جستجو در بیتفا
  • بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا
  • آیا بالا ماندن نرخ بهره به ضرر بیت کوین است؟
  • چرا قیمت بیت کوین در واکنش به آمار شغلی آمریکا کاهش یافت؟
بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا؛ چرا قیمت بیت کوین کاهش یافت؟

بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا؛ چرا قیمت بیت کوین کاهش یافت؟

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
۲ دقیقه
۰
۲۳۳
توسط :
علی ابراهیمی

در حالی که پیش از جلسه ۳۱ ژانویه کمیته بازار آزاد فدرال، سرمایه‌گذاران انتظار داشتند نرخ بهره در ماه مارچ بالاخره از اوج ۲۳ ساله خود کاهش یابد، جروم پاول، رییس فدرال رزرو با اظهارات هاوکیش خود آب سردی بر سر سرمایه‌گذاران ریخت. در ادامه، روز گذشته گزارش اشتغال بخش غیر کشاورزی (Nonfarm Payrolls) اقتصاد آمریکا بهتر از انتظارات منتشر شد، اتفاقی که امید اندک باقی مانده برای کاهش نرخ بهره در ماه مارچ را به صفر رساند.

بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا

بر اساس گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی، در ماه ژانویه ۳۵۳ هزار شغل جدید به اقتصاد آمریکا اضافه شده است. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شد این رقم ۱۸۵ هزار باشد. علاوه بر این، نرخ بیکاری آمریکا نیز برخلاف پیش‌بینی ۳.۸ درصدی، در همان ۳.۷٪ ماه گذشته ثابت باقی ماند.

در همین حال، شاخص تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) برای سه‌ماهه آخر سال ۲۰۲۳ هفته گذشته بسیار بهتر از پیش‌بینی ۲ درصدی و برابر با ۳.۳٪ اعلام شد. این ششمین دوره سه‌ماهه متوالی است که نرخ رشد سالانه تولید ناخالص داخلی ۲٪ یا بالاتر بوده است. چنین آماری نشان می‌دهد علیرغم افزایش نرخ بهره در چند سال گذشته، فدرال رزرو به خوبی توانسته از وقوع رکود اقتصادی جلوگیری کند.

gdp آمریکا

اما نکته قابل تامل این است که وضعیت خوب اقتصاد آمریکا ممکن است دست فدرال رزرو را برای بالا نگه داشتن نرخ بهره به مدت طولانی‌تر باز بگذارد. جروم پاول در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست FOMC خاطرنشان کرد تا زمانی که کمیته نسبت به کاهش پایدار تورم به هدف ۲٪ مطمئن نشود، بعید است نرخ بهره را کاهش دهد. بنابراین، احتمالا برای مدت بیشتری شاهد ثابت ماندن نرخ بهره خواهیم بود.

آیا بالا ماندن نرخ بهره به ضرر بیت کوین است؟

بانک‌های مرکزی معمولا برای مقابله با تورم افسارگسیخته، نرخ بهره را افزایش می‌دهند. به دنبال افزایش نرخ بهره، هزینه استقراض و وام گرفتن افزایش یافته و افراد به نگه‌داری پول خود در بانک ترغیب می‌شوند. چنین شرایطی معمولا رشد اقتصادی را کاهش می‌دهد.

به زبان ساده، افزایش نرخ بهره نقدینگی در دسترس برای سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد. در این شرایط، سرمایه‌گذاران معمولا به جای رفتن به سراغ بازارهای پرریسکی مثل ارزهای دیجیتال و سهام، در طلا و اوراق قرضه سرمایه‌گذاری می‌کنند. بنابراین می‌توان بالا بودن نرخ بهره را مساوی کاهش تقاضا برای دارایی‌هایی مثل بیت کوین و طلا درنظر گرفت.

اما با بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا و نزولی شدن تورم در این کشور، فدرال رزرو چاره‌ای جز کاهش نرخ بهره نخواهد داشت. تقریبا اجماع صد درصدی وجود دارد که نرخ بهره بالاخره در سال جدید میلادی کاهش می‌یابد، اتفاقی که می‌تواند با افزایش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران، به نفع بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال باشد.

بر اساس داده‌های ابزار فد واچ از گروه CME که پیش‌بینی فعالان بازارهای مالی از نرخ بهره را می‌سنجد، در حال حاضر تنها ۱۷.۵٪ احتمال وجود دارد که نرخ بهره در ماه مارچ کاهش پیدا کند. در سمت مقابل بیش از ۸۲٪ از سرمایه‌گذاران معتقدند این نرخ در ماه مارچ نیز در محدوده ۵.۲۵٪-۵.۵۰٪ ثابت باقی خواهد ماند.

در حال حاضر، ماه می محتمل‌ترین ماه برای کاهش نرخ بهره است. در حال حاضر نزدیک به ۶۰٪ احتمال می‌رود این نرخ ۰.۲۵٪ در ماه می کاهش یابد.

نمودار فد واچ

چرا قیمت بیت کوین در واکنش به آمار شغلی آمریکا کاهش یافت؟

اصلی‌ترین دلیل کاهش جزیی قیمت بیت کوین پس از انتشار آمار مشاغل آمریکا، انتظار بازار و قیمت‌گذاری پیش از این آمار بود. در حقیقت بازار با تکیه بر این پیش‌بینی که نرخ بهره در ماه مارچ بالاخره کاهشی می‌شود، در چند وقت اخیر به رشد خود ادامه داده بود. با این حال با انتشار آمار و دیدن وضعیت مطلوب اقتصادی آمریکا، از بین رفتن امید برای کاهش غریب الوقوع نرخ بهره به ریزش قیمت بیت کوین منجر شد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد