جستجو در بیتفا
  • پروژه پورتال گیمینگ چیست؟
  • تاریخچه پورتال (Portal)
  • هدف پروژه پورتال گیمینگ چیست؟
  • پورتال چگونه کار می‌کند؟
  • یکپارچه‌سازی با Layer Zero 
  • گره‌های پورتال (Portal Nodes)
  • اکوسیستم پورتال 
  • کیف پول پورتال: کلیدی برای ورود آسان به دنیای بازی‌های وب ۳.۰
  • برنامه همراه پورتال: یک تجربه فراتر از بازی
  • قابلیت همکاری چند زنجیره‌ای (Cross-Chain Functionality)
  • Launchpad
  • نقشه راه پورتال (Portal Road Map)
  • توکن PORTAL چیست؟
  • ارز دیجیتال PORTAL را از کجا خریداری کنیم؟
  • توکنومیک ارز دیجیتال پورتال
  • ایردراپ پورتال (Portal Airdrop)
  • آیا توکن PORTAL مناسب سرمایه‌گذاری است؟
اشتراک گذاری
آشنایی با پروژه پورتال گیمینگ و ارز دیجیتال PORTAL

آشنایی با پروژه پورتال گیمینگ و ارز دیجیتال PORTAL

متوسط
انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
بروزرسانی : ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
۱۰ دقیقه
۰
۱۲۶
توسط :
یاسمن یزدان دوست

دنیای بلاکچین با اینکه می‌تواند راهی عالی برای لذت بردن از یک تجربه بازی هیجان‌انگیز و جدید باشد، اما کمی هم گیج‌کننده است. بسیاری از افراد درک کردن تمام مراحل کار با فناوری بازی‌های وب ۳.۰ را دشوار می‌دانند. از سمت دیگر جامعه کریپتو در سراسر بلاکچین‌ها پراکنده شده است، در نتیجه بازی‌ها، برای ادغام کاربران زنجیره‌های مختلف به مشکل می‌خورند. اکوسیستم Portal قدم بزرگی برای قابل دسترس‌تر کردن بازی‌های بلاکچینی برمی‌دارد و امیدوار است سیستمی ساده را ارائه دهد که به کاربران امکان ارتباط با انواع بازی‌ها روی تمام زنجیره‌ها (بلاکچین‌های مختلف) را بدهد. در ادامه این مقاله با تیم بیتفا همراه باشید تا به طور کامل با پروژه پورتال گیمینگ و ارز پورتال آشنا شوید.

پروژه پورتال گیمینگ چیست؟

پروژه پورتال گیمینگ

پورتال (PORTAL) یک پلتفرم بازی است که به دنبال اتصال بازی‌های بلاکچینی از بلاکچین‌های مختلف به یک پلتفرم واحد است. این پلتفرم توسط پروتکل محبوب Layer Zero، پشتیبانی می‌شود که با متحد کردن بیش از ۲۰۰ بازی در سراسر شبکه‌اش، یک تجربه بازی چند زنجیره‌ای یکپارچه را برای کاربران خود فراهم می‌کند.

تا به امروز، آنها بیش از ۴۰ بلاکچین مختلف از جمله اتریوم، پالیگان، سولانا، آوالانچ، آربیتروم و موارد دیگر را ادغام کردند. Star Atlas، Sipher Odyssey، DeFi Kingdoms، Crypto Unicorns و Apeiron برخی از بازی‌های برتر هستند که آن‌ها از لیست بیش از ۲۰۰ بازی خود ادغام کردند.

به عبارتی پورتال یک نقطه دسترسی بازی چند زنجیره‌ای است. از طریق شبکه پورتال، کاربران می‌توانند تمام بازی‌های وب ۳.۰، دارایی‌های دیجیتال و حساب‌های کاربری خود را در یک مکان امن و به راحتی قابل دسترس ترکیب کنند.

تاریخچه پورتال (Portal)

اکوسیستم پورتال پیشینه جالب توجهی دارد. این پلتفرم در ابتدا توسط تیمی از متخصصان بلاکچین و امور مالی تاسیس شد که Dan Keene، بنیانگذار NFTهای Creepz نیز در آن حضور داشت. سازندگان بنیاد Portal، که کار خود را با هدف ارتقا عملکرد بازی‌های وب ۳.۰ آغاز کردند، بر این باورند که فناوری بلاکچین در صدر جدول صنعت بازی قرار خواهد گرفت. آنها امیدوارند با ارائه ابزارهای لازم برای توسعه‌دهندگان بازی، به جذب مخاطب برای آن‌ها کمک کنند.

مدت کوتاهی پس از آغاز پروژه، تیم بنیاد Portal با Jamie King، یکی از بنیانگذاران اولیه Rockstar Games همکاری خود را آغاز کرد. با بهره‌مندی از تخصص گیمینگ Rockstar Games، پورتال توانست سیستم خود را برای جذابیت مستقیم برای گیمرهای امروزی بهینه‌سازی کند. تیم این پروژه همچنین شامل افرادی است که در Electronic Arts و سایر شرکت‌های بازی سنتی و وب ۳.۰ سابقه فعالیت داشتند.

هدف پروژه پورتال گیمینگ چیست؟

هدف پروژه پورتال گیمینگ

هدف پورتال این است که بازی‌های مبتنی بر وب را کاربردی‌تر و در دسترس‌تر کند. دوران جدید بازی‌های وب ۳.۰ مملو از بازی‌های مهیج مانند Nine Chronicles است که به کاربران امکان کسب درآمد از طریق بازی را می‌دهند. با این حال، هر بازی جدید اغلب به یادگیری یک سیستم جدید، یادداشت کردن تعداد زیادی کلید امنیتی ارز دیجیتال و دانلود برنامه‌های متعدد نیاز دارد.

پلتفرم پورتال قصد دارد این فرآیند را ساده و روان کند. به جای اینکه کاربران را ملزم به کار مستقیم با پل‌های بلاکچین و استخرهای نقدینگی کند، پورتال تمام این جزئیات را در پشت صحنه مدیریت خواهد کرد. کاربران به جای نیاز به یادگیری حجم زیادی از فناوری‌های جدید، می‌توانند به یک رابط کاربری ساده و قابل درک دسترسی پیدا کنند. پورتال امیدوار است که سیستم آن بتواند صنعت بازی را از چند میلیون گیمر به یک میلیارد گیمر گسترش دهد.

پورتال چگونه کار می‌کند؟

پورتال بر روی پروتکل لایه صفر (Layer Zero) ساخته شده است. این سیستم مجموعه‌ای بهم پیوسته از اوراکل‌ها و رلیرها (بازپخش‌کننده‌ها) است که به طور یکپارچه اطلاعات را از یک بلاکچین به دیگری منتقل می‌کند. این سیستم بر روی شبکه‌ای از نودها که توسط داوطلبان اداره می‌شود، اجرا می‌گردد. افراد در ازای دریافت پاداش و کارمزد، قدرت محاسباتی خود را در اختیار پورتال قرار می‌دهند.

این ساختار به پورتال اجازه می‌دهد تا اطلاعات را از کاربران به بازی‌ها و بالعکس منتقل کند. هر تراکنش در شبکه پورتال از مراحل مشابهی پیروی می‌کند. ابتدا کاربر با رابط کاربری پورتال تعامل می‌کند. سپس، درخواست آن‌ها به لایه قرارداد توکن منتقل می‌شود. اوراکل این اطلاعات را به Layer Zero منتقل می‌کند که سپس آن را به بلاکچین زیربنایی که بازی وب ۳.۰ روی آن اجرا می‌شود، انتقال می‌دهد. پس از انجام تراکنش روی زنجیره، Layer Zero آن را به پورتال باز می‌گرداند و سپس پورتال اطلاعات مربوطه را برای کاربر ارسال می‌کند.

یکپارچه‌سازی با Layer Zero 

یکپارچه‌سازی با Layer Zero 

همانطور که گفتیم یکی از ارکان اصلی پورتال، اتصال بازی‌ها در سراسر بلاکچین‌های مختلف است. این امر با استفاده از سیستم پیام‌رسانی نوآورانه و مقرون به صرفه Layer Zero امکان‌پذیر می‌شود. این سیستم به اکوسیستم‌های مختلف بازی اجازه می‌دهد تا از طریق توکن بومی پورتال (PORTAL) به هم متصل شوند، چرا که این توکن به عنوان واحد پول پیش‌فرض برای تراکنش‌های روی پلتفرم در نظر گرفته شده است.

گره‌های پورتال (Portal Nodes)

اکوسیستم پورتال توسط شبکه‌ای از گره‌ها پشتیبانی می‌شود که توسط جامعه پورتال راه‌اندازی و اداره می‌گردد. این گره‌ها یک لایه همگام‌سازی برای اتصال شبکه اوراکل-ریلیر (oracle-relayer) Layer Zero با لایه وب ۳.۰ پورتال تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر، هنگامی که یک تراکنش چند زنجیره‌ای در اکوسیستم پورتال رخ می‌دهد، Layer Zero با استفاده از سیستم پیام‌رسانی چند زنجیره‌ای خود، این تراکنش را انجام می‌دهد، اما گره‌های پورتال یک لایه دوم از تایید را برای اطمینان از صحت و مشروعیت تراکنش‌ها انجام می‌دهند. این هسته اصلی اکوسیستم Portal است زیرا اعتبار تراکنش‌های چند زنجیره‌ای روی پلتفرم آن‌ها و در نتیجه امنیت کل اکوسیستم را تضمین می‌کند.

این گره‌ها را می‌توان از طریق سرویس‌های مبتنی بر کلود یا به صورت محلی روی دستگاه‌های کاربران اجرا کرد و اپراتورها برای خدمات اعتبارسنجی خود پاداش‌هایی را به شکل توکن‌های PORTAL دریافت می‌کنند که در پایان هر دوره ۲۴ ساعته (epoch) قابل دریافت است.

اکوسیستم پورتال 

اکوسیستم پورتال گام مهمی در جهت دسترس‌پذیرتر کردن صنعت بازی برمی‌دارد. در اینجا ویژگی‌های اصلی که برای کاربران ارائه می‌دهد، آورده شده است.

کیف پول پورتال: کلیدی برای ورود آسان به دنیای بازی‌های وب ۳.۰

فراتر از پلتفرم بازی، پورتال همچنین برای راحت کردن ورود گیمرهای سنتی به فضای بازی‌های وب ۳.۰، کیف پول اختصاصی خود به نام Portal Wallet را طراحی کرده است. کاربران کیف پول پورتال یک شناسه واحد دریافت می‌کنند که به هر بازی و شبکه همکار در پلتفرم پورتال متصل است. کیف پول پورتال با استفاده از روش‌های ورود مبتنی بر وب ۲.۰ مانند اپل، گوگل یا دیسکورد، بدون دردسر نگه‌داری عبارات بازیابی (seed phrases) یا کلیدهای خصوصی، یک تجربه ورود ساده را فراهم می‌کند. به جای نیاز به هر فرآیند ورود پیچیده‌ای، کیف پول از یک ورود ساده با یک کلیک استفاده می‌کند که تنها به نام کاربری و رمز عبور نیاز دارد. کیف پول پورتال همچنین با سایر سیستم‌ها مانند پلتفرم NFT مجیک ادن (Magic Eden) مشارکت رسمی دارد.

برنامه همراه پورتال: یک تجربه فراتر از بازی

برنامه همراه پورتال: یک تجربه فراتر از بازی

پورتال برای افزایش کارایی موبایل، یک برنامه همراه دارد که کاربران می‌توانند آن را دانلود کنند. با استفاده از این برنامه، می‌توانید بازی‌های برجسته را بررسی کنید و در فعالیت‌های اکوسیستم پورتال مانند استیکینگ توکن PORTAL برای دریافت پاداش شرکت کنید. این برنامه همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا با سایر گیمرها ارتباط برقرار کنید و چت کنید یا دارایی‌ها را معامله کنید. قابلیت‌های معاملاتی آن به شما امکان می‌دهد دارایی‌ها را از شبکه‌های بلاکچین مختلف سواپ کنید (سواپ ارز دیجیتال) و از تجربه بازی خود کسب درآمد داشته باشید.

قابلیت همکاری چند زنجیره‌ای (Cross-Chain Functionality)

با استفاده از پورتال، کاربران می‌توانند به طور یکپارچه به شبکه‌های مختلف بلاکچین و بازارهایی مانند Magic Eden متصل شوند. خدمات این پلتفرم به افراد این امکان را می‌دهد که دارایی‌های خود را به راحتی بین زنجیره‌های مختلف جابجا کنند یا چندین نوع NFT را در یک مکان واحد ذخیره سازی نمایند. این قابلیت انعطاف‌پذیری بیشتری را هم برای گیمرها و هم برای توسعه‌دهندگان در نحوه تعامل با محصولات وب ۳.۰ ایجاد می‌کند.

Launchpad

Launchpad موجود در شبکه پورتال به شما امکان دسترسی به NFTها و توکن‌های GameFi را می‌دهد. کاربران می‌توانند به جدیدترین بازی‌های این حوزه دسترسی داشته باشند و توسعه‌دهندگان نیز این امکان را دارند تا محصولات خود را تبلیغ کنند. این Launchpad، روشی ارزشمند برای اتصال تمامی افراد حاضر در دنیای پورتال به پروژه‌هایی است که برای آن‌ها جذابیت دارند.

نقشه راه پورتال (Portal Road Map)

در طول چند سال گذشته، پورتال بر روی بهبود سیستم خود و آماده‌سازی برای راه‌اندازی‌اش تمرکز کرده است. این تیم روی کدگذاری برای اتصال بازی‌ها و انتقال امن دارایی‌ها بین زنجیره‌ها کار کرده است. این برنامه‌ریزی‌ها با راه‌اندازی کامل اکوسیستم اصلی پورتال در تاریخ ۲۹ فوریه ۲۰۲۴ به ثمر رسید.

پس از تکمیل راه‌اندازی، پورتال قصد دارد روی بازاریابی و گسترش کار کند و قصد دارد برای به رخ کشیدن قابلیت‌های سیستم خود، چندین تورنمنت ورزش‌های الکترونیکی برگزار کند. شبکه این پروژه همچنین امیدوار است با اضافه کردن بازی‌های بیشتر از دسته AAA و بازی‌های موبایلی مانند Nine Chronicles به پورتال، به هدف نهایی خود که دستیابی به بیش از یک میلیارد گیمر است، دست یابد.

توکن PORTAL چیست؟

توکن PORTAL چیست؟

توکن پورتال (PORTAL) توکن بومی پلتفرم Portal است که با استفاده از فناوری Layer Zero به یک توکن چند-زنجیره‌ای تبدیل شده و می‌تواند بر روی هر بلاکچینی اجرا شود. این توکن برای کاربردهای مختلفی در اکوسیستم Portal طراحی شده است، از جمله:

  • کارمزد تراکنش: برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در پلتفرم Portal و همچنین پاداش به اپراتورهای نودهای Portal استفاده می‌شود.
  • پرداخت: توکن پورتال به عنوان یک ارز در بازارهای غیرمتمرکز برای مبادله دارایی‌های درون بازی توسط پلتفرم Portal عمل می‌کند. ماهیت چند-زنجیره‌ای این توکن به کاربران امکان می‌دهد تا PORTAL را به راحتی بین زنجیره‌های مختلف برای استفاده در بازی‌های مختلف پلتفرم Portal جابجا کنند.
  • حکمرانی: دارندگان توکن PORTAL حق رای دارند تا در مورد مسیر پلتفرم و تصمیم‌گیری‌های مربوط به توزیع و استفاده از توکن، نظر خود را بیان کنند.
  • استیکینگ: دارندگان توکن می‌توانند آن را استیک کرده و از مزایای مختلفی از جمله سود پایه توکن PORTAL از خزانه Portal و همچنین سهمی از کارمزد تراکنش‌های انجام‌شده روی پلتفرم به عنوان سود اضافی، بهره‌مند شوند. دارندگان توکن‌های استیک‌شده می‌توانند به بازی‌های خاص نیز رای دهند تا به آنها برای دیده شدن بیشتر در پلتفرم کمک کنند. این مکانیزم به بازی‌های جدید اجازه می‌دهد تا با استیک کردن توکن PORTAL، بازی خود را ارتقا داده و کاربران بیشتری را جذب کنند. این فرآیند، یک سیستم "استیک برای ارتقا" ایجاد می‌کند که توزیع بازی را غیرمتمرکز می‌کند.
  • دسترسی انحصاری: دارندگان توکن PORTAL به خرید NFTهای انحصاری از شبکه شرکای Portal نیز دسترسی خواهند داشت.
  • خرید گره: برای خرید نودهای Portal جهت پشتیبانی از زیرساخت پلتفرم توسط اپراتورهای گره، به این توکن نیاز است.

ارز دیجیتال PORTAL را از کجا خریداری کنیم؟

ارز دیجیتال پورتال را هم می‌توانید از صرافی‌های متمرکز خریداری کنید و هم از صرافی‌های غیرمتمرکز. بهترین صرافی‌های متمرکزی که ارز دیجیتال پورتال را دارند شامل : صرافی بایننس، کوکوین، مکسی و بینگ ایکس. بهترین صرافی برای کاربران ایرانی صرافی بینگ ایکس است، زیرا نیاز به احراز هویت ندارد (نحوه ثبت نام در صرافی بینگ ایکس). همچنین ارز Portal را می‌توانید از صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ خریداری کنید.

توکنومیک ارز دیجیتال پورتال

کل عرضه ارز دیجیتال پورتال یک میلیارد توکن است. عرضه در گردش در زمان راه‌اندازی ۱۶۷ میلیون توکن بود. توزیع توکن‌های پورتال به صورت زیر است : 

  • تیم و مشاوران: ۳۳.۳٪
  • خزانه: ۳۳.۳٪
  • لانچ‌پول بایننس: ۱۰٪
  • جوایز جامعه: ۷.۵٪
  • توسعه‌دهندگان بازی: ۵٪
  • شرکا و اکوسیستم: ۴.۲٪
  • برنامه‌های تشویقی: ۴٪
  • رزرو: ۳٪

البته اکثر توکن‌ها در TGE قفل شده و به صورت خطی آزاد می‌شوند. انتظار می‌رود تا اواسط سال ۲۰۲۶، یا حدود ۳۰ ماه پس از TGE، بیشتر عرضه آن آزاد شود.

ایردراپ پورتال (Portal Airdrop)

ایردراپ پورتال (Portal Airdrop)

برای جذب کاربران پیش از راه‌اندازی توکن، پورتال قصد دارد تا چندین دور ایردراپ برگزار کند. از نوامبر ۲۰۲۳، پورتال کاربران را به توییت کردن و شرکت در بحث‌های مربوط به پورتال تشویق کرد. کاربران می‌توانستند با این کار امتیاز کسب کرده و سپس آن‌ها را با توکن معاوضه کنند.

افراد همچنین می‌توانند با صرفاً اتصال دادن کیف پول‌های خود یا استیک کردن توکن‌های خاص، توکن به دست آورند. این برنامه‌های ایردراپ موفق به جذب طرفداران زیادی شده‌اند. برای سهمیه تشویقی پورتال در بایننس، بیش از ۸.۶ میلیارد دلار توکن BNB و FDUSD استیک شده است.

آیا توکن PORTAL مناسب سرمایه‌گذاری است؟

با توجه به محبوبیت بالای پروژه‌های بازی‌های وب ۳.۰ در حال حاضر، پلتفرم Portal توانسته توجه مثبت زیادی را از طرف کسانی که به دنبال تجربه بهتر بازی هستند، جلب کند. سرمایه‌گذارانی که به دنبال کار با ارزهای دیجیتال جدید و ترند روز هستند، مطمئنا باید توکن PORTAL را در نظر بگیرند.

با این حال، قبل از هیجان‌زده شدن، به یاد داشته باشید که موفقیت Portal به توانایی آن در جذب شرکای شبکه‌ای متعدد بستگی دارد. اگر Portal نتواند بازی‌های بیشتری را برای کاربران جذب کند، کسب سود از طریق استیک کردن توکن PORTAL دشوار خواهد بود. در حال حاضر، Portal یک سرمایه‌گذاری با ریسک متوسط است، بنابراین سرمایه‌گذاران باید احتیاط کنند. همانطور که در مورد هر ارز دیجیتال جدید دیگری صادق است، هرگز بیش از مقداری که توانایی از دست دادن آن را دارید، سرمایه‌گذاری نکنید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد