جستجو در بیتفا
  • سولانا، به دنبال ایجاد کردن یک بلاکچین ایده‌آل
  • دلایل رشد سولانا در ابتدای مسیر خود
  • صندوق سرمایه گذاری Alameda، سرمایه گذار استراتژیک سولانا
  • سولانا؛ ارائه دهنده بالاترین مقیاس پذیری!
  • سرازیر شدن کالکشن‌های NFT به سمت سولانا
  • سولانا به دنبال تمرکز زدایی
  • پایان روزهای خوب برای سولانا
  • زیر سوال رفتن امنیت سولانا
  • کم شدن نقدینگی قفل شده بر بستر سولانا
  • کم شدن علاقه کالکشن‌های NFT نسبت به سولانا
  • شکست صرافی FTX و شوک جدید به سولانا
  • مشکلات دیفای؛ لیکویید کردن سرمایه وثیقه قرار گرفته
  • مقایسه سولانا با TERRA (لونا)
  • سولانا و چالش مواجه شدن با رقبای جدی
  • بررسی آینده سولانا
  • تحلیل تکنیکال سولانا
  • جمع بندی
اشتراک گذاری
ریزش 66 درصدی سولانا (SOL)؛ دلیل ریزش سولانا چیست؟

ریزش 66 درصدی سولانا (SOL)؛ دلیل ریزش سولانا چیست؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
۱۳ دقیقه
۴
۱,۵۱۱
توسط :
پاتریک شاه‌نظری

امروزه درصد خیلی بالایی از کاربران بازار رمز ارزها با بلاکچین سولانا آشنایی دارند. رمزارز SOL یکی از بهترین عملکردهای قیمتی را در آخرین چرخه صعودی بازار رمز ارزها تجربه کرد و توانست جامعه و طرفداران زیادی را برای خود جمع کند. مقیاس پذیری سولانا نظر تمامی فعالان و تحلیلگران فاندامنتال بازار کریپتو را به خود جلب کرده بود، علاوه بر آن اکوسیستم بسیار قدرتمند ایجاد کرده بود و در حال تجربه کردن یک رشد چشمگیری در حوزه دیفای بود. اما چرا شرایط برای این رمزارز عوض شد؟ چرا بلاکچینی که همه را مورد تعجب قرار داده بود، شروع به انتقاد شدن کرد؟ دلیل ریزش سولانا چیست؟

در ادامه این مقاله با بیتفا همراه باشید تا به صورت کامل با دلایل رشد و سپس ریزش رمزارز SOL آشنا شویم و در آخر آینده سولانا را بررسی کنیم!

 

سولانا، به دنبال ایجاد کردن یک بلاکچین ایده‌آل

در ابتدای سال 2021 رمزارز SOL در محدوده یک دلار در حال معامله بود؛ آن زمان تنها چند ماه از راه‌اندازی بلاکچین سولانا گذشته بود و کمتر کسی در رابطه با آن اطلاعات داشت. این رمزارز با تنها 60 میلیون دلار حجم بازار (Market Cap) در رتبه 139 سایت کوین مارکت کپ قرار داشت. اما تیم پروژه سولانا با ایجاد نوعی مکانیزم جدید و مبتنی بر PoS، با امیدی فراوان در حال توسعه بلاکچین خود بود؛ با امید به این هدف که بتوانند یک بلاکچین ایده‌آل ایجاد کنند، بلاکچینی که در هر سه ضلع مثلث تریلما (Trilemma) برتری داشته باشد. منظور از یک بلاکچین ایده‌آل، بلاکچینی است که بتواند در حالی که از مقیاس پذیری بسیار بالایی بهره می‌برد و محدودیت کاربرد ندارد، امنیت بالا و برگشت ناپذیری تراکنش‌ها را برای کاربران خود مهیا کند و از نظر تمرکز زدایی نیز عملکرد قابل قبول داشته باشد.

آیا سولانا ارزش سرمایه گذاری دارد

سولانا برای رسیدن به اهداف خود، قدم‌های قدرتمندی را بر می‌داشت تا نهایت تنها در کمتر از 9 ماه توانست به رتبه‌های بالایی دسترسی پیدا کرده و تمام توجه کاربران بازار رمز ارزها را به خود جذب کند. اما دلیل این رشد چی بود؟ آیا سولانا شاهد یک رشد بازه‌ای بود یا قرار است برای سالیانه متوالی در رتبه‌های بالای بازار خود را نگه دارد؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

 

دلایل رشد سولانا در ابتدای مسیر خود

برای درک بهتر دلایل ریزش سولانا ابتدا باید با دلایل صعود آن آشنا شویم. در سال 2021 و پس از سومین هاوینگ بیتکوین، بازار رمز ارزها شاهد یک چرخه صعودی قدرمند شد. در این زمان توجهات زیادی جلب بازار رمزارزها شده و کاربران آن به سرعت در حال افزایش بودند. در این چرخه صعودی، سولانا یکی از بیشترین رشدها را تجربه کرده و قیمت رمزارز SOL از محدوده 0.5 دلار تا 260 دلار (بیش از 50,000 درصد) رشد را تجربه کرد. در ادامه به دلایل این رشد خواهیم پرداخت.

رشد قیمتی سولانا

در نظر داشته باشید این نمودار برای صرافی بایننس می‌باشد و قبل از لیسن شدن ارز SOL در صرافی بایینس قیمت آن تا 0.5 دلار نیز رسیده بود!

 

صندوق سرمایه گذاری Alameda، سرمایه گذار استراتژیک سولانا

سازمان Alameda یکی از سازمان‌های سرمایه گذاری خطر پذیر (Venture Capital) در بازار کریپتو می‌باشد که در سال 2021 با سرمایه گذاری‌های موفقی که داشت توانست اعتبار بالایی را به دست آورد. این صندوق توسط آقای Sam Bankman-Fried (موسس صرافی FTX) تاسیس شده و ارتباط مستقیم با صرافی FTX دارد. یکی از بزرگترین سرمایه گذاری‌های صندوق Alameda متعلق به سولانا می‌باشد؛ این سرمایه گذاری هم باعث رشد سولانا و هم در ادامه باعث اعتبار بخشیدن به این سازمان شد. پس از این سرمایه گذاری، سولانا روند رو به رشد خود را با سرعتی بالا شروع کرد.

 

سولانا؛ ارائه دهنده بالاترین مقیاس پذیری!

در ادامه رشد بازار، حوزه دیفای نیز شاهد یک رشد چشم‌گیر شد و روند بازی را به کل عوض کرد؛ توسعه قراردادهای هوشمند سرعت گرفته، کاربرد پلترفم‌های بلاکچینی چندین برابر شده و کاربران زیادی در حال استفاده از این خدمات بودند، خدماتی که در آن زمان بخش عمده آن بر روی بلاکچین اتریوم صورت می‌گرفت.

در ادامه این افزایش تقاضا، اتریوم توان جوابگویی به این حجم از تقاضا کاربران را نداشته و با مشکل مقیاس پذیری و هزینه بالای تراکنش‌ها رو به رو شد. در همین زمان شبکه‌های سولانا و زنجیره هوشمند بایننس (BSC) با مقیاس پذیری قابل قبول، هزینه پایین تراکنش‌ها و پشتیبانی از قرارداهای هوشمند شروع به ساخت اکوسیستم کرده و بخش زیادی از کاربران اتریوم را جذب خود کردند. تفاوتی که میان این بلاکچین‌ها و اتریوم وجود داشت، تفاوت در مکانیزم اجماع بود. آن زمان اتریوم از مکانیزم PoW اما سولانا و BSC از مکانیزم PoS بهره می‌بردند.

میزان مقیاس پذیری solana

سولانا با بهره گیری از مکانیزم PoH (خود یک یک مکانیزم بر پایه PoS می‌باشد) و ایجاد یک ساعت عمومی برای کل گره‌های شبکه، ایجاد یک موتور مجازی پردازشی مجزا از EVM با قابلیت پردازش موازی تراکنش‌ها و استفاده از فناوری‌های منحصر به فرد توانست به یک مقیاس‌پذیری بسیار بالا دسترسی داشته باشد. سولانا در اوج تقاضا خود، بیش از 3000 تراکنش را در ثانیه پردازش می‌کرد، این در حالی از است که تقاضا برای دیگر بلاکچین‌های مقیاس‌پذیر از 50 تراکنش در ثانیه فراتر نمی‌رفت. سولانا TTF بسیار بالایی نیز داشت، به این صورت که متوسط هر بلاک را در کمتر از 0.4 ثانیه نهایی می‌کرد این در حالی است که 1 تا 2 ثانیه زمان برای نهایی کردن یک بلاک، برای دیگر بلاکچین‌ها رویایی بود. این موارد باعث شده بود تا سولانا از نظر مقیاس پذیری یک سطح از رقبا بالاتر باشد.

 

سرازیر شدن کالکشن‌های NFT به سمت سولانا

در سال 2021 حوزه NFT ها نیز به شدت مورد توجه قرار گرفته و رشد کردند، این افزایش توجه باعث شد تا کاربران زیادی جذب این حوزه شده و از آن‌جایی که اکثر NFT ها بر بستر اتریوم بودند، هزینه ضرب (Mint) کردن آن‌ها به دلیل مقیاس پذیری پایین اتریوم بسیار بالا رفت. در ادامه کالکشن‌های NFT به دنبال کارمزدهای پایین‌تر به بستر سولانا مهاجرت کرده و باعث افزایش تقاضا بر بستر سولانا شدند.

NFT ها بر بستر سولانا

 

سولانا به دنبال تمرکز زدایی

اکثر بلاکچین‌ها برای افزایش مقیاس پذیری مجبور هستند تا توجه کمتری به تمرکز زدایی داشته و شبکه را تا حدودی نیمه متمرکز توسعه دهند. این در حال است که سولانا حتی در حالی که از مقیاس پذیری بالایی بهره می‌برد، تمرکز زدایی را فدای مقیاس پذیری نکرده و بیش از 1700 گره راه‌اندازی کرده است. این موضوع باعث شده تا سولانا در کنار مقیاس پذیری بسیار بالا، از نظر تمرکز زدایی نیز قابل قبول باشد.

 

پایان روزهای خوب برای سولانا

همه چیز برای سولانا به صورت عالی پیش می‌رفت؛ رتبه سولانا در سایت کوین مارکت کپ روز به روز در حال صعود بود تا جایی که اواخر ماه نوامبر سال 2021 سولانا با نزدیک به 80 میلیارد دلار حجم بازار به رتبه 4 بازار رمز ارزها رسیده بود. به عقیده خیلی از تحلیلگران، سولانا یک سطح از تمام رقبای خود بالاتر بود و سولانا را تنها قاتل واقعی اتریوم می‌نامیدند. اما در ادامه شرایط تا حدودی تغییر کرد، اکنون و در زمان نگارش این مقاله سولانا روند نزولی در رده بندی ارزهای برتر گرفته است و از رتبه 4 به رتبه 15 سقوط کرده است. در ادامه به دلایل ریزش سولانا خواهیم پرداخت.ریزش قیمتی سولانا

 

زیر سوال رفتن امنیت سولانا

 سولانا به دلیل آن که حجم بالایی از تراکنش‌ها را پردازش می‌کرد و لود کاری بسیار بالایی داشت، دچار حمله DDOS شد. حمله DDOS از شبکه سولانا دستبردار نبود و بار ها سولانا دچار این اختلال شده و حتی مجبور شد برای ساعاتی فعالیت خود را متوقف کند. این موضوع شروع کننده انتقادات نسبت به سولانا بود و تحلیلگرانی که سولانا را یک بلاکچین کامل و ایده‌آل می‌نامیدند به دلیل امنیت پایین آن از این شبکه تا حدودی نا امید شدند.

البته این مورد را نیز در نظر داشته باشید که هیچ شبکه بلاکچینی دیگری تا به حال این حجم از تراکنش‌ها را پردازش نکرده است و اگر این حجم از تراکنش‌ها بر روی دیگر بلاکچین‌ها نیز اجرا شوند این احتمال وجود دارد تا بعضی از آن‌ها نیز دچار اختلال شوند!

 

کم شدن نقدینگی قفل شده بر بستر سولانا

بلاکچین سولانا یکی از اولین جایگزین‌های بلاکچین اتریوم بود و در ابتدای مسیر کاربران زیادی را جذب خود کرده بود اما در ادامه با گذشت زمان سولانا جایگاه خود را رفته رفته از دست داده و بخشی از نقدینگی قفل شده بر این بستر راهی بلاکچین‌های دیگری از جمله آوالانچ و فانتوم شد. موضوع ریزش TVL و در ادامه آن ریزش کاربران پلتفرم‌های فعال بر این بستر، در حال آماده کردن زمینه‌های ضعیف‌تر شدن سولانا بود.

 

کم شدن علاقه کالکشن‌های NFT نسبت به سولانا

بالاتر ذکر شد که یکی از دلایل رشد سولانا، مهاجرت کالکشن‌های NFT از اتریوم به سولانا بود، اما با گذشت زمان کالکشن‌های NFT برربستر سولانا نیز با مشکل مواجه شدند. در کالکشن‌های NFT یک موردی به نام Royalty وجود دارد؛ Royalty در واقع منبع درآمدی توسعه دهندگان پروژه‌های NFT می‌باشد، به این صورت که یک درصدی از معاملات یک کالکشن NFT تحت عنوان Royalty به تیم توسعه پرداخت می‌شود. تقریباً دو ماه پیش (آخرهای تابستان) مارکت پلیس‌های فعال بر بستر سولانا این مورد مهم در تداوم پروژه را حذف کرده و باعث بی انگیزه شدن پروژه‌های NFT فعال بر بستر سولانا شدند. این کالکشن‌ها به دلیل کاهش درآمد علاقه خود به بستر سولانا را از دست دادند و در ادامه این موضوع تاثیر منفی بر روی بلاکچین سولانا و رمز ارز SOL داشت.

 

شکست صرافی FTX و شوک جدید به سولانا

بالاتر به این موضوع اشاره شد که صندوق سرمایه گذاری Alameda بزرگترین سرمایه گذار استراتژیک بلاکچین سولانا به حساب می‌آید. چند روز پیش اخباری در رابطه با مشکلات صرافی FTX و موسس آن یعنی آقای Sam Bankman-Fried منتشر شد. در ادامه مشکلات صرافی FTX، رمزارز بومی این صرافی، یعنی توکن FTT به شدت شروع به ریزش کرده و تنها در یک روز حدود 90 درصد ریزش را تجربه کرد. از آنجایی که صندوق Alameda زیر نظر صرافی FTX فعالیت دارد و حجم زیادی از رمزارز FTT را در اختیار داشت، شاهد ضرر سنگینی شده و اخباری در رابطه با برشکستگی آن منتشر شد. از آنجایی که این صندوق حجم بالایی رمزارز SOL در اختیار دارد، این احتمال بسیار پر رنگ شد تا این صندوق برای تامین نقدینگی موظف به فروش حجم بالایی از رمزارز SOL شده و باعث ریزش قیمتی این رمزارز شود. سولانا به دلیل برشکستگی این صندوق ریزش بالایی را تجربه کرده و باعث شد تا وارد یک بحران جدید شود. در همین شرایط وخیم خبر از آزاد شدن 18.3 میلیون واحد رمزارز SOL نیز منتشر شد؛ این موضوع می‌توانست فشار فروش SOL را افزایش دهد و این موضوع نیز باعث ریزش بیشتر سولانا شد. (برای اطلاعات بیشتر در رابطه با مشکلات صرافی FTX پیشنهاد می‌کنم مقاله "بررسی کامل حواشی درگیری بایننس (Binance) و اف تی ایکس (FTX)" را از سایت بیتفا مطالعه کنید)

این موضوع آخرین و بزرگترین ضربه را به سولانا وارد کرد و باعث شد در کمتر از 4 روز بیش از 66 درصد ریزش قیمت داشته باشد.

 

مشکلات دیفای؛ لیکویید کردن سرمایه وثیقه قرار گرفته

یکی از مشکلات دیفای، لیکوئید شدن دارایی‌های وثیقه قرار گرفته در روزهای ریزشی بازار می‌باشد. با ریزش سنگین بازار، حجم بالایی از دارایی‌هایی که در قبال دریافت وام وثیقه قرار داده شده‌اند لیکوئید شده و در بازار عرضه می‌شوند. همین عرضه باعث ریزش مجدد رمزارز و در ادامه لیکوئید شدن حجم بیشتری از وثیقه‌ها می‌شود. در واقع در این شرایط رمزارز درگیر یک لوپ ریزشی شده و ریزش خیلی سنگینی را تجربه می‌کند. این موضوع در ریزش سنگین لونا نیز بی تاثیر نبود!

 

مقایسه سولانا با TERRA (لونا)

در اواسط اردیبهشت سال 1401 بلاکچین ترا با مشکل بزرگی مواجه شده و شاهد De-Peg شدن استیبل کوین خود یعنی UST شد. این De-Peg شدن باعث افزایش شدید عرضه و حتی ضرب رمزارز لونا (LUNA) شد و در ادامه این موضوع لونا را به نابودی کشاند. اما آیا این احتمال وجود دارد سولانا نیز با این مشکل مواجه شود؟

در حالی که با ریزش اخیر سولانا برخی آن را با لونا مقایسه می‌کنند، اما سولانا شرایط بسیار مناسب تری نسبت به لونا دارد. در حالی که لونا همواره در حال ضرب شدن و افزیش عرضه بود اما خطری در جهت افزایش عرضه در گردش (Circulating Supply) سولانا را تحدید نمی‌کند. سولانا از این نظر شرایط مناسب‌تری را داشته و احتمال نابودی کامل آن بسیار پایین است. اما در هر صورت سولانا با مشکلاتی رو به رو می‌باشد که برای رشد مجدد خود باید آن‌ها را پشت سر بگذارد.

 

سولانا و چالش مواجه شدن با رقبای جدی

در حالی که سولانا امروزه شرایط خوبی را سپری نمی‌کند اما رقبای قدرتمندی به دنبال رقابت با آن هستند. یکی از جدی‌ترین رقبای سولانا پروژه قدرتمند آپتوس می‌باشد که در مقاله بلاکچین آپتوس نیز به صورت کامل با آن آشنا شدیم. آپتوس سرمایه گذاران و شرکای بسیار قدرتمندی مانند بایننس را به خود جذب کرده است و جدی ترین رقیب سولانا به حساب می‌آید. بلاکچین آپتوس نیز با بهره‌گیری از نوعی ماشین مجازی منحصر به فرد و مستقل از EVM امکان پردازش موازی تراکنش‌ها را محیا کرده است. این موضوع می‌تواند در افزایش مقیاس پذیری کمک شایانی به بلاکچین آپتوس بکند. در صورتی که رقبای سولانا عملکرد خوبی را از خود نشان دهند، احتمال احیا سولانا و برگشت به جایگاه قبلی خود کمرنگ تر خواهد شد.

 

بررسی آینده سولانا

بالاتر به دلایل رشد سولانا پرداخته و به سوال دلیل ریزش سولانا پاسخ دادیم، بلاکچین سولانا که برای مدتی به عنوان یکی از برترین بلاکچین‌های بازار به شمار می‌رفت، امروزه بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است و عده زیادی از تحلیلگران نسبت به آینده آن مشکوک هستند. اما آیا واقعاً سولانا از راه موفقیت آمیز خود فاصله گرفته است یا قرار است در آینده مجدد به رتبه‌های بالایی که قبلاً داشت بازگردد؟

سولانا از نظر مقیاس‌پذیری یکی از بهترین عملکرها را از خود به جای گذاشته است، از نظر تمرکز زدایی عملکرد نسبتاً قابل قبولی داشته و از نظر تشکیل اکوسیستم نیز تا حدودی موفق عمل کرده است. اما در مقابل از نظر امنیتی مورد انتقاد قرار می‌گیرد، مدتی است که اکوسیستم آن نسبت به بقیه اکوسیستم‌های قدرتمند پیشرفت کمتری را تجربه کرده است و بزرگترین سرمایه گذار آن با مشکلی بزرگ رو به رو شده است. سولانا تا حد زیادی اعتماد جامعه خود را از دست داده است و در حالی که این پروژه بلاکچینی پر از فناوری‌های منحصر به فرد است اما با چالش‌های جدی رو به رو می‌باشد و به نظر مسیر دشواری برای برگشت به اوج خود دارد. اما در صورتی که سولانا بتواند مشکلات نام برده را از پیش رو بر دارد، ار آن‌جایی که ساختار قدرتمندی دارد می‌توانیم انتظار رشد مجدد آن را داشته باشیم.

در ادامه به تحلیل تکنیکال این رمزارز خواهیم پرداخت.

 

تحلیل تکنیکال سولانا

رمز ارز سولانا را در تیم فریم روزانه مشاهده می‌کنیم که با مومنتوم به سمت پایین در حال ریزش می‌باشد. در حال حاضر به محدوده حمایتی نسبتاً خوبی برخورد کرده اما شدت ریزش به شدت بالاست و این نشان از وجود فروشندگان در بازار هستش و همچنین هیچ کدوم از مقاومت‌های تایم‌های پایین‌تر هم زده نشده که بتوان امید به صعود سولانا داشت.

تحلیل تکنیکال سولانا

درحال حاضر باید صبر کنیم تا قیت تکلیف خود را محدوده حمایتی 14 دلار مشخص کند. اولین مقاومت سولانا در رنج قیمتی 30 دلار هستش که بسیار مهم میباشد.

 

جمع بندی

در این مقاله دلایل ریزش ارز SOL را بررسی کردیم. تا زمانی که سولانا نتواند اعتماد جامعه خود را برگرداند، نمی‌توان انتظار صعود مجدد و برگشت به جایگاه‌های بالای قبلی را از سولانا داشت. این پروژه بلاکچینی در حالی که ساختار خوبی داشته و در برخی از فاکتورها نسبت به اکثر بلاکچین‌ها برتری داشته است اما در حال حاضر شرایط مناسبی نداشته و به نظر احتمال برگشت آن پایین است. از نگاهی دیگر باید رقبای سولانا را نیز زیر نظر داشت؛ در صورتی که رقبای آن عملکرد مناسبی را تجربه کنند، احتمال بازگشت جایگاه سولانا پایین‌تر خواهد آمد اما اگر رقبای سولانا نیز با مشکل رو به رو شوند و نتوانند عملکردی که سولانا در روزها اوج خود از خود نشان داده بود را تجربه کنند؛ مجدد می‌توان به بازگشت جایگاه این رمزارز امیدوار شد.

نظر خود در رابطه با آینده سولانا را با ما در قسمت نظرات کاربران در میان بگذارید!


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد