جستجو در بیتفا
  • بررسی دلایل ریزش بازار در هفته اخیر
  • دلایل اقتصادی ریزش بازار ارزهای دیجیتال
  • شناسایی سیگنال‌های نزولی بازار کریپتو
  • قدرت گرفتن دلار آمریکا
  • جمع بندی
بررسی دلایل ریزش بازار کریپتو؛ اوضاع بدتر از این هم می‌شود؟!

بررسی دلایل ریزش بازار کریپتو؛ اوضاع بدتر از این هم می‌شود؟!

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
۶ دقیقه
۱
۱,۰۰۸
توسط :
مبین رزمخواه

بازار ارزهای دیجیتال حال روز چندان خوبی ندارد. دلایل مختلفی برای قرمز شدن چارت قیمتی رمز ارزهای بزرگ بازار وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بالا رفتن نرخ بهره، تأخیر در تأیید صندوق‌های ETF بیت کوین، آشفتگی اقتصاد جهانی و فشار نهادهای نظارتی اشاره کرد. این عوامل باعث شد تا یک روند نزولی نسبتاً قدرتمند در بازار شکل بگیرد و دوباره معامله‌گران با ترس و تردید به بازار نگاه کنند. در این مقاله سعی داریم تا به بررسی دلایل ریزش بازار کریپتو بپردازیم و توضیحات بیشتری درباره هر کدام از مواردی که در بالا به آن اشاره شد ارائه خواهیم کرد؛ با بیتفا همراه باشید.

 

بررسی دلایل ریزش بازار در هفته اخیر

در روزهای اخیر، بیت کوین و تمام ارزهای دیجیتال بزرگ بازار دچار یک ریزش و سپس رکود قابل توجه شد. مارکت کپ بازار ارزهای دیجیتال بین 14 تا 23 آگوست بیش از 10 درصد کاهش پیدا کرد و در حال حاضر در محدوده 1.04 تریلیون دلار قرار دارد که کمترین میزان ثبت شده برای آن در 2 ماه گذشته محسوب می‌شود.

این ریزش ناگهانی باعث شد تا بسیاری از معاملات آتی (فیوچرز) تریدرها لیکویید شود. حجم لیکویید شدن معاملات به حدی بوده است که با زمان فروپاشی FTX برابری می‌کند. در تصویر پایین حجم بازار ارزهای دیجیتال را مشاهده می‌کنید و با نگاه به آن درک بهتری از حجم سرمایه‌های خارج شده از بازار پیدا خواهید کرد.

مارکت کپ بازار کریپتو

اما دلیل این رکود و ریزش شدید چیست؟ در ادامه سعی می‌کنیم به دلایل این اتفاق اشاره کنیم و توضیحات مختصری در مورد هر کدام ارائه کنیم.

 

دلایل اقتصادی ریزش بازار ارزهای دیجیتال

عوامل اقتصادی متعددی در کاهش سرمایه‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال نقش داشته است. نرخ بهره ایالات متحده در حال حاضر به بیش از 5 درصد افزایش پیدا کرده و نرخ تورم این کشور نیز همچنان بیش از 2 درصد مانده است. در این میان هزینه‌های وام گرفتن از بانک هم برای خانواده‌ها و هم برای مشاغل افزایش پیدا کرده و بر مخارج مصرف کنندگان و توسعه اقتصادی تأثیرات منفی گذاشته است. این اتفاقات باعث شده تا افراد، پول کمتری برای پس انداز در اختیار داشته باشند و از همه سرمایه خود صرفاً برای پوشش هزینه‌های جاری خود استفاده کنند.

انتظارات تورمی برای سال 2024 برابر با 3.6 درصد برآورد شده و میانگین درآمد ساعتی در آمریکا نیز 5.5 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و بیشترین رشد سالانه را از سال 2020 به ثبت رسانده است. همچنین گفته می‌شود که به احتمال زیاد در ماه‌های آینده فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را حفظ کند و حتی امکان دارد نسبت به افزایش آن نیز اقدام کند. توجه داشته باشید که نرخ بهره بالا همیشه به ضرر بازارهای مالی ریسکی مانند ارزهای دیجیتال است؛ چراکه به سرمایه‌گذاران سود ثابت و بدون دردسر ارائه می‌دهد.

بیت کوین و دلار

علاوه بر این باید به این نکته نیز اشاره کنیم که نرخ تورم از بالاترین حد خود که 9 درصد بود به 3 درصد کاهش پیدا کرده اما شاخص S&P 500 تنها 9 درصد با بالاترین رکورد خود فاصله دارد. این اطلاعات می‌تواند نشان دهنده اجرای آرام برنامه‌های فدرال رزرو باشد. به عقیده بسیاری از کارشناسان، این طرح‌ها باعث می‌شود تا احتمال وقوع یک رکود طولانی و عمیق کاهش پیدا کند؛ اما از آن طرف نقش بیت کوین را به عنوان یک دارایی مطمئن برای سرمایه‌گذاری تضعیف می‌کند.

تا اینجای مقاله عوامل اقتصادی که باعث قرمز شدن بازار رمز ارزها شده را بررسی کردیم؛ اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که ناشی از اتفاقات درونی صنعت کریپتو است. در ادامه به مواردی که در بازار ارزهای دیجیتال سیگنال‌های نزولی را تقویت کرده اشاره خواهیم کرد.

 

شناسایی سیگنال‌های نزولی بازار کریپتو

در هفته‌ها و ماه‌های اخیر طرح ایجاد صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین توسط کمپانی‌های بزرگی مانند BlackRock و Fidelity امیدهای زیادی را در دل فعالان بازار کریپتو ایجاد کرده بود. با این حال انتظارها برای به تأیید رسیدن این صندوق‌ها بیش از حد طولانی شد و سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) نیز بررسی ای تی اف‌های بیت کوین را به تأخیر انداخت.

صندوق ETF بیت کوین

از دیگر اتفاقات ناخوشایندی که در صنعت کریپتو رخ داد، می‌توان به مشکلات مالی ایجاد شده برای شرکت Digital Currency Group (DCG) اشاره کرد. این شرکت با بیش از 1.2 میلیارد دلار بدهی به صرافی Gemini دچار چالش‌های زیادی شده است. علاوه بر این گروه Genesis Global Trading نیز اخیراً به علت مشکلاتی که از ورشکستگی صرافی FTX برایش به وجود آمد اعلام ورشکستگی کرد. اگر مشکلاتی که به آن اشاره کردیم حل نشود، شرکت DCG مجبور می‌شود تا موقعیت‌های معاملاتی خود در صندوق‌های تراست Grayscale را به فروش برساند که تنها باعث وخیم‌تر شدن اوضاع خواهد شد!

افزایش مشکلات در صنعت کریپتو همیشه باعث تشدید قوانین نظارتی بر آن می‌شود. در این میان SEC اتهاماتی علیه صرافی بایننس و مدیرعامل آن چانگ پنگ ژائو مطرح کرده و معتقد است که این صرافی اقداماتی مشابه با یک پلتفرم ثبت نشده را در آمریکا از خود نشان می‌دهد. همچنین شایعاتی مبنی بر این منتشر شده که بایننس توانسته دور زدن تحریم‌های روسیه را برای نهادهای مالی این کشور آسان‌تر کند که آن هم باعث ایجاد مشکلاتی برای این صرافی و بازار ارزهای دیجیتال شد.

در این میان صرافی کوین بیس نیز تحت نظارت شدید SEC قرار دارد. شکایت این سازمان از صرافی آمریکایی Coinbase هنوز مراحل ابتدایی خود را طی می‌کند و به آشفتگی موجود در بازار ارزهای دیجیتال افزوده است!

از دیگر عوامل مهم و تاثیرگذاری که در ریزش بازار رمز ارزها نقش دارد تقویت دلار آمریکا علیرغم کاهش رونق اقتصاد جهانی است. در ادامه این مقاله اطلاعات بیشتری در مورد این مسئله خدمت شما ارائه خواهیم کرد.

 

قدرت گرفتن دلار آمریکا

چندین دهه است که اقتصاد چین با آمریکا رقابت بسیار حساسی دارد. در سال‌های گذشته بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقد بودند که اقتصاد چین در آینده به جایگاه نخست خواهد رسید و آمریکا را پشت سر خواهد گذاشت. اما اکنون با نگاهی کلی به بازارهای جهان متوجه می‌شویم که حتی اقتصاد چین نیز رشد پایینی را به ثبت رسانده است.

اقتصاد دانان بزرگ پیش بینی‌های رشد خود را برای این کشور تغییر داده‌اند، زیرا هم واردات و هم صادرات چین در ماه‌های اخیر با کاهش مواجه شده است. از طرفی سرمایه‌گذاری خارجی نیز در بزرگ‌ترین کشور شرق آسیا در فصل دوم امسال نسبت به سال گذشته بیش از 80 درصد کاهش پیدا کرده است. مسئله نگران کننده دیگر این است که توسعه دهندگان خصوصی چینی بالغ بر 390 میلیارد دلار بدهی دارند که تهدیدی قابل توجه برای اقتصاد این کشور به شمار می‌رود.

در چنین شرایطی با اینکه وخامت اوضاع اقتصادی در دنیا کاملاً لمس می‌شود، بیت کوین نتوانسته در رقابت با دلار به یک دارایی جذاب برای سرمایه گذاری تبدیل شود. سرمایه گذاران در حال حاضر تمایل بیشتری به دارایی ثابت شده‌ای مانند دلار از خود نشان می‌دهند. این اتفاقات در حرکت شاخص دلار آمریکا (DXY) نیز که تصویر آن را در پایین مشاهده می‌کنید کاملاً مشهود است.

شاخص دلار آمریکا

این شاخص اکنون به 103.8 رسیده و در بالاترین نقطه از حدود 2 ماه پیش قرار دارد. قدرت گرفتن دلار همیشه با رونق گرفتن بازارهای مالی پر خطر مانند بازار کریپتو رابطه معکوس داشته و این عامل نیز در کنار سایر مواردی که به آن اشاره شد، باعث فرار سرمایه از صنعت کریپتو شده است.

 

جمع بندی

بازار ارزهای دیجیتال روزهای پر فراز و نشیبی را سپری می‌کند و به نظر می‌رسد که این عدم ثبات تا مدتی همراه این بازار باشد. این احتمال وجود دارد که خوش‌بینی بیش از حد فعالان بازار نسبت به تأیید صندوق‌های ETF بیت کوین باعث ایجاد شرایط این چنینی شده باشد. به هر حال هنوز باید امیدوار بود که حجم بازار رمز ارزها از 1 تریلیون دلار کمتر نشود که اگر چنین اتفاقی بیفتد، شرایط از این هم پیچیده‌تر خواهد شد! در این مقاله سعی کردیم تا نگاهی به عوامل ریزش ارزهای دیجیتال داشته باشیم و دید شما را نسبت به اتفاقاتی که تأثیرات منفی در صنعت کریپتو گذاشته‌اند بهبود دهیم. در چنین شرایطی حتماً به نکات مرتبط با مدیریت سرمایه دقت کنید و از انجام دادن معاملات احساسی خودداری کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد