جستجو در بیتفا
  • استارلینک چیست؟
  • استارلینک چگونه کار می‌کند؟
  • سرعت اینترنت استارلینک چقدر است؟
  • هزینه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک چقدر است؟
  • چگونه به استارلینک وصل شویم؟
  • جمع بندی
اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران!

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران!

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
۵ دقیقه
۷
۱,۱۳۱
توسط :
کسری جان‌زاده

تقریباً هفته پیش بود که شخصی در توییتر از ایلان ماسک درخواست کرد تا استفاده از اینترنت استارلینک را در ایران ممکن کند. ایلان ماسک نیز در پاسخ به این توییت بیان کرد که معافیت از تحریم‌ها را از دولت آمریکا برای ارائه اینترنت به ایران درخواست خواهد کرد. پس از آن آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد که ممنوعیتی از بابت این مورد وجود ندارد و به این طریق استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران ممکن شد. اما استارلینک چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

 

استارلینک چیست؟

استارلینک یک سیستم ماهواره‌ای است که هدف آن ارائه پوشش اینترنتی جهانی است. این سیستم علی الخصوص برای مناطق روستایی و مناطقی که از نظر جغرافیایی از نظر دسترسی به اینترنت ضعیف هستند مناسب است. اما برای ارائه این پوشش، استارلینک با اسپیس ایکس (Space X)، یکی دیگر از شرکت‌های ایلان ماسک همکاری کرد تا با استفاده از مجموعه‌ای از ماهواره‌های مدار پایین زمین بتواند پوششی در سراسر کره زمین ایجاد کند.

 

استارلینک چگونه کار می‌کند؟

بستری که استارلینک از آن استفاده می‌کند برای دهه‌ها وجود داشته است اما تاکنون تکنولوژی لازم برای استفاده از آن وجود نداشت. ماهواره‌هایی که استارلینک برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می‌کند به جای کابل از سیگنال‌های رادیویی استفاده می‌کنند که از طریق خلاء موجود در فضا منتقل می‌شوند. ایستگاه‌های زمینی سیگنال‌هایی را به ماهواره‌ها در مدار ارسال می‌کنند که به نوبه خود داده‌ها را به کاربران Starlink در زمین ارسال می‌کنند. هر ماهواره در صورت فلکی استارلینک 573 پوند وزن دارد و یک موشک فالکون 9 اسپیس ایکس می تواند تا 60 ماهواره را در خود جای دهد.

اینترنت ماهواره ای

هدف استارلینک ایجاد یک شبکه با کمترین تأخیر و پوشش جهانی است که خود یک چالش بزرگ به حسلب می‌آید. بخش بزرگی از پیچیدگی این چالش نیز برای وجود تقاضای تأخیر کم در شبکه است. برای حل این مشکلات، استارلینک از 42 هزار ماهواره در دور تا دور کره زمین استفاده می‌کند تا پوشش مناسب ارائه شود و همچنین برای اینکه تأخیر شبکه پایین باشد این ماهواره‌ها در ارتفاع کمتری نسبت به سایر ماهواره‌ها در مدار خود گردش می‌کنند.

با این حال استارلینک تنها فعال در این حوزه نیست و اکنون شرکت‌هایی مانند وان وب (OneWeb)، هووس نت (HughesNet)، ویاست (Viasat) و آمازون (Amazon) نیز سرویس اینترنت ماهواره‌ای را ارائه می‌دهند. با اینکه هووس نت از سال 1996 مساحت 22 هزار مایلی از زمین را تحت پوشش سیگنال‌های خود قرار داده است اما استارلینک هدف متفاوتی را مد نظر دارد و علاوه بر سرویس‌های رقبا موارد زیر را نیز ارائه می‌دهد:

  • به جای استفاده از چند ماهواره بزرگ، استارلینک از هزاران ماهواره کوچک استفاده می‌کند.
  • مدار گردش ماهواره‌های استارلینک تنها 300 مایل با سطح زمین فاصله دارند که موجب کاهش تأخیر می‌شود.
  • ماهواره‌های جدید استارلینک از ارتباط لیزری پشتیبانی می‌کنند که نیاز به ایستگاه‌های زمینی متعدد را از بین می‌برد.
  • استارلینک قصد دارد تا 40 هزار ماهواره برای کاهش قطعی شبکه در مدار زمین قرار دهد.
  • استارلینک تنها شرکت در این زمینه است که می‌تواند از امکانات شرکت اسپیس ایکس استفاده کند.

اینترنت استارلینک

 

سرعت اینترنت استارلینک چقدر است؟

استارلینک داده های نامحدودی با سرعت بالا را از طریق مجموعه ای از ماهواره های کوچک ارائه می دهد که تا 150 مگابیت در ثانیه (Mbps) سرعت دارند. اسپیس ایکس قصد دارد این میزان را در ماه های آینده دو برابر کند.

 

هزینه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک چقدر است؟

استارلینک سه بسته اینترنتی زیر را ارائه می دهد:

 

  1. بسته اینترنت استارلینک: این بسته برای مصارف مسکونی طراحی شده است و ماهانه 110 دلار به اضافه هزینه اولیه برای سخت افزار 599 دلاری را به همراه دارد.
  2. بسته کسب و کار استارلینک: بسته کسب و کار دو برابر قابلیت آنتن دهی بسته مسکونی را به همراه سرعت اینترنت سریعتر ارائه می دهد. هزینه آن 500 دلار در ماه با هزینه اولیه برای تجهیزاتِ 2500 دلاری است.
  3. استارلینک جاده‌ای: در ژوئن 2022، کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده به SpaceX اجازه داد تا از استارلینک برای وسایل نقلیه متحرک، از جمله وسایل نقلیه تفریحی، خطوط هوایی، کشتی‌ها و کامیون‌ها استفاده کند. بنابراین، افرادی که در جاده هستند اکنون می‌توانند با پرداخت 135 دلار در ماه به اضافه 599 دلار برای سخت افزار اولیه به سرویس Starlink RV دسترسی داشته باشند.

دیش استارلینک

برای درخواست سرویس، کاربر باید آدرس خود را در وب سایت استارلینک وارد کند تا در دسترس بودن خدمات در منطقه خود را مورد بررسی قرار دهد. اگر این سرویس در منطقه او در دسترس نباشد، استارلینک تاریخی تقریبی از زمان رسیدن سرویس خود به آن منطقه را برای کاربر ارسال خواهد کرد. اکثر کاربران برای ماه‌ها در لیست انتظار باقی می‌مانند و راه اندازی بیشتر لیست‌های انتظار به اوایل سال 2023 منتقل شده‌ است. اما در مناطق تحت پوشش استارلینک، این درخواست‌ها به ترتیب رسیدگی می‌شوند و هزینه لازم برای پیش سفارش این سرویس 99 دلار است.

 

چگونه به استارلینک وصل شویم؟

برای اتصال به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک ابتدا لازم است که از طریق اپلیکیشن یا وب سایت استارلینک برای دریافت خدمات ثبت نام کنید. زمانی که زمان رسیدگی به درخواست شما رسید با پرداخت هزینه کیت استارلینک برای اتصال به ماهواره‌ها برای شما ارسال خواهد شد که شامل یک دیش ماهواره‌ای، یک پایه دیش و یک واحد پایه روتر وای فای است. همچنین کیت استارلینک دارای یک کابل برق برای واحد زمینی و یک کابل 75 فوتی برای اتصال دیش به روتر نیز می‌باشد. برای استفاده از این سرویس، مشتریان استارلینک ابتدا باید دیش دریافت شده را برای شروع دریافت سیگنال و ارسال پهنای باند به روتر تنظیم کنند. این شرکت پیشنهادهای مختلفی را برای محل نصب این دیش ارائه می دهد که شامل حیاط، پشت بام و نمای بیرونی خانه می‌شود. همچنین امکان استفاده از برنامه استارلینک برای دریافت راهنمایی نصب دیش از طریق هوش مصنوعی نیز وجود دارد.

 

جمع بندی

در حال حاضر سخت افزار موجود برای اتصال به اینترنت ماهواره ای استارلینک به طور قانونی در ایران وجود ندارد اما اگر به هر طریقی به این سخت افزار دسترسی داشته باشید با توجه به اینکه ایلان ماسک ارائه این اینترنت به ایران را آغاز کرده است می‌توانید با داشتن سخت افزار لازم و نصب برنامه استارلینک به این اینترنت ماهواره‌ای متصل شوید.

 

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید، نظرات خود را در رابطه با اینترنت ماهواره‌ای استارلینک با ما به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد