جستجو در بیتفا
  • حواشی ETF بیت کوین در روز اعلام نتایج نهایی
  • لیکویید شدن 210 میلیون دلار در شب گذشته
  • دست‌کاری بازار توسط SEC؟
  • نکات مهم در روز اعلام نتایج نهایی ETFهای بیت کوین توسط SEC
حواشی ETF بیت کوین در یک قدمی تایید توسط SEC نیز ادامه دارد

حواشی ETF بیت کوین در یک قدمی تایید توسط SEC نیز ادامه دارد

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
۵ دقیقه
۰
۲۰۶
توسط :
مبین رزمخواه

امروز 10 ژانویه، مهلت نهایی سازمان بورس و اوراق بهادار (SEC) برای اعلام نظر در مورد صندوق‌های قابل معامله بیت کوین (BTC ETFs) است. در شب گذشته اکانت توییتر SEC خبر تأیید شدن این صندوق‌ها را منتشر کرد که بلافاصله توسط گری گنلسر (Gary Gansler) رئیس این سازمان تکذیب شد. این اتفاقات باعث شد تا قیمت بیت کوین دچار نوسانات شدیدی شود. هک شدن اکانت توییتر SEC انتقادات زیادی از عملکرد این سازمان ایجاد کرد. ما هر روز در صفحه اخبار بیت کوین امروز به مهم‌ترین رویدادها و حواشی اولین ارز دیجیتال بازار می‌پردازیم. در این مقاله حواشی ETF بیت کوین در روز اعلام نتایج نهایی توسط SEC را بررسی می‌کنیم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

حواشی ETF بیت کوین در روز اعلام نتایج نهایی

در بامداد گذشته قیمت بیت کوین به دنبال انتشار خبر جعلی تأیید ETFهای بیت کوین توسط اکانت SEC رشد قابل توجهی را تجربه کرد. دقایقی پس از اینکه حساب SEC این خبر جعلی را منتشر کرد، گری گنسلر در اکانت خود به آن واکنش نشان داد. او عنوان کرد که هنوز سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا صندوق‌های ETF بیت کوین را به صورت رسمی تأیید نکرده است.

حواشی ETF بیت کوین

نوسانات و هیجان ایجاد شده در بازار کریپتو باعث شد تا قیمت بیت کوین به نزدیکی محدوده 48 هزار دلار برسد و بلافاصله ریزشی را تا محدوده 44800 دلار تجربه کند. در زمان نگارش این مقاله قیمت بیت کوین در محدوده 45700 دلار قرار دارد. کندل یک ساعته آن در حال قرمز بسته شدن است و شرایط چندان مساعدی ندارد!

در تصویر پایین نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم یک ساعته را مشاهده می‌کنید:

نمودار قیمت بیت کوین بعد از حواشی ETF بیت کوین

بر اساس گزارشات منتشر شده این نوسانات شدید باعث ضرر تعداد زیادی از معامله گران شد. در ادامه توضیحات بیشتری در این مورد ارائه خواهیم کرد.

 

لیکویید شدن 210 میلیون دلار در شب گذشته

با توجه به نوسان غیر قابل پیش بینی که بیت کوین در بامداد گذشته تجربه کرد، تعداد زیادی از معامله‌گران دارایی‌های خود را از دست دادند. بر اساس اطلاعات منتشر شده، حواشی ETF بیت کوین بیش از 210 میلیون دلار در موقعیت‌های لانگ (خرید) و شورت (فروش) از بین برد. سهم معاملات خرید در این اتفاق 135 میلیون دلار و سهم معاملات فروش 67 میلیون دلار اعلام شد.

از دست رفتن این حجم از دارایی به علت اشتباه سازمان بورس و اوراق بهادار در حفظ امنیت حسابش بسیار مشکوک به نظر می‌رسد. بر اساس گزارشات کارشناسی صورت گرفته اکانت توییتر SEC از سیستم تأمین امنیت دو مرحله‌ای برای حسابش استفاده نکرده است. این مسئله انتقادات زیادی را به دنبال داشته و بسیاری معتقدند SEC قصد دست‌کاری بازار را داشته است!

در ادامه سعی می‌کنیم نگاه دقیق‌تری به این مسئله بیاندازیم.

 

دست‌کاری بازار توسط SEC؟

سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا به عنوان اصلی‌ترین قانون گذار و تنظیم کننده بازارهای مالی در ایالات متحده قدرت بسیار بالایی دارد. این نهاد بارها در شکایت‌های مختلفی از کمپانی‌هایی مانند ریپل و بایننس روی حفظ امنیت دارایی‌های کاربران تأکید داشت. اکنون خود این نهاد با رعایت نکردن یک مورد امنیتی پیش افتاده اکانت توییترش را به خطر انداخت و باعث از دست رفتن حجم زیادی از سرمایه در بازار ارز دیجیتال شد.

اکنون حتی نمایندگان کنگره آمریکا نسبت به این مسئله شاکی هستند و معتقدند SEC باید برای این اتفاق پاسخگو باشد. در گذشته نیز با ایجاد نوساناتی در بازار کریپتو اتهاماتی به SEC و گری گنسلر برای دست‌کاری بازار زده شد. آن اتهامات به جایی نرسید و تحقیقات کاملی روی آن ایجاد نشد.

این بار اما حجم دارایی‌های از دست رفته بیشتر است و احتمال دارد پیگیری‌های بیشتری روی این مسئله صورت بگیرد.

امروز روز نهایی اعلام نظر SEC در مورد ETFهای بیت کوین است. تا اینجا که به روز بسیار پر حاشیه‌ای تبدیل شده و سازمان بورس و اوراق بهادار هنوز ساعت مشخصی برای انتشار نظر نهایی خود اعلام نکرده است. در قسمت بعد نگاهی به شرایط بازار می‌اندازیم و توصیه‌های لازم برای امروز را مرور می‌کنیم.

 

نکات مهم در روز اعلام نتایج نهایی ETFهای بیت کوین توسط SEC

حواشی ETF بیت کوین همچنان ادامه دارد و نتیجه نهایی این صندوق‌ها هنوز مشخص نیست. با اینکه SEC امروز را برای اعلام نظر نهایی خود مطرح کرده بود اما تا این لحظه خبر رسمی در مورد تأیید و یا رد آن منتشر نشده است. با این حال حجم کل بازار ارز دیجیتال در شرایط مساعدی به نظر می‌رسد و بیت کوین نیز تا کنون توانسته خود را بالای محدوده 45 هزار دلار نگه دارد.

در تصویر پایین نمودار مارکت کپ کل بازار کریپتو در امروز را مشاهده می‌کنید:

مارکت کپ بازار حواشی ETF بیت کوین

اتفاقات و حواشی ایجاد شده تا اینجا تأثیرات ماندگاری نداشته‌اند. شاخص ترس و طمع بازار کریپتو امروز همچنان در محدوده طمع و در عدد 73 قرار دارد.

شاخص ترس و طمع حواشی ETF بیت کوین

قیمت بیت کوین توانسته یکی از مهم‌ترین حمایت‌های خود را حفظ کند و فاز انتظار برای اعلام نظر نهایی SEC همچنان ادامه دارد. دو شرکت ثبت نام کننده ETFهای بیت کوین نیز اعلام کردند که انتظار دارند از فردا کار خود را به صورت رسمی آغاز کنند.

اگر می‌خواهید به صورت لحظه‌ای از اخبار کریپتو مطلع شوید می‌توانید کانال تلگرام بیتفا را دنبال کنید. در آنجا آخرین حواشی ETF بیت کوین در کنار سایر اخبار مهم ارز دیجیتال پوشش داده می‌شود. 

در نهایت توصیه ما این است که تا زمان مشخص نشدن تکلیف ETFهای بیت کوین معامله باز نکنید. در انجام معاملات پس از انتشار اخبار ETF بیت کوین نیز مدیریت سرمایه را رعایت کنید تا دچار ضرر و زیان نشوید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد