جستجو در بیتفا
  • آلت کوین به چه معناست؟
  • آشنایی با آلت سیزن
  • چرا آلت سیزن اتفاق می‌افتد؟
  • انتقال سرمایه از بیت کوین به آلت کوین‌ها
  • تاثیر ترند‌های جدید بازار بر آلت سیزن
  • چگونه آلت سیزن را پیش بینی کنیم؟ نشانه‌های فرارسیدن فصل آلت کوین ها
  • تاثیر دامیننس بیت کوین بر آلت سیزن
  • افزایش ارزش بازار آلت کوین ها
  • تاثیر نوآوری‌های Web3 و فناوری بلاکچین بر آلت سیزن
  • تاثیر صعود کل بازارهای مالی بر آلت سیزن
  • بررسی آلت سیزن‌‌های قبلی
  • چگونه آماده آلت سیزن شویم؟
  • بررسی چالش‌های آلت سیزن
آلت سیزن چیست؟ چگونه آلت سیزن را پیش بینی کنیم؟

آلت سیزن چیست؟ چگونه آلت سیزن را پیش بینی کنیم؟

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
۱۰ دقیقه
۰
۴۲۲
توسط :
یاسمن یزدان دوست

در این مقاله قرار است با مفهوم آلت سیزن به معنای فصل آلت کوین‌ها به طور کامل آشنا شویم. این دوره هیجان‌انگیز در بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند سودهای قابل‌توجهی را برای سرمایه‌گذاران باهوش به همراه داشته باشد. اما برای بهره‌مندی بیشتر از آن، باید شاخص‌ها، زمان‌بندی و نحوه گذر از خطرات احتمالی آن را درک کنید. ممکن است بپرسید "فصل آلت‌کوین کی شروع می‌شود؟" با تیم بیتفا همراه باشید تا شما را با همه چیزهایی که باید در مورد آلت سیزن و زمان‌بندی ایده‌آل آن بدانید، آشنا کنیم! همچنین بررسی می‌کنیم که چگونه آلت سیزن را پیش بینی کنیم؟

 

آلت کوین به چه معناست؟

آلت کوین چیست؟

لازم است قبل از بررسی آلت سیزن بررسی کنیم که آلت کوین چیست؟ اصطلاح Altcoin کوتاه شده "Alternative Coin" به معنای «ارز جایگزین» است. آلت کوین به هر ارز دیجیتال، غیر از ارز بیت کوین اشاره دارد. این ارزهای دیجیتال پس از موفقیت بیت کوین توسعه یافتند و هدف آنها ارائه جایگزین‌هایی با ویژگی‌ها، کاربردها یا زیرساخت‌های متفاوت بود. بسیاری از آلت کوین‌ها بر روی فناوری بلاکچین مانند بیت کوین ساخته شده‌اند، اما اکثرا برنامه‌نویسی متفاوتی دارند تا قابلیت‌های متمایزی را ارائه دهند.

برخی از مشهورترین آلت کوین‌ها عبارتند از: ارز اتریوم (ETH)، که به دلیل قابلیت قراردادهای هوشمند خود که امکان اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز را فراهم می‌کند شناخته شده است؛ ارز ریپل (XRP)، که بر پرداخت‌های سریع و کارآمد فرامرزی تمرکز دارد؛ ارز LTC، یک ارز دیجیتال همتا به همتا مشابه بیت کوین اما با زمان‌های تأیید تراکنش سریعتر است؛ و ارز کاردانو (ADA)، که به دنبال یک بلاکچین پایدارتر و مقیاس پذیرتر است.

 

آشنایی با آلت سیزن

آلت سیزن چیست؟

اصطلاح آلت سیزن یا همان Alt-season کوتاه شده "Altcoin Season" به معنای «فصل آلت کوین‌ها» است. آلت سیزن به دوره‌ای اشاره دارد که در آن ارزهای دیجیتال جایگزین، معروف به آلت کوین‌ها، به طور قابل توجهی از نظر رشد قیمت نسبت به ارز بیت کوین برتری می‌یابند. این پدیده بخشی از چرخه بازار ارزهای دیجیتال است. چندین عامل می‌توانند به فرارسیدن یک فصل آلت کوین کمک کنند که در ادامه این مقاله به بررسی دقیق آن‌ها خواهیم پرداخت.

در طول آلت سیزن، آلت کوین‌ها شاهد افزایش قیمت قابل توجهی هستند و اغلب عملکرد بیت کوین را تحت الشعاع قرار می‌دهند. این مرحله با نوسان قیمتی بالایی همراه است و می‌تواند به عنوان دوره‌ای از سودهای استثنایی برای سرمایه گذاران آلت کوین در نظر گرفته شود. گاهی اوقات به آن "کریسمس ارزدیجیتال" می‌گویند زیرا ارزش آلت کوین‌ها به سرعت و به طور قابل توجهی در مدت زمان کوتاهی، معمولاً از چند هفته تا چند ماه، افزایش می‌یابد. سرمایه گذاران اغلب از این روندها با تغییر تمرکز و منابع خود از بیت کوین به آلت کوین‌ها، با انتظار بازدهی بالاتر، استفاده می‌کنند.

آلت سیزن نشان دهنده ماهیت پویا بازار ارزهای دیجیتال است، جایی که احساسات سرمایه گذاران و پویایی بازار می‌توانند به سرعت تغییر کنند. این یک دوره است که پتانسیل و انعطاف پذیری آلت کوین‌ها در چشم انداز ارزهای دیجیتال در حال تکامل را برجسته می‌کند.

 

چرا آلت سیزن اتفاق می‌افتد؟

آلت سیزن به علت‌های مختلفی شکل گرفت و به وجود آمد. اما دو عامل بسیار مهم تاثیر مستقیمی در به وجود آمدن مفهوم آلت سیزن یا همان فصل آت کوین‌ها داشتند. در ادامه به توضیح مختصر آن‌‌ها می‌پردازیم. پس از بررسی علت آلت سیزن، به بررسی نشانه‌های فرارسیدن آلت سیزن می‌پردازیم.

انتقال سرمایه از بیت کوین به آلت کوین‌ها

پس از یک حرکت قیمتی صعودی قابل توجه، قیمت بیت کوین تمایل دارد پایدارتر شود. در نتیجه، سرمایه‌گذارانی که به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری سودآورتر هستند، ممکن است بیت کوین خود را به آلتکوین‌ها تبدیل کنند و در نهایت باعث یک آلت سیزن شوند. برای درک بیشتر زمان فرارسیدن آلت سیزن در ادامه این مقاله یک سری نشانه را معرفی می‌کنیم که بتوانیم با توجه به آن‌ها، زمان آلت سیزن را پیش بینی کنیم.

تاثیر ترند‌های جدید بازار بر آلت سیزن

با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدیدی وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند که برای مدتی بسیار مورد توجه سرمایه گذاران قرار می‌گیرند. به لطف ماهیت در حال تغییر کریپتو، برخی از آلتکوین‌ها، بیش از بیت کوین توجه را به خود جلب کرده‌اند. برای مثال سال 2020 سال ترند شدن حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) بود. یا در سال ۲۰۲۱ زمانی که NFTها وارد میدان شدند، تمام توجه‌های خریداران به سمت آن‌ها بود. در حال حاضر، حوزه Web3 بسیار محبوب است. همچنین توکن‌های وب۳ در فضای بلاکچین دائماً در حال نوآوری و تکامل هستند. دقیقاً همین پیشرفت مداوم است که باعث ایجاد مجموعه فعلی آلتکوین‌ها با کاربردهای قدرتمند امروزی شده است. هنگامی که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ترندهای جدید بازار  که شامل برخی آلتکوین‌ها هستند، معامله می‌کنند، ارزش بازار آلت کوین‌ها افزایش می‌یابد. در طول زمان، این موضوع می‌تواند منجر به یک آلت سیزن شود. پس در نتیجه نوآوری و ترندهای جدید بازار ارزهای دیجیتال تاثیر بسزایی در ایجاد آلت سیزن داشته‌اند.

 

چگونه آلت سیزن را پیش بینی کنیم؟ نشانه‌های فرارسیدن فصل آلت کوین ها

برای شناسایی آغاز آلت سیزن، باید چند شاخص کلیدی را دنبال کنیم و مدام مورد بررسی قرار دهیم. این نشانه‌ها به ما کمک می‌کنند که بتوانیم زمان فرا رسیدن آلت سیزن را تشخیص دهیم. به عبارت دیگر تشخیص دهیم که سرمایه گذاران بزرگ در حال حاضر تمایل به خرید بیت کوین یا آلت کوین دارند.

 

تاثیر دامیننس بیت کوین بر آلت سیزن

تاثیر دامیننس بیت کوین بر آلت سیزن

دامیننس بیت کوین یک نشانه بسیار مهم در تشخیص زمان آلت سیزن است که باید همواره آن را بررسی کرد. دامیننس بیت کوین شاخصی است که نشان می‌دهد از کل سرمایه موجود در بازار ارزهای دیجیتال، چند درصد تنها به ارز بیت کوین اختصاص دارد. هنگامی که این شاخص کاهش می‌یابد، نشان می‌دهد که سرمایه به سرعت از بیت کوین به سمت آلتکوین‌ها جریان می‌یابد. به عبارت دیگر دامیننس کاهشی، نشان دهنده علاقه و توجه سرمایه گذاران به آلت کوین‌ها است. بر أساس رفتار گذشته‌ی بازار قبل آلت سیزن، دامیننس بیت کوین بسیار کاهش یافته است. این موضوع چندین بار در طول گذشته بازار مشاهده شده است.

دلایل مختلفی باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران، سرمایه خود را از بیت کوین به سمت آلت کوین‌ها ببرند. گاهی قیمت بیت کوین برای مدت طولانی در سطح بالایی باقی می‌ماند؛ همین امر باعث می‌شود که معامله‌گرانی که سودهای سریع‌تر و نوسان بیشتری می‌خواهند، بیت کوین خود را بفروشند و به سمت آلت کوین‌ها بروند. از سمت دیگر گاهی قیمت بیت کوین برای خریداران جدید گران است، به همین دلیل به سمت ارزهای غیر از بیت کوین می‌روند. مجموع تمام این اتفاقات باعث می‌شود که آلت سیزن رخ دهد.

 

افزایش ارزش بازار آلت کوین ها

هنگامی که ارزش بازار آلت کوین‌های اصلی مانند اتریوم، ارز سولانا و کاردانو افزایش می‌یابد، این نشانه‌ای است که ممکن است یک آلت سیزن، در آینده‌ای نزدیک، در پیش باشد. نظارت بر قیمت آلتکوین‌ها می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا این تغییرات بازار را پیش‌بینی کنند و برای آنها آماده شوند.

پذیرش بیشتر آلتکوین‌هایی مانند ارز XRP ممکن است منجر به یک افزایش هیجان‌انگیز در تقاضا برای این ارز دیجیتال شود، که قطعاً بر قیمت آن تأثیر مثبتی خواهد گذاشت. با افزایش ارزش بازار آلت کوین های اصلی، اهمیت به‌روز بودن و آماده بهره‌برداری از فرصت‌هایی که آلت سیزن به همراه دارد، روز به روز بیشتر می‌شود. در نتیجه باید ارزهای دیجیتال برتر را مدام زیر نظر داشت.

 

تاثیر نوآوری‌های Web3 و فناوری بلاکچین بر آلت سیزن

نوآوری‌های جدید در Web3 و فناوری بلاکچین، مانند حوزه هیجان‌انگیز امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، توکن‌های غیرمثلی (NFT) خلاقانه و راه‌حل‌های لایه یک نوآورانه، می‌توانند تقاضا برای آلت‌کوین‌ها را افزایش دهند. به همین جهت باعث فرارسیدن فصلی حماسی برای آلت‌کوین‌ها می‌شوند. Solana یک فناوری بلاکچین است که به دلیل هزینه‌های تراکنش پایین و مکانیزم (POH (Proof-of-history، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این امر آن را به یکی از سریع‌ترین بلاکچین‌های موجود تبدیل کرده است.

همچنین انقلاب DeFi منجر به علاقه و سرمایه‌گذاری عظیمی در آلت‌کوین‌هایی شده است که بخشی از اکوسیستم DeFi هستند. این رشد علاقه و سرمایه‌گذاری می‌تواند نقش مهمی در ظهور آلت سیزن ایفا کند. برخی از نمونه‌های آلت‌کوین‌هایی که بخشی از اکوسیستم DeFi هستند عبارتند از: اتریوم (ETH)، لینک (LINK)، آوی (AAVE)، یونی سواپ (UNI) و کامپاوند (COMP).

این آلت‌کوین‌ها به دلیل مشارکت آنها در صرافی‌های غیرمتمرکز، پلتفرم‌های وام‌دهی و استقراض و سایر خدمات مالی مبتنی بر فناوری بلاکچین، شاهد رشد و پذیرش قابل‌توجهی بوده‌اند.

 

تاثیر صعود کل بازارهای مالی بر آلت سیزن

صعود کل بازارهای مالی، از جمله بازار سهام و بازار ارزهای دیجیتال، می‌تواند به‌طور مثبت بر محبوبیت آلت‌کوین‌ها تأثیر بگذارد و منجر به آلت سیزن شود. در بازار سهام صعودی، آلت‌کوین‌ها پتانسیل واقعی برای عملکرد بهتر از بیت‌کوین را دارند زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال بازدهی بالاتر و پذیرش ریسک بیشتر هستند.

با این حال، رابطه پیچیده و متغیر بین بازارهای سهام و کریپتو، نیاز به آگاهی کامل از تغییرات مقررات و روندهای بازار دارد تا بتوان به‌طور موفقیت‌آمیزی از آلت سیزن عبور کرد.

 

بررسی آلت سیزن‌‌های قبلی

در این بخش قصد داریم دوتا از طولانی‌ترین آلت سیزن‌های قبل را بررسی کنیم. بررسی و تحلیل آلت سیزن‌های قبلی به ما کمک می‌کند تا بهتر آلت سیزن بعدی را پیشبینی کنیم.

  • آلت سیزن دسامبر 2017 - ژانویه 2018: بسیاری از آلت کوین‌ها در زمان بالاترین قیمت بیت کوین در سال 2017، به لطف قابلیت قراردادهای هوشمند اتریوم، راه‌اندازی شدند. در آن موقع بعضی از سرمایه گذاران که از سودهای هنگفت بیت کوین عقب مانده بودند، وارد بازار آلت کوین‌ها شدند. بسیاری از آلت کوین ها رکوردهای تاریخی جدیدی را ثبت کردند که تا سال 2021 (پس از بازگشت 100 درصدی بیت کوین به قله قبلی خود) هرگز به آنها بازنگشتند. در اوج آلت سیزن اوایل سال 2018، دامیننس بیت کوین به پایین‌ترین حد خود یعنی 37.84 درصد رسیده بود.
  • آلت سیزن دسامبر 2020 - می 2021: این احتمالاً طولانی ترین آلت سیزن است که تا کنون ثبت شده است. این فصل تقریباً همان الگوی فصل 2018 را دنبال کرد؛ با راه‌اندازی بسیاری از آلت کوین‌های جدید و ثبت رکوردهای بالا در هفته‌ها و ماه‌ها یک واقعه تاریخی را ثبت کرد. دامیننس بیت کوین از 70 درصد به 40 درصد کاهش یافت. در نتیجه شاخص دامیننس بیت کوین را جهت شناسایی و پیش بینی آلت سیزن بعدی باید زیر نظر داشت.

آلت سیزن سال ۲۰۲۱

 

چگونه آماده آلت سیزن شویم؟

آماده شدن برای آلت سیزن بعدی به این معناست که پروژه‌های پر پتانسیل را دنبال کنید. به عبارت دیگر باید سبد سرمایه گذاری خود را متنوع کنید و چندین ارز برتر را که پروژه‌های بسیار خوبی دارند، در سبد خود مدیریت کنید. البته قبل از متنوع کردن سبد خود، حتما مبانی مربوط به مدیریت سرمایه را مطالعه فرمایید. پلتفرم‌های بسیاری هستند که امکان دسترسی فوری به اکثر آلت کوین‌ها را برای موبایل و دسکتاپ فراهم می‌کنند. یکی از محبوب‌ترین این پلتفرم‌ها CoinMarketCap است. این پلتفرم‌ها باعث می‌شوند که شما بهترین آلت کوین‌ها را در سبد سرمایه گذاری خود قرار دهید. همچنین باید مدام اخبار بروز و تحولات این ارزهای دیجیتال را دنبال کنید. اما توجه کنید که منابع خبری شما قابل اعتماد باشند. پیشنهاد تیم بیتفا به شما دنبال کردن صفحه خبری بیتفا و دنبال کردن کانال تلگرام بیتفا است تا از آخرین و مهم‌ترین اخبار جانمانید!

 

بررسی چالش‌های آلت سیزن

چالش‌های آلت سیزن

علیرغم هیجان‌انگیز بودن آلت سیزن، ضروری است که از خطرات و چالش‌هایی که ممکن است به وجود آید، آگاه باشیم. برخی از خطرات در طول آلت سیزن عبارتند از:

  • نوسان بالای بازار:قیمت ارزهای دیجیتال می‌توانند به سرعت و ناگهانی تغییر کنند. از همین جهت باید تحلیل تکنیکال را به خوبی آموزش دیده باشید.
  • تغییرات مقرراتی:تغییرات در مقررات می‌تواند به‌طور چشمگیری بر بازار ارزهای دیجیتال، از جمله آلت‌کوین‌ها تأثیر بگذارد.
  • پروژه‌های کلاهبرداری یا جعلی:نمونه‌های گذشته مانند OneCoin، BitConnect، BitClub Network و انواع کلاهبرداری‌های میم کوین، خطر سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جعلی را برجسته می‌کنند. بنابراین باید از تحلیل بنیادی جهت تشخیص درستی پروژه‌های ارز دیجیتال، استفاده کنید.

هنگام مشارکت در آلت سیزن، مهم است که در جریان اخبار باشید و احتیاط کنید. با آگاهی از خطرات و چالش‌های احتمالی، می‌توانید هنگام سرمایه‌گذاری در آلت‌کوین‌ها تصمیمات بهتری بگیرید. این دانش شما را قادر می‌سازد تا نقاط ضعف احتمالی را شناسایی کنید و سرمایه‌گذاری خود را در این بازار در حال تغییر سریع محافظت کنید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد