جستجو در بیتفا
  • نگاهی به مفهوم NFT
  • چه آثاری را می‌توان به NFT تبدیل کرد؟
  • نکاتی که باید قبل از معامله NFT ‌در ایران بدانید!
  • خرید اتریوم با ریال 
  • قدم اول: ثبت‌نام در صرافی ایرانی
  • قدم دوم: خرید اتریوم
  • انتقال اتریوم به کیف پول 
  • قدم اول: نصب کیف پول مناسب
  • قدم دوم: انتقال اتریوم
  • خرید و فروش ان‌اف‌تی در ایران
  • ثبت‌نام در پلتفرم اپن‌سی
  • خرید ان‌اف‌تی در پلتفرم اپن‌سی در ایران
  • فروش ان‌اف‌تی در پلتفرم اپن‌سی در ایران
  • نظر هنرمندان درباره NFT
آموزش خرید و فروش NFT در ایران

آموزش خرید و فروش NFT در ایران

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
۱۱ دقیقه
۴
۸۶۰
توسط :
یاسمن یزدان دوست

امروزه هرکسی که به دنیای ارزهای دیجیتال قدم گذاشته است، حداقل یک بار نام NFT را شنیده است. بازار خرید و فروش ان‌اف‌تی (NFT) بسیار محبوب و پرطرفدار شده است. شما به عنوان یک سرمایه‌گذار می‌توانید به راحتی ان‌اف‌تی بخرید و آن را به مزایده بگذارید. اگر نقاشی دیجیتالی یا موسیقی هنرمند مشهور و محبوبی را خریداری کنید، هرزمان که بخواهید می‌توانید اصالت و مالکیت آن اثر را اثبات کنید. به معنای دیگر مشخص می‌شود که NFT شما اثر کدام هنرمند است. به همین علت به ان‌اف‌تی ها توکن غیرمثلی می‌گویند. با تیم بیتفا همراه باشید تا ابتدا بررسی با مفهوم NFT اشنا شویم و سپس به آموزش خرید و فروش NFT در ایران بپردازیم.

 

نگاهی به مفهوم NFT

بهتر است قبل از هرچیزی به مفهوم ان‌اف‌تی ها بپردازیم. NFT به توکنی گفته می‌شود که غیرقابل تعویض و غیرمثلی است. غیرقابل تعویض به چه معناست؟ برای مثال فرض کنید شما ۱ واحد ارز بیت کوین دارید، دوستتان نیز ۱ واحد بیت کوین دارد. حال شما و دوستتان می‌توانید دارایی‌های خود را تعویض کنید، زیرا بیت کوین شما و دوستتان یکسان و هم ارزش است. به عبارت دیگر توکن بیت کوین قابل تعویض است. اما توکن‌های ان‌اف‌تی، قابل تعویض نیستند. به این معنا که هر NFT مانند یک اثر هنری متفاوت و متمایز است، برای مثال یک نقاشی مونولیزا وجود دارد که توسط لئوناردو داوینچی خلق شده است. از هر ان‌اف‌تی هم فقط یک عدد وجود دارد و قابل تعویض نیست.

تصور کنید شما یک نقاشی دیجیتالی دارید و آن را به NFT تبدیل کرده‌اید. مشخصات توکن غیرمثلی شما همواره نشان می‌دهد که صاحب اثر آن نقاشی شما هستید. کسی نمی‌تواند صاحب نقاشی شما شود و ادعا کند که نقاشی را او کشیده است؛ زیرا هر NFT فقط یک مالک دارد و هیچ شخصی نمی‌تواند نقاشی یا اثر تقلبی یا کپی را به ان‌اف‌تی تبدیل کند. همین امر باعث علاقه هنرمندان زیادی به NFT شده است. با استفاده از ان‌اف‌تی مالکیت یک اثر را تا ابد به نام خود می‌کنند.

حال که با مفهوم غیرقابل تعویض و غیرمثلی این توکن‌ها آشنا شدیم، با تیم بیتفا همراه باشید تا بررسی کنیم که چه آثاری را می‌توان به NFT تبدیل کرد؟ 

 

چه آثاری را می‌توان به NFT تبدیل کرد؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی ان‌اف‌تی ها متنوع بودن آثار آن است. از عکس و نقاشی گرفته تا موسیقی و بازی همه و همه در بازارهای NFT پیدا خواهد شد. همین باعث علاقه‌مندی کاربران در سراسر جهان شده است. آثاری را که می‌توان تبدیل به توکن غیرمثلی کرد، شامل موارد زیر می‌شوند:

عکس، هنرهای دیجیتالی، موسیقی، بازی، فیلم، سریال، جواهر، ملک، طرح‌های مبلمان دیجیتال و ...

و حتی موارد غیرقابل باوری مانند: دستور پخت غذا، توییت، تصاویر یا ویدیوهای طنز، لباس‌های دیجیتالی(برای آوتارهای بازی‌ها) و ...

به عبارتی امروزه شما هر چیزی را می‌توانید مجازی کنید و به NFT تبدیل کنید. همچنین از آنجا که علاقه کاربران به متاورس روز به روز در حال افزایش است، اضافه شدن لباس‌های مجازی و وسایل ‌خانه مجازی نیز محبوب شده است. به طور کلی هنرمندان می‌توانند آثار خود را به راحتی برای فروش بگذارند و همچنین تا ابد آن اثر را به نام خود ثبت کنند. کاربران گاهی مجموعه‌ای از آثار خود را با نام کلکسیون منتشر می‌کنند. برای مثال یکی از معروف‌ترین آن‌ها کلکسیون میمون‌های کسل هستند که در تصویر زیر چند تا از آثار آن را مشاهده می‌کنید. قیمت‌گذاری ان‌اف‌تی ها به موارد زیادی بستگی دارد اما اگر آدم‌های مشهور مجازی یک ان‌اف‌تی منتشر کنند بسیار گران می‌شود. همچنین اگر مجموعه شما بسیار خاص باشد و مربوط به موضوعات ترند بازار باشد، حتما سرمایه‌گذارانی جذب کلکسیون شما خواهند شد. حتی کاربران ایرانی نیز می‌توانند NFT خود را بسازند. در این مقاله به نحوه خرید و فروش NFT می‌پردازیم.

میمون‌های کسل

 

نکاتی که باید قبل از معامله NFT ‌در ایران بدانید!

هر ان‌اف‌تی مانند هر ارز دیجیتال برروی یک شبکه به خصوصی راه‌اندازی شده است. محبوب‌ترین و بیشترین NFT‌ها بر روی شبکه اتریوم ساخته می‌شوند. اما بر روی شبکه‌های دیگر مانند سولانا نیز وجود دارند. برای خرید و فروش ان‌اف‌تی های شبکه اتریوم باید کیف پول مناسب این شبکه را انتخاب کنید. با استفاده از این کیف پول شما می‌توانید هم NFT معامله کنید هم می‌توانید ان‌اف‌تی های خود را نگه‌داری کنید. از طریق پلتفرم‌های مختلفی می‌توانید NFT خرید و فروش کنید. اما نکته بسیار مهمی وجود دارد، شما نمی‌توانید با ریال یا تومان، ان‌اف‌تی بخرید. زیرا تمام پلتفرم‌های خرید و فروش NFT خارجی هستند.

از آنجا که اکثر ان‌اف‌تی ها بر روی شبکه اتریوم قرار دارند، بنابراین با ارز اتریوم یا همان ETH قابل خریداری هستند. برای مثال ان‌اف‌تی که داخل تصویر مشاهده می‌کنید، قیمت آن براساس اتریوم نشان داده شده است. پس یک ایرانی برای خرید NFT ابتدا باید ریال را به ارز اتریوم تبدیل کند و سپس با استفاده ار پلتفرم‌های مناسب اقدام به خرید و فروش ان‌اف‌تی کند. همچنین باید توجه داشت که در تمام مراحل و تمام پلتفرم‌های خارجی شما باید فیلترشکن داشته باشید و همواره روشن باشد، حتی زمانی که به داخل کیف پول خود می‌روید. در ادامه این مقاله با تیم بیتفا همراه باشید تا آموزش خرید و فروش NFT در ایران را بررسی کنیم.

پلتفرم اپن‌سی

 

خرید اتریوم با ریال 

همان‌طور که گفتیم برای خرید NFT نیاز به ارز اتریوم دارید. کاربران ایرانی باید ابتدا ریال خود را در صرافی ایرانی تبدیل به اتریوم کنند. سپس آن را به کیف پول خود انتقال دهند. برای خرید اتریوم با ریال باید مراحل زیر را انجام دهید.

قدم اول: ثبت‌نام در صرافی ایرانی

ابتدا باید یک صرافی ایرانی مناسب و معتبر انتخاب کنید. سپس آن را بر روی دستگاه خود نصب کنید. برای ثبت‌نام در یک صرافی ایرانی نیاز به شماره موبایل، کدملی و شماره حساب دارید که باید شماره موبایل و حساب بانکی به نام خودتان باشد. پس از وارد کردن اطلاعات خود باید احراز هویت کنید. هر صرافی مراحل احراز هویت متفاوتی دارد. پس از انجام احراز هویت شما می‌توانید از حساب بانکی خود هر مقدار پولی که نیاز دارید به صرافی‌تان انتقال دهید. این‌گونه پول شما به تومان داخل صرافی ایرانی‌تان موجود می‌شود.

قدم دوم: خرید اتریوم

پس از انتقال پول خود به صرافی ایرانی، حال می‌توانید هر ارز دیجیتالی که می‌خواهید خرید کنید. برای خرید ان‌اف‌تی ما نیاز به ارز اتریوم داریم. پس به هر مقداری که نیاز دارید اتریوم می‌خرید. این‌گونه ریال شما به اتریوم تبدیل می‌شود.

نکته

کارمزد اتریوم در صرافی‌های ایرانی بیشتر از صرافی‌های خارجی است. به همین علت بعضی از تریدرها ابتدا در صرافی‌های ایرانی با ریال خود تتر می‌خرند و سپس تتر خود را به صرافی خارجی انتقال می‌دهند. برای این کار نیاز است در یک صرافی خارجی که نیاز به احراز هویت ندارد را انتخاب کنید و ثبت نام کنید (صرافی MEXC می‌تواند گزینه مناسبی باشد). سپس در صرافی خارجی با تتر خود ارز اتریوم خریداری می‌کنند. شما نیز می‌توانید از این روش برای خرید اتریوم استفاده کنید.

 

انتقال اتریوم به کیف پول 

برای خرید NFT باید در کیف پول خود اتریوم داشته باشید. ابتدا با استفاده از صرافی خود اتریوم خریداری می‌کنید. سپس باید مراحل زیر را انجام دهید تا در کیف پول خود اتریوم داشته باشید.

قدم اول: نصب کیف پول مناسب

قدم اول انتخاب یک کیف پول ارز دیجیتال است که هم برای ان‌اف‌تی مناسب باشد، هم از شبکه اتریوم پشتیبانی کند. حال کدام کیف پول مناسب‌تر است؟ محبوب‌ترین و بهترین کیف پول متامسک (MetaMask) است. متامسک بهترین و مناسب‌ترین کیف پول برای ان‌اف‌تی ها شناخته شده است. همچنین این کیف پول از شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کند که پیشتر گفتیم اکثر NFT ها بر روی شبکه اتریوم هستند. مراحل نصب این کیف پول را در مقاله آموزش کیف پول متامسک توضیح داده‌ایم. وارد سایت اصلی متامسک شده و گزینه دانلود را بزنید. سپس متناسب با مرورگر خود گزینه مناسب را انتخاب کنید.

دانلود و نصب کیف‌پول متامسک

 

قدم دوم: انتقال اتریوم

پس از نصب کیف پول متامسک وارد بخش ارزها یا دارایی‌ها می‌شوید، در این بخش شما باید ارز اتریوم را اضافه کنید. بعد از آن که وارد ارز اتریوم شدید که در آن قسمت بالا نوشته شبکه اتریوم، سپس بر روی آدرس مختص دریافت (Deposit) اتریوم کلیک می‌کنید و به صورت خودکار کپی می شود. در تصویر زیر به طور کامل مشخص شده است. حال این آدرس را به صرافی خود می‌برید و در صرافی مقدار اتریوم مورد نیاز را به این آدرس کیف پول انتقال می‌دهید. (حواستان باشد ممک است آدرس هر ارز و هر شبکه متفاوت باشد! اگر به آدرس اشتباهی ارسال کنید ارزهای شما از دست می‌روند)

انتقال ارز اتریوم به کیف‌پول متامسک

 

خرید و فروش ان‌اف‌تی در ایران

در پلتفرم‌های مختلفی می‌توانید ان‌اف‌تی معامله کنید. معروف‌ترین پلتفرم‌ها شامل: پلتفرم اوپن‌سی (OpenSea)، پلتفرم SuperRare، پلتفرم رریبل (Rarible) و پلتفرم فاندیشن (Foundation) هستند. در تمام این پلتفرم‌ها انواع مختلف ان‌اف‌تی ها قابل مشاهده و خرید و فروش است. همچنین هنرمندان می‌توانند آثار خود را به راحتی تبدیل به NFT کنند و برای مزایده قرار دهند.

بعضی از این پلتفرم‌ها از هوش‌مصنوعی استفاده می‌کنند. تمام آن‌ها از شبکه اتریوم پشتیبانی‌ می‌کنند. در این آموزش تیم بیتفا قصد دارد پلتفرم اپن‌سی را به شما آموزش دهد؛ زیرا هم رابط کاربری راحت‌تری دارد و برای افراد مبتدی بسیار راحت است و هم محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین بازار توکن‌های غیرمثلی است. همچنین قابلیت و امکانات بسیار عالی در اختیار شما قرار می‌دهد. این پلتفرم از استاندارد ERC-721 و ERC-1155 برای ساخت ان‌اف‌تی استفاده می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا آموزش خرید و فروش NFT در ایران در پلتفرم اپن‌سی را بررسی کنیم.

 

ثبت‌نام در پلتفرم اپن‌سی

ابتدا وارد سایت اصلی اپن‌سی می‌شوید. در قسمت بالا سمت راست بر روی آیکون پروفایل نگه‌دارید. منو برای شما باز می‌شود. گزینه Profile را مانند تصویر زیر انتخاب کنید.

نحوه وارد شدن در پلتفرم اپن سی

حال باید کیف پول خود را در این بخش انتخاب کنید.کیف پول متامسک را انتخاب کنید.( اگر از کیف پول‌های کوین‌بیس یا لجر استفاده می‌کنید، گزینه مربوط به آن‌ها را انتخاب کنید.)

اتصال کیف پول متامسک به پلتفرم اپن سی

سپس از شما برای دسترسی‌های لازم اجازه میگیرد. گزینه Sign را انتخاب کنید. پس از آن شما وارد صفحه اصلی پلتفرم اپن‌سی می‌شوید و ثبت‌نام شما تکمیل می‌شود.

وارد شدن به پلتفرم اپن سی

 

خرید ان‌اف‌تی در پلتفرم اپن‌سی در ایران

در صفحه اصلی پلتفرم اپن‌سی دسته‌بندی‌هایی را مشاهده می‌کنید که در تصویر زیر آن‌ها را مشخص کردیم. از بین این دسته‌بندی‌ها که شامل بازی، موسیقی، آثار هنری و ... هستند، یکی را انتخاب می‌کنید. همچنین اپن‌سی، ان‌اف‌تی ها را براساس بهترین‌ها یا ترند‌های بازار لیست کرده است. شما می‌توانید براساس زمان‌های مختلف نیز آن‌ها را دسته بندی کنید تا بهتر بتوانید NFT مدنظر خود را پیدا کنید.

انتخاب دسته بندی دلخواه در اپن سی

زمانی که وارد یک ان‌اف‌تی می‌شوید، یک کلکسیون از آثار هنری را مشاهده می‌کنید. برای مثال کلکسیون معروف و پرطرفدار میمون‌های کسل که در تصویر زیر قابل مشاهده است. این کلکسیون جزو پرفروش‌ترین NFT ها هستند که حجم معاملاتی آن‌ها به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است.

میمون‌های کسل

برای خرید هر اثر دو گزینه وجود دارد. یا به صورت مستقیم با یک قیمت ثابت آن را می‌خرید یا یک قیمتی را برای خرید پیشنهاد می‌دهید. به عبارتی یا با قیمت ثابت می‌خرید یا در مزایده شرکت می‌کنید. در قسمت پایین صفحه قیمت‌های پیشنهادی دیگران ، قابل مشاهده است. شما باید حداقل ۵ درصد بیشتر از پیشنهاد قبلی را پیشنهاد دهید. پس از انتخاب گزینه، تمام کارمزدها و زمان انجام تراکنش را به شما نشان می‌دهد. شما می‌توانید کارمزد را کم و زیاد کنید اما به این نکته توجه کنید که هر چه کارمزد کمتری انتخاب کنید انجام تراکنش شما بیشتر زمان می‌برد. پس یا باید زمان زیادی را صرف انجام تراکنش خرید خود کنید یا باید هزینه کارمزد خود را بالا ببرید تا سریع‌تر انجام شود. پس از تایید نهایی تراکنش شما انجام می‌شود و شما آن ان‌اف‌تی را خریداری کرده‌اید.

خرید NFT در اپن سی

 

فروش ان‌اف‌تی در پلتفرم اپن‌سی در ایران

از بین دارایی‌های خود در اپن‌سی، ان‌اف‌تی مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس در قسمت بالا سمت راست گزینه فروش یا sell را مشاهده می‌کنید. در تصویر زیر به شما نشان داده شده است.

فروش ان‌اف‌تی در پلتفرم اپن‌سی

 

پس از انتخاب گزینه فروش شما دو گزینه برای قیمت‌گذاری دارید. یا باید NFT خود را با قیمت ثابت بفروشید یا آن را به مزایده بگذارید. انتخاب این گزینه با شماست اما به این نکته توجه کنید که اپن‌سی به ازای هر فروش شما ۲.۵٪ کمیسیون می‌گیرد.

حال باید آدرس قراردادهوشمند توکن خود را وارد کنید. هر توکن یک ادرس قراردادهوشمند مختص خود دارد. این آدرس را می‌توان در بخش جزییات (Detail) ان‌اف‌تی خود پیدا کرد. وارد بخش جزییات توکن مدنظر خود می‌شوید و روی قراردادهوشمند کلیلک می‌کنید. شما را به سایت اتریوم اسکن (EtherScan) می‌برد. در این سایت به راحتی می‌توانید آدرس مدنظر خود را کپی کنید.

حالا دوباره به سایت اپن‌سی برگردید و در بخش کیف پول خود این آدرس را وارد کنید. با استفاده از گزینه Import Token به راحتی می‌توانید این آدرس را وارد کنید. در تصویر زیر در آن کادر قرمز رنگ آدرس را وارد کردیم. پس از گذراندن این مراحل ان‌اف‌تی شما برای فروش در سایت اپن‌سی قرار می‌گیرد.

تایید نهایی فروش توکن غیرمثلی

 

نظر هنرمندان درباره NFT

در جامعه هنرمندان، تفکرات متفاوتی نسبت به توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) وجود دارد. برخی از هنرمندان از این فناوری به عنوان فرصتی بزرگ برای توسعه هنر و کسب درآمد تعبیر می‌کنند. آن‌ها معتقدند که NFT‌ها می‌توانند به هنرمندان دسترسی به تجربه‌های جدید و بازار جهانی برای آثارشان را فراهم کنند. بسیاری از هنرمندان دیجیتال آثار خود را به صورت توکن‌ها به فروش می‌رسانند.

با این حال، تعدادی دیگر از هنرمندان نگرانی‌ها و انتقاداتی نسبت به NFT‌ها دارند. آن‌ها از این تکنولوژی به عنوان یک عنصر کلاهبرداری یا حباب مالی تعبیر می‌کنند که ممکن است به طرز غیرقانونی کسب درآمد و سرمایه‌گذاری را ترویج کند. از آنجایی که فرآیند تولید NFT‌ها نیاز به مصرف انرژی بالا دارد، برخی از هنرمندان به عنوان یک تهدید برای محیط زیست نیز مطرح کرده‌اند.

با این تفکرات متفاوت، NFT همچنان موضوع بحث و انتقاد در جامعه هنرمندان باقی مانده و تأثیر آن در آینده هنر و بازار هنری همچنان مورد اهمیت است. اگر می‌خواهید گران‌ترین NFTها را بشناسید مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد

۱۴۰۲/۰۹/۰۴ ۱۰:۱۹
ابوالفضل محمدی
بسیار مفید ❤️
پاسخ

 
تیم پشتیبانی
سپاسگزارم
۱۴۰۲/۰۸/۲۷ ۱۱:۵۵
فاضل سلیمی
عالی بود
پاسخ

 
تیم پشتیبانی
سپاسگزارم