خود تبدیل شوند، این موضوع از بودجه‌های تخصیص داده شده توسط این دو دولت به این جوزه کاملاً آشکار است. حالا تاجران نگران هستند که اگر این تنش‌ها میان آمریکا و چین شدت بگیرند و موجب جنگ شوند کمیابی نیمه هادی‌ها در جهان می‌تواند از شرایط فعلی هم وخیم‌تر شود.

کشتی‌های جنگی در تایوان

کشتی‌های جنگی چینی، آمریکایی و تایوانی طی چند هفته گذشته در خارج از تایوان و در تنگه تایوان مستقر شده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که ناو USS Ronald Reagan (CVN-76)، یک ناو هواپیمابر هسته‌ای کلاس نیمیتز و ناو USS Tripoli (LHA-7) و جنگنده‌های F-35B Lighting II، پیش از سفر نانسی پلوسی در تایوان مستقر شده‌اند.

در پایان ماه ژوئن، بلومبرگ گزارشی را منتشر کرد که بیشتر اظهارات این تاجر از شهر تایپی را تأیید می‌کرد زیرا در این مقاله گفته شده بود که جنگ چین و تایوان می‌تواند جرقه یک «آشوب اقتصادی» را رقم بزند. این گزارش تاکید می‌کند که حمله چین به تایوان می‌تواند «به جز نیمه هادی‌ها بر بسیاری از موارد مهم اقتصادی دیگر نیز تاثیر بگذارد.» هال برندز (Hal Brands) از کارکنان بلومبرگ توضیح می‌دهد: «جنگ بزرگ بر سر تایوان می‌تواند هرج و مرج اقتصادی جهانی ایجاد کند که این هرج و مرج در حدی خواهد بود که در مقایسه با جنگ روسیه با اوکراین، آشفتگی ایجاد شده را کوچک جلوه دهد.»

همچنین هفته گذشته، سردبیر Dealbook نیویورک تایمز (NYT) نیز تاکید کرد که «تشدید تنش از سوی پکن پیامدهای اقتصادی گسترده‌ای خواهد داشت.» درست مانند فاجعه مالی که در آغاز همه‌گیری کووید-19 و نوسانات بازار که در جریان درگیری اوکراین و روسیه اتفاق افتاد، تشدید تنش‌ها بین چین و تایوان می‌تواند باعث شود بازارهای مالی جهانی از رکود به رکود بیشتر فرو بروند.

 

ترس از قطع تنگه تایوان و حدس و گمان جنگ جهانی سوم

تنگه تایوان

مانند جنگ اوکراین و روسیه، ایالات متحده و سایر کشورها می‌توانند با اعمال تحریم‌های مالی علیه چین و تامین مالی ارتش تایوان در این جنگ درگیر شوند. Dealbook از NYT توضیح می‌دهد که یکی از بزرگترین ترس‌ها این است که «پکن دسترسی به تمام یا بخشی از تنگه تایوان را که کشتی‌های دریایی ایالات متحده به طور منظم از آن عبور می‌کنند، قطع کند.» همین حالا هم بسیاری از کشتی‌ها برای اینکه در معرض خطر قرار نگیرند مسیر خود را تغییر داده‌اند و دیگر از این تنگه عبور نمی‌کنند.

تنگه تایوان تنگه‌ای به عرض 180 کیلومتر است که جزیره تایوان را از قاره آسیا جدا می‌کند. این منطقه یک مسیر کشتیرانی شناخته شده است و کشتی‌های نیروی دریایی از سراسر جهان از طریق این تنگه عبور می‌کنند. این گذرگاه بخشی از «منطقه اقتصادی انحصاری» رئیس جمهور چین است که بخشی از قرارداد «چین واحد» است.

مسائل بین چین و تایوان همچنین این گمانه زنی را برانگیخته است که این نبردها می‌تواند جنگ جهانی سوم را آغاز کند. در هفته اول ژوئیه، جرالد سلنت(Gerald Celente)، که در زمینه تحلیل بازارهای مالی فعالیت دارد، طی مصاحبه‌ای با بخش خبری Bitcoin.com تاکید کرد که «جنگ جهانی سوم از قبل آغاز شده است.» در آن زمان، سلنت در حال صحبت در مورد درگیری در اوکراین و تنش بین چین و تایوان بود.

تحلیلگران بازار و ناشر ژورنال Trends در 24 ساعت گذشته در مورد چین و تایوان توییت کرده‌اند. در پاسخ، سلنت در رابطه با دیدار پلوسی با رئیس جمهور تایوان در یک پست وبلاگی توضیح داد: «ایالات متحده، بار دیگر، پیامی متناقض در مورد سیاست‌های خارجی خود ارسال کرده است.»

همچنین برخی از تحلیلگران معتقد‌اند که اکنون معامله‌گران بسیاری به دلیل این تنش‌ها خریدهای خود را متوقف کرده‌اند و در صورتی که بر خلاف پیش بینی‌ها این جنگ آغاز نشود می‌تواند موجب رشد در بازارهای مالی شود.

 

نظر شما در مورد پیامدهای اقتصادی جنگ بین چین و تایوان چیست؟ نظر خود را در مورد این موضوع در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد