جستجو در بیتفا
  • چرا باید با صرافی ایرانی کار کنیم
  • احراز هویت در صرافی‌های ایرانی
  • مقایسه‌ی صرافی‌های ایرانی نسبت به صرافی‌ها خارجی
  • مزایب صرافی‌های ایرانی نسبت به خارجی
  • معایب صرافی‌های ایرانی نسبت به صرافی‌های خارجی
  • جمع بندی
آموزش صرافی های ایرانی

آموزش صرافی های ایرانی

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
۷ دقیقه
۳
۷۹۲
توسط :
آتیلا ذوالقدر

برای ما کاربران ایرانی فعال در بازار رمزارز‌ها بسیار واجب است که کار کردن با صرافی های ارز دیجیتال ایرانی را نیز بلد باشیم حتی اگر فعالیت اصلی خود را در صرافی‌های خارجی انجام دهیم اما باز هم ممکن است در نهایت به صرافی‌های ایرانی نیاز پیدا کنیم. در این مقاله یک توضیح کامل از صرافی‌های ایرانی و نحوه‌ی فعالیت آن‌ها خواهیم داد و همچنین معایب و مزایا آن‌ها را نسبت به صرافی‌های خارجی بررسی خواهیم کرد.

 

چرا باید با صرافی ایرانی کار کنیم

برای شروع فعالیت در بازار رمزارز‌ها ما نیاز داریم تا ریال را تبدیل به رمزارز‌های دیگری مثل تتر، بیتکوین، اتریوم یا... کنیم. اما مشکل اصلی اینجاست که صرافی‌های خارجی از ما ریال یا تومان را نمی‌پذیرند و ما فقط می‌توانیم به آن‌ها ارزهای دیجیتال انتقال دهیم. (البته بعضی از صرافی‌های خارجی یک سری از واحد‌های پولی مثل دلار، یورو، پوند و... را می‌پذیرند اما در شرایط فعلی پذیرش ریال را ندارند.) پس برای اینکه ما بتوانیم در بازار فعالیت کنیم از صرافی‌های ایرانی استفاده می‌کنیم تا بتوانیم به آن‌ها ریال انتقال دهیم و در ازای آن ارزهای دیجیتال مانند تتر بخریم. وقتی رمزارز مورد نظرمان را از صرافی‌های ایرانی خریداری کردیم می‌توانیم تصمیم بگیریم که آیا قصد ادامه‌ی فعالیت در همان صرافی ایرانی را داریم یا اینکه می‌خواهیم رمزارز‌های مورد نظرمان را به یک صرافی خارجی یا کیف پول انتقال دهیم. اما برای فروش هم ما مجدد به صرافی ایرانی نیاز خواهیم داشت، بازهم به این صورت که در نهایت اگر بخواهیم سود خود را برداشت کنیم یا رمزارز‌های خودمان را بفروشیم و به ریال تبدیل کنیم، باید از صرافی‌های ایرانی استفاده می‌کنیم و رمز ارز‌هایمان را به صرافی ایرانی انتقال می‌دهیم و آن‌ها را می‌فروشیم و در نهایت می‌توانیم پول آن هارا به حساب بانکی خود منتقل کنیم یا به اصطلاح برداشت بزنیم.

 

احراز هویت در صرافی‌های ایرانی

انجام احراز هویت برای فعالیت در صرافی‌های ایرانی برای تمام کاربران اجباری است. اطلاعات مورد نیاز برای این صرافی‌ها معمولا شامل موارد زیر می‌باشد:

ایمیل معتبر، اسکن رنگی کارت ملی، پاسپورت یا شناسنامه جدید، شماره کارت بانکی، حساب و شبا به نام خود کاربر، آدرس و شماره تلفن ثابت.

در اکثر صرافی‌ها نیز لازم است که متن مشخصی را که صرافی آن را تعیین کرده است قرائت کرده و یا بر روی یک کاغذ نوشته و یک سلفی از آن کاغذ در کنار چهره خود بارگذاری کنید تا احراز هویت شما با موقیت تکمیل شود.

این مورد هم در نظر داشته باشید که برای احراز هویت و کار با اکثر صرافی‌های ایرانی لازم است تا سن کاربر بالای 18 سال باشد و کاربر متعهد باشد که فعالیت انجام شده در این صرافی صرفاً به صورت شخصی باشد و کاربر فعالیت‌ها و تراکنش‌های شخص دیگری را انجام ندهد.

(برای آموزش نحوه کار با صرافی‌های خارجی پیشنهاد می‌کنم مقاله‌های "آموزش کار با صرافی Coinex" و "آموزش کار با صرافی Kucoin" را مطالعه کنید)

 

مقایسه‌ی صرافی‌های ایرانی نسبت به صرافی‌ها خارجی

صرافی‌های ایرانی در مقابل صرافی‌های خارجی معایا و مزایب خود را دارند که در ادامه به تفکیک به آن‌ها می‌پردازیم:

 

مزایب صرافی‌های ایرانی نسبت به خارجی

  • توانایی خرید و فروش با ریال و توانایی ارسال و برداشت سرمایه مستقیم به حساب بانکی.
  • زبان فارسی و پشتیبانی فارسی زبان
  • عدم نگرانی برای مسدود شدن حساب به دلیل اینکه ایرانی هستید (چون کاربران ایرانی جزو کشور‌های تحریم می‌باشند و اجازه فعالیت به صورت رسمی دراکثر صرافی‌های خارجی برای آن‌ها وجود ندارد)
  • عدم نیاز به وی پی ان

معایب صرافی‌های ایرانی نسبت به صرافی‌های خارجی

  • امکانات این صرافی‌ها نسبت به صرافی‌های خارجی بسیار کمتر است. به عنوان مثال انجام معاملات فیوچرز در بسیاری از صرافی‌های ایرانی امکان پذیر نیست و یا امکان سپرده گذاری یا استیکینگ در صرافی‌های ایرانی وجود ندارد. حتی خیلی از صرافی‌های ایرانی هنوز امکان سفارش گذاشتن برای خرید و یا فروش در یک قیمت مشخص را هم فراهم نکرده‌اند.
  • میزان نقدینگی و نقدشوندگی در صرافی‌های خارجی به مراتب بالاتر است و این صرافی‌ها برای معاملات با حجم‌های سنگین مناسب‌تر هستند.
  • کارمزد‌ها در صرافی‌های خارجی معمولا خیلی پایین تر از صرافی‌های ایرانی است
  • رمزارز‌های لیست شده و قابل خرید و فروش در صرافی‌های خارجی از تنوع بیشتری برخوردار است.
  • اعتبار بالایی که بعضی از صرافی‌های خارجی دارند باعث حس امنیت کاربران نسبت به سرمایه‌شان در این صرافی‌ها شده است و صرافی‌های خارجی معتبر امنیت بالایی را تضمین می‌کنند.
  •  

جمع بندی

در این مقاله یک آشنایی کلی با صرافی‌های ایرانی داشتیم و متوجه شدیم که چرا به صرافی‌های ایرانی نیاز داریم. طرز احراز هویت در این صرافی‌ها را فرا گرفتیم و آن ها را با صرافی‌های خارجی مقایسه کردیم.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد