جستجو در بیتفا
  • رفتار متفاوت نهنگ‌های بیتکوین و اتریوم
  • دلیل رفتار متفاوت نهنگ‌های بیتکوین و اتریوم چیست؟
  • چرا اتریوم از جذابیت کمتری برای سرمایه‌گذاری برخوردار است؟
رفتار متفاوت نهنگ‌های بیت کوین و اتریوم در بازار کریپتو

رفتار متفاوت نهنگ‌های بیت کوین و اتریوم در بازار کریپتو

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
۶ دقیقه
۱
۳۳۷
توسط :
مبین رزمخواه

در هفته گذشته ما شاهد رفتارهای متفاوتی از نهنگ‌های بیت کوین و اتریوم بودیم. اتفاقات رخ داده نشان داد که دارندگان بزرگ صنعت کریپتو احساسات متفاوتی نسبت به دو ارز برتر بازار دارند. بیت کوین و اتریوم به عنوان دو بازیگر اصلی مارکت ارزهای دیجیتال همیشه همبستگی مناسبی با یکدیگر داشتند، اما اکنون مدتی است که اتریوم نتوانسته انتظارات سرمایه‌گذاران را به خوبی برآورده کند و بسیاری از افراد بیت کوین را به آن ترجیح می‌دهند. در نوسانات بازار نیز کاملاً مشخص است که دیدگاه خریداران و فروشندگان نسبت به این دو ارز دیجیتال مشابه نیست. در این مقاله رفتارهای متفاوت نهنگ‌های بیت کوین و اتریوم را بررسی می‌کنیم و اطلاعاتی در مورد تحرکات بازیگران اصلی بازار کریپتو را با شما در میان می‌گذاریم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

رفتار متفاوت نهنگ‌های بیتکوین و اتریوم

با بررسی رفتار نهنگ‌های بزرگ بازار کریپتو متوجه می‌شویم که آن‌ها رفتارهای متفاوتی در بازارهای بیت کوین و اتریوم از خود نشان می‌دهند. بر اساس اطلاعاتی که توسط پلتفرم تجزیه و تحلیل داده‌های بلاکچینی گلس نود (Glassnode) منتشر شده است، تعداد نهنگ‌های اتریومی که دارایی 1000 رمز ارز اتریوم و یا بیشتر (با ارزش دارایی تقریباً 1.5 میلیون دلار) هستند، از سال 2020 کاهش پیدا کرده و تقریباً 20 میلیون دلار اتریوم توسط آن‌ها در این بازه زمانی به فروش رفته است.

از سوی دیگر با بررسی رفتار نهنگ‌های بیت کوین متوجه خواهیم شد که آن‎ها در طول زمان همواره مشغول خرید و انباشت بیت کوین هستند. تعداد نهنگ‌های دارای 1000 بیت کوین و یا بیشتر (با ارزش دارایی حدود 26.9 میلیون دلار) از سال 2020 تا کنون تقریباً ثابت باقی مانده است. البته در یک دوره و در زمان سقوط صرافی FTX و همچنین پس از رشد خوبی که مارکت کریپتو در سال 2021 تجربه کرد و برخی از نهنگ‌ها سیو سود گسترده‌ای در آن زمان انجام دادند، تعداد این نهنگ‌ها کمی کاهش پیدا کرد اما به‌مرورزمان این روند دوباره ثابت شد و شاهد رشد مستمر و آرام نهنگ‌های بیتکوین بوده و هستیم.

این تفاوت برخورد با بیت کوین و اتریوم توسط نهنگ‌ها باعث شد تا تئوری‌های زیادی در بین فعالان بازار کریپتو مطرح شود و از این اختلاف برای حمله به جامعه کاربران اتریوم و طرف‌داران آن استفاده می‌شود. اما دلیل رفتار متفاوت نهنگ‌های بیتکوین و اتریوم چیست؟ در ادامه به این پرسش پاسخ می‌دهیم.

بیت کوین و اتریوم

 

دلیل رفتار متفاوت نهنگ‌های بیتکوین و اتریوم چیست؟

بر اساس گزارشات منتشر شده، بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار کریپتو در مدت اخیر اتریوم‌های خود را به منظور خرید بیت کوین فروخته‌اند. این اتفاق یعنی سرمایه از بازار اتریوم خارج شده و به بازار بیت کوین اضافه شده است. با این کار مشاهده می‌کنیم که فشار فروش گسترده‌ای در بازار اتریوم در حال روی دادن است؛ در حالی که بیت کوین چنین فشاری را تجربه نمی‌کند.

به‌مرورزمان بیت کوین توانسته خود را به عنوان یک دارایی ذخیره ارزش به همگان معرفی کند. از طرفی بسیاری از افرادی که برای اولین بار قصد وارد شدن به بازار کریپتو و سرمایه‌گذاری در آن را دارند، همیشه به سمت بیتکوین سوق داده می‌شوند. این مسائل باعث شده تا بیتکوین جایگاه خود به عنوان رتبه یک ارزهای دیجیتال را بیش از پیش تثبیت کند. اما دلیل ضعف اتریوم در جلب نظر سرمایه‌گذاران چیست؟ با ما در ادامه مقاله همراه باشید تا دلایل این اتفاق را بررسی کنیم.

 

چرا اتریوم از جذابیت کمتری برای سرمایه‌گذاری برخوردار است؟

رمز ارز اتریوم برای کاربرانی است که نگاهی تخصصی‌تر به بازار کریپتو دارند و سعی می‌کنند تعامل بیشتری با امور مالی غیر متمرکز (دیفای - DeFi) داشته باشند. قراردادهای هوشمند شبکه اتریوم باعث شده تا کاربردهای اختصاصی زیادی برای این ارز دیجیتال ایجاد شود. به همین دلیل سرمایه‌گذاران اتریوم تنها افرادی نیستند که به آن به عنوان یک دارایی ذخیره ارزش نگاه می‌کنند. علاوه بر این ممکن است ضعف‌ها و چالش‌هایی که سر راه اتریوم در حوزه‌های مختلف قرار دارد باعث شود تا سرمایه‌گذاران به راحتی دارایی‌های خود را به سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین تبدیل کنند.

مسئله دیگر این است که اکنون برای تبدیل شدن به یک نود اعتبارسنج در شبکه اثبات سهام (PoS) اتریوم باید 32 رمز ارز اتریوم را در شبکه سهام گذاری کرد. این مبلغ برای سرمایه‌گذاران خرد کمی سنگین است و به همین دلیل تعداد اعتبارسنج‌های این شبکه رشد چشمگیری را تا کنون تجربه نکرده است.

نکته قابل توجه دیگر این است که امنیت دارایی‌های سپرده شده در شبکه اتریوم که از طریق پل‌های میان زنجیره‌ای و یا پلتفرم‌های استیکینگ واریز و نگهداری می‌شوند همواره زیر سؤال بوده است. بسیاری از این پل‌ها و پلتفرم‌های دیفای در سال‌های گذشته تحت حمله هکری قرار گرفتند و دارایی‌های زیادی از این طریق سرقت شده است.

بیت کوین و اتریوم

تا اینجا به دلایل فنی ماجرا اشاره کردیم اما موارد دیگری نیز هست که باید به آن توجه داشته باشیم. علاوه بر نکاتی که به آن اشاره شد، عرضه بالای اتریوم نیز بر ارزش آن تأثیرات منفی زیادی داشته است. درست است که اجرای آپدیت مرج باعث کاهش قابل توجه عرضه اتریوم‌های جدید به بازار شد، اما هنوز این ارز دیجیتال خاصیت ضد تورمی مناسبی پیدا نکرده است. این در حالی است که به رویداد هاوینگ بیت کوین نزدیک می‌شویم و عرضه بیتکوین‌های جدید در حال نصف شدن است.

تقابل بیت کوین و اتریوم همواره برای طرف‌داران کریپتو جذاب بوده و این دو ارز بزرگ توانسته‌اند پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای را در بازار ارزهای دیجیتال رقم بزنند. در شرایط فعلی که اخبار بیت کوین در مورد نزدیک شدن به رویداد هاوینگ و تأیید قریب‌الوقوع صندوق‌های ETF صحبت می‌کنند، اتریوم با چالش‌هایی مانند عرضه بالا، مشکلات امنیتی و افزایش تمرکز در حوزه استیکینگ مواجه است. با این اوصاف سرمایه‌گذاران که همواره به دنبال انتخاب مطمئن‌ترین گزینه هستند بیت کوین را به اتریوم ترجیح می‌دهند و نهنگ‌های بازار نیز رفتار کاملاً منطقی از خود نشان داده‌اند.

البته توجه داشته باشید که نهنگ‌های بیتکوین و اتریوم هنوز هم خوش‌بینی کلی خود را حفظ کرده‌اند و نمی‌توان گفت که اتریوم با یک بحران جدی روبه‌رو است. اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو را دارید کاربردهای بیت کوین و اتریوم را به خوبی مطالعه کنید و سپس با توجه به نیازهایتان تصمیم گیری نهایی را انجام دهید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد