جستجو در بیتفا
  • معرفی پروژه Oasis Network
  • بررسی تیم پروژه Oasis Network
  • پروژه Oasis Network چه مشکلاتی را حل کرد؟
  • بهبود ترافیک شبکه با پروژه Oasis Network
  • کنترل داده‌ها
  • پروژه Oasis Network چگونه کار می‌کند؟
  • بهبود حریم خصوصی کاربر در شبکه Oasis
  • داده‌های توکنیزه شده در بلاکچین Oasis Network
  • بررسی اکوسیستم شبکه Oasis Network
  • ارز دیجیتال Rose چیست؟
  • از کجا ارز دیجیتال Rose را بخریم؟
  • ارز دیجیتال Rose را در کدام کیف پول نگه‌داری کنیم؟
ارز دیجیتال Rose چیست؟ بررسی پروژه Oasis Network

ارز دیجیتال Rose چیست؟ بررسی پروژه Oasis Network

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
۱۰ دقیقه
۰
۲۷۱
توسط :
یاسمن یزدان دوست

در عصر حاضر، داده‌های شخصی به یک کالای ارزشمند تبدیل شدند. ما داده‌های خود را بدون اطلاع و آگاهی، به صورت رایگان به شرکت‌ها و پلتفرم‌های مختلف می‌دهیم. این داده‌ها کپی، فروخته و بین شرکت‌ها و پلتفرم‌ها منتقل می‌شوند. یکی از چالش‌های مهم در این زمینه، حفظ حریم خصوصی داده‌ها است. شرکت‌ها و پلتفرم‌هایی که داده‌های ما را جمع‌آوری می‌کنند، اغلب از آن‌ها برای اهداف تبلیغاتی یا سایر اهداف غیرمرتبط استفاده می‌کنند. این امر می‌تواند منجر به نقض حریم خصوصی و سایر مشکلات شود. شبکه Oasis یک پروژه ارز دیجیتال است که به دنبال حل این چالش است. این شبکه از فناوری‌های پیشرفته‌ای برای حفظ حریم خصوصی داده‌ها استفاده می‌کند. در ادامه این مقاله با تیم بیتفا همراه باشید تا به بررسی پروژه Oasis Network و ارز دیجیتال Rose چیست؟ بپردازیم.

 

معرفی پروژه Oasis Network

شبکه Oasis Network یک شبکه بلاکچینی لایه ۱ با قابلیت حفظ حریم خصوصی است. این شبکه با هدف بازگرداندن کنترل و مالکیت داده‌ها به کاربران از طریق قراردادهای هوشمند محرمانه ایجاد شده است و داده‌ها را در حین پردازش خصوصی نگه می‌دارند. این پلتفرم به کاربران این امکان را می‌دهد تا داده‌های خود را به اشتراک بگذارند و از آن درآمد کسب کنند در حالی که حریم خصوصی آن‌ها به خطر نمی‌افتد. به عنوان مثال، داده‌های شخصی یا حساس مانند مدارک هویتی، شماره‌های تأمین اجتماعی، صورت‌حساب‌های بانکی، اطلاعات سلامتی، سوابق مالی و اعتباری، و همچنین داده‌های IoT مانند موقعیت مکانی و غیره، همه می‌توانند توسط برنامه‌های کاربردی در شبکه Oasis استفاده شوند، بدون اینکه حریم خصوصی کاربر را به خطر بیندازد.

معرفی Oasis Network

محاسبات محرمانه قبلاً بدون فناوری بلاکچین مورد استفاده قرار می‌گرفت، مانند معاملات کارت اعتباری و تجارت الکترونیک. با این حال، بلاکچین امکان ثبت و اجرای سیاست‌های استفاده از داده‌ها با اتقان و "قابلیت حسابرسی" بالا را فراهم می‌کند، که منجر به ایجاد یک نوع جدید از دارایی دیجیتال به نام داده‌های توکن‌شده می‌شود که می‌توانند مبادله شوند و قیمت داشته باشند. بنابراین، کاربران می‌توانند کنترل داده‌های خود را که ایجاد کرده‌اند در دست بگیرند و پاداش‌هایی را برای استیکینگ آن با برنامه‌ها کسب کنند. بلاکچین Oasis Network به طور فعال در حال ایجاد یک جامعه برای توسعه کاربردها است تا کاربران در ازای داده‌هایی که تولید می‌کنند پاداش بیشتری دریافت کنند. ارز دیجیتال Rose ارز بومی شبکه اوسیس است که در ادامه این مقاله بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

 

بررسی تیم پروژه Oasis Network

تیم Oasis متشکل از محققان، متخصصان امنیتی و طرفداران حریم خصوصی از شرکت‌های Apple، Amazon، Google، Goldman Sachs، UC Berkeley، Carnegie Mellon، Stanford، Harvard و بسیاری دیگر است. مؤسس Dawn Song یکی از اولین مشارکت‌کنندگان در توسعه فناوری Oasis است. او استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، و چهره پیشرو در امنیت رایانه‌ای و هوش مصنوعی است. Jernej Kos مدیر بنیاد Oasis است. پیش از پیوستن به بنیاد Oasis، او یکی از بنیانگذاران و مهندس ارشد نرم‌افزار در موسسه توسعه سیستم‌های کاربردی پیشرفته، یک شرکت خدمات فناوری اطلاعات و مشاوره مستقر در اسلوونی، بود. او همچنین مهندس ارشد نرم‌افزار در Oasis Labs بود.

Peter Gilbert مدیر مهندسی در Oasis Labs است. قبل از مشارکت در Oasis Labs، مدیر مهندسی توسعه در FireEye، یک شرکت امنیت سایبری بود که اکنون یک شرکت تابعه Trellix است. Trellix یک شرکت امنیت سایبری جهانی است که به بیش از 40،000 مشتری تجاری و دولتی خدمات رسانی کرده است. Gilbert همچنین دارای مدرک دکترا در علوم کامپیوتر از دانشگاه دوک است. توییتر Oasis Network را نیز می‌توانید مشاهده کنید.

 

پروژه Oasis Network چه مشکلاتی را حل کرد؟

شبکه Oasis چه مشکلاتی را حل کرد؟

شبکه Oasis Network سعی می‌کند برخی از مشکلات مهم بازار امروز را حل کند. برای مثال، این پروتکل یکی از اصلی‌ترین معایب حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) را که عدم حریم خصوصی است، برطرف می‌کند. این پروتکل نگرانی‌های حریم خصوصی را به روش‌های مختلفی برطرف می‌کند. یکی از موثرترین روش‌هایی که توسط توسعه‌دهندگان معرفی شده است، قراردادهای هوشمند محرمانه است.

بهبود ترافیک شبکه با پروژه Oasis Network

مشکلی دیگر که همچنان گریبان‌گیر بخش DeFi است، ترافیک شبکه است. شبکه‌های اولیه DeFi مانند شبکه اتریوم به دلیل ساختار فنی خود همچنان با هزینه‌های بالا و تراکنش‌های کند مواجه هستند. شبکه Oasis با جدا کردن بخش محاسباتی از بخش اجماع، انعطاف‌پذیری بیشتری، تأخیر کم و هزینه‌های کمتری را ارائه می‌دهد.

این شبکه یک لایه دوم به نام ParaTimes را معرفی می‌کند تا این فرایند امکان‌پذیر باشد. قابل ذکر است که Paratimes می‌تواند تراکنش‌ها را به صورت موازی پردازش کند که باعث بهبود بیشتر کارایی تراکنش‌های شبکه می‌شود. به همین دلیل، رویکرد شبکه Oasis نسبت به سایر روش‌های موجود مانند sharding کارآمدتر است.

کنترل داده‌ها

در بازار امروز، داده‌های شما ارزشمند هستند. پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک اطلاعات شخصی شما را تخلیه می‌کنند و آن را به بالاترین قیمت می‌فروشند. در عوض، شما حریم خصوصی کمتری با تجربه کاربری کمی شخصی‌سازی شده دریافت می‌کنید. شبکه Oasis با استفاده از Tokenized Data (داده‌های توکنیزه شده) کنترل را دوباره به کاربران عادی می‌دهد.

این نوع جدید دارایی دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد که کنترل تمام داده‌هایی را که تولید می‌کنید، در دست داشته باشید. سپس می‌توانید خودتان برای این اطلاعات تصمیم‌گیری کنید. به عنوان مثال، می‌توانید داده‌های خود را در بازار به شرکت‌هایی که به دنبال این اطلاعات هستند، بفروشید. همچنین می‌توانید داده‌های خود را از طریق پروتکل‌های استیکینگ و موارد دیگر به پول تبدیل کنید. به این ترتیب، شبکه Oasis مدل تجاری سنتی را برعکس می‌کند و با هدف کمک به کاربران عادی برای کسب درآمد بیشتر از Web 3 دست می‌یابد.

 

پروژه Oasis Network چگونه کار می‌کند؟

شبکه Oasis از الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند. این شبکه از گره‌های اعتبارسنجی تصادفی استفاده می‌کند که توکن‌های اصلی را - ROSE - برای کسب امتیاز اعتبارسنجی بلوک‌های جدید و کسب پاداش استیک می‌کنند. مقیاس‌پذیری شبکه Oasis با جدا کردن عملیات اجماع و عملیات محاسباتی که آن را لایه اجماع و لایه ParaTime می‌نامد، حاصل می‌شود.

  • لایه اجماع: این لایه یک مکانیزم اجماع ایمن و بسیار مقیاس‌پذیر را که توسط گره‌های اعتبارسنجی اجرا می‌شود، میزبانی می‌کند. این لایه جایی است که بلوک‌ها تأیید و به بلاکچین اضافه می‌شوند.
  • لایه ParaTime :ParaTimes محیط‌های اجرایی هستند که محاسبات را در یک حالت مشترک نشان می‌دهند. هر کس می‌تواند ParaTime خود را توسعه دهد و ایجاد کند. هر ParaTime را می‌توان به صورت جداگانه توسعه داد تا نیازهای یک برنامه خاص را برآورده کند.

اجماع و اجرا در شبکه Oasis با استفاده از دو لایه جدا شدند، که به شبکه این امکان را می‌دهد تا چندین تراکنش را به صورت موازی پردازش کند. به این ترتیب، محاسبات پرمصرف پردازش شده در یک ParaTime باعث کند شدن تراکنش‌های ساده‌تر و سریع‌تر پردازش شده در دیگری نمی‌شود. در ادامه به بررسی جزییات چگونگی کارکرد این شبکه خواهیم پرداخت. سپس به بررسی ارز دیجیتال Rose چیست؟ می‌پردازیم.

 

بهبود حریم خصوصی کاربر در شبکه Oasis

بهبود حریم خصوصی کاربر در شبکه Oasis

Oasis همچنین از ParaTimes محرمانه پشتیبانی می‌کند که می‌توان از آنها برای ایجاد قراردادهای هوشمند محرمانه استفاده کرد. در یک ParaTime محرمانه، گره‌ها باید از محیط اجرای قابل اعتماد (TEE) استفاده کنند که به عنوان یک حوزه امن برای اجرای قراردادهای هوشمند عمل می‌کند. داده رمزگذاری‌شده همراه با قرارداد هوشمند وارد حوزه امن (تصویر بالا) می‌شود. این داده رمزگشایی می‌شود، توسط قرارداد هوشمند پردازش می‌شود و سپس قبل از ارسال مجدد رمزگذاری می‌شود. این اطمینان حاصل می‌کند که داده‌های خصوصی کاربر محرمانه باقی می‌مانند و قابل مشاهده توسط اپراتور گره یا توسعه‌دهنده قرارداد هوشمند نیست.

حریم خصوصی داده در این سطح طیف وسیعی از کاربردهای جدید را در بلاکچین باز می‌کند. همچنین به برنامه‌های غیرمتمرکز ساخته شده در شبکه امکان استفاده ایمن از داده‌های شخصی یا حساس مانند صورت‌حساب‌های بانکی، اطلاعات پزشکی و شماره‌های تأمین اجتماعی را می‌دهد. این ویژگی چیزی است که در بلاکچین‌های فعلی مانند اتریوم یا بیت‌کوین ایمن نیست.

داده‌های توکنیزه شده در بلاکچین Oasis Network

داده‌های توکنیزه شده در شبکه اوسیس

ترکیب محاسبات با قابلیت‌های حفظ حریم خصوصی و بلاکچین امکان ایجاد یک دارایی دیجیتالی را فراهم می‌کند که Oasis Labs آن را داده‌های توکنیزه شده (Tokenized Data) می‌نامد. بلاکچین به کاربران و توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا با اتکا به اصالت بالای آن، سیاست‌های استفاده از داده‌ها را ثبت و اعمال کنند. محاسبات محرمانه تضمین می‌کند که داده‌ها محرمانه باقی می‌مانند و نمی‌توان بدون اجازه مجدداً از آنها استفاده کرد. ارائه‌دهندگان داده در شبکه می‌توانند با قرار دادن داده‌های خود در اختیار برنامه‌ها و کسب پاداش از آنها، از داده‌های توکنیزه شده خود استفاده کنند؛ در حالی که کنترل کاملی بر نحوه استفاده از اطلاعات خصوصی خود دارند. برخی از پروژه‌ها از جمله Binance، Chainlink، BMW Group، Balancer و موارد دیگر، شروع به ایجاد برنامه‌هایی کردند که از داده‌های توکنیزه شده در Oasis Network استفاده می‌کنند.

بررسی اکوسیستم شبکه Oasis Network

Oasis Network در حال پرورش یک اکوسیستم متشکل از اپراتورهای گره، توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp)، دانشگاه‌ها و غیره است. این شبکه یک برنامه کمک مالی را برای تشویق توسعه‌دهندگان به ایجاد DAppهای جدید، پروتکل‌های DeFi، محصولات اولویت‌دار حریم خصوصی و ادغام‌ها بر روی شبکه راه‌اندازی کرده است. متقاضیان بسته به دامنه هر پروژه واجد شرایط دریافت مبلغی بین 5 تا 50 هزار دلار توکن ROSE هستند. Oasis Network همچنین دارای بزرگترین برنامه دانشگاه در بین هر بلاکچین لایه 1 است، با 25 دپارتمان برتر دانشگاه در سراسر پنج قاره. سازمان‌های دانشجویی دانشگاه‌های شرکت‌کننده شامل انجمن دانشجویی امور مالی دیجیتال دانشگاه Tsinghua، Blockchain at Berkeley و غیره هستند.

 

ارز دیجیتال Rose چیست؟

حال بررسی کنیم که ارز دیجیتال Rose چیست؟ ROSE توکن بومی Oasis Network است که در نوامبر 2020 راه اندازی شد. از آن برای پرداخت هزینه‌های تراکنش، اتکا بر لایه اجماع و استیکینگ توسط گره‌های اعتبارسنج استفاده می‌شود. کل عرضه توکن‌های ROSE به 10 میلیارد توکن محدود شده است. در حدود 1.5 میلیارد توکن در طول راه اندازی mainnet منتشر شد و به عرضه در گردش اضافه شد. تا دسامبر 2021، فقط بیش از 3.4 میلیارد توکن ROSE در گردش بودند. شبکه اوسیس ۳.۲ میلیارد توکن ROSE را برای استفاده به عنوان پاداش استیکینگ برای استیکرها اختصاص داده است که شبکه را ایمن می‌کنند. توکن‌های تعیین شده برای پاداش‌های استیکینگ طبق مکانیزم استخراج شبکه توزیع می‌شوند.

ارز دیجیتال Rose ممکن است یک تازه وارد به بازار ارزهای دیجیتال باشد، اما موفق شده است جایگاهی در میان 100 ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار کسب کند. ارزش آن از 0.03 دلار در زمان راه اندازی آن در نوامبر 2020 به بیش از 0.20 دلار تنها در یک سال بعد رسید. هیچ کس نمی‌تواند با قطعیت بگوید که ارزش ارز دیجیتال Rose در یک سال دیگر چه خواهد بود، اما تیم Oasis در حال کار بر روی ایجاد بسیاری از ویژگی‌های جدید برای شبکه است. به روز رسانی‌های منظم، پشتیبانی از سرمایه گذاران نهادی و استعداد تیم توسعه اصلی همه برای آینده ارز دیجیتال Rose به عنوان یک سرمایه گذاری امیدوار کننده است.

توزیع ارز Rose

 

از کجا ارز دیجیتال Rose را بخریم؟

ارز دیجیتال بومی شبکه اوسیس یا همان ارز دیجیتال Rose را هم از صرافی‌های متمرکز و هم از صرافی‌های غیرمتمرکز می‌توان خریداری کرد. بهترین صرافی‌های متمرکز که ارز رز را لیست کردند عبارتند از : صرافی بایننس، کوکوین، کوین بیس، بینگ ایکس و مکسی. بیشترین حجم معاملات ارز Rose مربوط به صرافی بایننس است اما بهترین صرافی که مناسب کاربران ایرانی است، صرافی بینگ ایکس است (نحوه ثبت نام در صرافی بینگ ایکس). این ارز دیجیتال را نیز می‌توانید از صرافی‌های غیرمتمرکز یونی سواپ و پنکیک سواپ خریداری کنید.

 

ارز دیجیتال Rose را در کدام کیف پول نگه‌داری کنیم؟

Oasis Network دارای یک کیف پول اینترنتی است که به عنوان بهترین راه برای ذخیره و استیکینگ توکن‌های ROSE تبلیغ می‌کند. این کیف پول یک رابط کاربری گرافیکی (UI) راحت برای تراکنش‌های سریع ارز دیجیتال Rose ارائه می‌دهد. همچنین دارای پروتکل‌های امنیتی قوی و احراز هویت بر اساس کلمات یادآوری (mnemonic) برای محافظت از موجودی کیف پول شما است. کیف پول اینترنتی Oasis Network ساده ترین راه برای استیک کردن ارز دیجیتال Rose است. دارندگان توکن می‌توانند با استیک کردن دارایی‌های خود به شبکه کمک کرده و تا 20 درصد پاداش استیکینگ کسب کنند. این کیف پول همچنین دارای یک افزونه Chrome با تمام ویژگی‌های اصلی کیف پول است.

 


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد