جستجو در بیتفا
  • استاندارد BEP-20 به زبان ساده
  • توکن‌های BEP-20 چه مزیت‌هایی دارند؟
  • مقایسه شبکه‌های BEP-20 و BEP-2
  • تفاوت استانداردهای BEP-20 و ERC-20
  • تفاوت در شبکه راه‌اندازی شده
  • توابع به کار رفته در هر استاندارد
  • الگوریتم اجماع
  • نحوه معامله کردن توکن‌های BEP-20
  • بررسی ریسک‌های شبکه BSC
  • توکن‌های Pegged در شبکه BSC
  • نگاهی به اکوسیستم BSC و بهترین توکن‌های BEP-20
  • چه کیف پول‌هایی از توکن‌های BEP-20 پشتیبانی می‌کنند؟
شبکه BEP-20 چیست؟ بررسی جامع استاندارد BEP-20

شبکه BEP-20 چیست؟ بررسی جامع استاندارد BEP-20

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
۸ دقیقه
۸
۷۲۵
توسط :
پاتریک شاه‌نظری

شبکه‌های بلاکچینی با پشتیبانی از قراردادهای هوشمند به بستری برای میزبانی از توکن‌های مختلف تبدیل شده‌‌اند. در سال 2020 چانگ پنگ ژائو (مدیرعامل صرافی متمرکز Binance) زنجیره هوشمند بایننس (BSC) را با بهینه سازی زنجیره قبلی خود (زنجیره بایننس) ایجاد کرد و با ایجاد سازگاری با قراردادهای هوشمند این امکان را فراهم کرد تا توسعه دهندگان توکن‌ها و ارزهای دیجیتال خود را بر روی این شبکه بلاکچینی راه‌اندازی کنند. البته توسعه دهندگان برای ایجاد یک توکن جدید بر روی زنجیره هوشمند بایننس باید چارچوب خاصی را رعایت کنند. این چارچوب استاندارد BEP-20 نام دارد و به توکن‌های ایجاد شده با این استاندارد توکن‌های BEP-20 گفته می‌شود. اما شبکه BEP-20 چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟ بهترین توکن‌های استاندارد BEP-20 کدامند و چه تفاوتی با توکن‌های ERC-20 دارد؟

در ادامه این مقاله با بیتفا همراه باشید تا به تمام سوالات ذکر شده پاسخ دهیم و نگاهی جامع به توکن‌های BEP-20 و اکوسیستم BSC داشته باشیم.

 

استاندارد BEP-20 به زبان ساده

استاندارد BEP-20 به زبان ساده نوعی طراحی ساختار برای ایجاد توکن بر روی شبکه BEP-20 است. این استاندارد بر اساس استاندارد ERC-20 (استاندارد توکنی مورد استفاده در شبکه اتریوم) توسعه یافته است و قوانین و عملکرد توکن‌ها را در زنجیره هوشمند بایننس شرح می‌دهد. این استاندارد بیان می‌کند یک توکن چگونه می‌تواند خرج شود، چه کسی می‌تواند آن را خرج کند، تحت چه شرایطی می‌توان آن را خرج کرد و در مجموع قوانین اجرا شده بر روی یک توکن را سازماندهی می‌کند. توسعه دهندگان می‌توانند انواع توکن‌ها از جمله توکن‌های کاربردی پلتفرم‌های مختلف، توکن‌های با پشتوانه، میم کوین‌ها و استیبل کوین‌ها را بر روی شبکه BSC راه‌اندازی کنند.

استاندارد BEP-20

 

توکن‌های BEP-20 چه مزیت‌هایی دارند؟

برای بررسی مزیت توکن‌های BEP-20 باید ابتدا نگاهی به مزیت‌های شبکه میزبان این توکن‌ها یعنی شبکه BSC داشته باشیم. شبکه BSC در سال 2020 با هدف حل مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم و ارائه شرایطی مناسب به کاربران برای کار در فضای غیر متمرکز به خصوص دیفای راه‌اندازی شد. در نتیجه این شبکه مقیاس پذیری نسبتاً بالاتری دارد و برای کار با این شبکه و البته توکن‌های سوار بر آن لازم نیست کارمزدهای بالایی پرداخت شود.

در شرایط عادی مقدار گس در شبکه BSC برابر با 5GWEI است، به این منظور که کاربران می‌توانند با کارمزدهای بسیار پایین توکن‌های BEP-20 را انتقال داده و یا آن‌ها را معامله کنند. کارمزدهای پایین علاوه بر آن که معامله‌گران را جذب خود می‌کند، توسعه دهندگان را نیز جذب می‌کند و همین موضوع باعث شده است شبکه BSC پر از پروژه‌های جذاب، تعداد معامله گران بالا و حجم نقدینگی زیاد شود. موارد ذکر شده در کنار هم باعث شده تا معامله‌گران (مخصوصاً در فضای DEX ها) توجه ویژه‌ای به توکن‌های BEP-20 داشته باشند و در نتیجه همواره شاهد هایپ بالایی بر روی این اکوسیستم باشیم. در ادامه به نحوه معامله این توکن‌ها خواهیم پرداخت.

 

مقایسه شبکه‌های BEP-20 و BEP-2

صرافی بایننس ابتدا زنجیره بایننس (Binance Chain) را توسعه داد که برای انتقال و ذخیره توکن‌هایی با استاندارد BEP-2 کاربرد داشت، اما سازگاری بالایی با قراردادهای هوشمند نداشت. در نتیجه توسعه دهندگان امکان توسعه اپلیکیشن‌های غیر متمرکز کاربردی بر روی این شبکه را نداشتند. صرافی بایننس برای توسعه فعالیت خود زنجیره هوشمند بایننس را توسعه داد که در کنار ارائه مقیاس پذیری بالا، سازگاری مناسبی با قراردادهای هوشمند و حتی با ماشین مجازی اتریوم (EVM) داشت.

توکن‌های ایجاد شده در شبکه اولیه (Binance Chain) با استاندارد BEP-2 ایجاد شده‌اند و کاربردی جز ذخیره سازی دارایی ندارد. اما توکن‌های ایجاد شده در شبکه smart chain Binance با استانداردهای BEP-20 راه‌اندازی شده‌اند و کاربردهای گسترده‌ای مخصوصاً در پلتفرم‌های دیفای دارند. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که شبکه‌های BEP-2 و BEP-20 سازگاری مناسبی با یکدیگر دارند و شما می‌توانید توکن‌های مختلف این دو شبکه را به یک دیگر تبدیل کرده و انتقال دهید.

رمزارز BNB ارز بومی هر دو این شبکه‌هاست با این تفاوت که در شبکه BSC با استاندارد BEP-20 و در شبکه BC با استاندارد BEP-2 ایجاد شده است. کارمزد هر دو این شبکه‌ها با BNB (شبکه BSC با BNB بر پایه BEP-20 و شبکه BC با BNB بر BEP-2) پرداخت می‌شود.

 

تفاوت استانداردهای BEP-20 و ERC-20

استانداردهای توکنی BEP-20 و ERC-20 دو استاندارد محبوب میان معامله‌گران بازار کریپتو است. استاندارد BEP-20 بر اساس استاندارد ERC-20 ایجاد شده است؛ اما این دو در کنار شباهت‌های بالا، تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

تفاوت شبکه های BEP-20 و ERC-20

 

تفاوت در شبکه راه‌اندازی شده

اساسی‌ترین تفاوتی که میان این دو استاندارد وجود دارد به دلیل شبکه میزبان آن‌هاست. توکن‌های ERC-20 بر بستر شبکه اتریوم و توکن‌های BEP-20 بر بستر شبکه BSC راه‌اندازی می‌شوند. اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها در ویژگی‌های شبکه آن‌هاست، به این منظور که توکن‌های BEP-20 به واسطه راه‌اندازی بر بستر BSC مقیاس پذیری بالاتر، هزینه گس و کارمزد انتقال پایین‌تر و سرعت تایید تراکنش‌های بالاتری دارد. اما از طرفی دیگر توکن‌های ERC-20 به واسطه راه‌اندازی بر بستر اتریوم از امنیت بالاتری بهره می‌برند.

 

توابع به کار رفته در هر استاندارد

استانداردهای BEP-20 و ERC-20 دارای توابع مشابهی هستند؛ توابعی از جمله Total supply (مقدار عرضه توکن)، Approve (اعتبارسنجی توکن‌ها)، Balance of (بررسی میزان دارایی هر آدرس کیف پول) در هر دو شبکه به عنوان توابع اصلی و ضروری به حساب می‌آیند. اما تعدادی از توابع از جمله Decimal (اعشار توکن)، Token Name (نام توکن) و Symbol (نماد توکن) در استاندارد ERC-20 اختیاری اما در استاندارد BEP-20 ضروری است.

 

الگوریتم اجماع

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو استاندارد در نحوه پردازش تراکنش هر کدام از این توکن‌هاست. پردازش توکن‌های ERC-20 ابتدا بر پایه الگوریتم اجماع PoW انجام می‎‌شد؛ اما اکنون و پس از اجرای آپدیت Merge پردازش تراکنش‌ها با الگوریتم اجماع PoS صورت می‌گیرد. این در حالی است که سیستم اجماع در شبکه BSC بر پایه PoSA است و توکن‌های BEP-20 با این استاندارد پردازش می‌شوند.

 

نحوه معامله کردن توکن‌های BEP-20

با افزایش تمایل کاربران به توکن‌های BEP-20، امروزه تعداد زیادی از صرافی‌های متمرکز از واریز و برداشت و معامله این توکن‌ها پشتیبانی می‌کنند؛ صرافی متمرکز بایننس نیز به عنوان بنیانگذار این شبکه از تعداد زیادی از این توکن‌ها پشتیبانی می‌کند. اما تعداد زیادی توکن با استاندارد Bep-20 ایجاد شده است و اکثر آن‌ها در صرافی‌های متمرکز قابل معامله نیستند. صرافی‌های غیر متمرکز راه‌اندازی شده در شبکه BSC از معامله اکثر توکن‌های BEP-20 پشتیبانی می‌کنند که از برترین آن‌ها می‌توان به صرافی غیر متمرکز پنکیک سواپ اشاره کنیم. این صرافی از معاملات تقریباً تمام توکن‌های BEP-20 پشتیبانی می‌کند؛ با مراجعه به مقاله "آموزش صرافی غیر متمرکز پنکیک سواپ" می‌توانید نحوه کار با این صرافی را آموزش ببینید. (این نکته را نیز در نظر داشته باشید برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در جهت انتقال و یا معامله توکن‌های Bep-20 بایننس کوین (BNB) بر پایه BEP-20 نیاز دارید). زنجیره هوشمند بایننس یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین شبکه‌ها برای معامله‌گران سبک Dex-Trading است و به دلیل تعداد توکن و حجم معاملاتی بالا فرصت‌های جذابی در این شبکه ایجاد می‌شود.

برای آموزش سبک معاملاتی جذاب و درآمد "DEX-Trading" از طریق "این لینک" در دوره رایگان بیتفا ثبت نام کنید!!

 

بررسی ریسک‌های شبکه BSC

بالاتر با مزایا شبکه BSC آشنا شدیم، اما این شبکه در کنار مزایای بالایی که دارد دارایی ریسک‌هایی نیز می‌باشد. شبکه BSC کاربران بسیار زیادی دارد و کارمزد تراکنش در این شبکه بسیار پایین است و کاربرانی که در این شبکه مشغول معامله هستند دارای تجربه نسبتاً پایین‌تری هستند. در نتیجه پروژه‌های کلاهبرداری و اسکم اکثراً در قدم اول توکن خود را با استاندارد BEP-20 و بر بستر BSC راه‌اندازی می‌کنند.

در حالی که فرصت‌های زیادی در این شبکه ایجاد می‌شود، اما برای معامله توکن‌های این شبکه باید احتیاط بیشتری داشته باشید و توجه ویژه‌ای به بحث امنیت توکن داشته باشید. (بررسی سلامت و امنیت توکن یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های "دوره جامع دکس تریدینگ" است)

ریسک های توکن های BEP-20

 

توکن‌های Pegged در شبکه BSC

شبکه Bep-20 به دلیل ارائه مقیاس پذیری بالا به سرعت تبدیل به یک شبکه محبوب برای کاربران بازار کریپتو شد و پروژه های زیادی معادل توکن خود را به این شبکه انتقال دادند. اجازه دهید با یک مثال این مورد را توضیح دهیم، برای مثال پروژه Chainlink توکن خود (توکن LINK) را بر بستر اتریوم راه‌اندازی کرده بود، اما به دلیل بهره‌مندی از مقیاس پذیری شبکه BSC مقداری از توکن‌های LINK بر بستر اتریوم را وثیقه قرار داده و معادل آن (با ارزشی یکسان) را با استاندارد BEP-20 و بر روی شبکه BSC راه‌اندازی کرد. به این نوع توکن‌ها که دارای وثیقه هستند Pegged توکن گفته می‌شود که نمونه آن‌ها در زنجیره هوشمند بایننس بسیار است.

 

نگاهی به اکوسیستم BSC و بهترین توکن‌های BEP-20

شبکه BSC فعالیت خود را در اواخر سال 2020 شروع کرد اما رشد تعداد و توجه کاربران به این شبکه از اوایل سال 2021 رقم خورد. در زمان نگارش این مطلب BSC با 3.47 میلیارد دلار نقدینگی قفل شده، از این نظر رتبه سوم میان تمام بلاکچین‌ها رابه خود اختصاص داده است. در این اکوسیستم صرافی غیر متمرکز پنکیک سوال، پلتفرم وام دهی Venus و پلتفرم دیفای Alpaca finance حجم نقدینگی بالایی دارند و جزو پلتفرم‌های محبوب این اکوسیستم هستند.

اما در رابطه با توکن‌های Bep-20، تعداد زیادی از ارزهای مطرح بازار از جمله بیت کوین و اتریوم به صورت Pegged با استانداردهای BEP-20 ایجاد شده‌اند. اما از میان توکن‌های برتری که به صورت بومی بر روی شبکه BSC و با استاندار مربوط به آن ایجاد شده‌اند می‌‌توان به توکن‌های Cake، Yearn finance، استیبل کوین BUSD، توکن تراست ولت (TWT) و... اشاره کرد. (از طریق "این لینک" می‌توانید به توکن‌های اکوسیستم بایننس دسترسی داشته باشید)

اکوسیستم بایننس اسمارت چین

 

چه کیف پول‌هایی از توکن‌های BEP-20 پشتیبانی می‌کنند؟

کیف پول‌های سازگار با شبکه بلاکچینی BSC از تمام توکن‌های BEP-20 (حتی ارزهای که تنها چند ساعت از ایجاد شدنشان می‌گذارد) پشتیبانی می‌کنند. از این کیف پول‌ها می‌توان کیف پول تراست ولت، کیف پول متامسک و کیف پول سیف پل اشاره کرد. از بهترین کیف پول‌های سخت افزاری که از این توکن‌ها پشتیبانی می‌کنند نیز می‌توان کیف پول Coolwallet PRO و کیف پول Ledger Nano X را نام برد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد