جستجو در بیتفا
  • نحوه استخراج اتریوم
  • قدم اول: انتخاب روش استخراج
  • استخراج ابری
  • استخراج انفرادی
  • استخر‌های استخراج
  • قدم دوم: ساخت یک کیف پول
  • قدم سوم: اطمینان حاصل کردن از نرم افزار و سخت افزار‌های مناسب
  • قدم چهارم: انتخاب یک استخر استخراج
  • قدم پنجم: درآمد خود را جمع‌آوری کنید
  • جمع‌بندی
آموزش استخراج اتریوم

آموزش استخراج اتریوم

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
۸ دقیقه
۶
۱,۱۲۵
توسط :
مینا بشیری

استخراج رمزارزها یکی از روش‌های درامدزایی در حوزه رمزارزها است که افراد بسیاری برای کسب درآمد این روش را انتخاب می‌کنند. با این حال افراد به پیچیدگی‌های کسب درآمد از طریق استخراج توجه نمی‌کنند و گمان می‌کنند انجام این فرآیند ساده است. با این حال لازم است قبل از انجام هر اقدامی از مراحل انجام کار، هزینه‌ها و ریسک‌های مربوط به آن آگاهی داشته باشید. در این مقاله به آموزش استخراج اتریوم خواهیم پرداخت.

 

نحوه استخراج اتریوم

اتریوم یک پلت فرم دیجیتال است که از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌کند. قرارداد‌های هوشمند از جمله دلایل محبوبت این پلتفرم است. هدف اصلی اتریوم ایجاد بستری برای راه اندازی و اجرای اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (dApps) و توکن‌های غیر مثلی (NFT) است. تراکنش‌ها در این شبکه به صورت غیرمتمرکز انجام می‌شوند و نیازی به نهاد‌های متمرکز برای نظارت بر تراکنش‌های انجام شده وجود نمی‌باشد. در نتیجه شبکه‌ اتریوم برای تایید تراکنش‌های انجام شده در شبکه نیازمند یک سیستم کامپیوتر جهانی است که این کار توسط پروسه‌ ماینینگ یا استخراج انجام می‌شود. ماینر‌ها با در اختیار قرار دادن قدرت پردازش سخت افزار‌های خود به شبکه به حل معادلات پیچیده ریاضی می‌پردازند. این پروسه نه تنها باعث ادامه فعالیت شبکه شده بلکه شبکه را از هر گونه حمله از جمله هک در امان نگه می‌دارد. ماینر‌ها در ازای خدمات خود به شبکه مقدار مشخصی اتر به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

اتریوم از الگوریتم Ethash استفاده می‌کند و برخلاف بیت کوین که هر بلاک در ده دقیقه ایجاد می‌شود، در اتریوم زمان ایجاد بلاک‌های جدید 15 ثانیه است. شبکه‌ اتریوم قرار است مکانیزم اجماع خود را از اثبات کار به اثبات سهام تغییر دهد البته تاکنون این انتقال انجام نشده است با این حال اگر قصد استخراج اتریوم را دارید لازم است از این موضوع را مد نظر داشته باشید. ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشید که با انتقال مکانیزم اجماع اثبات کار به اثبات سهام آیا همچنان استخراج اتریوم سودآور است؟ 

همانطور که می‌دانید نحوه کار مکانیزم اجماع اثبات کار به این صورت است که افراد دارایی‌های رمزارزی خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند و از این طریق به امنیت شبکه و تایید تراکنش‌ها کمک می‌کنند. به علاوه هرچه میزان دارایی قفل شده بیشتر باشد شانس دریافت پاداش نیز افزایش می‌یابد. در نتیجه تا قبل از تغییر مکانیزم اجماع می‌توانید به استخراج اتر بپردازید و پس از آن اترهای استخراج شده را در شبکه قفل کنید. در نتیجه باز هم می‌توانید به دریافت پاداش در شبکه ادامه دهید. 

در ادامه این مقاله به توضیح نحوه استخراج اتریوم خواهیم پرداخت. برای آشنایی بیشتر با اتریوم می توانید به مقاله اتریوم چیست را مراجعه کنید.

 

قدم اول: انتخاب روش استخراج

انتخاب روش استخراج

در حال حاضر سه روش برای ماین اتریوم وجود دارد:

  • استخر‌اج ابری
  • استخراج انفرادی
  • استخرهای استخراج

 

استخراج ابری

استخراج ابری ساده‌ترین روش استخراج است. در این روش نیازی به تهیه سخت افزار‌ها نبوده و با پرداخت مبلغی به دارندگان این دستگاه، می‌توانید به استخراج اتریوم بپردازید. با این حال اجاره ماینر‌های فردی دیگر می‌تواند ریسک‌هایی را نیز به همراه داشته باشد زیرا ممکن است آن فرد هیچ دستگاهی برای استخراج در اختیار نداشته باشد.

 

استخراج انفرادی

این روش پیچیده‌تر و نیازمند قدرت پردازش قابل توجهی است. برای حل معادلات ریاضی در زمان معین لازم است یک مزرعه با هزاران کارت گرافیک داشته باشید. اگر هدف شما انتخاب این روش استخراج باشد باید به بررسی هزینه‌ها و در نهایت پاداش دریافتی بپردازید. در کنار هزینه سخت افزار‌ها باید فاکتور‌های مربوط به فضا، صدا و هزینه برق را نیز در نظر داشته باشید. بدین ترتیب استخراج فردی تنها به ماینر‌های حرفه‌ای پیشنهاد می‌شوند که توانایی سرمایه گذاری قابل توجهی در این زمینه دارند.

 

استخر‌های استخراج

پیوستن به استخر‌های استخراج از بهترین روش‌های استخراج اتر است مخصوصا زمانی که سخت افزار‌های کافی در اختیار ندارید. با اضافه شدن کوین‌های بیشتر در گردش، سختی شبکه نیز افزایش می‌یابد و استخر‌های استخراج به ماینر‌ها این اجازه را می‌دهند تا با روی هم گذاشتن قدرت پردازش سخت افزار‌های خود به حل معاملات و استخراج اتریوم بپردازند. در مقابل پاداش دریافت شده بین اعضای استخر تقسیم می‌شود. البته برای پیوستن به استخراهای استخراج لازم است تحقیقات لازم را به عمل آورید.

 

قدم دوم: ساخت یک کیف پول

رمزارز‌ها دارایی‌های دیجیتالی هستند که برای ذخیره و نگهداری آن‌ها لازم است یک کیف پول دیجیتال نصب کنید. برای انتخاب بهترین کیف پول لازم است تحقیقات لازم را انجام دهید و فاکتورهای مختلفی را در زمان انتخاب کیف پول زیر نظر داشته باشید. واضح است که در این بین امنیت کیف پول از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مطمئنا علاقه‌ای به ذخیره دارایی‌های خود در یک کیف پول با امنیت پایین ندارید. به همین دلیل برای انتخاب کیف پول مناسب لازم است امنیت آن را در اولویت قرار دهید. به علاوه لازم است از انواع مختلف کیف پول‌ها مطلع باشید. در ادامه به معرفی انواع کیف پول‌ها برای ذخیره رمزارزها خواهیم پرداخت:

کیف پول‌ سخت‌افزاری: کیف پول‌های سخت افزاری کیف پول‌های فیزیکی هستند که در بین تمام کیف پول‌ها، از بالاترین امنیت برخوردارند به این دلیل که کلید خصوصی را به صورت آفلاین نگهداری می‌کنند. به همین دلیل دارایی‌های شما در معرض خطر هک و حمله قرار نمی‌گیرند. 

کیف پول‌ نرم‌افزاری: این دسته از کیف پول‌ها از امنیت مناسبی برخوردار می‌باشند و به صورت رایگان برای هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ در دسترس‌اند. بارزترین ویژگی این کیف پول‌ها دسترسی آسان است. همانطور که می‌دانید تلفن‌های هوشمند به جنبه‌های مختلفی از زندگی ما وارد شده‌اند در نتیجه استفاده از یک کیف پول نرم افزاری باعث می‌شود کنترل بهتری روی دارایی‌های خود داشته باشیم. 

کیف پول‌ تحت وب: این نوع کیف پول‌ها از امنیت مناسبی برخوردار نیستند زیرا کلید خصوصی در اختیار کاربر قرار ندارد. کیف پول صرافی‌ها در این دسته قرار دارند و کاربر کنترل واقعی دارایی‌های خود را در اختیار ندارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم تنها دارایی که برای معاملات روزانه به آن احتیاج دارید در این کیف پول‌ها قرار دهید. 

کیف پول کاغذی: همانطور که از نام آن پیداست در این نوع کیف پول‌ها کلید خصوصی روی کاغذ نوشته شده است. این کیف پول‌ها از امنیت پایینی برخوردارند و در صورت گم کردن این کاغذ دیگر به دارایی‌های خود دسترسی ندارید. 

 

برای آشنایی بیشتر با کیف پول‌ها، این مقاله را مطالعه کنید. همچنین می‌توانید از طریق کیف پول‌های مناسب اتریوم، بهترین کیف پول را انتخاب کنید.

 

قدم سوم: اطمینان حاصل کردن از نرم افزار و سخت افزار‌های مناسب

اطمینان حاصل کردن از نرم افزار و سخت افزار های مناسب

قبل از اقدام به استخراج اتر لازم است زیر ساخت‌های لازم را فراهم کنید. استخراج رمزارز‌ها نیازمند قدرت پردازش بسیاری است و توسط کامپیوتر‌های قدرتمند تامین می‌شود که به آن‌ها ریگ گفته می‌شود. انتخاب هر یک از روش‌های استخراج ذکر شده در بالا تاثیر قابل توجهی در درآمد کسب شده دارد. اگر شما یک ماینر حرفه‌ای نیستید و سخت افزار‌های لازم را نیز در اختیار ندارید بهترین راه شرکت کردن در یک استخر استخراج است. برای این کار به ترکیبی از اقدامات زیر نیاز دارید:

  • یک کامپیوتر یا ریگ به همراه یک یا دو کارت گرافیک (GPU)
  • یک سیستم عامل استخراج اتریوم
  • درایو GPU که باعث ایجاد ارتباط بین کارت گرافیک و سیستم عامل می‌شود.
  • کیف پول، که می‌‌تواند از نوع سخت افزاری یا نرم افزاری باشد.

از آنجا که اتریوم قصد استفاده از مکانیزم اثبات کار به جای مکانیزم اثبات سهام را دارد پیشنهاد Jeff Adams خرید GPU به جای ریگ‌های ASIC است. بنا به گفته وی با به روی کار آمدن اتریوم 2 ماینر‌های ایسیک کاملا از دور خارج شده و تنها کاربرد آن استفاده به عنوان وسیله گرمایشی در طول زمستان خواهد بود.

 

قدم چهارم: انتخاب یک استخر استخراج

استخر‌های استخراج ساده‌ترین راه برای استخراج است. اگر شما نیز علاقه‌مند به انتخاب این روش برای استخراج اتریوم هستید لازم است قبل از شرکت در آنها آپشن‌های مربوط به استخر مورد نظر را بررسی کنید. ساختار استخر‌های استخراج از جهت سایز، کارمز و درآمد زایی متفاوت است. برای مثال هرچه تعداد شرکت کنندگان در استخری بیشتر باشد قدرت پردازش و حل معادلات نیز بیشتر شده که در نتیجه باعث افزایش درآمد می‌شود. بدین ترتیب لازم است مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید در ادامه به معرفی فاکتورهایی خواهیم پرداخت که لازم است برای انتخاب استخر استخراج مناسب در نظر داشته باشید. 

سایز استخر: تعداد ماینرهای فعال یا به عبارتی سایز استخر از اهمیت بالایی برخوردار است به این صورت که هر چه ماینرهای بیشتری در استخر فعالیت کنند آن استخر از اعتبار بالاتری برخوردار بوده و می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد.

هش ریت: همانطور که می‌دانید هش ریت نسبت مستقیمی با درآمد دریافتی دارد، در واقع همین دلیل باعث ایجاد استخرهای استخراج شد. زیرا هدف نهایی روی هم گذاشتن قدرت پردازش سخت افزار‌های خود برای بالا بردن هش ریت و در نهایت بالا بردن درآمد استخراج است. 

حداقل میزان پرداختی: معمولا برای پیوستن به استخرهای استخراج ابتدا لازم است مبلغی را برای ورود به استخر پرداخت کنید که البته این مبلغ در استخرهای مختلف متفاوت است. 

روش پرداخت: همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم روش کار استخرهای استخراج با یکدیگر متفاوت است در نتیجه هر یک روش پرداخت مختص به خود را دارند که پیش از پیوستن به استخر لازم است در مورد روش پرداخت استخر مورد نظر خود آگاهی داشته باشید. 

با مراجعه به سایت Poolwatch می‌توانید به مقایسه و زیر نظر داشتن استخر‌های استخراج بپردازید.

 

قدم پنجم: درآمد خود را جمع‌آوری کنید

بعد از انجام این همه کار سخت (حداقل توسط کامپیوتر هایتان)  وقت جمع آوری اتر‌های استخراج شده می‌رسد. هنگامی که سخت افزار‌های خود را راه اندازی و کیف پول خود را نصب می‌کنید قادر به جمع آوری اتر هستید. با فرض اینکه شما عضوی از یک استخر استخراج هستید درآمد خود را با توجه به قدرت پردازش استخر در دوره‌های زمانی مشخصی دریافت می‌کنید. بیشتر استخر‌های استخراج دارای داشبورد آنلاین هستند که کاربران امکان دسترسی به فرآیند استخراج از جمله کارآمدی مزرعه را دارند. بنا به گفته‌ کریس کلاین (Chtis Kline) مدیر عملیات BitcoinIRA، پر سودترین استخر‌ها در طول تاریخ Ethermine، F2Pool، Nanopool و FlexPool بوده‌اند. بنابه گفته‌ وی این استخر‌ها بلاک‌های پی در پی را ایجاد کرده و در عین حال کارمزد پایینی داشته و همواره نرم افزار‌های خود را به منظور کارایی بهتر به روز رسانی می‌کند.

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی شد فاکتورهای لازم برای استخراج اتریوم را توضیح دهیم. برخلاف تصور برخی فرآیند استخراج تنها به برق زدن یک دستگاه و یک شبه پولدار شدن نیست. این اقدام بررسی‌های بسیاری می‌طلبد برای مثال پیش از شروع این پروسه بهتر است میزان درآمد تقریبی خود را تخمین بزنید که برای این کار می‌توانید از ماشین حساب‌های استخراج استفاده کنید در نتیجه با وارد کردن جمع قدرت کارت‌های گرافیک و برق مصرفی و تعرفه پرداختی برای آن می‌توانید سود خود را از استخراج اتریوم محاسبه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد