جستجو در بیتفا
  • مسئله امنیت در کیف پول‌های ارز دیجیتال
  • بهترین روش برای حفظ و ذخیره کلمات بازیابی
  • بررسی امنیت تراست ولت
  • روش‌های هک تراست ولت
  • ایجاد کیف پول‌های جعلی
  • ایمیل‌های مخرب
  • حملات فیشینگ
  • راه‌های افزایش امنیت در تراست ولت
  • اقدامات لازم پس از وقوع حمله هکرها
  • مقایسه امنیت تراست ولت با سایر کیف پول‌های نرم افزاری
راهکارهای افزایش امنیت تراست ولت

راهکارهای افزایش امنیت تراست ولت

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
۶ دقیقه
۰
۳۵۲
توسط :
مبین رزمخواه

فعالیت در فضای ارزهای دیجیتال می‌تواند تجربه لذت بخشی باشد زیرا مدیریت تمام دارایی‌هایتان در اختیار خودتان است و می‌توانید بدون واسطه امور مالی خود را انجام دهید. اما در این فضا مخاطرات امنیتی زیادی نیز کاربران کریپتویی را تهدید می‌کند. استفاده از کیف پول‌های ارز دیجیتال می‌تواند نیازهای مالی شما را به صورت کامل پوشش دهد اما باید در حین استفاده به نکات امنیتی توجه ویژه داشته باشید. کیف پول تراست ولت یکی از بهترین کیف پول‌های کریپتویی موجود در این حوزه است که روی گوشی‌های هوشمند عملکرد بسیار خوبی دارد. در این مقاله قصد داریم راهکارهای افزایش امنیت تراست ولت را مرور کنیم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

مسئله امنیت در کیف پول‌های ارز دیجیتال

امنیت در کیف پول‌های ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در آن آموزش ببینید. حوزه رمز ارزها عمر بسیار کوتاهی دارد و به همین دلیل ممکن است کاربران با برخی از نکات امنیتی آن آشنایی کافی نداشته باشند.

در زمینه کیف پول‌های کریپتویی مهم‌ترین قسمتی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید حفظ و ذخیره سازی کلمات ریکاوری ولت است. این کلمات معمولاً بین ۱۲ تا ۱۶ کلمه هستند که به نوعی تمام دارایی شما محسوب می‌شوند. هر کس که به این کلمات دسترسی پیدا کند عملاً کنترل کامل دارایی‌های شما را در دست خواهد گرفت.

امنیت ولت کریپتو

پس لازم است توجه بسیار ویژه‌ای به این کلمات و روش صحیح نگهداری از آن‌ها داشته باشید. در اینجا لازم است تأکید کنیم که هدف تمامی هکرها دسترسی به این کلمات است و تقریباً می‌توان گفت تنها روش آن‌ها برای سرقت دارایی‌های دیجیتال این است که کاربران را به سمت افشای این کلمات هدایت کنند.

 

بهترین روش برای حفظ و ذخیره کلمات بازیابی

کلمات بازیابی یا ریکاوری که در برخی از ولت‌ها به آن‌ها سید فریز (Seed Phrase) نیز گفته می‌شود، مهم‌ترین قسمت یک کیف پول کریپتویی محسوب می‌شوند. در ابتدای ساخت کیف پول‌ها، از شما درخواست می‌شود که این کلمات را ذخیره کنید. این کلمات اهمیت بسیار زیادی دارند و از دست رفتن آن‌ها به منزله از دست دادن همه دارایی‌های موجود در آن کیف پول است.

نکته‌ای که لازم است به آن توجه داشته باشید این است که هیچ روشی نیز برای بازگردانی این کلمات ریکاوری وجود ندارد و حتی توسعه دهندگان یک ولت نیز نمی‌توانند به شما در صورت از دست دادن آن‌ها کمکی کنند. زیرا این کلمات تنها یک بار به شما نمایش داده می‌شوند و به صورت رمز گذاری شده و آفلاین در ولت ذخیره می‌شوند. این رمز گذاری به صورت یکطرفه انجام می‌شود و پیدا کردن آن‌ها تقریباً غیر ممکن است. پس بهتر است در حفظ و نگهداری این کلمات نهایت دقت را به خرج دهید.

ذخیره روی کاغذ و تهیه چند کپی از آن و نگهداری در چند محل مختلف است‌. هیچ‌گاه این کلمات را در فضای دیجیتال، اعم از شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، فایل‌های تصویری و متنی روی گوشی و یا لپ‌تاپ ذخیره نکنید. زیرا با دسترسی به هر کدام از این نرم افزارها امنیت دارایی‌های شما به خطر می‌افتد.

اکنون با این اوصاف آیا تراست ولت امنیت لازم را دارد؟

 

بررسی امنیت تراست ولت

تراست ولت

در کیف پول تراست ولت کلمات بازیابی متعلق به هر کیف پول به صورت آفلاین و تنها در دستگاه خود شما ذخیره می‌شوند. این کلمات به هیچ سروری فرستاده نمی‌شوند و این مسئله امنیت حساب شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، تراست ولت از ویژگی‌های مانند قفل لحظه‌ای، افزایش امنیت با استفاده از حسگرهای بیومتریک (اثر انگشت، عنبیه و...) و همچنین درخواست تأیید برای انجام هر تراکنش استفاده می‌کند که امنیت آن را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

البته نکته قابل توجه این است که این کیف پول از سیستم احراز هویت دو مرحله‌ای (2AF) پشتیبانی نمی‌کند. این قابلیت به کاربران این امکان را می‌دهند که ایمیل و یا تلفن همراه خود را در ولت ذخیره کنند و پس از آن انجام هر تراکنش باید توسط موبایل و یا ایمیل آن‌ها مورد تأیید قرار بگیرد.

البته می‌توانید در تراست ولت یک رمز عبور قدرتمند تنظیم کنید و با انتخاب گزینه امضای تراکنش‌ها (Transaction Signing) در قسمت تنظیمات امنیت حساب خود را بالا ببرید. با این اوصاف می‌توان گفت که امنیت تراست ولت در حد قابل قبولی بالا است اما هنوز هم جای پیشرفت دارد.

 

اما آیا هک شدن تراست ولت به این سادگی رخ می‌دهد؟ روش‌های هک شدن آن چگونه است؟ در ادامه سناریو‌های مختلفی که ممکن است منجر به هک شدن تراست ولت بشود را بررسی می‌کنیم.

 

روش‌های هک تراست ولت

همان‌طور که اشاره شد، تنها روش برای به دست آوردن کنترل دارایی‌ها در تراست ولت دست یافتن به کلیدهای خصوصی است. پس تنها هدف هکرها این است که به این کلمات دست پیدا کنند. این کلمات تنها در اختیار شما قرار دارند و دسترسی آن‌ها به صورت نرم افزاری غیر ممکن است. اما هکرها تلاش می‌کنند تا کاربران را به سمت افشای این کلمات هدایت کنند. در ادامه برخی از روش‌های هکرها برای این کار را مرور خواهیم کرد.

 

ایجاد کیف پول‌های جعلی

برخی از کاربران برای نصب نرم افزارها روی گوشی‌های هوشمند خود اقدام به جست و جو در گوگل و پیدا کردم نرم افزارها می‌کنند. این روش از نظر امنیتی اصلاً تأیید شده نیست. امروزه نسخه‌های جعلی از نرم افزارهای مختلف مانند کیف پول‌های رمزی از جمله تراست ولت در اینترنت به وفور مشاهده می‌شود.

با نصب این نرم افزارهایی که ممکن است در ظاهر شبیه تراست ولت نیز باشند و ارائه کلمات خصوصی ولت، دارایی‌های کاربران به راحتی در اختیار هکرها قرار می‌گیرد. پس حتماً نرم افزارها را از ارائه دهندگان رسمی مانند گوگل پلی و اپ استور دریافت کنید تا مشکلی برای گوشی و ولت شما ایجاد نشود. برای دریافت تراست ولت می‌توانید در این لینک نسخه مناسب خود را انتخاب و دانلود کنید.

هک کیف پول ارز دیجیتال

 

ایمیل‌های مخرب

یکی دیگر از روش‌هایی که هکرها از آن استفاده می‌کنند ارسال ایمیل به کاربران به بهانه‌های مختلف است. ایمیل‌های هکرها معمولاً دامنه‌های ناشناسی دارند و در آن‌ها از کاربران تقاضا می‌شود برای افزایش امنیت حساب خود اقداماتی انجام دهند.

این پیام‌ها اما جعلی هستند و به نحوی طراحی شده‌اند تا اعتماد کاربران را جلب و سپس کاری کنند که آن‌ها به ایمیل اعتماد کرده و کلمات خصوصی خود را افشا کنند. توجه داشته باشید که توسعه دهندگان و پشتیبان‌های رسمی این ولت‌ها هیچگاه از شما اطلاعات خصوصی مانند کلمات ریکاوری را درخواست نمی‌کنند و به هیچ عنوان روی ایمیل‌های ناشناس کلیک نکنید.

 

حملات فیشینگ

ممکن است در هنگام مرور اینترنت و یا کار با تراست ولت پیامی برای شما نمایان شود که کیف پول شما در خطر است و لازم است مراحلی را برای افزایش امنیت خود انجام دهید. مانند سایر روش‌ها اینجا نیز تنها هدف هکرها دسترسی به کلمات خصوصی کیف پول شماست و به هیچ عنوان نباید به این پیام‌ها توجه کنید.

هکر ولت ارز دیجیتال

تا اینجا متوجه شدیم که امنیت تراست ولت به اندازه کافی بالا است و کاربرانی که مورد سوء استفاده هکرها قرار گرفته‌اند با بی دقتی نسبت به افشای کلمات خصوصی ولت خود اقدام کرده‌اند. پس می‌توان گفت تا زمانی که این کلمات افشا نشوند، امنیت تراست ولت کاملاً تضمین شده است. در ادامه راه‌های افزایش امنیت تراست ولت را مرور می‌کنیم.

 

راه‌های افزایش امنیت در تراست ولت

برای افزایش امنیت تراست ولت می‌توانید اقدامات زیر را در قسمت امنیت (Security) تنظیمات آن انجام دهید:

  • فعال سازی قفل لحظه‌ای (Immediate Lock): این اقدام باعث می‌شود تا تنها زمانی که در نرم افزار حضور دارید این اپلیکیشن فعالیت داشته باشد و به محض خارج شدن از آن قفل شود. برای فعال شدن این ویژگی باید گزینه Auto Lock را در حالت Immediate قرار دهید.
  • فعال کردن تیک اسکن امنیتی: این گزینه باعث می‌شود زمانی که تراکنش ارسال شده از ویژگی‌های امنیتی لازم برخوردار نباشد، به شما هشدار امنیتی صادر شود. برای فعال سازی آن تیک Security Scanner را فعال کنید.
  • فعال کردن قفل با حسگرهای دستگاه: در تراست ولت می‌توانید با اضافه کردن اثر انگشت، حسگر عنبیه و یا سایر قابلیت‌های امنیت بیومتریک، تراکنش‌ها را با استفاده از آن تأیید کنید که یک لایه امنیتی به حساب شما اضافه می‌کند.
  • فعال سازی امضای تراکنش‌ها: با فعال کردن این گزینه، تمامی تراکنش‌هایی که در کیف پول انجام می‌شود باید به تأیید و امضای شما برسد. اگر این تیک غیر فعال باشد، یک بار امضا برای تراکنش‌های مشابه کافی است. توصیه می‌کنیم با فعال کردن این تیک تحت عنوان Transaction Signig امنیت حساب خود را افزایش دهید.

تصویر مسیر رسیدن به بخش امنیت تراست ولت را در پایین مشاهده می‌کنید.

راهکارهای افزایش امنیت تراست ولت

با انجام دادن این اقدامات و توجه به این نکته که هیچگاه نباید کلمات خصوصی کیف پول خود را در اختیار سایت یا فردی قرار دهید می‌توانید به راحتی و با امنیت کامل از تراست ولت استفاده کنید! با این حال اگر دچار حمله هکر‌ها شدیم چه اقداماتی انجام دهیم؟ در ادامه توضیحاتی در مورد آن ارائه می‌کنیم.

 

اقدامات لازم پس از وقوع حمله هکرها

اگر اقدامات امنیتی لازم را انجام داده باشید احتمال هک شدن تراست ولت شما نزدیک به صفر است. اما اگر به هر دلیلی بخشی از اقدامات را انجام نداده‌اید و حس می‌کنید کیف پول شما ممکن است مورد حمله هکرها قرار گرفته باشد، لازم است اقدامات زیر را انجام دهید:

  • فعال سازی همه موارد امنیتی که به آن‌ها اشاره شد.
  • اطلاع دادن به پشتیبانی تراست ولت
  • ساخت ولت جدید، خالی کردن تمام توکن‌های باقی‌مانده و انتقال آن‌ها به ولت جدید
  • انتخاب یک پسورد متفاوت و قدرتمند برای ولت جدید

این اقدامات باعث افزایش امنیت تراست ولت حساب شما می‌شود. تراست ولت از امن‌ترین کیف پول‌های نرم افزاری حال حاضر دنیای کریپتو است. در بخش آخر این مقاله امنیت تراست ولت را با سایر کیف پول‌های نرم افزاری مقایسه می‌کنیم.

مقایسه تراست ولت

 

مقایسه امنیت تراست ولت با سایر کیف پول‌های نرم افزاری

تراست ولت تا اینجای کار سابقه بسیار درخشانی در زمینه ارائه کیف پول‌های کریپتویی داشته است. در مقایسه با سایر ولت‌های نرم افزاری مانند اتمیک ولت، کوینومی و متامسک، تراست ولت تنها کیف پول نرم افزاری است که تا کنون هیچگاه هک نشده است. این مسئله نشان دهنده امنیت بالای این کیف پول و همچنین حرفه‌ای بودن تیم توسعه دهنده آن است.

در نهایت می‌توان گفت که تراست ولت امنیت کافی برای استفاده به عنوان یک ولت نرم افزاری را دارد. شما نیز با رعایت نکات امنیتی و همچنین به روز نگه داشتن نرم افزار و سیستم عامل خود می‌توانید از دارایی‌های خود محافظت کنید و امنیت خود را در این فضا ارتقا دهید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد

۱۴۰۲/۱۱/۲۸ ۱۵:۴۴
امیر ایلچی
عالی بود. سپاس
پاسخ

 
تیم پشتیبانی
لطف دارید. موفق باشید