جستجو در بیتفا
  • کاهش چشمگیر گس فی شبکه اتریوم
  • بررسی آمار شبکه اتریوم
  • تأثیرات کاهش گس فی بر شبکه اتریوم چیست؟
  • جمع بندی
کاهش گس فی اتریوم به پایین‌ترین سطح از سال 2022؛ پیامدهای این اتفاق چیست؟

کاهش گس فی اتریوم به پایین‌ترین سطح از سال 2022؛ پیامدهای این اتفاق چیست؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
۴ دقیقه
۱
۴۴۴
توسط :
مبین رزمخواه

کارمزد تراکنش‌ها یا همان گس فی شبکه اتریوم به پایین‌ترین سطح خود از سال 2022 رسید. این مسئله اتفاق مهمی برای دومین ارز دیجیتال بازار محسوب می‌شود که می‌تواند پیامدهای دوگانه‌ای برای آن داشته باشد. بر اساس گزارشات منتشر شده هزینه انتقال اتریوم اکنون حدود 1.83 دلار است. این در حالی است که هزینه خرید توکن در صرافی غیر متمرکز یونی سواپ تقریباً 4.17 دلار برآورد می‌شود. کاهش هزینه کارمزدها شاید برای کاربران اتفاق خوبی باشد؛ اما در مواقعی به ضرر پیشرفت شبکه و نودهای اعتبارسنج است. در این مقاله سعی داریم که اطلاعاتی در مورد دلایل کاهش گس فی اتریوم ارائه دهیم و ابعاد مختلف این اتفاق را بررسی کنیم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

کاهش چشمگیر گس فی شبکه اتریوم

به عقیده بسیاری از کارشناسان، کاهش هزینه کارمزد تراکنش‌ها یا همان گس فی را می‌توان به کاهش فعالیت زنجیره‌ای مربوط به فروش توکن‌های غیر مثلی (NFT)، کاهش رونق بازار میم کوین‌ها و همچنین ربات‌های ترید تلگرامی نسبت داد. این کاهش فعالیت می‌تواند باعث افزایش عرضه اتریوم‌های جدید به بازار شود و در نتیجه ورود اتریوم به دوره تورمی را در پی خواهد داشت. در طول هفته گذشته، عرضه اتریوم‌های جدید به 4092 کوین با ارزشی معادل 6.6 میلیون دلار افزایش پیدا کرد که می‌توان آن را به عنوان یک سیگنال نزولی برای قیمت در نظر گرفت.

در اوایل سال 2023 فعالیت شبکه اتریوم به دلیل حجم بالای معاملات در بازارهای خرید و فروش توکن‌های NFT و همچنین ایردراپ توکن Blur افزایش چشمگیری را تجربه کرد. اما اکنون تمامی آن هیاهوها تقریباً از بین رفته و فعالیت‌ها در این شبکه نیز کاهش یافته است. روند نزولی بازار کریپتو باعث شده است تا دوباره اتریوم وارد فاز تورمی شود. کاهش تقاضا و کاهش حجم تراکنش‌ها بر پویایی شبکه اتریوم تأثیر منفی داشته و این نشانه‌های خوبی برای این ارز دیجیتال نیست.

گس فی اتریوم

در ادامه نگاهی به آمار و اطلاعات منتشر شده در مورد شبکه اتریوم خواهیم داشت.

 

بررسی آمار شبکه اتریوم

با تجزیه و تحلیل آمار کارمزدهای پرداختی و میزان گس فی استفاده شده در شبکه اتریوم که توسط پلتفرم Messari منتشر شده است، متوجه می‌شویم که در عرض 24 ساعت، 2.24 میلیون دلار کارمزد در این شبکه ایجاد شده و میانگین گس فی پرداخت شده به ازای هر تراکنش حدود 2.59 دلار بوده است.

همچنین میزان گس (تعداد واحدهایی که برای انجام یک تراکنش مورد نیاز است) مصرفی در این مدت به حدود 108 میلیارد رسیده که به صورت میانگین برای هر تراکنش 124 هزار گس مصرف شده است. این آمار و ارقام باعث می‌شود تا درک بهتری از شرایط و فعالیت‌های موجود در شبکه اتریوم پیدا کنیم.

در ادامه به بررسی پیامدهای این اتفاق برای شبکه اتریوم خواهیم پرداخت.

 

تأثیرات کاهش گس فی بر شبکه اتریوم چیست؟

پیامدهای این اتفاق تبعات دوگانه‌ای برای کل زنجیره اتریوم دارد. کاهش هزینه گس فی ممکن است به دلیل کاهش هزینه افراد برای استفاده از شبکه و افزایش تعامل با اپلیکیشن‌های بلاکچینی (dApps) به نفع کاربران باشد. کاهش هزینه کارمزد تراکنش باعث می‌شود تا پذیرش شبکه اتریوم گسترده‌تر شود و استفاده از آن در بین افراد مختلف افزایش پیدا کند.

از طرفی این اتفاق باعث می‌شود تا اتریوم وارد یک دوره تورمی شود که می‌تواند پویایی آن را تحت تأثیر قرار دهد و شرایط آن را در بازار ارزهای دیجیتال ناپایدار کند. انتشار کوین‌های جدید در این شبکه و بالا رفتن عرضه آن می‌تواند بر ارزش ذاتی اتریوم و همچنین توانایی آن برای حفظ خاصیت ضد تورمی آن تأثیر منفی داشته باشد.

کارمزد تراکنش‌های اتریوم در حال حاضر به پایین‌ترین سطح خود از سال 2022 رسیده که عمدتاً به دلیل کاهش فعالیت زنجیره‌ای در بازارهای NFT، خرید و فروش میم کوین‌ها و ربات‌های تلگرامی است. در حال حاضر اتریوم مانند اکثر ارزهای دیجیتال وارد یک روند نزولی شده و در 24 ساعت گذشته حدود 5 درصد از ارزش خود را از دست داده است. نمودار قیمتی این ارز دیجیتال را می‌توانید در پایین مشاهده کنید:

نمودار اتریوم

به نظر می‌رسد در چنین شرایطی فعالان بازار از انجام تراکنش‌های بزرگ دست بردارند و منتظر بمانند تا اوضاع قیمت‌ها کمی پایدارتر شود. پس تا زمانی که تغییرات جدی در نمودار قیمتی اتریوم رخ ندهد نمی‌توان انتظار این را داشته باشیم که فعالیت در این شبکه افزایش قابل توجهی را تجربه کند.

 

جمع بندی

بلاکچین اتریوم همواره به پویایی و انجام فعالیت‌های مختلف مشهور بوده است. قراردادهای هوشمند مختلف، راه اندازی میم کوین‌ها و شاید از همه مهم‌تر، فعالیت بازار خرید و فروش توکن‌های NFT رونق خاصی را به این شبکه داده بود. در شرایط فعلی که روند نزولی قدرتمندی در بازار کریپتو شکل گرفته کاهش فعالیت کاربران در تمامی حوزه‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال طبیعی است. کاهش کارمزد تراکنش‌های اتریوم می‌تواند در دراز مدت اثرات منفی زیادی برای این ارز دیجیتال داشته باشد. اکنون باید منتظر بمانیم و ببینیم که با بهبود شرایط بازار فعالیت‌های شبکه اتریوم دوباره رونق سابق را پیدا خواهد کرد یا خیر.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد