جستجو در بیتفا
  • پلتفرم سلسیوس چیست ؟
  • مشکل در پلتفرم سلسیوس
  • الگوریتم پلتفرم سلسیوس
  • قرارداد سلسیوس در پلتفرم Maker
  • استخدام وکیل توسط سلسیوس
  • آیا سرمایه گذاران سلسیوس پول خود را پس خواهند گرفت ؟
پلتفرم سلسیوس در حال ورشکستگی!

پلتفرم سلسیوس در حال ورشکستگی!

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
۵ دقیقه
۵
۷۴۴
توسط :
کسری جان‌زاده

پلتفرم سلسیوس(Celcius)، که با الگوریتم خود قصد داشت به بانکی برای رمز ارزها تبدیل شود، به مشکلات جدی‌ای برخورد کرده است.

 

پلتفرم سلسیوس چیست ؟

پلتفرم سلسیوس خود را جایگزین بانک معرفی می‌کند و این بدان معناست که دقیقاً مانند یک بانک شما در ازای ذخیره رمز ارزهای خود در سلسیوس می‌توانید از پلتفرم سود دریافت کنید. درواقع سلسیوس یک پلتفرم وام دهی است که می‌گوید اعضای خود را معیار اول خود می‌داند. 80% از درآمد پلتفرم سلسیوس از پولی که شما در سلسیوس ذخیره کرده‌اید به خود شما باز می‌گردد و طبق گزارش‌ها کاربران سالیانه حدود 18% سود دریافت می‌کنند و این پلتفرم 1.7 میلیون نفر کاربر دارد. همچنین در پلتفرم سلسیوس شما می‌توانید با نرخ بهره بسیار کمی رمز ارزها را از این پلتفرم وام بگیرید. رمز ارز (Cel) نیز متعلق به این پلتفرم می‌باشد که در زمان عرضه به شدت رشد کرد و به سقف 8 دلاری رسید.

همه این‌‌ها البته قبل از این بود که الگوریتم پلتفرم سلسیوس به مشکل جدی برخورد کند.

 

ورشکستگی پلتفرم سلسیوس

مشکل در پلتفرم سلسیوس

این پلتفرم برخی از بالاترین نرخ‌های بهره در بازار را برای رمز ارز اتریوم ارائه می‌کرد. با این حال سلسیوس از این اتریوم‌ها برای پشتیبانی از وام‌های خود استفاده نمی‌کرد. در عوض به یکی از مشتقات اتریوم، معروف به اتریوم استیک شده (Staked) متکی بود. این مشتق که stEth نام دارد، میزان اتریومی را نشان می‌دهد که توسط اعتبار دهندگان به بلاک‌چین به عنوان بخشی از پروتکل اثبات سهام قفل شده‌اند. هنگامی که درخواست برداشتی ثبت می‌شد سلسیوس از stEth برای بازپرداخت طلبکاران استفاده می‌کرد. اما در حالی که stEth معمولاً با نسبت 1:1 به اتریوم معامله می‌شود ترس از جایی آغاز شد که سرمایه گذاران مشاهده کردند که این نسبت ثبات خود را از دست داده و stEth قیمتی پایین تر از اتریوم پیدا کرده بود.

 

الگوریتم پلتفرم سلسیوس

پلتفرم سلسیوس بر اساس گرفتن بهره از وام گیرندگان و دادن سود به سرمایه گذاران کار می‌کرد. درواقع الگوریتم این پلتفرم به این صورت بود که از کسانی که رمز ارزها را از این پلتفرم وام می‌گرفتند بهره دریافت می‌کرد و از آن طرف هم به سرمایه گذاران سود پرداخت می‌کرد. برای مدت طولانی پلتفرم به خوبی کار می‌کرد زیرا پذیرش رمز ارزها در جامعه رو به افزایش بود و از این رو مردم با خیال راحت رمز ارزهای خود را در این پلتفرم ذخیره می‌کردند و نقدینگی کافی وجود داشت.

اما ریزش اخیر بازار و به وجود آمدن ترس شدید موجب آن شد که اکثر مردم دیگر اعتمادی به اینگونه پلتفرم‌ها نداشته باشند و بسیاری از مردم سرمایه خود را از این پلتفرم خارج کردند.

با اینکه الگوریتم پلتفرم سلسیوس الگوریتم نسبتاً خوبی بود اما ایجاد تعادل مناسب برای این الگوریتم موردی پیچیده و حیاتی بود، از یک سو باید سود کافی برای پرداخت پس اندازها بدست می‌آمد و از سوی دیگر باید به اندازه‌ای باقی مانده داشت تا به افراد هنگام برداشت پول پرداخت شود. قابل ذکر است این الگوریتم شباهت بسیار زیادی هم به الگوریتم لونا برای استیبل کوین خود داشت که شکست خورد و همین مساله نیز خود موجب ایجاد ترس بیشتری برای سرمایه گذاران این مجموعه شد.

در حال حاضر قیمت سلسیوس به دلیل فروپاشی پلتفرم سقوط وحشتناکی داشته است که باعث شده تا سلسیوس برداشت از این پلتفرم را به حالت تعویق در بیاورد و بسیاری از کاربران را خشمگین کند. این درحالی است که تحلیلگران بازار پیش از این نیز هشدار داده بودند که پلتفرم سلسیوس با توجه به درصد سود بالایی که به کاربران می‌دهد، در زمان برداشت وجه کاربران احتمالاً دچار مشکل خواهد شد.

برای مثال شما در یک بانک معمولی به عنوان سود درصد ناچیزی را دریافت می‌کنید، اما در پلتفرم سلسیوس برای ذخیره استیبل کوین در این پلتفرم می‌توانستید بیش از 9% سود دریافت کنید.

 

پلتفرم Maker

قرارداد سلسیوس در پلتفرم Maker

وحشت کاربران حتی از این بیشتر هم شد، زمانی که یک قرارداد در پلتفرم Maker یافت شد که در آن با قرار دادن 17919 WBTC به عنوان وثیقه مبلغ 278 میلیون DAI وام گرفته شده بود و حساب را به پلتفرم سلسیوس نسبت دادند. این معاملات در پلتفرم Maker به گونه‌ای است که شما می‌توانید با قفل کردن رمز ارزهای خود در این پلتفرم استیبل کوین DAI را وام بگیرید اما مشکل آنجاست که در ازای وامی که می‌گیرید Maker اجازه دارد که اگر قیمت آن رمز ارز از مبلغ مشخصی پایین تر بیاید آن معامله را لیکوئید کند و رمز ارزهای قفل شده را نقد کند. این قرارداد هم اگر بیت کوین به قیمت 22584 دلار می‌رسید لیکوئید می‌شد که البته طرف قرارداد با اضافه کردن وثیقه این عدد را به 16850 دلار کاهش داد.

استخدام وکیل توسط سلسیوس

سلسیوس در حل این مشکل و تحمل فشار نیز دچار مشکل شده است و این مشکل حتی به جایی رسیده که این پلتفرم وکلایی را برای راهنمایی در شرایط مالی خود استخدام کرده است. توکن این پلتفرم هم بیش از 50% ارزش خود را از دست داده است و از این رو نقدینگی کمتری هم برای پرداخت به کاربران وجود دارد. گفته می‌شود که سلسیوس برای جبران این ضرر‌ها از صرافی‌های بزرگ وام هم گرفته است و بالا بودن مبلغ این وام‌ها همان چیزی بوده که باعث شده سلسیوس برداشت وجه از این پلتفرم را متوقف کند.

 

بدون باز پرداخت

آیا سرمایه گذاران سلسیوس پول خود را پس خواهند گرفت ؟

اینکه آیا سرمایه گذاران در صورت اعلام ورشکستگی یا ناتوانی در بازپرداخت پول خود را پس می‌گیرند یا خیر بحث برانگیز است. اما در شرایط و ضوابط عمومی سلسیوس (Terms and Conditions)، به عنوان یکی از قوانین نوشته شده است که اگر سلسیوس قادر به بازپرداخت دارایی‌های دیجیتال استفاده شده در خدمات کسب درآمد یا خدمات وام نباشند، مجبور به بازپرداخت نیست.

 

امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد