جستجو در بیتفا
  • لیکویید شدن CRV در پلتفرم‌های وامدهی
  • تاثیر لیکویید شدن ارز CRV بر روی بازار
  • نابودی پروژه Curve finance
  • چالش پیش رو برای پلتفرم‌های وام دهی
  • از بین رفتن اعتماد کاربران
  • اوراکل Chain Link از نابودی کرو فایننس جلوگیری کرد
  • آیا احتمال لیکویید شدن ارز CRV بالاست؟
شرایط سخت برای Curve Finance، آیا قیمت CRV صفر می‌شود؟

شرایط سخت برای Curve Finance، آیا قیمت CRV صفر می‌شود؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
۵ دقیقه
۲
۶۶۳
توسط :
پاتریک شاه‌نظری

تعدادی از استخرهای نقدینگی صرافی Curve به دلیل یک اختلال امنیتی در زبان برنامه نویسی Vyper مورد حمله قرار گرفتند و بیش از 47 میلیون دلار دارایی هک شد. خبر هک صرافی Curve به تنهایی برای ریزش قیمتی ارز CRV کافی بود؛ اما یکی از استخرهای هک شده، استخر CRV/ETH بود و همین موضوع باعث نوسان قیمتی بالای این جفت ارز و ریزش هر چه بیشتر ارز CRV شد. نقدینگی موجود در این صرافی کاهش شدیدی تجربه کرده است و نگرانی‌ها در رابطه با آینده این صرافی افزایش یافته است. از طرفی دیگر لیکویید شدن ارز CRV در پلتفرم‌های وامدهی ریسک بزرگی است که جامعه کریپتو را درگیر خود کرده است. اما چه نگرانی‌هایی در رابطه با این صرافی وجود دارد؟ آیا ممکن است قیمت ارز CRV صفر شود؟

در ادامه این مقاله با بیتفا همراه باشید تا نگرانی‌ها و ریسک‌های موجود در رابطه با کرو فایننس را بررسی کنیم.

 

لیکویید شدن CRV در پلتفرم‌های وامدهی

طبق داده‌های موجود، مدیرعامل پروژه کرو فایننس (Michael Egorov) بخش زیادی از عرضه رمزارز CRV را در جهت دریافت وام وثیقه قرار داده است. مایکل به دلیل دریافت وام، 70 میلیون دلار به پلتفرم Aave،  حدود 12 میلیون دلار به پلتفرم Abracadabra، بیش از 10 میلیون دلار به پلتفرم Fraxlend و در مجموع حدود 10 میلیون دلار به تعدادی دیگر از پلتفرم‌ها بدهی دارد. در مجموع بیش از 100 میلیون دلار دارایی با وثیقه CRV وام گرفته شده است.

اگر قیمت CRV ریزش پیدا کند و مایکل توانایی باز پس دهی بدهی خود را نداشته باشد، تمام این دارایی‌ها لیکویید می‌شود؛ به این منظور که پلتفرم وام دهی وثیقه موجود را به بازار عرضه می‌کند (می‌فروشد). این اتفاق باعث می‌شود حجم زیادی CRV به بازار عرضه شودو با توجه به عدم تقاضا در شرایط فعلی ممکن است با این اتفاق قیمت CRV عملاً به صفر نزدیک شود.

فعلاً سخت ترین شرایط موجود در پلتفرم Aave است؛ میزان سلامت وام دریافت شده در این پلتفرم به میزان 1.58 است که میزان خیلی مناسبی نیست. به این منظور است که قیمت فعلی اختلاف زیادی با قیمت لیکویید شدن ندارد؛ در صورتی که قیمت ارز CRV به 0.37 دلار برسد (حدود 40 درصد ریزش داشته باشد) وثیقه قرار گرفته در این پلتفرم به بازار عرضه خواهد شد.

 

تاثیر لیکویید شدن ارز CRV بر روی بازار

صرافی کرو فایننس یکی از بزرگترین پروژه‌های حوزه دیفای است و طبیعتاً هر مشکلی که برای آن ایجاد شود بر روی کل حوزه دیفای تاثیر گذار خواهد بود. در ادامه به تاثیرات لیکویید شدن ارز CRV بر روی بازار رمزارزها خواهیم پرداخت.

 تاثیرات لیکویید شدن ارز CRV

نابودی پروژه Curve finance

همانطور که بالاتر نیز بررسی کردیم با لیکویید شدن این حجم از دارایی فشار فروش بالایی برای توکن CRV ایجاد می‌شود و این فشار فروش می‌تواند چالشی جدی برای ارز CRV باشد. توکن CRV ارز حاکمیتی صرافی Curve Finance است و با بی ارزش شدن آن پلتفرم نیز ارزش خودش را از دست خواهد داد.

 

چالش پیش رو برای پلتفرم‌های وام دهی

حجم CRV در دست پلتفرم‌های وامدهی بشدت بالاست، در نتیجه در شرایطی که نیاز به لیکویید کردن آن داشته باشند و CRV را به بازار عرضه کنند به احتمال زیاد به قیمتی پایین‌تر بتوانند آن را نقد کنند و در نتیجه متضرر شوند. در صورتی که این اتفاق بیافتد علاوه بر خود پلتفرم کرو فایننس، پلتفرم‌هایی که وام داده بودند نیز با ضربه بزرگی مواجه می‌شوند.

البته پلتفرم‌های وامدهی در بدترین شرایط نیز به اندازه خود کرو فایننس آسیب نمی‌بینند اما در هر صورت این ریسک برای پلتفرم‌های وامدهی ذکر شده مخصوصاً Aave وجود دارد.

 

از بین رفتن اعتماد کاربران

در صورت لیکویید شدن ارز CRV در پلتفرم‌های وامدهی، کل حوزه دیفای نیز ضربه خواهد دید. وقتی دو پلتفرم بزرگ در این حوزه یعنی Curve finance و آوه آسیب ببینند، اعتماد نسبت به کل حوزه دیفای کاهش خواهد یافت. البته این اتفاق به صورت کوتاه مدت است و اگر در ادامه مجدد شاهد پیشرفت این حوزه باشیم، درنتیجه مجدد شاهد افزایش اعتماد کاربران به این حوزه خواهیم بود.

 

اوراکل Chain Link از نابودی کرو فایننس جلوگیری کرد

اتفاق جالبی که در زمان هک شدن صرافی Curve finance پیش آمد و از نابودی کرو فایننس در همان ابتدای کار جلوگیری کرد پردازش دقیق داده‌ها توسط Chain Link بود. پلتفرم‌های وام دهی با قراردادهای هوشمند کار می‌کنند و داده‌های مورد نیاز را از اراکل‌هایی مانند Chain Link دریافت می‌کنند.

پروژه‌ای مانند آوه از چین لینک دریافت می‌کند که برای مثال قیمت CRV چقدر است و در صورتی که این قیمت به قیمت لیکویید شدن برسد، موجودی CRV را به بازار عرضه می‌کند. زمانی که کرو فایننس هک شد، قیمت CRV در برخی از استخرهای نقدینگی تا محدود 0.2 دلار نیز ریزش کرد و در این شرایط باید CRV هایی که به عنوان وثیقه در پلتفرم‌های وامدهی قرار داشتند به بازار عرضه می‌شدند. البته این موضوع در حالی اتفاق افتاد که در صرافی‌های متمرکز هنوز قیمت به آن محدوده نرسیده بود.

چین لینک Curve finance را نجات داد

از آنجایی که مکانیزم چین لینک تنها مبتنی بر نسبت‌های قیمتی استخرهای نقدینگی نیست، این اوراکل داده‌های قیمتی را از صرافی‌های متمرکز فراخوانی کرد و این ساز و کار هوشمند مانع از لیکویید شدن موجودی CRV و نابودی این پروژه به دلیل نوسانات هیجانی در تعدادی از استخرها شد.

 

آیا احتمال لیکویید شدن ارز CRV بالاست؟

در زمان نگارش این مقاله قیمت CRV در محدوده 0.6 دلار قرار دارد و تا محدوده لیکویید شدن حدود 40 درصد فاصله دارد؛ البته اگر قیمت ریزش داشته باشد، با توجه به ترس موجود ممکن است شاهد فروش هیجانی از طرف برخی کاربران باشیم که همین موضوع باعث افزایش قدرت روند ریزشی خواهد شد. (البته در نظر داشته باشید امروز قیمت تا 0.49 دلار نیز ریزش تجربه کرده است)

از طرفی دیگر با توجه به ابعاد بزرگ این پروژه و تاثیرات احتمالی آن بر روی بازار، ممکن است شاهد حمایت سرمایه گذاران از این پلتفرم باشیم تا از لیکویید شدن دارایی‌ها وثیقه قرار گرفته جلوگیری شود.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد