جستجو در بیتفا
  • استیبل‌کوین (Stable Coin) چیست؟
  • کاربرد استیبل‌کوین‌ها چیست؟
  • استیبل‌کوین غیرمتمرکز چیست و چگونه کار می‌کند؟
  • آیا همه‌ استیبل‌کوین‌ها پشتوانه‌ ارز فیات دارند؟
  • انواع استیبل‌کوین‌ها
  • استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات
  • استیبل کوین با پشتوانه‌ کالا
  • استیبل کوین با پشتوانه کریپتو
  • استیبل‌ کوین‌های الگوریتمی (بدون وثیقه)
  • تفاوت استیبل‌کوین و دیگر رمز ارزها
  • مزایا و معایب استیبل‌کوین‌ها
  • مزیت استیبل‌کوین‌ها
  • معایب استیبل‌کوین‌ها
  • برای استفاده از استیبل‌کوین‌ها چه کیف‌پولی لازم است؟
  • جمع‌بندی
آشنایی با استیبل‌کوین (Stable Coin) و کاربرد آن در دنیای رمز ارزها

آشنایی با استیبل‌کوین (Stable Coin) و کاربرد آن در دنیای رمز ارزها

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
۶ دقیقه
۰
۹۵۱
توسط :
مینا بشیری

در گذشته، بیت کوین و سایر رمز ارز‌ها با یکدیگر معامله می‌شدند و همانطور که می‌دانید بازار رمز ارز‌ها بازاری پر نوسانی است، به همین دلیل سرمایه‌گذاران و معامله‌گران نمی‌توانستند امنیت دارایی خود را حفظ کنند و این دلیل زمینه‌ساز طراحی نوع جدیدی از کوین‌ها با ویژگی‌های خاص شد که به عنوان ذخیره ارزش و وسیله‌ مبادله استفاده می‌شود که این نوع ارز استیبل ‌‌کوین (Stable Coin) نام گرفت. در این مقاله به تشریح مفهوم استیبل‌‌کوین، کاربرد‌های آن، نحوه کارکرد استیبل‌کوین‌ها و همچنین پشتوانه آن‌ها خواهیم پرداخت. تا انتهای این مقاله همراه با بیتفا باشید.

 

استیبل‌کوین (Stable Coin) چیست؟

همه ما می‌دانیم که بازار رمز ارز‌ها بازاری پر نوسان است که می‌تواند یک شبه شما را تبدیل به یک میلیونر کند یا در نقطه مقابل شما را به خاک سیاه بنشاند. استیبل‌کوین‌ها در ابتدا راهی برای به حداقل رساندن این نوسانات بودند به عبارتی دیگر حفظ امنیت دارایی‌های رمز ارزی در مقابل نوسانات بازار انگیزه‌ای برای ایجاد استیبل کوین‌ با ارزش ثابت شد. برای مثال تتر، استیبل کوینی با پشتوانه دلار است به طوری که به ازاء هر واحد تتر، یک دلار در بانک ذخیره می‌شود؛ به طور خلاصه ارزش استیبل‌کوین‌ها فقط در مقابل دارایی‌های خاصی ثابت است. به استیبل‌کوین‌ها دارایی‌های با ارزش ثابت هم می‌گویند، که با مراجعه به سایت کوین مارکت کپ و سپس کلیک بر روی گزینه‌ Category و انتخاب گزینه‌ stablecoin می‌توانید لیست تمامی استیبل کوین‌ها را مشاهده کنید. 

برای آشنایی بیشتر با استیبل کوین می‌توانید ویدیوی استیبل کوین چیست را مشاهده کنید.

 

کاربرد استیبل‌کوین‌ها چیست؟

مهم‌ترین کاربرد استیبل کوین‌ها، آسان کردن معاملات در پلتفرم‌های معاملاتی می‌باشد؛ تریدر‌ها به جای اینکه بیت کوین را مستقیما با ارزهای فیات مانند دلار آمریکا خریداری کنند، می‌توانند ارز فیات را به استیبل کوین تبدیل کرده و سپس استیبل کوین را به بیت‌کوین یا هر رمز ارز دیگری تبدیل کنند.

اگر چه بیشتر معامله‌گران حرفه‌ای از استیبل‌کوین‌ها برای استیک کردن و وام‌دهی استفاده می‌کنند، با این حال معامله‌گران تازه کار بیشتر برای کاهش هزینه‌ تراکنش‌ها از آن استفاده می‌کنند به این دلیل که بیشتر صرافی‌ها برای تبدیل دلار آمریکا به استیبل کوین هزینه‌ خاصی دریافت نمی‌کنند. برای مثال صرافی Coinbase در قبال تبدیل USDC به دلار آمریکا، هیچ کارمزدی دریافت نمی‌کند.

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم حفظ امنیت دارایی‌های رمز ارزی در دنیای کریپتو یک چالش برای معامله‌گران بود و همین موضوع نیاز به یک رمز ارز با ارزش ثابت را به وجود آورد در نتیجه، با تبدیل بیت‌کوین‌های خود به USD Coin یا تتر می‌توانید ارزش دارایی‌های بیت کوین خود را ثابت حفظ کنید. 

از دیگر کاربرد‌های استیبل کوین می‌توان به روش پرداخت اشاره کرد؛ یعنی انتقال پول فراتر از مرز‌های بین المللی. در این روش پرداخت پول را می‌توان بصورت فرد به فرد انتقال داد و دیگر نیازی به طرف سوم و پرداخت کارمزد‌های زیاد نمی‌باشد.

 

استیبل‌کوین غیرمتمرکز چیست و چگونه کار می‌کند؟

استیبل کوین غیرمتمرکز چیست

طرفداران اکوسیستم امورمالی غیرمتمرکز (DeFi) می‌خواهند اکوسیستم مالی کاملاً آزادی را ایجاد کنند که توسط هیچ نهاد نظارتی کنترل نمی‌شود. این افراد در تلاش‌اند تا پولی خلق کنند که نه تنها ارزش آن در بازار‌های پر نوسان ثابت باشد بلکه نیاز اعتماد به مقاماتی که سیستم دلاری را پشتیبانی می‌کند را از بین ببرد.

در این سیستم، زمانی که ارزش استیبل‌کوین به دلیل کاهش تقاضا کم می‌شود، عرضه نیز کمتر می‌شود تا ارزش ارز افزایش یابد و زمانی که تقاضا برای استیبل‌کوین افزایش می‌یابد و باعث افزایش ارزش آن می‌شود، عرضه نیز بیشتر می‌شود تا برای مثال قیمت را روی یک دلار ثابت بماند.

 

آیا همه‌ استیبل‌کوین‌ها پشتوانه‌ ارز فیات دارند؟

همانطور که دلار آمریکا به عنوان ذخیره ارز برای سایر کشور‌های جهان کاربرد دارد، پشتوانه‌ معروف‌ترین استیبل کوین‌ها نیز دلار می‌باشد. برای مثال قیمت یک واحد از تتر یا USDCoin یا Binance USD تقریبا برابر یک دلار می‌باشند. با این حال پشتوانه‌ تمام استیبل‌کوین‌ها ارز‌ فیات نیست و پشتوانه آن‌ها می‌تواند کالاهایی مانند طلا، یا حتی رمز ارزهای دیگر باشد.

 

انواع استیبل‌کوین‌ها

انواع استیبل کوین ها

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم پشتوانه تمام استیبل کوین‌ها ارزهای فیات نیست و استیبل کوین‌ها در انواع مختلفی وجود دارند. در ادامه به معرفی انواع استیبل کوین‌ها خواهیم پرداخت.

استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات

این نوع استیبل کوین‌ها معمولا با پشتوانه‌ ارز‌ها فیات مانند دلار آمریکا می‌باشند مانند: USDT، BUSD، USDC

در حال حاضر استیبل کوین تتر، محبوب ترین استیبل‌کوین در میان سایر استیبل‌کوین‌ها است و دارای بیشترین درصد معاملاتی است و در زمان نگارش این مقاله مارکت کپ آن 66 میلیارد دلار است. 

 

استیبل کوین با پشتوانه‌ کالا

این نوع ارز‌ها با پشتیبانی فلزات گران‌بها نظیر طلا و نقره می‌باشند که تورم کمتری نسبت به ارز‌ها با پشتوانه‌ ارز فیات دارند زیرا استخراج فلزات سخت‌تر از تولید اسکناس است. همچنین مقدار کالایی که به عنوان پشتوانه در نظر گرفته شده است در عرضه‌ آن تاثیر می‌گذارد. CACHE Gold با نماد CGT از محبوب‌ترین ارز‌ها با پشتوانه‌ طلا است.

 

استیبل کوین با پشتوانه کریپتو

همانطور که از نام آن پیداست در استیبل کوین با پشتوانه کریپتو رمز ارز‌های دیگر پشتوانه‌ این استیبل‌کوین‌ها می‎‌باشند و از آنجایی که نوسانات رمز ارز‌ها بیشتر از استیبل کوین‌ها است در نتیجه مقدار بیشتری رمز ارز به عنوان پشتوانه ذخیره می‌شود.

 

استیبل‌ کوین‌های الگوریتمی (بدون وثیقه)

استیبل‌‌کوین‌های بدون وثیقه از هیچ پشتوانه‌ مستقیمی استفاده نمی‌کنند و از الگویی شبیه به بانک‌مرکزی برای ثابت نگه داشتن قیمت استفاده می‌کنند. استیبل کوین‌های الگوریتمی با اجرای قراردادهای هوشمند روی یک پلتفرم غیرمتمرکز به صورت اتوماتیک کار می‌کند. استیبل کوین دای نیز در این دسته قرار می‌گیرد.

 

تفاوت استیبل‌کوین و دیگر رمز ارزها

تفاوت استیبل کوین و دیگر رمز ارز ها

رمز ارز‌ها تحت کنترل هیچ نهاد متمرکزی نیستند و توسط جامعه کنترل می‌شوند. این در حالی است که استیبل‌کوین‌ها توسط نهاد مرکزی کنترل می‌شوند همچنین استیبل کوین‌ها ارزش ذاتی ندارند و ارزش خود را از دارایی پشتوانه خود می‌گیرند. در نتیجه ثابت ماندن ارزش استیبل کوین‌‌ها وابسته به ثابت ماندن پشتوانه‌ آن‌ها است.

 

مزایا و معایب استیبل‌کوین‌ها

استیبل کوین نیز مانند سایر دارایی‌های دیجیتالی دارای مزایا و معایبی است که در این قسمت از مقاله به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مزیت استیبل‌کوین‌ها

همانطور که پیش‌تر اشاره شد مهم‌ترین کاربرد و مزیت استیبل کوین یا ارزهای با ثبات، حفظ ارزش دارایی‌ها در برابر نوسانات بازار می‌باشد. بدین ترتیب تریدرها می‌توانند در بازار پرنوسان کریپتو کارنسی‌ها ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند. 

معایب استیبل‌کوین‌ها

شایعه‌هایی پیرامون استیبل کوین‌ها وجود دارد که آن‌ها از پشتوانه کامل برخوردار نیستند. استیبل‌کوین تتر نیز از این شایعه‌ها مستثنی نبوده و گفته می‌شود که تتر از پشتوانه‌ کافی دلار برخوردار نمی‌باشد. همچنین قیمت stablecoin ها لزوما ثابت نمی‌باشد و آن‌ها را تا حدی، می‌توان با ثبات در نظر گرفت.

 

برای استفاده از استیبل‌کوین‌ها چه کیف‌پولی لازم است؟

همانند سایر رمز ‌ارز‌ها برای خرید، فروش، معامله و ذخیره استیبل‌کوین‌‌ها نیز به نصب کیف پول دیجیتالی نیاز داریم. استیبل کوین‌ها توسط تمام کیف پول‌ها پشتیبانی نمی‌شوند از این روی اطمینان حاصل کنید کیف‌پول شما استیبل کوین‌ مورد نظرتان را پشتیبانی می‌کند یا خیر. از آنجایی که استیبل‌کوین‌ها توکن هستند و بر بستر بلاکچین‌های مختلفی راه‌اندازی شده‌اند، پس باید ابتدا تصمیم بگیرید که بر روی چه بلاکچینی قصد ذخیره‌سازی استیبل کوین‌های خود را دارید و سپس کیف ‌پول مناسب آن بلاکچین را انتخاب کنید.

برای اطالاعات بیشتر در مورد نحوه انتخاب کیف‌پول مناسب می‌توانید مقاله کیف پول مناسب هر رمز ارز را مطالعه کنید. 

 

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم به معرفی جامع استیبل‌کوین‌ها بپردازیم. همانطور که می‌دانید استیبل کوین‌ها نوعی رمز ارز می‌باشند با این حال برخی از ویژگی‌های آن‌ها را ندارند. از سال 2017 که با انفجار بازار رمز ارز‌ها مواجه شدیم نیاز به آن‌ها بیش از پیش در میان سرمایه‌گذاران حس شد و توانستند مانند ارز‌های فیات با ثبات، امنیت و اطمینان خاطر را به بازار رمز ارزها نیز وارد کنند. تمام انواع stablecoinها بجز استیبل کوین الگوریتمی ذات متمرکزی دارند با این حال نمی‌توان از مزایای آن‌ها در دنیای پرنوسان رمز ارز‌ها چشم پوشی کرد. همچنین به دلیل اینکه خرید و فروش با ارز فیات در برخی از صرافی‌ها امکان پذیر نیست تریدر‌ها می‌توانند از طریق استیبل‌کوین‌ها با اطمینان خاطر بیشتری معامله کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد