جستجو در بیتفا
  • شبکه بیت‌کوین
  • استخراج بیت‌کوین
  • هاوینگ بیت کوین
  • تاریخچه هاوینگ بیت کوین
  • تاثیرات هاوینگ چیست؟
  • مثال
  • هاوینگ بیت‌کوین چگونه بر شبکه بیت‌کوین تأثیر می‌گذارد؟
  • سوالات رایج
  • وقتی پاداش بیت کوین نصف می شود چه اتفاقی می افتد؟
  • هاوینگ چه زمانی رخ داده است؟
  • چرا هاوینگ ها کمتر از هر چهار سال یکبار اتفاق می افتد؟
  • وقتی دیگر بیت‌کوینی در یک بلوک باقی نماند چه اتفاقی می افتد؟
  • جمع‌بندی
همه چیز درباره هاوینگ (Halving) بیت کوین

همه چیز درباره هاوینگ (Halving) بیت کوین

متوسط
انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
بروزرسانی : ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
۹ دقیقه
۱۳
۲,۷۹۶
توسط :
میلاد محمدی

حتما در مقاله های قبلی با بیت‌کوین و نحوه استخراج آن آشنا شده‌اید، در این مقاله می‌خواهیم شما را با یکی از مهم‌ترین رویدادها در بلاکچین بیت‌کوین آشنا کنیم؛ هاوینگ (Halving) بیت کوین.

در این رویداد، میزان پاداش استخراج بلاک نصف می‌شود و با کاهش میزان عرضه بیت کوین در گردش و افزایش تقاضا برای بیت کوین، تورم را در قیمت رمز ارز القا می‌کند. نصف شدن یا همان Halving بیت کوین، پیامدهایی برای همه دارندگان در اکوسیستم آن دارد. بنابراین لازم است با شیوه کارکرد آن آشنا شویم. بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

شبکه بیت‌کوین

شبکه بیت کوین

اگرچه در مقاله بیت‌کوین چیست به صورت مفصل درباره این رمز ارز صحبت شده، اما برای توضیح اینکه Halving بیت کوین چیست، ابتدا باید در اینجا نیز کمی در مورد نحوه عملکرد شبکه بیت کوین بدانیم.

فناوری بیت‌کوین، شامل مجموعه‌ای از گره‌ها یا نودها می‌باشد و هریک از آنها شامل تاریخچه ای جزئی یا کامل از تراکنش‌های انجام شده در شبکه بیت کوین است. هر گره کامل یا یک گره حاوی کل تاریخچه تراکنش‌های بیت کوین، مسئول تایید یا رد یک تراکنش در شبکه بیت کوین است. برای انجام این کار، گره یک سری بررسی‌ها را انجام می دهد تا مطمئن شود که تراکنش معتبر است. هر تراکنش به صورت جداگانه تایید می‌شود و تنها پس از تایید تمام تراکنش‌های موجود در یک بلوک اتفاق می‌افتد. پس از تایید، تراکنش به بلاکچین موجود الحاق شده و به گره های دیگر پخش می‌شود. گره‌های بیشتر اضافه شده به بلاکچین، ثبات و امنیت آن را افزایش می‌دهد.

 

استخراج بیت‌کوین

استخراج بیت کوین

استخراج بیت‌کوین، فرآیندی است که در آن افراد از تجهیزات کامپیوتری خود برای مشارکت در شبکه بلاکچین بیتکوین به عنوان پردازشگر و اعتبارسنجی تراکنش استفاده می‌کنند. بیت‌کوین از سیستمی به نام اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند؛ این بدان معناست که ماینرها باید ثابت کنند که در پردازش تراکنش‌ها تلاش کرده‌اند تا پاداش دریافت کنند. این تلاش شامل زمان و انرژی لازم برای اجرای سخت افزار کامپیوتر و حل معادلات پیچیده است. ماینرهای بیت کوین مسائل ریاضی را حل می‌کنند و مشروعیت یک تراکنش را تایید می‌کنند. سپس این تراکنش ها را به یک بلوک اضافه می‌کنند و زنجیره‌هایی از این بلوک‌های تراکنش ایجاد می‌کنند و زنجیره بلوکی را تشکیل می‌دهند. هنگامی که یک بلوک با تراکنش‌ها پر می‌شود، استخراج‌کنندگانی که تراکنش‌های درون بلوک را پردازش و تأیید کردند، با بیت‌کوین پاداش می‌گیرند. تراکنش‌هایی که ارزش پولی بیشتری دارند، به تأییدیه‌های بیشتری برای تضمین امنیت نیاز دارند.

 

هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت کوین

پس از استخراج هر 210000 بلاک، یا تقریباً هر چهار سال، پاداش بلاکی که به استخراج‌کنندگان بیت‌کوین برای پردازش تراکنش‌ها داده می‌شود به نصف کاهش می‌یابد. این رویداد به عنوان نصف شدن یا هاوینگ نامیده می‌شود زیرا نرخ انتشار بیتکوین‌های جدید در گردش را به نصف کاهش می‌دهد. این سیستم پاداش تا حدود سال 2140 ادامه خواهد داشت تا به سقف پیشنهادی 21 میلیون برسد (حداکثر عرضه کل بیت کوین 21 میلیون عدد می باشد). در آن مرحله، ماینرها با هزینه‌هایی که کاربران شبکه برای پردازش تراکنش‌ها پرداخت می‌کنند، پاداش می‌گیرند. این هزینه‌ها تضمین می‌کند که ماینرها همچنان انگیزه استخراج و حفظ شبکه را دارند. لازم به ذکر است که در زمان نوشتار این مقاله، حدود 19 میلیون بیت کوین استخراج شده است.

در سال 2009، پاداش برای هر بلوک در زنجیره استخراج 50 بیت کوین بود. پس از هاوینگ اول، این عدد به 25 بیت کوین و سپس به 12.5 عدد رسید. سپس از 11 می 2020 به 6.25 بیت کوین در هر بلوک تبدیل شد. برای درک بهتر این موضوع، تصور کنید اگر مقدار طلای استخراج شده از زمین هر چهار سال به نصف کاهش یابد؛ اگر ارزش طلا بر اساس کمیاب بودن آن باشد، «نصف کردن» تولید طلا در هر چهار سال، از نظر تئوری قیمت آن را بالاتر می‌برد.

پیشنهاد می‌کنم مقاله چرا تعداد بیت کوین‌ها محدود به 21 میلیون واحد است؟ را حتما بخوانید.

 

تاریخچه هاوینگ بیت کوین

تاریخچه هاوینگ بیت کوین

هاوینگ، نرخ ایجاد کوین‌های جدید را کاهش می‌دهد و بنابراین میزان عرضه جدید را کاهش می‌دهد، حتی با افزایش تقاضا. این امر برای سرمایه‌گذاران پیامدهایی دارد زیرا سایر دارایی‌ها با عرضه کم یا محدود مانند طلا می‌توانند تقاضای بالایی داشته باشند و قیمت‌ها را بالاتر ببرند.

در گذشته، این نصف شدن بیت کوین با افزایش شدید قیمت بیت کوین همراه بوده است. در هاوینگ اول، که در 28 نوامبر 2012 اتفاق افتاد، شاهد افزایش قیمت از 12 دلار به 1217 دلار در 28 نوامبر 2013 بود. دومین Halving بیت کوین در 9 جولای 2016 اتفاق افتاد که قیمت در آن 647 دلار بود و تا 17 دسامبر 2017، قیمت بیت کوین به 19800 دلار افزایش یافت. سپس قیمت در طول یک سال از این اوج قیمت، در 17 دسامبر 2018 به 3276 دلار کاهش یافت که 506 درصد بیشتر از قیمت قبل از نصف شدن آن بود.

آخرین هاوینگ در 11 می 2020 رخ داد که در آن تاریخ، قیمت بیت کوین 8787 دلار بود. در 14 آوریل 2021، قیمت بیت کوین به 64507 دلار افزایش یافت (افزایش شگفت انگیز 634 درصدی نسبت به قیمت قبل از نصف شدن آن). یک ماه بعد، در 11 می 2021، قیمت بیت کوین به 54276 دلار رسید که نشان دهنده افزایش 517 درصدی است که به نظر می رسد با رفتار هاوینگ سال 2016 سازگارتر باشد.

 

تاثیرات هاوینگ چیست؟

تئوری نصف شدن و واکنش زنجیره ای که ایجاد می کند چیزی شبیه به این است:

پاداش نصف شده است نصف تورم عرضه کمتر در دسترس تقاضای بیشتر قیمت بالاتر انگیزه ماینرها بدون توجه به پاداش‌های کوچکتر همچنان باقی است، زیرا ارزش بیت کوین در این فرآیند افزایش می‌یابد.

در صورتی که هاوینگ تقاضا و قیمت را افزایش ندهد، ماینرها انگیزه‌ای نخواهند داشت. پاداش تکمیل تراکنش‌ها کمتر خواهد بود و ارزش بیت کوین به اندازه کافی بالا نخواهد بود. برای جلوگیری از این امر، تکنولوژی بیت کوین از تغییر سختی استخراج استفاده می‌کند. در صورتی که پاداش به نصف کاهش یابد و ارزش بیت کوین افزایش نیافته باشد، سختی استخراج کاهش می‌یابد تا ماینرها انگیزه داشته باشند که این بدان معنی است که مقدار بیت کوین های آزاد شده به عنوان پاداش هنوز کمتر است، اما سختی پردازش تراکنش کاهش می یابد.

 

مثال

حباب 2017 تا 2018 شاهد افزایش ارزش بیت کوین به حدود 20000 دلار بود، اما به حدود 3200 دلار کاهش یافت. اگرچه این یک کاهش بزرگ بود، اما قیمت بیت کوین قبل از هاوینگ حدود 650 دلار بود.  اگرچه این سیستم تا کنون تاثیرگذار بوده است، هاوینگ معمولاً تحت تاثیر حدس و گمان، هیاهو و نوسانات بسیار بوده و اینکه بازار چگونه به این رویدادها در آینده واکنش نشان خواهد داد غیرقابل پیش بینی است.

 

هاوینگ بیت‌کوین چگونه بر شبکه بیت‌کوین تأثیر می‌گذارد؟

از آنجایی که نصف شدن بیت‌کوین یک رویداد مهم است، تأثیر زیادی بر افراد مختلف درگیر در شبکه بیت کوین دارد که در اینجا توضیح مختصری آورده شده است.

 

سرمایه گذاران: به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا، هاوینگ منجر به افزایش قیمت رمز ارز می شود که خبر خوبی برای سرمایه‌گذاران است. اگرچه فعالیت معاملاتی روی بلاکچین با پیش بینی نصف شدن افزایش می‌یابد، اما همانطور که قبلا گفته شد، سرعت افزایش قیمت در هر نصف شدن قیمت متفاوت است.

 

ماینرها: تأثیر استخراج بر اکوسیستم بیت‌کوین پیچیده است. از یک طرف، کاهش عرضه بیت کوین، تقاضا و قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. اما پاداش‌های کمتر نیز می‌تواند بقای ماینرهای منفرد را در اکوسیستم بیت‌کوین دشوار کند، زیرا ممکن است رقابت با سازمان‌های استخراج بزرگ برای آنها دشوار باشد. طبق تحقیقات، ظرفیت استخراج بیت کوین نسبت به قیمت آن متضاد است، بنابراین با افزایش قیمت رمز ارز ، تعداد ماینرها در اکوسیستم آن کاهش می‌یابد و بالعکس. لازم به ذکر است که رویداد نصف شدن می‌تواند احتمال حمله 51 درصدی به شبکه بیت کوین را افزایش دهد زیرا ماینرها از شبکه آن خارج می‌شوند و در نتیجه امنیت آن را کاهش می‌دهند.

 

سوالات رایج

در ادامه سعی شده است به سوالات رایجی که ممکن است برای افراد فعال در دنیای رمز ارزها پیش بیاید، پاسخ داده شود:

 

وقتی پاداش بیت کوین نصف می شود چه اتفاقی می افتد؟

اصطلاح "نصف کردن" به تعداد بیت کوین در یک بلوک تازه ایجاد شده مربوط می شود. در سال 2009، زمانی که بیت کوین راه اندازی شد، هر بلوک حاوی 50 بیت کوین بود، اما قرار بود این مقدار تقریباً هر چهار سال یکبار 50 درصد کاهش یابد. تا به امروز، سه رویداد هاوینگ وجود داشته است و یک بلوک در حال حاضر تنها حاوی 6.25 BTC است. هنگامی که هاوینگ بعدی رخ می دهد، یک بلوک فقط حاوی 3.125 BTC خواهد بود. در اینجا، می‌توانید روزشمار آن را ببینید.

 

هاوینگ چه زمانی رخ داده است؟

اولین نصف کردن بیت کوین در 28 نوامبر 2012 و پس از استخراج 10,500,000 بیت کوین رخ داد. مورد بعدی در 9 ژوئیه 2016 و آخرین مورد در 11 مه 2020 رخ داد. انتظار می‌رود مورد بعدی در اوایل سال 2024 رخ دهد.

 

چرا هاوینگ ها کمتر از هر چهار سال یکبار اتفاق می افتد؟

الگوریتم استخراج بیت کوین با هدف یافتن بلوک های جدید هر 10 دقیقه یک بار تنظیم شده است. با این حال، اگر ماینرهای بیشتری به شبکه بپیوندند و قدرت هش بیشتری را اضافه کنند، زمان یافتن بلاک ها کاهش می یابد. این مشکل با عملیات سختی استخراج، هر دو هفته یا بیشتر برای بازیابی یک هدف 10 دقیقه ای برطرف می شود. از آنجایی که شبکه بیت کوین در دهه گذشته به طور تصاعدی رشد کرده است، میانگین زمان برای یافتن یک بلوک به طور مداوم زیر 10 دقیقه (تقریبا 9.5 دقیقه) باقی مانده است.

 

وقتی دیگر بیت‌کوینی در یک بلوک باقی نماند چه اتفاقی می افتد؟

در سال 2140، آخرین بیت کوین از 21 میلیون بیت کوینی که تا کنون استخراج شده است، استخراج خواهد شد. در این مرحله، برنامه هاوینگ متوقف می‌شود زیرا دیگر بیت کوین جدیدی استخراج نمی‌شود. با این حال، ماینرها همچنان برای ادامه اعتبارسنجی و تأیید تراکنش‌های جدید در بلاکچین تشویق می‌شوند، زیرا انتظار می‌رود ارزش کارمزد تراکنش‌های پرداختی به ماینرها در آینده افزایش یابد، دلیل آن این است که حجم تراکنش‌های بیشتری که کارمزد دارند، اضافه می‌شوند.

 

جمع‌بندی

عملیات هاوینگ یکی از مهم‌ترین رویدادهایی است که در شبکه بلاکچینی بیت‌کوین رخ می‌دهد. در این مقاله سعی شد به صورت کامل به مبحث هاوینگ پرداخته شود و تاثیرات آن بر روی شبکه و همچنین قیمت نیز بررسی شود. این رویداد، تورم قیمت بیت‌کوین را در شبکه رمز ارز تحمیل می کند و نرخ انتشار بیت کوین های جدید را به نصف کاهش می دهد. انتظار می رود که سیستم پاداش تا سال 2140 ادامه داشته باشد، یعنی زمانی که به سقف پیشنهادی 21 میلیون بیت کوین رسید و پس از آن، ماینرها با هزینه‌هایی برای پردازش تراکنش‌ها پاداش خواهند گرفت.  


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد

۱۴۰۲/۰۱/۰۲ ۲۰:۱۰
پرستو جلیلی
خیلی عالی واضح ساده و روشن بود
پاسخ