جستجو در بیتفا
  • افزایش شدید قیمت کالا‌ها، بزرگترین دلیل آسیب اقتصاد اروپا
  • ساخت پایه‌های یک کارتل جهانی گاز توسط روسیه و ایران
  • برنامه روسیه برای راه اندازی بورس فلزات گرانبهای مسکو
راه اندازی یک کارتل جهانی گاز توسط روسیه و ایران!

راه اندازی یک کارتل جهانی گاز توسط روسیه و ایران!

متوسط
انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
۴ دقیقه
۷
۱,۰۲۶
توسط :
کسری جان‌زاده

بر اساس اظهاراتی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در پایان ماه ژوئن مبنی بر برنامه‌های جدید کشور‌های عضو BRICS اعلام کرده است؛ این کشورها قصد راه اندازی یک «ارز ذخیره بین المللی» جدید را دارند. همچنین گزارش شده است که روسیه در حال ایجاد پایه‌های لازم برای راه اندازی یک کارتل جهانی گاز روسیه و ایران است. بر اساس ادعای سایمون واتکینز (Simon Watkins)، نویسنده پرفروش و روزنامه‌نگار مالی «هدف از این اتحاد کنترل هرچه بیشتر دو عنصر کلیدی در عرضه جهانی بوده است.» در عین حال، روسیه قصد دارد بورس فلزات گرانبها به نام استاندارد جهانی مسکو (MWS) را نیز ایجاد کند.

 

افزایش شدید قیمت کالا‌ها، بزرگترین دلیل آسیب اقتصاد اروپا

اقتصاد اروپا

هفته گذشته اقتصاددانان وزارت توسعه اقتصادی روسیه اعلام کردند که کاهش تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور بسیار کمتر از برآورد قبلی خواهد بود. علاوه بر این، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بار دیگر از ایالات متحده انتقاد کرده است و تاکید کرده است که ایالات متحده برای حفظ تسلط خود به ایجاد درگیری نیاز دارد. اما به نظر می‌رسد که تحریم‌هایی که علیه روسیه وضع شده‌اند تاثیری بر ارز این کشور نداشته است و در حال حاضر روبل روسیه به یکی از قویترین ارزهای فیات جهان تبدیل شده است. متاسفانه شرایط برای بخش‌های دیگر اروپا این چنین نیست. برای مثال، کنت راپوزا (Kenneth Rapoza)، نویسنده Forbes، در گزارشی که در روز سه‌شنبه منتشر کرد توضیح داد که «بازارهای اروپا و امنیت انرژی به دلیل تحریم‌های روسیه مختل شده است.» پس از آن راپوزا تاکید کرد که این تحریم‌ها «موجب یک جهش عظیم در قیمت کالاها شده است که بیشترین آسیب را به اقتصاد اروپا وارد کرده‌اند.» بر طبق گزارش‌ها اروپا از بدترین تورم در سال‌های اخیر رنج می‌برد و جزئیات گزارش نشان می‌دهد که نفت روسیه همچنان پمپ‌ بنزین‌های اروپا را با قیمتی متورم تامین می‌کند. برای اطلاعات بیشتر درمورد تورم و تاثیرات آن می‌توانید مقاله تورم (Inflation) چیست؟ را مطالعه کنید.

 

ساخت پایه‌های یک کارتل جهانی گاز توسط روسیه و ایران

در پایان ماه ژوئن پوتین توضیح داد که یک ارز ذخیره جهانی جدید مبتنی بر سبدی از ارزها توسط کشورهای عضو BRICS در دست بررسی است. تقریباً دو هفته پس از این اظهارات گازپروم روسیه (Gazprom) و شرکت ملی نفت ایران (NIOC) تفاهمی را با یکدیگر امضا کردند.

ولادیمیر پوتین در ایران

پوتین در همان روز به تهران سفر کرد تا با رهبران ترکیه و ایران درمورد این مسائل گفت و گو کند و در ویرایش‌های بعدی مشخص شد که تامین کننده جهانی LNG قطر، بزرگترین شرکت گاز طبیعی مایع جهان نیز ممکن است به این شراکت بپیوندد.

واتکینز در 23 آگوست عنوان کرد: «با راه اندازی یک بنیاد جدید در مجمع کنونی کشورهای صادر کننده خلیج فارس (GECF)، اوپک گاز امکان تسلط و کنترل و نظارت بیشتری را بر روی قیمت گاز جهان برای این کشورها فراهم خواهد کرد. همچنین با توجه به اینکه روسیه و ایران جایگاه اول و دوم بزرگترین دارندگان ذخایر گاز جهان را به خود اختصاص داده‌اند، روسیه با 48 تریلیون متر مکعب و ایران با 34 تریلیون متر مکعب ذخیره گاز هر دو در موقعیت مناسبی برای امضای این تفاهم نامه هستند.

 

برنامه روسیه برای راه اندازی بورس فلزات گرانبهای مسکو

دلیل اقدامات اخیر روسیه و گزارش هایی که نشان می دهد کشورهای BRICS در بحبوحه بررسی یک ارز بین المللی جدید هستند و همچنین همکاری اخیر گازپروم و شرکت ملی نفت ایران به دنبال تلاش های روسیه برای انتقال طلا است. طبق گزارش capital.com، روسیه قصد دارد بورس فلزات گرانبهای خود را مشابه انجمن بازار شمش لندن (LBMA) ایجاد کند.

بورس فلزات گرانبها مسکو

از این رو دیوید کاکس (David Cox) از معامله گران برتر بازار در یک توییت نوشت: «مشاهده بحث درمورد ایجاد استاندارد جدید جهانی مسکو (MWS) توسط روسیه به عنوان جایگزینی برای بازار شمش لندن (LBMA) قطعاً پیامدهایی خواهد داشت... با یک قیمت ثابت بالاتر از نرخ فعلی لندن، رقابت جالبی بین این دو شکل خواهد گرفت.»

ایندرباتی لاهیری (Indrabati Lahiri)، یکی از همکاران Capital.Com می‌گوید که ایده بورس فلزات روسیه «به طور موقت استاندارد جهانی مسکو (MWS) نامیده می شود.» و این نام ماندگار نیست. علاوه بر این، پولیوس، بزرگترین تولیدکننده طلای روسیه، اوراق قرضه را به یوان چین منتشر کرده است و این دومین بار در 30 روز اخیر است که این تولید کننده به این صورت اوراق قرضه را منتشر کرده است. جزئیات بدست آمده توسط رویترز نشان می‎دهد که از زمان آغاز جنگ اوکراین و روسیه در ماه فوریه، تقاضا برای یوان چین به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

نظر شما در مورد امضای تفاهم نامه گازپروم و شرکت ملی نفت ایران و بورس فلزات گرانبهای استاندارد جهانی مسکو چیست؟ نظرات خود را در این مورد با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد