جستجو در بیتفا
  • بلاکچین فانتوم به دنبال راه‌اندازی ماشین مجازی خود (FVM)
  • بلاکچین فانتوم به دنبال تبدیل شدن به یوتیوب پلتفرم‌های بلاکچینی
  • رویداد Hackathon
  • راه‌اندازی نسخه جدید استیبل کوین فانتوم
  • دیدگاه مجموعه بیتفا نسبت رمزارز FTM
بررسی نقشه راه (Roadmap) بلاکچین فانتوم

بررسی نقشه راه (Roadmap) بلاکچین فانتوم

متوسط
انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
۶ دقیقه
۱۲
۱,۳۹۲
توسط :
پاتریک شاه‌نظری

اوایل آذر بوده که مجموعه بیتفا مقاله‌ای در رابطه با آینده بلاکچین فانتوم منتشر کرده و دیدگاه مثبت خود نسبت به آن را اعلام کرد. رمزارز FTM در این دو ماه عملکرد بسیار خوبی داشته و از نظر قیمتی تقریباً 200 درصد رشد کرده است. یکی از دلایل اصلی این رشد، نقشه راه بلاکچین فانتوم بود؛ پروژه فانتوم در نقشه راه خود برنامه‌های ویژه‎‌ای دارد که می‌تواند این پروژه را به یکی از پیشرو ترین پروژه‌های بلاکچینی در بولران آینده تبدیل کند. در ادامه این مقاله با بیتفا همراه باشید تا به Roadmap پروژه فانتوم پرداخته و برنامه‌های پیشرو آن را بررسی کنیم.

 

بلاکچین فانتوم به دنبال راه‌اندازی ماشین مجازی خود (FVM)

بلاکچین اتریوم در جهت پردازش تراکنش‌ها و اجرای قراردادهای هوشمند یک ماشین مجازی به نام ماشین مجازی اتریوم راه‌اندازی کرده است که آن را می‌توان هسته اصلی بلاکچین اتریوم نامید. اما این ماشین مجازی در کنار مزایا فراوان، معایب و محدودیت‌هایی نیز دارد که بلاکچین فانتوم به دنبال رفع این محدودیت‌ها به دنبال توسعه ماشین مجازی شخصی خود است. این ماشین مجازی fantom virtual machine نام دارد و می‌تواند عملکرد بلاکچین فانتوم را به صورت چشمگیری بهبود ببخشد.

ماشین مجازی فانتوم

فانتوم با تغییر زیرساخت‌های فعلی EVM، در تلاش برای توسعه یک ماشین مجازی بهینه‌تر (FVM) می‌باشد. این پروژه با توسعه FVM به دنبال بهینه‌سازی نحوه ذخیره کردن داده‌ها و پیاده سازی ساختاری در جهت پردازش موازی تراکنش‌ها می‌باشد. این موارد می‌توانند مقیاس‌پذیری فانتوم را تا حد بسیار زیادی افزایش دهند؛ این در حالی است که کوچک‌ترین آسیبی به امنیت و یا میزان تمرکز زدایی شبکه وارد نخواهد شد.

راهکارهای افزایش مقیاس پذیری فعلی که عمدتاً بر پایه شبکه‌های لایه دو یا بخش بندی و تقسیم شبکه انجام می‌شود، عموماً چالش‌هایی برای امنیت و میزان تمرکز زدایی بلاکچین ایجاد می‌کنند. اما فانتوم با توسعه و آپدیت ماشین مجازی FVM، از طریق راهکارهای بنیادی کارکرد شبکه را بهینه‌سازی می‌کند که این کار باعث افزایش مقیاس‌پذیری خواهد شد. (البته شبکه اتریوم نیز در هاردفورک شانگهای در تلاش برای تقویت ماشین مجازی خود (EVM) است)

با توجه به توضیحات ارائه شده توسط آقای Andre Cronje انتظار می‌رود FVM چهار برابر عملکرد بهینه‌تری نسبت به شرایط فعلی ارائه دهد. با توجه به توان عملیاتی بیان شده توسط بنیاد فانتوم انتظار می‌رود این شبکه روزانه توان پردازش بیش از 400 میلیون تراکنش را داشته باشد!

 

بلاکچین فانتوم به دنبال تبدیل شدن به یوتیوب پلتفرم‌های بلاکچینی

پلتفرم یوتیوب از طریق پخش تبلیغات درآمد کسب می‌کند و بخشی از این درآمد را با تولید کنندگان محتوا به اشتراک می‌گذارد؛ همین موضوع باعث افزایش تمایل تولید کنندگان محتوا در جهت ارائه خدمات در این پلتفرم می‌شود. در نتیجه تعامل در پلتفرم بیشتر شده و کاربران بیشتری جذب می‌شوند و یک معامله برد - برد میان پلتفرم و تولید کننده محتوا صورت می‌گیرد.

فانتوم نیز قصد اجرای چنین مکانیزمی را دارد؛ درآمد بلاکچین‌ها از طریق پردازش تراکنش‌ها تامین می‌شود و هرچقدر تعداد تراکنش‌های یک شبکه افزایش یابد، درآمد آن شبکه نیز افرایش پیدا خواهد کرد. برای افزایش تعداد تراکنش‌ها باید تعامل کاربران با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز افزایش پیدا کند؛ برای مثال اگر یک پلتفرم قدرتمند بر بستر فانتوم راه‌اندازی شود که امکان معاملات فیوچرز یا آپشن را برای کاربران فراهم کند و خدماتی جدید ارائه دهد، می‌توانیم شاهد افزایش تعامل کاربران با این پلتفرم شده که در نتیجه آن تعداد تراکنش‌های بلاکچین فانتوم افزایش پیدا خواهد کرد. این افزایش تعداد تراکنش‌ها نیز باعث افزایش میزان درآمد شبکه و در ادامه آن پیشرفت پروژه خواهد شد.

در نقشه راه فانتوم برنامه‌ای تحت عنوان dApp Gas Monetization Program قرار گرفته است که بنا بر این برنامه قرار است بخشی از درآمد حاصل از تراکنش‌ها به پلتفرم‌هایی پرداخت شود که کاربران در آنجا تراکنش را ثبت کرده‌اند. این فرایند می‌تواند یک مشوق خوب برای توسعه دهندگان باشد که جذب بلاکچین فانتوم شده و در جهت درآمدزایی از تراکنش‌ها اپلیکیشن غیرمتمرکز خود را بر این بستر راه‌اندازی کنند.

در حال حاضر 20 درصد از کارمزد تراکنش‌ها سوزانده می‌شود اما پس از اجرای این برنامه، 15 درصد از کارمزدها به پلتفرم پرداخت شده و تنها 5 درصد سوزانده خواهد شد؛ 80 درصد مابقی نیز به عنوان کارمزد پردازش تراکنش به شبکه پرداخت می‌شود. پخش کردن پاداش میان پلتفرم‌ها یکی از تاثیر گذارترین برنامه‌های موجود در نقشه راه بلاکچین فانتوم است زیرا این موضوع می‌تواند باعث رشد اکوسیستم فانتوم شده و در ادامه تاثیر زیادی در رشد قیمتی رمزارز FTM داشته باشد.

 

رویداد Hackathon

با بررسی roadmap بلاکچین فانتوم میفهمیم که بلاکچین فانتوم دیدگاه ویژه‌ای نسبت به اکوسیستم خود دارد و در جهت گسترش هرچه بیشتر آن در تلاش برای جذب توسعه دهندگان به بلاکچین خود است. بنیاد فانتوم در راستای جذب توسعه دهندگان یک رویداد تحت عنوان Hackathon ایجاد کرده است که در این رویداد از توسعه دهندگان دعوت می‌کند تا بر بستر شبکه فانتوم اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز توسعه دهند. در پایان رویداد هئیت داوران برنامه‌های را بررسی کرده و به برندگان جوایز نقدی پرداخت می‌کنند؛ این جوایز در مجموع 50 هزار دلار ارزش دارد. از داوران این رویداد می‌توان به افراد سرشناسی از جمله Andre Cronje (توسعه دهنده) و Quan Nugyen (مدیر فنی بنیاد فانتوم) اشاره کرد.

رویداد Hackathon برای فانتوم

این رویداد می‌تواند باعث جذب گروه زیادی از توسعه دهندگان به پروژه فانتوم باشد و در بلندمدت تاثیر مثبتی بر رشد اکوسیستم فانتوم خواهد داشت.

 

راه‌اندازی نسخه جدید استیبل کوین فانتوم

یکی دیگر از برنامه‌های جذاب در نقشه راه بلاکچین فانتوم راه‌اندازی نسخه جدید استیبل کوین فانتوم (FUSD) است. فانتوم نتوانست نسخه اولیه استیبل کوین خود را با موفقیت راه‌اندازی کند و قیمت آن به پایین‌تر از یک دلار کاهش یافت. اما با توجه به برنامه‌های جدیدی که در roadmap بلاکچین فانتوم قرار گرفته است انتظار می‌رود نسخه جدید عملکرد بهتری داشته باشد و بتواند معایب نسخه اولیه را رفع کند. کاربران می‌توانند با استفاده از رمزارز FTM استیبل کوین FUSD را ضرب کرده و در حوزه دیفای از آن استفاده کنند. در صورتی که استیبل کوین فانتوم بتواند عملکرد خوبی داشته باشد می‌تواند باعث کاهش عرضه رمزارز FTM شده و تاثیر مثبت بر روی قیمت آن بگذارد. البته در نظر داشته باشید اگر این استیبل کوین مجدد با مشکل رو به رو شود می‌تواند تاثیر منفی بر روند رشد این پروژه داشته باشد.

استیبل کوین فانتوم

 

دیدگاه مجموعه بیتفا نسبت رمزارز FTM

ما در مقالات و تحلیل‌های بنیادی خود بارها در رابطه با توانایی‌های پروژه فانتوم صحبت کرده و دیدگاه مثبت خود را نسبت به آن اعلام کرده‌ایم (در فرصت شماره 41 بیتفاندا پیشنهاد سرمایه گذاری بر روی رمزارز FTM در قیمت 0.19 ارائه شد). بودجه بلاکچین فانتوم به نحوی است که تا 30 سال آینده می‌تواند هزینه‌های توسعه این پروژه را پوشش دهد، از نگاهی دیگر رودمپ بلاکچین فانتوم نیز نشان دهنده فعالیت بالای توسعه دهندگان این پروژه است. با توجه به موارد ذکر شده و پتانسیل‌های این پروژه مجموعه بیتفا دیدگاه مثبتی بر روی آیمده این پروژه دارد.

البته در نظر داشته باشید که یک سرمایه گذار باید همواره شرایط بازار و محصول خود را زیر نظر داشته باشد و اگر در مسیری از نقشه راه بلاکچین فانتوم شاهد مشکلات و عدم پیشرفت پروژه باشیم باید دیدگاه خود نسبت به این پروژه را تغییر دهیم. در سایت بیتفا همواره در تلاش هستیم که شرایط و تحلیل‌های بازار رمزارزها را به صورت پویا زیر نظر داشته باشیم.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد