جستجو در بیتفا
  • معیارهای مهم برای انتخاب صرافی غیر متمرکز
  • حجم معاملاتی
  • میزان درآمد پلتفرم
  • تعداد کاربران
  • شبکه‌های تحت پوشش
  • نوآوری و ارائه خدمات جدید
  • امنیت قراردادهای هوشمند
  • معرفی بهترین صرافی‌های غیر متمرکز
  • صرافی غیر متمرکز 1INCH
  • صرافی غیر متمرکز یونی سواپ (Uniswap)
  • صرافی غیر متمرکز پنکیک سواپ (Pancake swap)
  • صرافی غیر متمرکز بالانسر (Balancer)
  • صرافی غیر متمرکز اوپن اوشن (Open ocean)
  • معرفی بهترین صرافی‌های غیر متمرکز برای هر کدام از شبکه‌های بلاکچینی
  • چرا بیتفا به دکس تریدرها پیشنهاد می‌کند از تجمیع کنندگان نقدینگی استفاده کنند؟
معرفی بهترین صرافی‌های غیر متمرکز ارزهای دیجیتال

معرفی بهترین صرافی‌های غیر متمرکز ارزهای دیجیتال

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
۹ دقیقه
۱۴
۱,۱۵۳
توسط :
پاتریک شاه‌نظری

با پیشرفت حوزه دیفای و افزایش علاقه کاربران به صرافی‌های غیر متمرکز، توسعه دهندگان و سرمایه گذاران زیادی جذب این حوزه شدند و در نتیجه امروزه شاهد صرافی‌های غیر متمرکز زیاد و متنوعی هستیم. این پروژه‌های بلاکچینی هر کدام در حال ارائه خدمات جدید و جذابی هستند تا بتوانند بخش بیشتری از کاربران را به خود جذب کنند و این حس رقابت باعث پیشرفت هرچه سریع‌تر حوزه دیفای شده است. اما برای انتخاب یک صرافی چه نکاتی را باید مورد بررسی قرار دهیم؟ بهترین صرافی‌های غیر متمرکز کدامند و کدام یک از آن‌ها خدمات بهتری ارائه می‌دهند؟ برای هر کدام از شبکه‌های بلاکچینی کدام صرافی خدمات بهتری دارد؟

در ادامه این مقاله با بیتفا همراه باشید تا ابتدا به بررسی اصلی‌ترین معیارهای انتخاب صرافی غیر متمرکز بپردازیم و سپس با صرافی‌های غیر متمرکز برتر آشنا شویم.

 

معیارهای مهم برای انتخاب صرافی غیر متمرکز

برای رتبه بندی صرافی‌های غیر متمرکز (DEX) و انتخاب برترین آن‌ها معیارهای مهم زیادی وجود دارد که مجموعه‌ای از این معیارها برتری صرافی‌های مختلف نسبت به یکدیگر را تعیین می‌کند. در ادامه به معرفی تعدادی از این معیارها خواهیم پرداخت.

 

برای شروع کار در صرافی‌های غیر متمرکز و آموزش سبک معاملاتی دکس تریدینگ "در دوره رایگان دکس تریدینگ" ثبت نام کنید!!

 

حجم معاملاتی

در بازارهای مالی و دنیای معاملات، نقدینگی مهمترین نقش را ایفا می‌کند. هر چقدر نقدینگی برای یک محصول (رمزارز) بالاتر باشد در نتیجه میزان نقدشوندگی آن محصول بالاتر است؛ نقدشوندگی بالاتر باعث افزایش تمایل کاربران به انجام معاملات و حتی سرمایه گذاری می‌شود. صرافی‌هایی که استخرهای نقدینگی با عمق (میزان نقدینگی) بالا و البته حجم معاملاتی بیشتری دارند گزینه‌های مناسب‌تری برای انتخاب به حساب می‌آیند. در کنار میزان حجم معاملاتی، حجم نقدینگی قفل شده (TVL) نیز یکی دیگر از معیارهای مهم در برای انتخاب صرافی مورد نظر است.

نقدینگی قفل شده در صرافی های غیر متمرکز

 

میزان درآمد پلتفرم

هر پروژه و کسب و کاری برای آن که بتواند در میدان رقابت باقی بماند و مسیر رو به رشدی را تجربه کند نیاز به درآمدزایی دارد. درآمد صرافی‌های غیر متمرکز از طریق کارمزد معاملات تامین می‌شود (البته کارمزدها بین پلتفرم و تامین کنندگان نقدینگی پخش می‌شود)، در نتیجه حجم معاملاتی بالاتر باعث بالاتر رفتن درآمد پلتفرم می‌شود. پلتفرمی که بتواند با مدیریت درست در ایجاد مشوق برای تامین کنندگان نقدینگی و از طرفی افزایش حجم معاملاتی، درآمد خالص خود را افزایش دهد، می‌تواند بودجه مناسبتری برای توسعه پلتفرم داشته باشد. پلتفرمی که درآمد مناسبی داشته باشد و در مسیر توسعه قرار بگیرد، هم برای انتخاب به عنوان بستر معاملاتی و هم برای سرمایه گذاری بر روی خود پلتفرم می‌تواند گزینه جذاب‌تری باشد.

 

تعداد کاربران

یکی از معیارهایی که به رشد یک پلتفرم کمک می‌کند تعداد کاربران آن پلتفرم است. زمانی که تعداد کاربران یک پلتفرم بالاتر باشد در نتیجه می‌توانیم از آن پلتفرم حجم معاملاتی بالاتر و البته میزان درآمدزایی بیشتری را انتظار داشته باشیم. پلتفرم‌هایی با تعداد کاربر فعال بیشتر می‌توانند ارزش بالاتری در رتبه بندی داشته باشد. صرافی‌های غیر متمرکز بیشترین سهم از کاربران حوزه دیفای را به خود اختصاص داده‌اند.

تعداد کاربران صرافی های غیر متمرکز

 

شبکه‌های تحت پوشش

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های فناوری بلاکچین، عدم توانایی در ایجاد ارتباط میان دو زنجیره مختلف است. در نتیجه صرافی‌های غیر متمرکز نمی‌توانند همزمان از تمام شبکه‌های بلاکچینی و توکن‌های ایجاد شده بر آن پشتیبانی کنند. در مقایسه صرافی‌های غیر متمرکز نباید دو موردی که بر یک بستر بلاکچینی فعالیت ندارند را با یکدیگر مقایسه کرد. برای مثال صرافی غیر متمرکز پنکیک سواپ یکی از برترین صرافی‌های راه‌اندازی شده بر بستر شبکه BSC است و صرافی یونی سواپ تمرکز اصلی خود را بر روی شبکه اتریوم قرار داده است و عملکرد بسیار خوبی بر این بستر دارد. اما از آن‌جایی که تمرکز فعالیتی این دو شبکه یکسان نیست، در نتیجه نمی‌توان این دو صرافی را به صورت مستقیم با یکدیگر مقایسه کرد و هر کدام را با توجه به نیازهای شبکه بلاکچینی مورد هدف باید مورد بررسی قرار داد.

صرافی‌های غیر متمرکزی که بلاکچین‌های بیشتری را پشتیبانی می‌کنند به دلیل خدمات گسترده‌تر می‌توانند امتیاز بهتری دریافت کنند.

 

نوآوری و ارائه خدمات جدید

در حوزه فناوری سرعت رشد بسیار بالاست و پروژه‌ها برای بقا باید نوآوری داشته و مزیت‌های رقابتی ارائه دهند. معرفی مکانیزم‌های جدید، افزایش کارایی استخرهای نقدینگی، بهینه‌سازی مکانیزم تعیین نسبت قیمتی و... از مواردی است که پروژه‌ها می‌توانند با ایجاد خلاقیت در آن کاربران بیشتری را به خود جذب کنند. برای مثال استخرهای تک ارزی و چند ارزی معرفی شده توسط صرافی بالانسر و ایده تجمیع نقدینگی توسط صرافی‌هایی از جمله صرافی غیر متمرکز وان اینچ از این دست موارد به حساب می‌آید.

 

امنیت قراردادهای هوشمند

دنیای غیرمتمرکز در حال حذف فرد شخص ثالث از فرایند کاری است تا محیطی بی نیاز به اعتماد به فرد ایجاد شود. این فرایند با توجه به بهره‌گیری از کدهای برنامه نویسی شده (قراردادهای هوشمند) انجام می‌شود و مخاطب به جای اعتماد کردن به فرد می‌تواند به کدهای برنامه نویسی شده اعتماد کند. اما این موضوع نیازمند بررسی کدهای ذکر شده است؛ پروژه‌هایی که قراردادهای هوشمند آن توسط نهادهای ناظر (Audit) بررسی شده باشد می‌توانند اعتبار بالاتری داشته باشند.

 

معرفی بهترین صرافی‌های غیر متمرکز

تا اینجای مقاله با اصلی‌ترین معیارهای انتخاب صرافی غیر متمرکز و مواردی که باید زیر نظر داشته باشیم را آشنا شدیم؛ در ادامه به معرفی بهترین صرافی‌های غیر متمرکز خواهیم پرداخت.

صرافی های غیر متمرکز

 

 

صرافی غیر متمرکز 1INCH

اگر بخواهیم یک صرافی غیر متمرکز واحد معرفی کنیم که تمام خدمات را یکجا به کاربران ارائه می‌دهد، می‌توانیم صرافی غیر متمرکز 1INCH را معرفی کنیم. این صرافی در واقع یک تجمیع کننده نقدینگی (Liquidity aggregator) است و به نقدینگی اکثر صرافی‌های غیر متمرکز دسترسی دارد. این صرافی با وصل شدن به صرافی‌های مختلف نقدینگی بسیار زیادی را در اختیار می‌گیرد و بهترین نسبت قیمتی را به کاربران ارائه می‌دهد. وان اینچ تقریباً بر بستر تمام شبکه‌های بلاکچینی پرکاربرد راه‌اندازی شده است و می‌تواند به عنوان یک ابزار واحد به تمام شبکه‌ها خدمات داده و بهترین قیمت را به کاربران ارائه دهد.

تجمیع کنندگان نقدینگی مانند صرافی غیر متمرکز وان اینچ می‌توانند بهترین انتخاب برای دکس تریدرها باشند.

 

صرافی غیر متمرکز یونی سواپ (Uniswap)

صرافی یونی سواپ به عنوان اولین صرافی غیرمتمرکز موفق، توانست کاربران زیادی را به خود جذب کند و در حال حاضر یکی از پرکاربردترین صرافی‌های غیر متمرکز است. این صرافی تمرکز اصلی خود را بر بستر شبکه اتریوم قرار داده است اما در کنار آن از شبکه‌هایی از جمله آربیتروم، پالیگان، آپتیمیزم و... نیز پشتیبانی می‌کند. صرافی غیر متمرکز Uniswap به صورت متوسط روزانه بیش از 1.5 میلیارد دلار حجم معاملات دارد. اکثر فرصت‌های جذاب در فضای دکس‌ها بر بستر شبکه اتریوم ایجاد می‌شوند، در نتیجه در سبک معاملاتی دکس تریدینگ صرافی یونی سواپ می‌تواند یک ابزار بسیار کاربردی برای استفاده از این فرصت‌ها به حساب بیاید.

 

صرافی غیر متمرکز پنکیک سواپ (Pancake swap)

در زمان نگارش این مقاله صرافی پنکیک سواپ پرکاربردترین صرافی غیر متمرکز است و روزانه بیش از 100 هزار کاربر فعال دارد. شبکه بلاکچینی BSC به دلیل مقیاس پذیری بالا کاربران زیادی را به خود جذب کرده و از نظر تعداد کاربر جایگاه بالایی دارد. صرافی Pancake swap نیز به عنوان برترین صرافی این شبکه، بخش زیادی از کاربران را به خود جذب کرده است و با نقدینگی و حجم معاملاتی بالا یکی از برترین صرافی‌های غیر متمرکز است.  شبکه BSC به دلیل تعداد بالای کاربران جذابیت بالایی در سبک معاملاتی دکس تریدینگ دارد و در نتیجه پنکیک یک ابزار بسیار کاربردی در این سبک معاملاتی به حساب می‌آید.

صرافی غیر متمرکز پنکیک سواپ 

 

صرافی غیر متمرکز بالانسر (Balancer)

صرافی غیر متمرکز بالانسر با ارائه نوآوری در نحوه ایجاد نقدینگی و معرفی استرهای نقدینگی بهینه‌تر توانسته عملکرد خوبی از خود ارائه دهد. بالانسر به شبکه‌های اتریوم، پالیگان و آربیتروم خدمات ارائه می‌دهد و حجم معاملاتی مناسبی دارد. این پروتکل با پروژه‌های زیادی همکاری کرده است و به عنوان یک پروتکل زیرساختی در حال گسترش فعالیت خود می‌باشد. بالانسر هم برای معامله‌گران، هم برای تامین کنندگان نقدینگی و هم حتی برای توسعه دهندگان می‌تواند یک پروتکل جذاب به حساب آید.

 

 

صرافی غیر متمرکز اوپن اوشن (Open ocean)

صرافی غیر متمرکز Open Ocean نیز همانند صرافی وان اینچ یک تجمیع کننده نقدینگی است و خدمات بسیار گسترده‌ای ارائه می‌دهد. این صرافی از 19 شبکه بلاکچینی پشتیبانی می‌کند و تقریباً به نقدینگی موجود در کل فضای دیفای دسترسی دارد. صرافی اوپن اوشن اصلی‌ترین رقیب پروژه وان اینچ به حساب می‌آید؛ هر دو این صرافی‌ها از پرکاربردترین ابزارهای معاملاتی در سبک معاملاتی دکس تریدینگ است. پیشنهاد اول ما به معامله‌گرانی که در فضای صرافی‌های غیر متمرکز فعالیت دارند استفاده از تجمیع کنندگان نقدینگی است.

 

معرفی بهترین صرافی‌های غیر متمرکز برای هر کدام از شبکه‌های بلاکچینی

بالاتر با تعدادی از بهترین صرافی‌های غیر متمرکز آشنا شدیم، اما در ادامه قصد داریم تعدادی از بهترین صرافی‌ها برای هر کدام از شبکه‌های بلاکچینی را معرفی کنیم. در نظر داشته باشید انتخاب اول ما برای کار کردن با تمام بلاکچین‌هایی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت صرافی‌های وان اینچ و اوپن اوشن هستند و مواردی که در جدول زیر معرفی شده‌اند گزینه‌های بعدی است (درواقع خود تجمیع کنندگان نقدینگی از نقدینگی همین صرافی‌هایی که در جدول زیر ذکر شده است استفاده می‌کنند).

 

نام شبکه

نام صرافی 1

نام صرافی 2

نام صرافی 3

 نحوه پرداخت کارمزد

اتریوم

یونی سواپ

بالانسر

Curve

ETH

BSC

پنکیک سواپ

Biswap

یونی سواپ

BNB

آربیتروم

یونی سواپ

تریدر جو

Camelot

ETH بر پایه آربیتروم

پالیگان

یونی سواپ

Quick swap

بالانسر

Matic

آپتیمیزم

یونی سواپ

Velodrome

Beethoven

ETH بر پایه آپتیمیزم

آوالانچ

تریدر جو

Pangolin

-

AVAX

سولانا

Orca

Jupiter

-

SOL

فانتوم

Spooky swap

Beethoven

ویگو سواپ

FTM

زد کی سینک

Velocore

Syncswap

Mute

ETH بر پایه زد کی سینک

 

چرا بیتفا به دکس تریدرها پیشنهاد می‌کند از تجمیع کنندگان نقدینگی استفاده کنند؟

تجمیع کنندگان نقدینگی به استخرهای نقدینگی تقریباً تمام صرافی‌های معتبر دسترسی دارند و به صورت مستمر در حال جستجو بهترین استخر موجود برای جفت ارز مورد نظر هستند. به جای آن که کاربر تک به تک تمام صرافی‌ها را مورد بررسی قرار دهد تا بهترین شرایط برای معامله خود را پیدا کند، تجمیع کننده نقدینگی این جستجو را به صورت خودکار انجام می‌دهد و بهترین نتیجه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از طرفی به دلیل دسترسی این صرافی‌ها به حجم گسترده‌ای از داده‌، نقد کردن توکن‌هایی با میزان نقدینگی پایین‌تر در تجمیع کنندگان نقدینگی آسان‌تر است.

پیشنهاد می‌کنم اگر قصد انجام معامله در صرافی‌های غیر متمرکز و آموزش سبک معاملاتی دکس تریدینگ را دارید پس حتماً نحوه کار با صرافی وان اینچ و یا نحوه کار در صرافی اوپن اوشن را آموزش ببینید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد